نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

تاریخ انتشار: 1402/07/17

نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی الزامی است. شناسه یکتا حافظه مالیاتی را می‌توانید پس از تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت فایل گواهی امضای الکترونیکی  (CSR)، از درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور دریافت کنید. اما این شناسه چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد!

 قبل از پاسخ به این سوال و سوالاتی مشابه، لازم است یکسری مفاهیم اولیه مانند صورتحساب الکترونیکی، پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را بدانید.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی کشور برای ساماندهی واحدهای صنفی و تجاری، قانونی تحت عنوان "قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان" را تعریف کرده است. این قانون در واقع دستورالعمل سازمان امور مالیاتی برای نحوه ثبت نام و پرداخت مالیات است. تمامی اشخاصی که در قانون مشخص شده ، باید جهت ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام نمایند.

پایانه های فروشگاهی

رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی یا پوز، درگاه پرداخت الکترونیکی و کلیه وسایلی که قابلیت اتصال به شبکه پرداخت اینترنتی را دارا هستند، به عنوان پایانه های فروشگاهی شناخته می‌شوند. برای تمامی این وسایل، باید در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی جهت ثبت نام اقدام کنند.

سامانه مودیان

سامانه مودیان مالیاتی به آدرس tp.tax.gov.ir، سامانه ای است که از طریق ورود به سایت آن، مودیان مشمول مالیات، می‌توانند برای ثبت نام و ارسال صورتحساب الکترونیکی و همچنین اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند.

صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیک، صورتحسابی است دارای یک شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‏‌شود.

شماره منحصر به فرد مالیاتی نیز یک شماره یکتا در سامانه مودیان  شامل 22 کاراکتر و 24 بخش است که به ازای هر صورتحساب تولید و به صورت منحصر به فرد به آن صورتحساب تخصیص داده می‌شود. در ادامه در تصویر می‌توانید ببینید.

گواهی امضای الکترونیک

یکی از مراحل ثبت نام و ارسال صورتحساب در سامانه مودیان مالیاتی، دریافت گواهی امضای الکترونیک فایل (CSR) است.

این گواهی در واقع به عنوان تاییدی برای هویت و اعتبار فرد در فعالیت‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. این امضا به کمک فناوری‌های امنیتی پیشرفته، رمزنگاری می‌شود. لذا غیر قابل جعل است و توسط سامانه‌های مختلف تایید می‌شود.

مطالعه بیشتر:

جهت آشنایی مفصل تر با این مفاهیم می‌توانید مقاله های انواع پایانه های فروشگاهی، انواع صورتحساب الکترونیکی و سامانه مودیان مالیاتی را مطالعه بفرمایید.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتا یک کد منحصربه فرد 6 رقمی شامل اعداد و حروف انگلیسی است. این کد در ابتدای شماره تمام صورت حساب های الکترونیکی صادره از سامانه مودیان مالیاتی درج می‌شود. چرا یک کد یکتا و منحصر به فرد است؟ زیرا برای هر مودی مالیاتی به صورت غیر تکراری صادر می‌شود.

هر صورت حساب الکترونیکی که صادر می‌شود یک شماره منحصر به فرد مالیاتی دارد که بخشی از این شماره را شناسه یکتای مالیاتی تشکیل می‌دهد.

تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شماره منحصر به فرد مالیاتی

 شناسه منحصر به فرد مالیاتی 22 کاراکتر دارد که در پایانه های فروشگاهی به صورت یکتا برای هر صورتحساب تولید می‌شود. شناسه یکتای مالیاتی جزیی از اجزای این شماره منحصر به فرد مالیاتی است که با کمک آن شماره، سازمان مالیاتی می‌تواند تشخیص دهد صورتحساب الکترونیکی توسط کدام مودی صادر شده است.

تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شماره منحصر به فرد مالیاتی

دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

1- وارد سامانه tax.gov.ir (درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی) می‌شویم؛

2- ورود به کارپوشه را می‌زنیم؛

3- در صفحه جدید لیست پرونده های مالیاتی متعلق به شما قابل نمایش است. برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی پرونده مورد نظر خود، از بخش عملیات بر روی گزینه "ورود به پرونده" کلیک کنید.

