در تحویل به موقع پروژه فریلنسری مشکل دارید؟

تاریخ انتشار: 1402/05/14

در تحویل به موقع پروژه فریلنسری مشکل دارید؟

یکی از دغدغه‌های فریلنسرها تحویل به موقع پروژه است. گاهی حتی این اتفاق برای فریلنسرهای حرفه‌ای هم می‌افتد. این مقاله به همین منظور نوشته‌شده است تا یاد بگیریم که چگونه از تاخیر در تحویل پروژه جلوگیری کنیم.

نکات کلیدی برای تحویل به موقع پروژه ها


تحویل به موقع پروژه ها

رعایت 11 نکته کلیدی زیر می‌تواند نقش مهمی در تحویل به موقع پروژه های فریلنسری شما داشته باشد:

1- قبول کردن پروژه با توجه به توانایی‌ها


گاهی قبول چند پروژه باهم می‌تواند باعث سردرگمی فرد و کمبود وقت شود. یا ممکن است یک پروژه وقت خیلی زیادی را از شما بگیرد و شما به انجام سایر پروژه‌هایی که قبول کرده‌اید نرسید؛ بنابراین اگر توانایی انجام دادن و ساپورت چند پروژه هم‌زمان را ندارید، تعداد پروژه‌های محدودی را به‌صورت هم‌زمان قبول کنید تا از تاخیر در تحویل پروژه جلوگیری شود.

2- روی عناوینی که علاقه دارید پروژه بگیرید


فهرستی از عناوین موردعلاقه تون را تهیه کنید و سعی کنید در همان حوزه‌ها پروژه انتخاب کنید. مثلاً اگر به کار تبلیغات علاقه‌ای ندارید و بعد کاری را قبول می‌کنید که مدام باید تبلیغات انجام دهید ناخودآگاه ممکن است انجام آن کار را به تعویق بیندازید.

3- از زمان انجام پروژه‌ها برآورد داشته باشید


قبل از اینکه پروژه‌ای را تحویل بگیرید از زمان دقیق یا حدودی انجام آن مطمین باشید تا یک زمان اشتباه به کارفرما قول ندهید. این کار باعث می‌شود تا کمتر تاخیر در تحویل پروژه داشته باشید.

یک‌راه خیلی خوب برای برآورد زمان، نوشتن بریف است.

شاید بپرسید منظور از بریف چیست؟

وقتی در مورد یک کار یا پروژه توضیحات اساسی با شرح جزییات می‌نویسیم، یعنی بریف نوشته‌ایم. به‌عبارت‌دیگر بریف، یک نوشته به زبان خودمانی است که در متن آن می‌گوییم که قرار است در این پروژه چه کارهایی انجام شود. با این روش یک برآورد زمانی خواهیم داشت و می‌فهمیم هر پروژه چقدر از ما وقت می‌گیرد.

4- ایجاد وقفه در انجام کار را با کارفرما یا مشتریان در میان بگذارید


اگر به هر دلیلی قرار است وقفه‌ای در انجام پروژه پیش بیاید و در آن زمان کار نکنید حتماً این موضوع را با مشتری در میان بگذارید به دلایل زیر:

- از آنلاین نبودن شما نگران نشود و فکر نکند که شما نسبت به پروژه بی‌اهمیت هستید.

- بتواند برنامه‌ریزی خود را تنظیم کند؛

- اگر احیاناً به دلیل وقفه، انجام پروژه توسط فریلنسر بیشتر از زمان توافق شده طول کشید علت تاخیر را بداند؛

همه‌ی این موارد باعث می‌شود که کارفرما بداند که فریلنسر برای آن پروژه ارزش قایل بوده و وجه فریلنسر خراب نشود. همچنین تحویل به موقع پروژه صورت گیرد.

5- سعی کنید از زمان‌بندی تعریف‌شده جلو بیفتید


در ابتدا ممکن است کمی سخت به نظر برسد ولی اگر برنامه‌ریزی داشته باشید و تلاش کنید می‌توانید برای انجام هر پروژه، مقداری زودتر از زمان در نظر گرفته‌شده جلو بیفتید.

6- از افرادی که کار مشابهی دارند برای بازخورد استفاده کنید


سعی کنید از یک دوست که پروژه‌ای مشابه با پروژه شما دارد برای بازخورد کمک بگیرید. بازخورد دادن به کارهای همدیگر می‌تواند خیلی مفید و کمک‌کننده باشد ضمن اینکه باعث می‌شود:

    • سرعت انجام پروژه بالاتر برود؛

 

    • از طول مسیر خسته نشوید؛

 

    • در تحویل به موقع پروژه موثر خواهد بود؛

 

    • تنظیم یک تقویم کاری مخصوص یادآوری زمان‌های مهم خودتان:



همیشه یک تقویم یا اپلیکیشن برای یادآوری داشته باشید تا در زمان تنظیم برنامه در ایام تعطیلات، زمان تحویل پروژه‌هایتان نیز در آن آورده شود. همه‌ی ما ممکن است چیزی را فراموش کنیم بنابراین بهتر است تاریخ‌های مهمی مانند تحویل پروژه را جهت یادآوری بدانیم و برنامه خود را متناسب با آن‌ها جهت تحویل به موقع پروژه تنظیم کنیم.

7- در هنگام کار فقط به کار فکر کن


 اگر در حین کار کردن روی پروژه‌ها ذهن شما درگیر فکر به مسایلی خارج از پروژه می‌شود، یک کاغذ کنار دست خودتان بگذارید و آن مسیله را یادداشت کنید تا بعد از تایم کار روی آن موضوع فکر کنید و بعد از آن حتماً این تکنیک را بکار ببرید.

از این طریق کم‌کم ذهنتان شرطی می‌شود که در حین کار فقط به کار فکر کنید.

8- چند تفریح مشخص برای خودتان در طول انجام پروژه در نظر بگیرید


گاهی اوقات تاخیر در تحویل پروژه و به تعویق انداختن آن ممکن است به دلیل خستگی زیاد ذهنی و جسمی باشد، بنابراین سعی کنید هرزچندگاهی از تفریحات ساده‌ای مانند پیاده‌روی کوتاه‌مدت، گپ زدن خیلی کوتاه با یک دوست و... استفاده کنید (البته به‌شرط اینکه به زمان در نظر گرفته‌شده‌ی شما برای انجام پروژه آسیب نزند).

9- تمرکز خود را بالا ببرید


سعی کنید از تمریناتی که باعث بالارفتن تمرکز در حین انجام کار می‌شود استفاده کنید. در این صورت سرعت انجام پروژه‌هایتان نیز افزایش می‌یابد و میزان تاخیر در تحویل پروژه کم می شود.

یکی از وسایل ساده‌ای که باعث می‌شود در زمان انجام پروژه تمرکزتان افزایش یابد استفاده از کرونومتر است (البته برای برخی از افراد که دچار استرس می‌شوند استفاده از کرونومتر ممکن است زیاد راهکار مناسبی نباشد).

در انتهای مقاله در مورد افزایش تمرکز تکنیک‌هایی را بیان کردیم.

تحویل به موقع پروژه

10- زمانی بیشتر از زمان برآورد شده را با کارفرما توافق کنید


در هنگام گرفتن یک پروژه وقتی زمان انجام یک پروژه را برآورد می‌کنید، اتفاقات احتمالی پیش‌بینی‌نشده در طول انجام پروژه رو هم در نظر بگیرید و زمانی بیشتر از زمان برآوردی را برای تحویل به موقع پروژه با کارفرما توافق کنید.

11- علت تاخیر را ریشه‌یابی کنید


شاید نداشتن انگیزه باعث تاخیر در انجام پروژه شود. ایجاد انگیزه برای خود در بهبود روند پروژه و سرعت انجام آن تاثیرگذار است. گاهی اوقات ممکن است مسایلی از جمله:

    • کم بودن مبلغ قرارداد؛

 

    • برنامه‌ریزی نادرست و غیرمنطقی؛

 

    • وجود اختلالاتی مانند پیش فعالی زیاد؛

 

    • نداشتن هدف مشخص؛

 

    • کم بودن توان و قوای جسمی

 

    • و... .



باعث تحویل به موقع پروژه نشود.


مهارت متقاعدسازی کارفرما

افزایش تمرکز در جهت تحویل به موقع پروژه


برای افزایش تمرکز و بالا رفتن سرعت سعی کنید سه تکنیک زیر را بکار ببرید:

1- از قانون 5 دقیقه استفاده کنید


این قانون به این صورت است که به خودمان میگوییم که برو فقط 5 دقیقه سر این کار بشین، اگر اذیت شدی رهایش کن. عملاً وقتی 5 دقیقه از انجام آن کار گذشت، می‌بینید این‌قدر غرق در انجام آن کار شدید که گذشت زمان را حس نکرده‌اید.

2- برای خود جایزه و جریمه بگذارید


برای خودتان جایزه‌ای در نظر بگیرید که اگر کاری را به موقع انجام دادید آن جایزه را حتماً به خودتان بدهید. به همین ترتیب اگر در انجام آن کار دقت یا تمرکز نداشتید و آن کار عقب افتاد، برای خود یک جریمه در نظر بگیرید.

3- محل انجام پروژه‌هایتان را تغییر دهید


برخی افراد از اینکه دایم در یک مکان خاص نشسته باشند و پروژه‌هایشان را انجام دهند خسته می‌شوند و همین امر باعث کاهش تمرکز در این افراد می‌شود. این افراد بهتر است مکان انجام پروژه‌های خود را تغییر دهند. مثلاً گاهی در یک کافه، گاهی در یک کتابخانه و ....

راهکارهای زیادی برای افزایش تمرکز هست که در بحث این مقاله نمی‌گنجد. ما در این مقاله فقط به این موارد بسنده می‌کنیم.

جمع‌بندی


 بحث تحویل به موقع پروژه همان‌طور که گفته شد موضوع نگران‌کننده‌ای برای فریلنسرها و همچنین کارفرماها (به جهت برنامه‌ریزی که روی کار خود دارند) می‌تواند باشد. در این مقاله سعی کردیم نکاتی را بیان کنیم که رعایت آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانید به‌موقع پروژه‌های خود را تحویل بدهید و تاخیر نداشته باشید. اگر نکته‌ی دیگری در مورد تحویل به موقع پروژه مدنظر شما هست که در این مقاله به آن اشاره نشد می‌توانید در قسمت دیدگاه بنویسید و نظر خود را با بقیه به اشتراک بگذارید.

چگونه در کار فریلنسری اعتماد کارفرما را جلب کنم؟


دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید