حسابدار رسمی کیست؟ مراحل حسابدار رسمی شدن در ایران چیست؟

تاریخ انتشار: 1402/08/16

حسابدار رسمی کیست؟ مراحل حسابدار رسمی شدن در ایران چیست؟

افراد حسابدار ممکن است وظیفه ثبت معاملات خاص یا کار با مجموعه های خاصی از اطلاعات را داشته باشند. به همین دلیل، گروه های مختلف کاری از انواع حسابداری وجود دارد که حسابداران را می توان در آنها تقسیم بندی کرد. از جمله حسابداری مالی، مدیریتی، حسابداری هزینه و حسابداری مالیاتی.

جدای از انواع حسابداری، فرد حسابدار توسط موقعیت شغلی و مسیولیت هایی که دارد به یک عنوان خاص شناخته می‌شود. یکی از این عناوین یا القاب "حسابدار رسمی" است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا ببینید چگونه می‌توان به این عنوان دست یافت.

مدرک حسابدار رسمی

یکی از اهداف حسابداران کسب درجه حسابدار رسمی است. در واقع این منصب از حسابداری، عنوانی است که شخص پس از قبولی در یک سری آزمون و کسب مدارک لازم به آن می‌رسد. حسابداران پس از طی زمان مشخصی از کار و برخورداری از مدارک دانشگاهی مرتبط، می‌توانند در آزمون حسابداری رسمی شرکت کنند. پس از قبولی در آزمون، مدرکی صادر می‌شود که توسط آن می‌توانند حسابدار رسمی یک مجموعه شوند همچنین به عضویت جامعه حسابداران رسمی درآیند. این مدرک مورد تایید ارگان های زیادی از جمله سازمان امور مالیاتی است. عضویت در این جامعه یک امتیاز خوب برای افراد حسابدار است. در واقع بهترین افراد حسابدار دارای مهارت های فنی و توانایی های لازم، می‌توانند در این جامعه عضو شوند.

پس از کسب مدرک حسابداری رسمی فرصت های شغلی زیادی در حسابداری به شما پیشنهاد می‌شود و نیاز نیست زمان زیادی را در جستجوی کار باشید. لذا شرکت در کنکور حسابداران رسمی برای افراد ارتقاء شغلی و مزایای زیادی از جمله مزایای حقوقی به همراه دارد.

مدرک بین المللی حسابداری

تفاوت حسابدار رسمی با کارمند ساده حسابداری

هر یک از افراد حسابدار چه حسابدار معمولی و یا حسابدار رسمی وظایف مشخصی دارند اما سطح مهارت های بالای پست حسابداری رسمی باعث می‌شود که برای برخی از وظایف گزینه بهتری باشند. اگر حسابداری را به عنوان یک مسیر شغلی اصلی در نظر بگیریم  حسابدار رسمی جزء یکی از بالاترین مقصدهای جایگاه حسابداری است.

حسابدار رسمی

برخی تفاوت های حسابداری رسمی با کارمند حسابداری موارد زیر را شامل می‌شود:

- قدرت مدیریت و رهبری واحدهای مالی شرکت

حسابدار رسمی این توانایی را دارد که در جایگاه مدیر مالی داخلی یا به عنوان یکی از صاحب نظران مالی یک مجموعه فعالیت کند. در واقع مدیریت و نظارت بر کارمندان معمولی حسابدار را بر عهده دارد.

- انجام کارهای تخصصی تر حسابداری

مهارت و توانایی حسابدار رسمی به او این اجازه را می‌دهد که امور تخصصی تری را نسبت به یک کارمند معمولی حسابداری انجام دهد. در واقع ثبت سند و نگهداری آن‌ها بر عهده کارمند معمولی حسابداری است و یک حسابدار رسمی معمولا وظایف نظارتی و مدیریتی دارد. پیشنهاداتی برای کاهش هزینه، افزایش درآمد و کاهش مالیات می‌تواند ارایه دهد. به عبارت دیگر وظیفه سازماندهی وظایف حسابداران دیگر و بررسی کلی نتایج مالی شرکت را انجام می دهد.

- فرصت های شغلی بهتر

سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به حسابداران رسمی سریع تر اعتماد می‌کنند و فرصت‌های شغلی که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود بیشتر از فرصت هایی است که به یک کارمند معمولی حسابداری پیشنهاد می‌شود.

- دریافت حقوق و مزایای بیشتر

با توجه به اینکه حسابداری رسمی وظایف تخصصی را به عهده دارد، لذا معمولا حقوق و دستمزد بیشتری را نسبت به یک کارمند معمولی دریافت می‌کند.

چگونه حسابدار رسمی شویم؟

برای اینکه از جایگاه یک حسابدار معمولی به حسابدار رسمی برسید و بتوانید از امتیازات آن استفاده کنید باید مراحلی را طی کنید.  مهم ترین اقداماتی که در این راستا می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

کسب مدرک دانشگاهی در رشته حسابداری

حداقل مدرک لازم جهت شرکت در آزمون حسابداری رسمی، مدرک کارشناسی است. اما برخورداری از مدرک کارشناسی ارشد یا مدارک بین المللی نیز یک مزیت محسوب می‌شود.

سوابق کاری

برای شرکت در آزمون، نیاز به حداقل 6 سال سابقه کاری در زمینه حسابداری است. بخشی از مهارت‌های حسابداران رسمی از تجربه در بازار کار یا به عبارتی سابقه به دست می‌آید و بدون آن نمی‌توان به عضویت جامعه حسابداران رسید.

توصیه نامه

دریافت یک تاییدیه اخلاقی یا به عبارتی توصیه نامه از حداقل 3 نفر از شرکای موسسه حسابرسی و حسابداری برای قبولی در آزمون به شما کمک می‌کند.

کسب نمره قبولی در آزمون حسابداری رسمی

سایر شرایط دیگر

علاوه بر شرایط بیان شده در بندهای قبلی، برای ثبت نام در آزمون شرایط دیگری مانند تابعیت ایرانی، عدم سابقه تقلب، عدم اختلاس مالی و مالیاتی، عدم اعتیاد به مواد مخدر، همچنین نداشتن سابقه کیفری ضروری است.

توجه کنید که امکان شرکت در آزمون جامعه حسابداران رسمی برای اتباع خارجی نیست.

در صورت عدم رعایت پیش نیازهای لازم جهت ثبت نام، از دور رقابت‌ها حذف خواهید شد.

آزمون مربوط به حسابداران رسمی

شرکت در آزمون حسابداری رسمی، تنها راه ورود به جامعه حسابداران رسمی است. این آزمون هر سال در آذر ماه و در ظرفیت مشخصی برگزار می شود. سوالات به  دو صورت تستی و تشریحی نیز هست. قبل از این آزمون باید حدود  184 ساعت در کلاسهای آموزشی طی کنید. هر پاسخ اشتباه در این آزمون نمره منفی دارد به این صورت که هر سه تا غلط، نمره یک پاسخ درست را از بین می‌برد لذا بر نتیجه نهایی تاثیر گذار است.

گواهینامه  CPA حسابدار رسمی

آزمون CPA که توسط جامعه حسابداران کشور برگزار می شود، در 4 بخش مجزا طی چهار روز برگزار می گردد. زمان لازم برای هر بخش 4 ساعت است لذا مجموعا 16 ساعت زمان برای این آزمون نیاز است. برای دریافت این گواهینامه اقدامات زیر لازم است:

- کسب مدرک کارشناسی حسابداری یا امور تجاری و مالی؛

- طی کردن 150ساعت آموزش؛

- برخورداری از حداقل سابقه کاری دوساله در رشته حسابداری عمومی؛

- اختصاص ساعات معینی جهت تحصیل و آموزش به صورت سالانه؛

- قبولی در یک آزمون گواهینامه که شرایط آن در هر ایالتی متفاوت است.

زمینه فعالیت ها و وظایف حسابدار رسمی

بخش حسابداری رسمی فعالیت در حوزه های زیر را می‌توانند انجام دهند:

- انواع حسابرسی؛

- خدمات بازرسی قانونی؛

- نظارت بر تصفیه امور مالی؛

- مشاوره مالی؛

- ارزیابی سهام در شرکت‌های سهامی (عام و خاص)؛

- پیاده سازی سیستم مالی؛

- خدمات مربوط به کارشناسی مراجع قضایی؛

- انجام خدمات مالی، مالیاتی و حسابداری.

گاهی اگر یک شرکت بخواهد وامی را از بانک بگیرد، آن بانک با توجه به مهر و امضای حسابداران رسمی در صورت‌های مالی شرکت، با پرداخت وام موافقت می‌کند. شرکت‌های پیمانکاری نیز که قصد شرکت در مناقصه‌های دولتی را دارند، معمولا از این حسابداران برای تایید صورت‌های مالی خود استفاده می‌کنند.

برای آزمون حسابداران رسمی چه بخوانیم؟

سایت جامعه حسابداران رسمی ایران  تعدادی از سوالات آزمون‌های سال‌های قبل را برای آشنایی افراد در بایگانی آزمون‌های حسابداری سایت خود دارد. برخی مباحث که مطالعه آن‌ها پیشنهاد می‌شود عبارتند از:

- استانداردهای حسابداری ایران؛

- پرسش و پاسخ‌های کمیته فنی به همراه بخشنامه‌ها و مصوبات؛

- مروری بر حسابداری مالی و قوانین ابزارهای مالی؛

- آیین رفتار حرفه‌ای؛

- قانون‌ مالیات‌های مستقیم؛

- مالیات بر ارزش افزوده؛

- قوانین مربوط به برگزاری مناقصات؛

- دستورالعمل‌های شرکت‌های دولتی؛

- قوانین بودجه مصوب کشور؛

- قوانین تجارت؛

- قانون دیوان محاسبات کشور و محاسبات عمومی؛

و...

یک نمونه از بایگانی سوالات و کلید آزمون رسمی را در فایل ضمیه اینجا آوردیم.

سوالات حسابداری و کلید آزمون سال 98

سوالات آزمون حسابدار رسمی 98

درآمد حسابداران رسمی

درآمد این حسابداران به دامنه فعالیت فرد و آن شرکت بستگی دارد اما با توجه به تخصص و مهارت های آن‌ها اصولا مبلغ دریافتی آن‌ها  نسبت به حسابداران معمولی بیشتر از حقوق قانون کار است. لذا کسب  مدرک حسابداری رسمی منجر به افزایش حقوق و ارتقای شغلی حسابدار می‌شود.

سخن آخر


عنوان حسابدار رسمی عنوانی ویژه است که فرد با اخذ این عنوان می‌تواند از امتیازات آن برخوردار شود. اما فراموش نکنید که با توجه به اینکه قوانین حسابداری و مالی مدام در حال تغییر است حتی افرادی که وظایف حسابداری رسمی را دارند، نیز باید همیشه خود را آپدیت نگه دارند و از آموزش های حسابداری بهره کافی را ببرند.

اساسنامه شرکت و نحوه تنظیم آن

اساسنامه شرکت و نحوه تنظیم آن

هر آنچه در مورد اساسنامه شرکت باید بدانید.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/03/27

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید

نظرات کاربران

مشاوره رایگان