شارژ ساختمان | محاسبه شارژ آپارتمان

تاریخ انتشار: 1403/07/28

شارژ ساختمان | محاسبه شارژ آپارتمان

در دنیای امروز، زندگی در مجتمع‌های آپارتمانی مسکونی و ساختمان‌های چند واحدی به یک امر رایج تبدیل شده است. این نوع زندگی علاوه بر مزایای خاص خود، چالش‌هایی را نیز به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین مسائل در این نوع ساختمان‌ها، مدیریت ساختمان است که قسمت عمده آن به مدیریت هزینه‌های مشترک و محاسبه شارژ ساختمان مربوط می‌شود. قوانین شارژ ساختمان به عنوان چارچوبی برای تعیین نحوه تقسیم هزینه‌ها و مسئولیت‌ها بین ساکنین عمل می‌کند. همچنین به حفظ نظم و همکاری در میان ساکنین نیز کمک می‌کند.

در این مقاله، به بررسی قوانین مربوط به شارژ آپارتمان، نحوه محاسبه آن و نکات مهمی که باید در نظر بگیریم، خواهیم پرداخت. هدف ما این است که با ارائه اطلاعات جامع و کاربردی، زمینه‌ای برای درک بهتر این موضوع فراهم کنیم و ساکنان را در مدیریت هزینه‌های مشترک یاری نماییم.

منظور از شارژ ساختمان چیست؟

شارژ ساختمان شامل هزینه‌های مختلفی از جمله نگهداری مشاعات ساختمان، تعمیرات، هزینه های قبوض مشترک، خدمات عمومی و سایر هزینه‌های مرتبط با ساختمان است. محاسبه دقیق این هزینه‌ها و توزیع عادلانه آن‌ها بین ساکنان، از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر رضایت آنها داشته باشد.

مبلغ شارژ به معیارهای مختلفی مانند متراژ، نوع مجتمع مسکونی، تعداد طبقات و واحدها بستگی دارد که ساکنین موظف به پرداخت حق شارژ واحد خود هستند. مطابق با ماده 28 قانون تملک آپارتمان ها، شارژ ساختمان باید برای هزینه های مشترک و قسمت های مشاع ساختمان صرف شود.

محاسبه شارژ ساختمان | نحوه محاسبه شارژ آپاتمان

هر فردی که در آپارتمان زندگی می‌کند باید از چگونگی محاسبه شارژ ساختمان مطلع باشد. عوامل مختلفی نظیر مساحت واحدها (ماده 4 قانون تملک آپارتمانها)، نفرات هر واحد و غیره در تعیین شارژ آپارتمان دخالت دارند. قبل از تعیین میزان شارژ ساختمان باید هزینه های ساختمان برآورد شود.

هزینه های شارژ ساختمان

هزینه های ساختمان به دو بخش تقسیم می‌شوند که عبارتند از هزینه های ثابت و متغیر.

الف- هزینه های ثابت

هزینه‌هایی هستند که به متراژ و فیزیک ساختمان ربطی ندارند و مربوط به مواردی می‌شوند که معمولا در طول سال ثابت هستند. از جمله این هزینه ها می‌توان به هزینه نگهداری آسانسور، تاسیسات، هزینه نگهبانی و سرایدار، باغبانی و غیره اشاره کرد. در تقسیم این هزینه ها معمولا متراژ و مساحت واحد را در نظر نمی‌گیرند و کلیه‌ی واحدها به طور یکسان در این نوع هزینه‌ها سهیم هستند.

ب- هزینه‌های متغیر

این هزینه‌ها را هزینه‌های نسبی نیز می‌نامند که مربوط به تعمیرات و نگهداری از بخش‌های مختلف ساختمان است. از جمله هزینه‌های متغیر یا نسبی می‌توان هزینه آب، برق، گاز مشترک، آسفالت پشت بام، بیمه‌های ساختمان و غیره را نام برد. برای تعیین سهم هر یک از واحدها از هزینه‌های متغیر، متراژ واحد، تعداد نفرات و حتی تعداد پارکینگ‌های هر واحد نیز موثر است.

در این خصوص می‌توانید ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها را نیز مطالعه کنید.

شارژ ساختمان-هزینه ها

قوانین شارژ آپارتمان خالی

تمامی واحدهای یک آپارتمان ملزم به پرداخت حق شارژ هستند حتی اگر در آن واحد حضور نداشته باشند و استفاده نکنند.