4- پس از ورود به قسمت “ میز کار”، از سمت راست صفحه، گزینه “ عضویت ” را انتخاب کنید؛

4- در این مرحله کشویی برایتان باز می‌شود که از بین گزینه های موجود در سمت راست صفحه "شناسه های یکتا حافظه مالیاتی" را انتخاب و سپس دکمه "دریافت شناسه" را کلیک کنید؛

5- در صفحه بعد باید شیوه ارسال صورتحساب الکترونیکی را تعیین کنید. معمولا گزینه اول یعنی "توسط مودی" را انتخاب می‌کنند؛ یکی از سه گزینه را طبق اطلاعیه شماره 3 سازمان امور مالیاتی کشور، می‌توانید انتخاب کنید.

نحوه ارسال صورتحساب

6- در این مرحله از صفحه‌ای که باز می‌شود، فایل کلید عمومی (public) امضای حافظه را در بخش در نظر گرفته شده بارگذاری کنید؛

(این فایل را می‌توانید از طریق سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی دریافت کنید)

توجه

سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعات جامعی را در مورد نحوه ایجاد این کد و بارگذاری در سامانه در قالب یک فایل در اختیار قرار داده است؛

7- در صفحه ای که باز می‌شود مشخصات شامل اطلاعات کد پستی و آدرس را می‌توان مشاهده و با علامت تیک آن ها را تایید کرد. سپس دکمه "بعدی" را برای ورود به مرحله بعد بزنید؛

8- این مرحله اختیاری است. اگر دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی دارید می‌توانید در این مرحله آن‌ها را مشخص کنید. در غیر این صورت می‌توانید با کلیک بر روی دکمه “بعدی” به مرحله بعد بروید؛

9- در این مرحله دو بخش "مشخصات پایانه های فروشگاهی" و "مشخصات حافظه مالیاتی" را وارد کنید. می‌توانید فیلدهای سریال حافظه مالیاتی، نوع حافظه و مدل آن را مشخص کنید. البته در صورت عدم تکمیل این سه فیلد نیز مشکلی ایجاد نمی‌شود؛

10- در مرحله نهایی صفحه ای باز می‌شود که در آن نحوه ارسال صورتحساب (مودی)، کلید عمومی امضاء، شعب مرتبط با شناسه یکتا (کد پستی و آدرس) را می‌توانید مشاهده و بعد از اطمینان از صحت اطلاعات، کلید اتمام را بزنید. با کلیک دکمه اتمام به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که شناسه یکتای شما را نشان می‌دهد.

سخن آخر

در این مقاله نحوه دریافت شناسه یکتا را بیان نمودیم و از اهمیت آن آگاه شدید. برخی از مزایای ثبت نام و دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی را می‌توان بخشودگی جرم های مرتبط با مالیات ارزش افزوده (در صورتیکه مربوط به سال 96 یا سالهای قبل از آن باشد)، شرکت در قرعه کشی صورتحساب‌هایی که شناسه یکتای مالیاتی در آن‌ها درج است، کاهش مراجعات مامورین مالیاتی و آسان تر شدن فرآیند مالیاتی نام برد.

به طور خلاصه مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی عبارتند از:

- ورود به کارپوشه‌ی خود از طریق ورود به سامانه tax.gov.ir؛

- انتخاب گزینه  "ورود به پرونده" از بخش عملیات؛

- انتخاب گزینه "عضویت" در سمت راست صفحه در قسمت میز کار؛

- از بین گزینه های موجود "شناسه های یکتا حافظه مالیاتی" انتخاب و سپس دکمه "دریافت شناسه" کلیک شود؛

- انتخاب شیوه ارسال صورتحساب الکترونیکی؛

- دریافت فایل کلید عمومی امضای حافظه و بارگذاری آن؛

- تکمیل بخش های "مشخصات پایانه های فروشگاهی" و "مشخصات حافظه مالیاتی" ؛

- تایید صحت اطلاعات با کلیک دکمه اتمام و نمایش شناسه یکتای حافظه مالیاتی.


بیشتر بخوانید:
 روش دریافت گواهی امضای الکترونیکی

 

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید