بیمه های ضروری مدیران مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری

تاریخ انتشار: 1403/07/20

بیمه های ضروری مدیران مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری

با افزایش زندگی آپارتمان نشینی و تغییر سبک زندگی مردم مسئولیت مدیران در ساختمان های آپارتمانی بیشتر شد. از آنجاییکه یکی از وظایف هیئت مدیره مجتمع های آپارتمانی، حفظ و نگهداری ساختمان از هرگونه آسیب یا ضرر جانی و مالی است، وجود بیمه ساختمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. لذا قصد داریم در این مقاله به توضیح بیمه های ضروری مدیران مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری بپردازیم. پس اگر مدیریت ساختمان را بر عهده دارید یا جزئی از ساکنین این مجتمع ها هستید حتما تا پایان با ما همراه باشید.

مدیران مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری چه بیمه هایی باید تهیه کنند؟

مدیران مجتمع مسکونی، تجاری و اداری باید آگاه باشند که برای جبران خسارتهایی که ممکن است در ساختمان رخ دهد بیمه ساختمان ضرروری است. در واقع یکی از وظایف مهم مدیر، بیمه ساختمان در مقابل حوادث ناگهانی است. در نتیجه‌ی استفاده از بیمه، افراد ساکن در این مجتمع ها نیز با آسودگی خاطر بیشتری زندگی می‌کنند.

انواع بیمه های ضروری که خرید آنها توسط هیئت مدیر یا مدیر ساختمان لازم است عبارت است از:

- بیمه آتش سوزی ساختمان؛

- بیمه مسئولیت آسانسور؛

- حوادث داخل ساختمان (بیمه مسئولیت مدیران مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری در قبال اشخاص ثالث)؛

- حوادث مرتبط با سرایدار، نگهبان و کارگر ساختمان.

بیمه های ضروری که مدیران مجتمع های مسکونی، اداری و تجاری باید تهیه کنند

1- بیمه آتش سوزی

مطابق با ماد 14 قانون تملک آپارتمان ها، مدیریت آپارتمان موظف است کل بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه کند. سهم هر یک از مالکین به تناسب سطح زیربنای اختصاصی آن ها توسط مدیر یا هیئت مدیره تعیین و از شرکا دریافت و به فرد بیمه گر پرداخت خواهد شد.

در صورت عدم اقدام و بروز آتش سوزی مدیر یا مدیران مجموعه مسئول جبران خسارت ها هستند.

همانطور که می‌دانیم در یک ساختمان عوامل زیادی نظیر اتصالات برق و همچنین موتورخانه می‌تواند امکان آتش سوزی یا انفجار را بالا ببرد، لذا باید قبل از وقوع این حوادث برای خرید بیمه آتش سوزی مجتمع های آپارتمانی سریع اقدام کنید.

نکته

بیمه آتش سوزی یکی از انواع بیمه نامه‌های مربوط به‎ اموال است که اموال منقول و همچنین اموال غیر منقول شامل ساختمان، تاسیسات، اثاثیه و لوازم را تحت پوشش خود قرار می دهد.

پوشش بیمه های آتش سوزی

بیمه آتش سوزی شامل دو گروه پوشش های اصلی و پوشش های اضافی است.

الف- پوشش های اصلی بیمه آتش سوزی

خسارات اصلی در بیمه‌های آتش سوزی عبارتند از:

 آتش، صاعقه و انفجار

این 3 مورد جزء موارد مهم بیمه نامه هستند.

بیمه آتش سوزی ساختمان

ب- پوشش های اضافی بیمه

بسیاری از حوادث مختلف در آتش سوزی که از آنها به عنوان پوشش اضافی بیمه آتش سوزی ذکر می‌شود عبارتند از:

  • زلزله و آتشفشان؛
  • سیل و طغیان آب دریا یا رودخانه؛
  •  طوفان و گردباد؛
  • ضایعات ناشی از باران و برف؛
  • ترکیدگی لوله آب و فاضلاب دستگاه‌های آبرسانی؛
  • شکست شیشه ساختمان؛
  • ریزش کوه و سقوط بهمن؛
  • و... .

بیمه های آتش سوزی با اخذ حق بیمه متناسب، ساختمان را در مقابل خطرات اصلی و خطرات اضافی مطابق با نرخ تعیین شده و نوع مورد بیمه تحت پوشش قرار می‌دهد.