با این حال برخی از هزینه ها نظیر آب، برق، گاز مشاع به استفاده از واحد مربوط می شود که در صورتی که واحدی خالی از سکنه باشد قاعدتاً برای آن باید معاف شود و بقیه مبلغ شارژ به صورت ماهیانه پرداخت شود.

روشهای محاسبه شارژ

مدیریت ساختمان با توجه به نوع آپارتمان خود و مقدار هزینه ها یکی از روشها را برای محاسبه شارژ استفاده می‌کند.

·  شارژ واحدی؛

·  متراژی؛

·   نفری؛

·   نفر متراژی؛

·  شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی؛

·   واحدی به همراه شارژ نفری؛

·   واحدی به همراه شارژ نفری متراژی؛

·   شارژ نفری به همراه شارژ متراژی؛

در ادامه هریک از این روش ها را توضیح می‌دهیم.

1- شارژ واحدی

همانطور که از نام شارژ واحدی پیداست این شارژ بر اساس تعداد واحدهاست و تمامی واحدها به میزان یکسان شارژ را ماهیانه پرداخت می‌کنند. در این روش وجود پارکینگ یا انباری روی مبلغ شارژ واحد اثر دارد و به آن اضافه می‌گردد. روش شارژ واحدی در محاسبه شارژ ساختمان مناسب مجتمع‌هایی است که واحدهای یکسانی دارند و از سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی برخوردار نیستند. همچنین هر واحد کنتورهای آب و گاز مستقل دارند.

2- شارژ متراژی

در این روش بر اساس متراژ واحد شارژ دریافت می‌شود. یعنی هر چقدر مقدار یک واحد بزرگ تر باشد میزان شارژ دریافتی از آن بیشتر است. شارژ متراژی مناسب ساختمانهایی است که واحدهای آن متراژ متفاوتی دارند. دارای سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی هستند که معمولا بیشترین میزان هزینه‌های آنها به بخش سرمایش و گرمایش مربوط می‌شود.

3- شارژ نفری

این روش محاسبه بیشتر مربوط به مجتمع هایی است که سیستم آب مشترک دارند. در واقع عمده هزینه مربوط به آب است. در شارژ نفری که مختص مجتمع های مسکونی است، معیار محاسبه ساکنین هستند یعنی هر واحد نسبت به تعداد افراد ساکن در آن، باید شارژ بپردازند. وقتی نوزادی به یک واحد اضافه می‌شود طبق توافق مدیر با ساکنین یا از همان ابتدای تولد هزینه شارژ کودک را حساب می‌کنند و یا برخی از مدیران شارژ را برای کودکان بالای 5 سال در نظر می‌گیرند.

4- شارژ نفر متراژی

شارژ نفر متراژی نیز مانند شارژ نفری برای مجتمع های مسکونی مناسب است. در این نوع از محاسبه شارژ ساختمان، شارژ هر واحد بر طبق تعداد نفرات و متراژ واحد حساب می‌شود. نحوه محاسبه به صورت بیست به هشتاد است، یعنی میزان شارژی که برای متراژ تعیین می‌شود باید نسبت بیست به هشتاد با شارژ نفری داشته باشد. مثلا اگر شارژ نفری یک ساختمان 10،000 تومان به ازای هر نفر است ، شارژ متراژی آن می شود 20 درصد از 80 درصد شارژ نفری که می شود 2000 تومان.

این روش برای مجتمع هایی که واحدهایی با متراژ متفاوت هستند و سیستم سرمایشی و گرمایشی مرکزی دارند بسیار مناسب است. این مجتمع ها گاهی سیستم آب مشترک دارند.

5- شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی

در این نوع محاسبه از شارژ ساختمان، ملاک عمل جمع دو روش واحدی و متراژی برای تعیین شارژ است. شارژ ماهانه شامل یک شارژ ثابت به اضافه شارژ متغیر متراژی است. متراژ هر واحد، میزان تغییر در شارژ ماهانه آن واحد را تعیین می‌کند. بطوریکه ابتدا بر اساس متر واحد، شارژ متراژی آن محاسبه و سپس شارژ ثابت به آن افزوده می شود. این روش برای مجتمع هایی مناسب است که واحدها دارای متراژ متفاوت و سیستم گرمایش و سرمایشی مرکزی هستند.

در این مجتمع ها مجموعه ای از واحدهای مسکونی، تجاری و اداری وجود دارند که به کل مجموعه ترکیبی گویند.

مثال برای محاسبه شارژ

فرض کنید شارژ ثابت یک واحد مسکونی، ماهانه 50،000 تومان و شارژ متراژی آن، 600 تومان برای هر متر مربع است. در این صورت اگر این واحد مسکونی دارای متراژ صد متر باشد، مبلغ 110،000 تومان را باید به صورت ماهیانه پرداخت کند.

6- شارژ واحدی به همراه شارژ نفری    

مجتمع های مسکونی که دارای واحدهای با متراژ یکسان و سیستم آب آنها مشترک است، از این روش برای محاسبه شارژ استفاده می‌کنند. در این روش، واحدها دارای یک شارژ ثابت هستند و شارژ متغیری که بر اساس تعداد ساکنین هر واحد مشخص می‌شود، به آن اضافه می‌شود.

7- شارژ واحدی به همراه شارژ نفری متراژی

در این روش، از ترکیب شارژ واحدی و ثابت یک واحد به همراه شارژ نفری و شارژ متراژی برای محاسبه استفاده می‌شود.

برای مجتمع‌های مسکونی که دارای واحدهای با متراژ متفاوت و سیستم گرمایش، سرمایش و همچنین آب مشترک هستند، این روش از محاسبه شارژ ساختمان مناسب است.

8- شارژ نفری به همراه شارژ متراژی

اگر دو روش شارژ نفری و شارژ متراژی را با هم جمع کنیم، روش شارژ نفری به همراه شارژ متراژی به دست می آید.  در مجتمع‌های مسکونی که سیستم گرمایش و سرمایشی مرکزی، همچنین آب و گاز مشترک ولی متراژ متفاوتی دارند، روش های بالا به طور کامل پاسخگو نیست. لذا در این ساختمان‌ها هزینه شارژ معمولا با روش شارژ نفری به همراه شارژ متراژی به دست می آید.

مثال

فرض کنید شارژ هر متر مربع 1000 تومان و برای هر نفر 10،000 تومان است. حال اگر یک واحد 100 متری با تعداد 2 نفر داشتیم، شارژ این واحد صد متری با دو نفر ساکن، ماهیانه  120،000 می‌شود.

120،000=(2*10،000)+(100*1000)

9- شارژ ساختمان بر اساس هزینه ها

یکی از روشهای مناسب برای تعیین حق شارژ ، روش محاسبه بر حسب هزینه‌هاست. در این روش معمولا هزینه‌های آب به صورت نفری، هزینه گاز متراژی و هزینه‌های برق به صورت واحدی یا ثابت محاسبه می‌شوند. به این مدل از محاسبه که شارژ ساختمان بر اساس هزینه‌های انجام شده بین واحدها تقسیم می‌شود، شارژ با روش برآورد هزینه ها نیز می‌گویند.

مطالعه بیشتر : نرم افزار شارژ ساختمان

حق شارژ ساختمان بر اساس هزینه ها

با ساکنینی که شارژ ساختمان را پرداخت نمی‌کنند چگونه برخورد کنیم؟

1- در ابتدا مدیر ساختمان به عنوان فردی که مسئول جمع آوری شارژ است به صورت کتبی درمورد عدم پرداخت حق شارژ آپارتمان تذکر دهد.

2- در صورت عدم توجه به تذکر کتبی، مدیر می‌تواند به شورای حل اختلاف و مراجع قضایی مراجعه و در اظهارنامه‌ای، به این موضوع اشاره کند که در صورت عدم پرداخت شارژ تا 10 روز آینده، خدمات مشترک مانند آب و گاز واحد مذکور قطع می‌شود.

توجه

اگر مبلغ حق شارژ کمتر از 20 میلیون تومان باشد، مدیر می‌تواند به شورای حل اختلاف محل مراجعه و تقاضای پرداخت آن مبلغ را نماید. و اگر مبلغ بیشتر از 20 میلیون تومان باشد، مدیر می‌تواند به جای شورای حل اختلاف، به دادگاه عمومی محل مراجعه کند.

3-اگر با وجود اظهارنامه همچنان از پرداخت شارژ خودداری کردند، مدیر ساختمان باید به اداره اجرای اسناد رسمی مراجعه و علیه او درخواست صدور اجرائیه نماید. اداره اجرا از مدیر می‌خواهد تا مالی از مالک یا مستاجر معرفی کند تا با توقیف و یا فروش آن مال، حق شارژ ساختمان پرداخت شود.

تاثیر طبقه در پرداخت حق شارژ آپارتمان و هزینه های آسانسور

تمامی افراد ساکن در آپارتمان چه در طبقه اول و چه در سایر طبقات ساکن باشند موظف به پرداخت هزینه‌های مربوط به شارژ و سرویس آسانسور هستند.  البته راهکاری در این خصوص وجود دارد که می‌توان با توافق بین اعضای هیئت مدیره از میزان شارژ طبقات اول و همکف که استفاده زیادی از آسانسور ندارند، کم کرد یا به عبارتی میزان شارژ طبقات بالاتر را مقدار کمی افزایش داد.

طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان ‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات بالایی از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیشتر باشد، سایر مالکین می‌توانند به صورت قانونی حق‌ سهم نصب آسانسور را از مالکین معترض دریافت کنند.

هزینه های پرداختی شارژ ساختمان توسط مستاجر و مالک

در هر ساختمانی بخشی از هزینه های شارژ آپارتمان توسط مستاجر و بخشی از آن توسط مالک پرداخت می‌شود.

فهرست هزینه های پرداختی توسط مستاجر

- قبوض‌ پرداختی اعم از آب، برق، گاز و تلفن؛

- هزینه تعمیر و سرویس آسانسور به صورت جزئی (ماهیانه یا سالیانه)؛

- هزینه های جزئی که بعد از سکونت مستاجر به وجود آید مانند خرابی یا چکه کردن شیر آب که نیاز به تعویض قطعاتی هست؛

- پرداخت شارژ ساختمان؛

- خساراتی که توسط مستاجر به وجود آید مانند سوختن لامپ و غیره؛

- عوارض سالیانه پسماند شهرداری؛

- هزینه‌های مربوط به تعمیرات فاضلاب چند ماه بعد از اقامت مستاجر؛

 هزینه های پرداختی توسط مالک

 - تعمیرات عمده آسانسور ، موتورخانه، عایق بندی پشت بام یا سایر نقاط خانه؛

 - عوارض نوسازی شهرداری؛

 - رفع مشکلات فاضلاب در بدو ورود مستاجر؛

 - تعمیرات مربوط به ترکیدگی لوله یا مشکلات این چنینی هم باید توسط مالک پرداخت شود.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و مفیدی را در خصوص شارژ ساختمان در اختیارتان قرار دهیم. روش محاسبه شارژ هر مجتمعی با سایر مجتمع ها با توجه به نوع ساختمان و هزینه های آن ممکن است متفاوت باشد. 9 روش محاسبه شارژ را معرفی کردیم. تعیین سهم شارژ هر واحد جزء وظایف هیئت مدیره مجتمع های آپارتمانی است که به کمک نرم افزارهای مدیریت ساختمان از جمله نرم افزار مدیریت ساختمان حصین حاسب نیز می‌توانید با امکاناتی که در آن طراحی شده با خیال راحت مدیریت شارژ آپارتمان خود را به آن بسپارید.

بیشتر بخوانید: 8 نمونه از بهترین نرم افزار مدیریت ساختمان

مدیریت مجتمع تجاری: راهکارها و استراتژی‌ها
معرفی نرم افزارهای حسابداری

مدیریت مجتمع تجاری: راهکارها و استراتژی‌ها

اصول کلیدی مدیریت مجتمع تجاری، ملزومات و راهکارهای مدیریتی مجتمع ها و مراکز تجاری

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/07/29
شارژ ساختمان | محاسبه شارژ آپارتمان
معرفی نرم افزارهای حسابداری

شارژ ساختمان | محاسبه شارژ آپارتمان

به کمک نرم افزارهای مدیریت ساختمان از جمله نرم افزار مدیریت ساختمان حصین حاسب می‌توانید با خیال راحت مدیریت شارژ ساختمان خود را به آن بسپارید.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/07/28
8 نمونه از بهترین نرم افزار مدیریت ساختمان
معرفی نرم افزارهای حسابداری

8 نمونه از بهترین نرم افزار مدیریت ساختمان

فهرستی از بهترین نرم افزار مدیریت ساختمان و امکانات آن

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/07/23

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید

مشاوره رایگان