مهم ترین ترفندهای فرار مالیاتی؛ 10 ترفند مهم مالیاتی

تاریخ انتشار: 1402/06/22

مهم ترین ترفندهای فرار مالیاتی؛ 10 ترفند مهم مالیاتی

فرار مالیاتی (اجتناب غیرقانونی از پرداخت مالیات) زمانی رخ می‌دهد که فردی مثلا مفاد اظهارنامه مالیاتی را جعل کند تا میزان بدهی مالیاتی را کاهش دهد یا به عبارت دیگر، تلاش برای اجتناب از پرداخت کل تعهدات مالیاتی است. فرار مالیاتی ممکن است به عنوان نمونه‌ای از تقلب مالیاتی تعبیر شود. تقلب مالیاتی موضوعی متفاوت از سهل انگاری مالیاتی است. پرداخت مالیات جزء وظایف قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی است اما ترفندهای فرار مالیاتی قانونی در جهت کاهش مبلغ مالیات نیز وجود دارند که ما در این مقاله به مهم ترین آن‌ها می پردازیم.

سازمان امور مالیاتی با ارایه یک اظهارنامه جعلی یا سایر اسناد جعلی به طور جدی برخورد می‌کند. بنابراین مهم است که هزینه تقلب و فرار مالیاتی را ساده نگیرید، و امیدواریم که این مقاله بتواند به شما در درک بهتر آن کمک کند.

ترفندهای فرار مالیاتی


همانطور که می‌دانیم پرداخت مالیات جزء تکالیف قانونی کلیه مودیان مالیاتی است. اما وقتی صحبت از ترفند می‌شود یعنی به دنبال راهی برای پرداخت کمتر مالیات و مالیات منطقی تر و یا معافیت از مالیات هستیم. در ادامه ده ترفند را به شما معرفی کردیم.

ترفند فرار مالیاتی

ترفند اول فرار مالیاتی

 

1- استفاده از تخفیف مالیاتی با پرداخت به موقع


اگر شما یک مودی مالیاتی وظیفه شناس باشید و اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده خود را به موقع تسلیم و مالیات را بپردازید (حداقل به مدت 3 سال  پشت سر هم) در این صورت تا پنج درصد کل مالیات این سه سال را در قالب تخفیف و تشویق مالیاتی می‌توانید دریافت ‌کنید. بنابراین این راه یکی از راه های فرار مالیاتی است.


نحوه تکمیل اظهارنامه اشخاص حقوقی

ترفند دوم فرار مالیاتی

 

2- تنظیم صحیح اسناد


 اگر مودی مالیاتی اسناد ومدارک هزینه را به طور صحیح و کامل تنظیم و به موقع ارسال کند، از مالیات انها کم می‌شود. بنابراین تنظیم و تسلیم به موقع اسناد مربوط به هزینه ها برای کاهش مالیات نقش مهمی دارد. و بدون پیدا کردن راه های غیر قانونی فرار مالیاتی، پرداخت مالیات به طور منطقی از این روش کاهش می‌یابد.

ترفند سوم

 

3- تعیین وضعیت اموالی که زمینه استهلاک دارند


یکی دیگر از ترفندهای قانونی فرار مالیاتی که از طریق تخفیفات مالیاتی می‌تواند شامل حال مودیان شود، محاسبه دقیق وضعیت برخی دارایی ها مانند ابزارها و ماشین آلات است که در طی زمان دچار استهلاک و کاهش ارزش می‌شوند. بنابراین با ارایه مدارک محاسبه ارزش و اسناد کامل در مورد استهلاک، مودیان مالیاتی می‌توانند از امکان کاهش مالیات بطور قانونی بهره‌مند شوند.


استهلاک دارایی های ثابت و روش های محاسبه استهلاک

ترفند چهارم فرار مالیاتی

 

4- اعلام درآمد سال قبل در اظهارنامه سال جاری


یکی از ترفندهای فرار مالیاتی این است که اگر مبلغ مالیات سال قبل خود را منطقی و قبول دارید در اظهارنامه مالیاتی سال جدید میزان درآمد خود را نیز مانند سال قبل اعلام کنید. زیرا اگر مبلغ درآمد را کمتر از سال قبل بنویسید  بازرس مالیاتی ممکن است به بررسی دقیق تر و موشکافانه تر از اسناد و مدارک اقدام کند و به میزان درآمدی بالاتر از سال قبل برسد و این مسیله به ضرر شما می‌شود.

ترفند پنجم

 

5- پیگیری قوانین معافیت‌های مالیاتی


یکی از اتفاقاتی که در حسابداری زیاد با آن مواجعه هستیم تغییر قوانین مالیاتی است که ممکن است برخی خدمات یا مشاغل از پرداخت مالیات معاف یا مالیات آن‌ها کاهش یابد. در همین راستا باید قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی را مرتب پیگیری کنید و آپدیت باشید تا اگر معافیت مالیاتی یا کاهش مالیاتی به شما تعلق گرفت از آن استفاده کنید.

ترفند ششم

 

6- نگهداری فاکتورهای هزینه


هزینه ها در تعیین مالیات نقش مهمی دارند. از نگهداری فاکتور کلیه هزینه ها حتی کوچکترین آن‌ها که به نظر ناچیز می‌آید غافل نشوید. برخی هزینه ها مانند هزینه های مربوط به صبحانه یا ناهاری که برای ماموریت در بیرون از محل کار صرف شده یا پول پارکینگ و هزینه های این چنینی در ظاهر ممکن است بی اهمیت باشد ولی در طول سال گاهی مبلغ بسیار بالایی برای آن ها هزینه می‌شود، بنابراین حفظ فاکتور هزینه ها می تواند در کاهش مالیات پرداختی شما موثر باشد.

ترفند هفتم

 

7- نیکوکاری و کمک به مراکز خیریه


طبق  قانون مالیات های مستقیم و با رعایت شرایط، مراکز خیریه و عام المنفعه از مالیات معافند. به عبارت دیگر، کمک به این موسسات نیز منجر به تخفیف مالیاتی و کاهش مالیات مودیان خیر می‌شود. پس فاکتورها و مدارک کمک به این مراکز را نزد خود نگه دارید.

ترفند هشتم فرار مالیاتی

 

8- به اشتراک گذاری دارایی ها


همانطور که می‌دانیم میزان درآمد با مالیات پرداختی رابطه مستقیم دارد یعنی هر چه درآمد شما بیشتر باشد میزان مالیات پرداختی شما نیز به همان نسبت بیشتر می‌شود. بنابراین سعی کنید دارایی ها و درآمدهای خود را بین اعضای خانواده به اشتراک بگذارید. این کار یکی از ترفندهای کاهش مالیات است. برای این امر می توانید اعضاء خانواده را تحت عنوان کارمندان حقوق بگیر شرکت معرفی و دارایی تان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

ترفند نهم

 

9- استفاده از منزل تحت عنوان دفتر کار


در صورت امکان از منزل خود به عنوان دفتر کار (محل کار شرکت) استفاده کنید. در این صورت برخی از هزینه ها مانند هزینه های مصرفی آب، برق، گاز و تلفن به عنوان هزینه های محل کار محسوب می‌شوند و قانون تخفیف مالیاتی مربوط به کسب و کارهای خانگی می تواند شامل حال شما شود.

ترفند دهم

 

10- استفاده از مجوزهای صنعتی


یکی از روش های کاهش پرداخت مالیات، استفاده از مجوز و پروانه بهره برداری مراکز صنعتی و پزشکی است. در صورت فعالیت در زمینه های تولیدی و معدنی این مجوزهای صنعتی و پزشکی را برای بهره مندی از معافیت های قانونی مالیات، کسب کنید.

فعالیت تولیدی‌ها در زمینه‌های تعاونی، روستایی، عشایری و کارگری شامل معافیت مالیاتی بیشتری می‌شود لذا می توانید بخشی از سرمایه و دارایی های خود را به سوی فعالیت در این حوزه ها اختصاص دهید تا مالیات کمتری بپردازید.

فرار مالیاتی منجر به جریمه


برخی از مواردی که فرار مالیاتی محسوب می‌شود و به عنوان ترفند نیستند:

- حساب سازی اسناد و مدارک بر خلاف حقیقت؛

- انجام معامله و تنظیم قرارداد به نام  دیگران؛

- اخذ کد اقتصادی به نام افراد دیگری که فعال اقتصادی نیستند؛

- عدم ارایه اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و حساب سود و زیان برای سه سال متوالی؛

- مخفی کردن درآمد و فعالیت اقتصادی خود؛

- استفاده از کارت بازرگانی افراد دیگر به جهت فرار مالیاتی.

فرار مالیاتی-جریمه

ترفندهای فرار مالیاتی / سخن آخر


در این مقاله ترفندهای کاهش مالیات یا معافیت از مالیات را معرفی کردیم. فرار غیر قانونی از پرداخت مالیات نوعی تخلف است و منظور ما در این مقاله از ترفندهای فرار مالیاتی انجام تخلف و جعل نیست. بلکه معرفی روش های قانونی برای پرداخت کمتر و بهینه تر مالیات است. افرادی که در پی ترفند مالیاتی هستند، به کلی قصد نپرداختن مالیات را ندارند، ولی می‌خواهند پیش از آن که مشمول جریمه های سنگین مالیاتی شوند با استفاده از یکسری روشها که منجر به تخفیف مالیاتی می‌شود، میزان مالیات خود را کاهش دهند.

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید