آشنایی با سامانه پرداخت قبوض مالیاتی

تاریخ انتشار: 1403/06/03

آشنایی با سامانه پرداخت قبوض مالیاتی

همانطور که می‌دانیم تمامی اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی) دارای درآمد، مشمول پرداخت مالیات هستند. برای پرداخت قبوض مالیاتی روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این روشها استفاده از سامانه پرداخت قبوض مالیاتی به نشانی payments.tax.gov.ir  است.

اما منظور از قبوض مالیاتی چیست!

سندی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور صادر و به مودیان مالیاتی ابلاغ می‌شود، قبض مالیاتی گویند. بعد از ابلاغ قبوض مالیاتی، مودیان باید در موعد مقرر مالیات خود را پرداخت نمایند تا مشمول جرائم مالیاتی نشوند. بر روی این قبض اطلاعاتی نظیر مبلغ و نوع مالیات، مهلت پرداخت و غیره درج شده است.

سامانه پرداخت قبوض مالیاتی

از جمله وظایف مهم سازمان امور مالیاتی کشور صدور قبوض مالیاتی و دریافت مالیات است. در این راستا سازمان اقدام به راه اندازی سامانه پرداخت قبوض بر خط مالیاتی نمود با ورود به این سامانه مودیان حقیقی و حقوقی می‌توانند قبوض مالیاتی خود را پرداخت نمایند. علاوه بر پرداخت قبض امکانات دیگری نیز این سامانه دارد.

امکانات سامانه پرداخت بر خط قبوض مالیاتی یا سامانه payments.tax.gov.ir

1- خدمات اصلی مالیاتی

خدمات اصلی شامل خدماتی مانند ثبت نام الکترونیک اظهارنامه مالیاتی، صورت معاملات فصلی، اظهارنامه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی، اظهارنامه اجاره املاک، فهرست مالیات حقوق الکترونیکی، خلاصه پرونده الکترونیکی و...

2- سایر خدمات مالیاتی

با مراجعه به این قسمت می‌توانند از خدماتی نظیر راهنمای انتخاب اینتا کد، پرداخت الکترونیک مالیات، برخی استعلام ها مانند استعلام بدهی مالیاتی، استعلام اصالت گواهی ماده 186 و 187 ق.م.م ، استعلام گواهی پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرو ، استعلام کد اقتصادی، مشاهده اطلاعات خانه های خالی از سکنه، نشانی ادارات کل امور مالیاتی و سایر خدمات دیگر بهره‌مند شوند.

نکته

توجه کنید که جهت پرداخت قبوض مالیاتی از طریق این سامانه باید ابتدا در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنید.

نحوه کار با سامانه پرداخت قبوض مالیاتی

- ابتدا آدرس tax.gov.ir (میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی) را در مرورگر خود وارد کنید.

- در قسمت سایر خدمات مالیاتی، گزینه "پرداخت الکترونیک مالیات" را کلیک کنید.

- در صفحه باز شده "سامانه پرداخت الکترونیک مالیات" را کلیک نمایید.

سامانه پرداخت الکترونیک مالیات

- در ادامه با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور در قسمت ورود به پرتال، وارد سامانه پرداخت قبوض بر خط مالیاتی به آدرس payments.tax.gov.ir می‌شوید. برای پرداخت قبض مالیات از طریق این سامانه دو روش شناسه 30 رقمی نسیم و روش شناسه قبض / پرداخت وجود دارد.

1- پرداخت قبوض مالیاتی با شناسه پرداخت

در این روش بعد از وارد کردن شناسه قبض یا شناسه پرداخت، قبض مالیات استعلام می‌شود و با مشاهده اطلاعات مربوط به آن می‌توانید برای پرداخت اقدام نمایید. این شناسه بر روی سندهای مالیاتی قابل مشاهده است.

شناسه قبض یا شناسه پرداخت قبوض مالیاتی

2- پرداخت قبض مالیاتی از طریق  شناسه 30 رقمی نسیم

برای پرداخت مالیات از روش شناسه 30 رقمی ابتدا آدرس payments.tax.gov.ir را در مرورگر وارد کنید تا وارد سامانه پرداخت قبوض بر خط مالیاتی شوید. گزینه شناسه 30 رقمی نسیم را انتخاب و بعد از ورود شناسه قبض 30 رقمی، دکمه بررسی شناسه قبض نسیم را کلیک کنید. اطلاعات مربوط به قبض نمایش داده می‌شود، در صورت تایید اطلاعات، با انتخاب گزینه پرداخت به درگاه پرداخت بانکی هدایت می‌شوید.

شناسه 30 رقمی نسیم

توجه؛ شناسه 30 رقمی نسیم چیست؟

قبض های مالیاتی جدید، مانند قبوضی که توسط سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی به صورت آنلاین صادر می شوند، علاوه بر شناسه قبض و شناسه پرداخت که قبوض قدیمی نیز داشتند، دارای یک شناسه 30 رقمی تحت عنوان شناسه نسیم هستند. استفاده از روش شناسه 30 رقمی یکی از آسان ترین روشهای پرداخت قبوض مالیاتی است.

روشهای پرداخت قبوض مالیاتی

برای پرداخت قبض مالیاتی روشهای دیگری نیز از جمله روشهای زیر وجود دارد:

1- استفاده از بارکد قبض مالیاتی (مراجعه حضوری)؛

2- اپلیکیشن های موبایل بانک؛

3- پرداخت با عابر بانک ملی یا دستگاه خود پرداز؛

4- روش تلفن بانک.

روش های پرداخت قبوض مالیاتی

1- پرداخت از بارکد قبض مالیات (مراجعه حضوری)

یکی از روشهای پرداخت قبض مالیاتی با مراجعه حضوری به شعب مالیاتی و از طریق دستگاه بارکدخوان موجود در شعبه پرونده مالیاتی است. علاوه بر شناسه عددی روی قبض مالیات، یک بارکد به همراه شناسه هست که توسط آن می‌توان قبض را پرداخت نمود.

در این روش با استفاده از دستگاه بارکدخوان، بارکد روی قبض مالیات شما اسکن و اطلاعات مربوط به مالیات نمایش داده می‌شود. پس از تایید اطلاعات با استفاده از کارت بانکی خود اقدام به پرداخت مالیات می‌نمایید.

2- اپلیکیشن های موبایل بانک

یکی از روش های نوین پرداخت مالیات استفاده از اپلیکیشن ها است. این اپلیکیشن های موبایلی امکان دسترسی سریع به خدمات مالیاتی را فراهم می‌نمایند و تحت عنوان "مالیات من" ارائه می‌شوند. برای پرداخت قبوض مالیاتی از این روش، وارد اپلیکیشن بانکی مورد نظر خود شوید سپس گزینه پرداخت قبوض یا خدمات مالیاتی را انتخاب کنید. شماره ملی یا کد اقتصادی/ شناسه اقتصادی خود را وارد تا مبلغ مالیات پرداختی را نمایش دهد. اکنون با انتخاب گزینه پرداخت و تکمیل مراحل آن رسید دیجیتالی پرداخت مالیات را دریافت می‌کنید.

3- پرداخت با عابر بانک ملی یا دستگاه خود پرداز بانک ملی

پرداخت قبض مالیاتی از طریق دستگاه خود پرداز (ATM) روش دیگری از پرداخت مالیات است. در این روش به یکی از شعب بانک ملی مراجعه و کارت بانکی خود را در دستگاه خود پرداز قرار دهید. سپس ابتدا گزینه "پرداخت قبوض و دیگر پرداخت ها" و در ادامه گزینه "پرداخت وجوه دولتی" را انتخاب کنید. در این مرحله با انتخاب گزینه «پرداخت با شناسه واریز» و ورود شناسه 30 رقمی، مالیات قابل پرداخت از حساب شما کسر می‌شود.

4- پرداخت از طریق تلفن بانک

برای این روش باید شماره تلفن بانک مربوطه را شماره گیری نمایید و دستورالعمل تلفن گویا را برای بخش پرداخت مالیات دنبال کنید. در استفاده از این روش باید کد مالیاتی یا شماره قبض مورد نظر را وارد کنید. پرداخت از طریق تلفن بانک در هر ساعتی از شبانه روز امکان پذیر است و برای افرادی که به دنبال روش های سنتی هستند، گزینه خوبی است.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، خدمات متنوع و نحوه کار با آن پرداختیم. در ادامه روشهای مختلف پرداخت قبوض مالیاتی را توضیح دادیم. در پایان می‌توانید سوالات و پیشنهادات خود را برای ارتقاء سطح مقالات بعدی برای ما بنویسید.

آشنایی با سامانه پرداخت قبوض مالیاتی
زبان و مفاهیم حسابداری

آشنایی با سامانه پرداخت قبوض مالیاتی

سامانه پرداخت قبوض مالیاتی یا به عبارتی سامانه پرداخت قبوض بر خط مالیاتی چیست؟ امکانات سامانه

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/06/03
سیستم حسابداری دوبل یا دو طرفه؛ مزایا، معایب و ویژگی ها
زبان و مفاهیم حسابداری

سیستم حسابداری دوبل یا دو طرفه؛ مزایا، معایب و ویژگی ها

سیستم حسابداری دوبل یا سیستم حسابداری دو طرفه چیست؟ چه مزایایی دارد؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/30
مطالبات مشکوک الوصول؛ نحوه شناسایی و ثبت آنها
زبان و مفاهیم حسابداری

مطالبات مشکوک الوصول؛ نحوه شناسایی و ثبت آنها

مطالبات مشکوک الوصول یا مطالبات م م چیست؟ روشهای شناسایی حسابهای مشکوک الوصول

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/26

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید

مشاوره رایگان