انواع پایانه های فروشگاهی (ویژگی ها+ فایل ضمیمه)

تاریخ انتشار: 1402/01/15

انواع پایانه های فروشگاهی (ویژگی ها+ فایل ضمیمه)
از آنجایی که مباحث مربوط به مالیات همیشه جزء موضوعات مهمی بودند بنابراین اگر کسب و کاری دارید یا با قوانین مالیاتی سروکار دارید حتما باید با این بخش از مباحث مانند پایانه های فروشگاهی و کار با سامانه مودیان آشنا باشید در این مقاله قصد داریم بیشتر در این مورد صحبت کنیم. اما قبل از آن باید بدانیم اصلا پایانه های فروشگاهی چیه!

منظور از پایانه های فروشگاهی


سخت افزار یا نرم افزارهایی اعم از رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (پوز)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله‌ی دیگری که قابلیت اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور را داراست و همچنین امکان انتقال اطلاعات مربوط به تراکنشها و صورتحساب های الکترونیکی را به سامانه مودیان دارد، پایانه فروشگاهی گوییم.

در مقاله سامانه مودیان به طور کامل در مورد این سامانه صحبت کردیم. می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه کنید.

چند تا از متداولترین پایانه های فروشگاهی رایانه، دستگاه کارتخوان و سامانه های پرداخت الکترونیکی هستند.

قانون استفاده از پایانه های فروشگاهی در چه سالی تصویب شد


قانون پایانه های فروشگاهی در تاریخ ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۸ به تصویب مجلس رسید . در تاریخ 16 آبان 98 این قانون در روزنامه رسمی کشور به چاپ رسید و از تاریخ 2 آذر همان سال 98 لازم الاجرا شد.

قوانین پایانه های فروشگاهی در چند فصل مطرح شد؟


این قوانین همانطور که در فایل زیر می توانید مشاهده و دانلود کنید شامل 6 فصل با عناوین تعاریف، تكاليف اشخاص مشمول، تكاليف سازمان، دستگاهها و مراجع ذي ربط، تشويق ها و تسهيلات، ضمانت هاي اجرائي و نظارت بر اجراء می باشد.


قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قوانین پایانه های فروشگاهی فایل های ضمیمه



دسترسی دارید

ویژگی های پایانه های فروشگاهی


تمامی ویژگیها و مشخصات فنی که یک پایانه فروشگاهی داراست توسط کارگروه راهبری سامانه مودیان تعیین می شود.                 

پایانه های فروشگاهی ، حافظه مالیاتی و ارسال کننده باید دارای یکسری ویژگی ها باشد. اما منظور از حافظه مالیاتی چیست؟

حافظه مالیاتی، نوعی از حافظه الکترونیکی می باشدکه برای ثبت و ذخیره اطلاعات مندرج در صورتحسابهای الکترونیکی و انتقال آن اطلاعات به سامانه مودیان، استفاده می شود. هر حافظه مالیاتی یک کد شناسه یکتا دارد که توسط سازمان تعیین می شود.

ویژگی‌های مربوط به تولید صورتحساب



  • امکان تولید شماره مالیاتی

  • نمایش و ارائه صورتحساب به صورت چاپی یا فایل الکترونیکی

  • امکان محاسبات مربوط به حد مجاز فروش

  • قابلیت اتصال و دریافت اطلاعات پرداخت الکترونیکی صورتحساب

  • صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی

  • امکان بهره گیری از اطلاعات سرور و همچنین اطلاعات حافظه مالیاتی

  • بهره گیری از شناسه کالا/خدمت و نرخ مالیاتی


ویژگیهای مربوط به ارسال کننده صورتحساب


امکان فراخوانی اطلاعات سرور سازمان

تامین شاخص های امنیتی مورد نیاز سامانه مودیان

امکان استعلام اطلاعات حافظه مالیاتی

استعلام وضعیت صورتحساب های ارسالی و استعلام شماره اقتصادی

صورت حساب الکترونیکی چیه  


در مقاله انواع صورتحسابهای الکترونیکی در این مورد به‌طور مفصل صحبت کردیم اما بطور خلاصه صورت حساب الکترونیکی، یک نوع از سامانه‌های پرداختی است، که در آن یک شرکت یا سازمان ، صورتحساب خود را از طریق اینترنت ارسال و مشتریان به صورت الکترونیکی پرداخت می‌ کنند. این صورتحساب دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی می باشد.