قیمت یا میزان حق بیمه آتش سوزی

قیمت بیمه آتش سوزی ساختمان با توجه به مشخصات و نوع ساختمان(مسکونی، اداری، تجاری و...)، سن بنا، متراژ ملک، جنس مصالح، تعداد طبقات، امکانات اطفاء حریق، مدت بیمه نامه(یک ساله، چند سال، کوتاه مدت)، سقف میزان خسارت پرداختی برای بنا و اثاثیه، هزینه ساخت هر متر بنا، تعداد پوشش‌های اضافی بیمه(مانند زلزله و آتشفشان، سیل، طوفان و طغیان آب، ترکیدگی لوله آب و غیره)، سیستم برق‌کشی، ارزش اسباب و لوازم موجود در ملک و تعداد پوشش‌های مورد درخواست بیمه‌گذار محاسبه می‌شود.

در آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران که در عرض چند دقیقه کسب و کارهای زیادی نابود شدند، از 600 واحد واقع در ساختمان متاسفانه فقط 150 واحد بیمه بودند که توانستند خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت کنند. پس فراموش نکنید که تا دیر نشده برای خریداری بیمه آتش سوزی ساختمان خود اقدام کنید.

2- بیمه مسئولیت آسانسور

یکی از خطرناک‌ترین وسایل در هر مجتمعی آسانسور است. حوادثی مانند سقوط، پارگی کابل و گیر افتادن بین طبقات آسانسور می‌تواند جان افراد ساکن در یک ساختمان را تهدید کند که جبران خسارت بر عهده مدیر است. بنابراین بیمه مسئولیت حوادث آسانسور  جزء بیمه های ضروری مدیران مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری محسوب می‌شود. بیمه مسئولیت آسانسور با آن بیمه‌ای که برخی شرکتهای تعمیر و نگهداری آسانسور برای کار خود اخذ می‌کنند متفاوت است و مدیر ساختمان باید این بیمه را جداگانه تهیه کند.

توجه کنید که تنها آسانسورهایی امکان دریافت بیمه آسانسور را دارند که که طبق مصوبه سازمان ملی استاندارد، برگه تاییدیه‌ی استاندارد را اخذ کرده باشند.

توجه

اگر اتفاقی برای آسانسور بیفتد و افراد خسارت (مالی یا جانی) ببینند، بر اساس بررسی و شواهد حادثه؛ مدیر ساختمان، شرکت ساخت و تعمیر آسانسور  و همچنین فردی که در آن سوار بوده می‌توانند مقصر شناخته شوند. در این صورت دادگاه درصد تقصیر این 4 طرف را تعیین خواهد کرد.

قیمت حق بیمه آسانسور

اینکه میزان حق بیمه آسانسور چقدر است، با توجه به مشخصات ساختمان، میزان و تعداد پوشش‌های مورد درخواست بیمه‌گذار بررسی و محاسبه می‌شود. به طور کلی در هر بیمه نامه آسانسور باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

·  ظرفیت آسانسور؛

·  سن آسانسور؛

·   تعداد طبقات توقف؛

·  مدت بیمه نامه با توجه به درخواست فرد بیمه‌گذار؛

·  نوع ساختمان (مسکونی، تجاری و اداری)؛

·  میزان پوشش‌های مالی و جانی مورد بیمه مطابق با درخواست بیمه‌گذار؛

·  پوشش‌های اضافی نظیر افزایش مبلغ ریالی دیه، پرداخت خسارت بدون رای دادگاه و جبران هزینه‌های پزشکی با اعمال تعرفه بخش خصوصی.

 3- حوادث داخل ساختمان یا بیمه مسئولیت مدیر در قبال ساکنین و اشخاص ثالث

چنانچه در ساختمان حوادثی برای افراد ساکن یا مراجعین رخ دهد که مدیریت مجتمع تجاری اداری مسکونی مسئول جبران آن خسارت باشد، در این صورت مدیر می‌تواند بیمه نامه‌ای تحت عنوان "بیمه مسئولیت مدیران مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری در قبال اشخاص ثالث" تهیه کند که این حوادث را تحت پوشش قرار دهد. نمونه ای از حوادث داخل ساختمان مثلا وقتی عدم ایمنی تاسیسات یا غیر ایمن بودن زمین باعث حادثه ای شود، در چنین مواردی از بیمه حوادث ساختمان استفاده می‌شود.

4- حوادث مرتبط با سرایدار، نگهبان و کارگر ساختمان

اگر ساختمانی دارای سرایدار، نگهبان، کارگر ساختمان یا مسئول تاسیسات باشد مدیر ساختمان به نمایندگی از مالکین، کارفرمای این افراد محسوب می‌شود و اگر در حین کار برای آنها اتفاقی بیفتد مدیریت موظف به پرداخت غرامت خواهد بود. بنابراین یکی دیگر از بیمه های ضروری مدیران مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری، بیمه "مسئولیت در قبال کارکنان" یا به عبارتی بیمه مربوط به حوادثی است که در حین کار برای سرایدار، نگهبان، نظافتچی و کارگر ساختمان به وجود می‌آید.

غرامت های این بیمه شامل پرداخت مواردی مانند هزینه های پزشکی و درمانی، دیه فوت و نقص عضو می‌شود.

توجه؛ سرایت آتش سوزی ساختمان به مکان های دیگر

در صورت بروز آتش سوزی یا یک انفجار مهیب در ساختمان شما، احتمال سرایت آن به سایر ساختمان ها یا خودروهای همسایه ها وجود دارد. با توجه به اینکه ساختمان شما مسئول جبران این خسارت هست، مدیر ساختمان می‌تواند بیمه‌ "مسئولیت به تبع حریق" را تهیه کند. در این حالت چنین خسارتهایی با این بیمه نامه قابل پرداخت است.

چرا تهیه بیمه های ساختمان توسط مدیر یا هیئت مدیره ضروری است؟

مدیریت ساختمان که کارفرمای کارکنان (اعم از سرایدار، نگهبانی، باغبان، تعمیرکاران ساختمان و...) نیز محسوب می‌شود موظف است در جهت حفظ امنیت کارکنان، همچنین ساکنان و مالکان آپارتمان تمام تلاش خود را بکند. از طرف دیگر طبق قوانین تامین اجتماعی و اداره کار کشور، کارفرما موظف است که امنیت کارمندان را در طول ساعات کاری تامین کند. لذا یکی از کارهایی که مدیر برای حفظ جان و مال این افراد باید انجام دهد، تهیه بیمه های ضروری مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری است.

قانون مسئولیت مدنی

طبق قوانین مسئولیت مدنی و بیمه مرکزی، تمامی اشخاص (حقیقی یا حقوقی) که در جامعه در حال فعالیت هستند در برابر ضرر و زیان‌هایی که به دیگران وارد می‌کنند، مسئولند و باید جبران خسارت نمایند.

ساختمان‌ها و مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری نیز از این امر مستثنی نیستند و برای جبران خسارت‌های احتمالی، باید از پوشش‌های بیمه های ضروری مدیران مجتمع های مسکونی، اداری و تجاری استفاده کنند.

سوالات متداول

1- آیا اثاثیه واحدها جزء بیمه های ضروری مدیران مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری است؟

بسیاری از واحدهای ساختمان تصور می‌کنند که بعد از اینکه مجتمع شما بیمه شد، اثاثیه واحدشان هم تحت بیمه است در حالی که مدیریت مجتمع وظیفه قانونی در قبال بیمه اثاثیه ندارد.

2- در صورت عدم رضایت مالکین واحدها برای بیمه ساختمان یا پرداخت حق بیمه چه کنیم؟

بیمه ساختمان یکی از وظایف مدیر است و کسی نمی‌تواند این وظیفه را از وی سلب نماید ضمن اینکه بیمه ساختمان مثل سایر وظایف قانونی نیازی به مشورت یا تایید مجدد مالکین ندارد.

3- آیا با تهیه بیمه آتش سوزی، نیاز به لوازم اطفاء حریق هم در ساختمان هست؟

بله. خرید بیمه آتش سوزی به تنهایی ممکن است کافی نباشد. پیشنهاد می‌شود که کپسول‌های آتش نشانی متناسب با فضای ساختمان نیز خریداری و در قسمت مشاعات ساختمان و دسترس عموم قرار گیرد.

سخن آخر

بیمه های ضروری مدیران مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری می‌تواند خیال هیئت مدیره، مالکین و همچنین ساکنین ساختمان را از ایمنی ساختمان راحت کند. علاوه بر آن اهالی ساختمان مطمئن خواهند شد که شما به عنوان یک مدیر به وظایف قانونی خود آگاه هستید و در صورت وقوع حادثه می‌توانید خسارات را با توجه به این بیمه ها پرداخت کنید.

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید

مشاوره رایگان