صورتحساب الکترونیکی-پایانه های فروشگاهی

انواع پایانه فروش


1-پایانه فروش ثابت


دستگاهی که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه ای به سیستم بانکی با اتصال به شماره حساب مشتری امکان انتقال اتوماتیک مبلغ خرید از حساب مشتری به حساب فروشنده را فراهم می کند.پایانه فروش ثابت گویند. این پایانه برای ارتباط با مرکز و انجام تراکنش، علاوه بر کابل برق، نیازمند یک خط تلفن است.

2- پایانه فروش سیار


نوعی پایانه فروش است که امکان بهره گیری از خدمات دستگاه های فوق را در هر زمان و مکان برای مشتریانی نظیر فروشگاه های بزرگ که سیستم پخش سیار دارند، فراهم کرد.. این پایانه برای ارتباط با مرکز و انجام تراکنشها، نیازمند یک سیم کارت جهت استفاده از بستر ارتباطی تلفن همراه ( GPRS ) است. این گروه از پایانه‌های فروش به واسطه برخورداری از باطری شارژی، از کابل برق بی نیازند و عملا قابل حمل و سیار هستند.

3- موبایل پوز یا   MPOS


  MPOS یک نوع کارتخوان فروشگاهی سیار است که به وسیله تلفن‌های هوشمند یا تبلت شخصی پذیرنده امکان انجام تراکنش‌های بانکی را ایجاد می‌کند. این دستگاه با هدف تسهیل فرآیند پرداخت در کسب و کارهای سیار و ارتقاء امنیت پرداخت‌های شاپرکی به کار گرفته می‌شود.

دستگاه‌های MPOS می‌توانند برای شرکت‌های پخش و انواع کسب و کارهای کوچک، بسیار کارآمد باشند.

4- دستگاه‌های PC-POS


PC-POS یکی از انواع پایانه فروش با قابلیت اتصال به رایانه هستند که امکان تبادل اطلاعات بین پایانه فروش و نرم افزارهای رایانه‌ای همچون نرم افزار حسابداری و انبار گردانی را فراهم می کنند. به بیان دیگر به نرم افزاری گفته می شود که پس از نصب بر روی کامپیوتر پایانه های فروش، این امکان را فراهم می آورد که اطلاعات و مبلغ فاکتور پرداختی مشتری به صورت خودکار از نرم افزار حسابداری به پایانه فروش (یا بالعکس ) ارسال شود. در این صورت مشتری کارت را کشیده، مبلغ به صورت اتوماتیک وارد و مشتری فقط باید رمز کارت بانکی خود را وارد کند. این دستگاه در راستای ارائه خدمات حوزه پرداخت الکترونیک برای کلیه شرکت‌هایی که دارای نرم‌افزار جامع درون سازمانی هستند از جمله بیمارستانها، نمایندگی‌های بیمه و... مناسب و قابل ارائه می باشد.

 5-دستگاه PDA


این دستگاه ، یکی از انواع پایانه‌های فروشگاهی و مشابه کارتخوان بی‌سیم است که مبتنی بر سیستم عامل اندروید و قابلیت اتصال به نرم‌افزارهای حسابداری، انبارداری و ثبت سفارش مشتریان بصورت آنلاین به ویژه در حوزه پخش و توزیع را دارا است. از ویژگی های دیگر آن می‌توان به قابلیت حمل ساده، چاپگر رسید بانکی و بارکدخوان، اتصال به اینترنت و شبکه‌های داخلی از طریق وای فای اشاره کرد.

این دستگاه مشابه پایانه‌های فروشگاهی بی‌سیم (سیار) و باسیم (ثابت) قابل ارائه به متقاضیان است.

 6-پایانه فروش بلوتوثی


این پایانه ها، کارتخوان‌هایی هستند که به دلیل وجود راه های ارتباطی سریعتر از آنها، این روزها کمتر استفاده می شود. پایانه های فروش بلوتوثی ترکیب دستگاه‌های کارتخوان سیار یا سیم کارتی و دستگاه کارتخوان اینترنتی هستند و بر بستر خط تلفن و سیم کارت بنا شده‌اند. با استفاده از شبکه ارتباطی بلوتوث، می‌توانید این دستگاه ها را تا شعاع معینی جا به جا کرده و در محل دیگری استفاده کنید. این پایانه های فروش بلوتوثی، بردهای متفاوتی دارند و می‌توان آن‌ها را تا محدوده‌های مختلفی جا به جا کرد.

7- پایانه فروش اینترنتی یا وای فای


این نوع دستگاه‌های کارتخوان، مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت و لپ تاپ، به صورت وایرلس یا بی‌سیم به اینترنت وای فای وصل می‌شوند و تراکنش‌های بانکی شما را به سرعت انجام می دهند. برای استفاده نیازی به اتصال مستقیم به کمک سیم به تلفن یا مودم ندارید و فقط با استفاده از یک خط تلفن می‌توان از چند دستگاه کارتخوان اینترنتی استفاده کرد.

8- پایانه فروش شبکه‌ای یا LAN


برای استفاده از دستگاه‌ های کارتخوان شبکه‌ای به خط تلفن ثابت نیازی نیست و فقط با استفاده از کارت شبکه می‌توان تراکنش‌های بانکی را انجام داد. برای کار کردن با این نوع پایانه فروش، می‌توانید دستگاه کارتخوان شبکه‌ای را با کمک کابل به یک مودم وصل کنید. به این صورت می‌توانید تنها با اتصال به اینترنت، تراکنش‌های بانکی را با سرعت بالا انجام دهید. به خاطر سرعت زیاد و قابلیت انجام تعداد زیادی از تراکنش‌های مالی با استفاده از این نوع پایانه ها، از آن‌ها در فروشگاه‌ های زنجیره‌ای و مراکز خرید پر فروش می توان استفاده کرد.

چه افرادی از پایانه های فروشگاهی استفاده می کنند؟


خرده فروشی ها و واحد های صنفی که به طور مستقیم با مصرف کننده نهایی در ارتباطند، طبق ماده ۲ قانون پایانه های فروشگاهی از جمله کسب و کارهایی هستند که علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی می باشند.

توجه:


استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیانی که به‌طور مستقیم با مصرف کننده نهائی ارتباط ندارند، ضروری نیست.

وظایف اشخاص مشمول


از جمله وظایف اشخاص مشمول استفاده از پایانه های فروشگاهی به شرح زیر است:

- اشخاص مشمول باید شماره حساب بانکی و شناسه یکتای دستگاههای کارتخوان بانکی یا درگاههای پرداخت الکترونیکی مورد استفاده را از طریق سامانه مودیان به سازمان مالیاتی اعلام نمایند.

- در موارد استفاده از حساب بانکی یا درگاه های پرداخت الکترونیکی جدید، مشمولین موظفند اطلاعات آنها را از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

- اگر به هر دلیلی اعم از تعطیلی یا انحلال واحد کسب وکار، استفاده از پایانه فروشگاهی به طور موقتی یا دائمی متوقف شود، اشخاص مشمول موظفند مراتب را ظرف مدت ده روز از توقف استفاده، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان حسب مورد به شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند.

( توجه کنید که اگر تعطیلی واحد به حکم مراجع قانونی ذی ربط مثلا حکم دادگاه باشد و یا در موارد قوه قهریه یا بروز حوادث غیرمترقبه که مبنی بر علتهایی خارج از اراده اشخاص مشمول باشد و بر اثر آن اطلاع به سازمان ممکن نباشد، مشمولین تا رفع موانع قهریه مذکور از رعایت مهلت زمانی مقرر در این ماده مستثنی هستند. )

جرایم مربوط به قانون پایانه های فروشگاهی


قانون پایانه های فروشگاهی در کنار مشوق‌هایی که برای آن تعیین شد ( در پاراگراف بعد شرح خواهیم داد ) ضمانت‌های اجرایی سنگینی نیز دارد. در فصل پنجم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان این بحث مطرح شد.
براساس ماده 22 این قانون تخلفات و جریمه‌های متعلقه به شرح زیر است:

الف - عدم صدور صورتحساب الكترونيكي، معادل ده درصد (۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام‌ شده بدون صدور صورتحساب الكترونيكي يا بيست ميليون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال، هر يك كه بيشتر باشد.

ب - عدم عضويت در سامانه مؤديان، عدم استفاده از پايانه فروشگاهي، عدم استفاده از حافظه مالياتي، استفاده از حافظه مالياتي متعلق به ساير مؤديان، يا واگذاري حافظه مالياتي خود به ديگران، معادل ده درصد (۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام‌ شده از آن طرق، يا بيست ميليون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال، هر يك كه بيشتر باشد و محروميت از اعمال معافيت‌ هاي مالياتي، نرخ صفر و مشوقهاي موضوع قانون ماليات ‌هاي مستقيم در همان سال مالي.

پ - عدم اعلام شماره حساب يا حسابهاي بانكي واحد اقتصادي كه گردش مالي واحد از طريق آن يا آنها انجام مي‌ شود به سازمان، معادل ده‌ درصد (۱۰%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از طريق آن حساب يا بيست ميليون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال، هر يك كه بيشتر باشد و محروميت از اعمال معافيت ‌هاي مالياتي، نرخ صفر و مشوقهاي موضوع قانون ماليات ‌هاي مستقيم در همان سال مالي.

ت - عدم تحويل صورتحساب چاپي به خريدار، حذف يا مخدوش ‌كردن صورتحساب، معادل دو درصد (۲%) مبلغ صورتحساب‌ هاي مذكور يا معادل بيست ميليون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال هر يك كه بيشتر باشد.

ث - عدم رعايت احكام مذكور در مواد (۱۲)، (۱۳) و (۱۴) اين قانون، معادل يك درصد (۱%) مبلغ فروش‌ گزارش ‌نشده يا معادل ده ميليون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال، هر يك كه بيشتر باشد.

تبصره های ماده  22 و نکات مربوط به تخلفات و جریمه ها رو از فایل قانون پایانه های فروشگاهی در همین مقاله می توانید ببینید.

مشوق های مربوط به قانون پایانه های فروشگاهی


1-تشویق مربوط به صاحبان مشاغل


طبق ماده 17 قانون پایانه های فروشگاهی در پنج سال اول بعد از استقرار سامانه موديان، سازمان امور مالیاتی موظف است به جهت تشویق صاحبان مشاغل كه فروش هاي خود را با استفاده از پايانه فروشگاهي انجام می دهند و خدمات مورد نياز خود را از واحدهاي اقتصادي عضو سامانه مودیان خريداري كردند معادل بيست درصد (20%) ماليات بر ارزش افزوده پرداختی به سازمان امور مالیاتی يا يك درصد (1%) فروش مودی (هر كدام که كمتر باشد) و حداكثر تا شصت ميليون (000/ 000/ 60) ريال در هر دوره مالياتي به عنوان پاداش همكاري ، از ماليات بر ارزش افزوده دوره بعدي مودی (و در صورتي كه بيش از ماليات  آن دوره باشد، دوره ‌هاي بعد از آن) كسر كند.

تبصره: اگر مودی طبق قانون ، مشمول ماليات بر ارزش افزوده نيست پاداش او از ماليات عملكرد وی در همان سال كسر مي ‌شود. در واقع پاداشي كه به اين گروه از مودیان تعلق مي‌ گيرد، از پنجاه درصد (50٪) ماليات عملكرد ابرازي آنان بيشتر نخواهد بود.

2-تشویق مربوط به مصرف کنندگان نهایی (اشخاص حقيقي)


مطابق با ماده 18 قانون پایانه ها سازمان موظف است در راستای تشویق مصرف ‌كنندگان نهایی كه خريدهاي خود را از فروشندگان مجهز به پايانه های فروشگاهي و پرداخت ها را از طريق شبكه پرداخت بانكي انجام مي‌ دهند،  از هر 10 صورتحساب الكترونيكي که توسط پايانه هاي فروشگاهي صادر می شود، يك صورتحساب را به صورت قرعه ‌كشي بر خط انتخاب و دو برابر مبلغي را كه خريدار بر اساس آن صورتحساب به عنوان ماليات بر ارزش افزوده پرداخت نموده ، به حساب بانكي او برگشت داده می شود.

3- تشویق مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده


بر اساس ماده ۲۰- سازمان موظف است در چهارچوب دستوراتی كه ظرف مدت شش ‌ماه از لازم‌ الاجراء شدن اين قانون تهيه مي ‌شود و به تأييد وزير امور اقتصادي و دارايي مي ‌رسد، آن گروه از اشخاص مشمولي كه کلیه تكاليف مقرر در اين قانون را رعايت و از نرم ‌افزارهاي حسابداري مورد تأييد كارگروه راهبري سامانه مؤديان استفاده مي ‌كنند، از ارائه دفاتر يا اسناد و مدارك موضوع قوانين ماليات‌ هاي مستقيم و ماليات بر ارزش‌ افزوده مستثني كند.

نکته:


بانک مرکزی ، همچنین تمامی بانکها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت موظفند  مشخصات بهره برداران دستگاههای کارتخوان بانکی (دستگاه پوز) و پایانه های پرداخت الکترونیکی را به سازمان اعلام کنند. در صورت تخلف از حکم این ماده، به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس محکوم می شوند.

سخن آخر


همانطور که در این مقاله شرح دادیم استفاده از پایانه های فروشگاهی، به جای ثبت و ارسال دستی فاکتورها کار را سریعتر و آسان تر می کند. امیدواریم با مطالعه این مقاله به پاسخ سوالات خود در مورد پایانه های فروشگاهی رسیده باشید. توصیه ما این است که برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله سامانه مودیان را نیز مطالعه کنید

بیشتر بخوانید: انواع صورت حسابهای الکترونیکی

بهترین شرکت معتمدمالیاتی

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید