مزایای برون سپاری امور حسابداری و مالیاتی

تاریخ انتشار: 1402/05/01

مزایای برون سپاری امور حسابداری و مالیاتی

چرا باید  امور حسابداری را برون سپاری کنیم؟

مقدمه 

در سال‌های اخیر شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی به برون سپاری امور حسابداری شرکت خود ترغیب و تمایل نشان دادند. برون‌سپاری به واگذاری انجام  فعالیت‌های داخلی یک کسب و کار به یک فرد متخصص خارج از شرکت و  سازمان  و تحت قرارداد مشخص گفته می شود.  

در این مقاله قصد داریم  به مزایای برونسپاری امور حسابداری و مالی در شرکت ها بپردازیم.  پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید .

 برون سپاری چیست؟


برونسپاری به زبان ساده یعنی سپردن کار یا خدمات درون سازمان به شرکت هایی در بیرون از سازمان.

برون سپاری امور حسابداری و مالیاتی


وقتی یک شرکت انجام امور حسابداری و مالی خود مانند تهیه اظهارنامه، بستن حساب‌ها، تجزیه و تحلیل صورت های مالی، تنظیم قراردادها، تنظیم گزارش‌های فصلی، تنظیم دفاتر قانونی و ... را به شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی می سپارد در واقع امور حسابداری خود را برون‌سپاری کرده است.

برون سپاری حسابداری می تواند به صورت جزیی یا کامل باشد.

برون سپاری حسابداری را به چه افرادی بسپاریم؟


فعالیت ها و مسیولیت‌های حسابداری یکی از مهم ترین مسایل در هر کسب و کاری است. به همین دلیل در برون سپاری آن باید دقت داشت که انجام این امور را به افراد با تجربه، مطمین و کاردان بسپارید.

چنانچه انجام این مسایل  به دست افراد غیر متخصص سپرده شود ممکن است خطاها و ضررهای غیر قابل جبرانی به بار آورد.

نکته 


در شرکتهای کوچک و متوسط برون‌سپاری حسابداری و واگذاری این امور به شرکت های دیگر زیاد مقرون به صرفه نیست. چرا که  هزینه ای که شرکت باید بابت برون‌ سپاری به یک موسسه یا شرکت دیگر  بپردازد بیشتر از استخدام یک حسابدار است. لذا پیشنهاد می شود این نوع برونسپاری را به فریلنسرهای متخصص حسابداری که در سایت های فریلنسرینگ فعالیت می‌کنند بسپارید.


آشنایی با شغل فریلنسری یا فریلنسینگ

مزایای برون سپاری حسابداری 


در سال‌های اخیر به دلیل مزایای برون سپاری، شرکت های زیادی نسبت به واگذاری امور حسابداری خود به شرکت های متخصص در این زمینه تمایل نشان دادند.

در ادامه به بررسی چند مورد از این مزایا می پردازیم:


    • صرفه جویی در هزینه ها و مخارج شرکت



هزینه های بالای استخدام یک کارشناس مالی و حسابداری با توجه به مواردی چون پاداش، سنوات، حق بیمه و .... یکی از مشکلات شرکت های بزرگ حسابداری است. برون‌سپاری امور حسابداری به صورت قابل توجهی از این هزینه ها کم می کند و نیاز به استخدام نیروی کار به صورت دایمی نیست.


    • صرفه‌جویی در وقت و زمان شرکت و مراجعین



یک حسابدار زمان زیادی را به انجام  امور مربوط به حسابداری اختصاص می‌دهد. گاهی نیز در طول این فرآیند ممکن است اشتباهاتی صورت گیرد که باز نیاز به زمانی برای رفع خطاها و مشکلات هست.

با توجه به اینکه شرکت های حسابداری به دفعات زیادی امور حسابداری را انجام داده اند معمولاً با سرعت عمل بیشتر و زمان کمتری نسبت به بقیه می توانند این امور را انجام دهند. بنابراین یکی از مزایای برون‌سپاری امور حسابداری صرفه جویی در زمان شرکت است.


    • عدم مشکل تامین نیروی انسانی



پیدا کردن و استخدام نیروی کار حرفه‌ای و متخصص یکی از دغدغه های شرکت های مختلف  است. با واگذاری امور حسابداری خود به یک موسسه حسابداری و یا فرد متخصص خیال شما از بابت استخدام یک نیروی متعهد و مطمین راحت می شود.
حصین یار به طور اختصاصی به انجام امور حسابداری، مالی و مالیاتی می پردازد.

مزایای برون سپاری حسابداری


    • تمرکز و دقت بالا در انجام امور مالی و حسابداری



دقت بالا در انجام بعضی از امور حسابداری مانند تهیه اظهارنامه های مالیاتی ، بستن حسابها و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار است . گاهی با اندکی بی دقتی در فرایند حسابدرای ممکن است خسارات جبران ناپذیری به یک شرکت تحمیل شود.

برون سپاری امور مالی و حسابداری  به افراد متخصص این حوزه که به مراتب این امور رابرای موسسات دیگر انجام دادند و از چالش ها و پیچ و خم های این کار اطلاع دارند، از  اطمینان بیشتری برخوردار است و خیال شرکت را ار بابت دقت در انجام این امور راحت می کند.


    • پیوستگی بیشتر انجام امور حسابداری



گاهی اوقات با توجه به یکسری شرایط، مسیول انجام کارهای حسابداری نمی تواند برای چند روزی سر کار حاضر شود در این حالت ایجاد فاصله بین انجام امور حسابداری، زیاد برای کسب و کارها جالب نیست. برای جلوگیری از ایجاد وقفه بین کارها می‌توانید برای مدتی از برون‌ سپاری امور حسابداری استفاده و کارهای خود را به فریلنسرهای متخصص در این زمینه بسپارید. این امر باعث می شود که پیوستگی بیشتری در انجام امور حسابداری باشد.


    • انعطاف پذیری نیروی کار جهت سپردن برون‌ سپاری



یکی از مزیت های برون‌ سپاری این است که نیاز به حضور  یک نیروی کار دایم  در سازمان و شرکت نیست. انجام کارها و  مسیولیت ها از این طریق برای  شرکت ها، نسبت به استخدام یک نیروی ثابت که نیاز به یک مکان ثابت و فراهم سازی یک سری امکانات دارد، از انعطاف بیشتری برخوردار است.


    • کنترل عملیاتی



یکی از مهم ترین مزایای برون‌ سپاری امور مالی، کنترل عملیات است.  به این معنی که وقتی هزینه های عملیات یک پروژه در یک سازمان بالا می‌رود یا به عبارتی بخش هایی از یک مجموعه به دلیل یک سری از ضعف ها  از کنترل خارج می شود برای کنترل هزینه ها و این ضعف ها کارفرماها می توانند با استفاده از برون‌ سپاری، سازمان را بهبود بخشند.


    • جلوگیری از ایجاد جرایم مالیاتی



سازمان امور مالیاتی در سال های اخیر سخت گیری های زیادی را برای شرکت ها و مودیان بابت انجام تکالیف مالیاتی اعمال کرده، و حساسیت زیادی نشان می دهد. به همین دلیل کوچکترین بی توجهی به این امر ممکن است باعث ایجاد جرایم مالیاتی سنگین  برای  آن کسب و کار شود . برای جلوگیری از وجود چنین اشتباهاتی بهتر است که  امور مالیاتی خود را به افراد متخصص بسپارید که  در این زمینه برون‌ سپاری این کار را ساده تر کرد.


مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی



    • کاهش سردرگمی و اشتباهات حسابداران داخلی



افزایش  قوانین حسابداری، مالی و بخشنامه ها گاهی باعث ایجاد سردرگمی زیاد و بروز خطا برای نیروی حسابدار و کارمندان بخش حسابداری داخلی می شود. یکی از مزایای برون‌سپاری امور حسابداری به افراد و فریلنسرهای خبره، کاهش میزان سردرگمی و اشتباه در انجام فعالیت های مربوط به حسابداری است .


    • برخورداری از یک گروه حرفه ای از مشاوران مالیاتی



با برون‌ سپاری امور حسابداری خود به یک تیم حرفه ای به جای استفاده از تخصص یک نفر حسابدار می‌توانید از نظرات حرفه ای یک تیم استفاده کنید. این تیم های تخصصی همواره در زمینه ی بخشنامه های مالیاتی و حسابداری به روز هستند و می‌توانید با اطمینان خاطر امور خود را به آن ها بسپارید.


    • رشد پرسنل حسابداری



وقتی شرکتی اقدام به استخدام یک نیروی حسابدار می کند در بعضی مواقع از طریق همکاری با افراد متخصص خارج از  شرکت یا برونسپاری بخشی از کارها به آن‌ها، اطلاعات حسابداری نیروی حسابدار بالا می رود. این امر می تواند فرصت خوبی برای رشد و پیشرفت نیروی حسابدار شرکت فراهم کند. بنابراین رشد پرسنل داخلی شرکت از دیگر مزایای برون‌ سپاری امور حسابداری است.


    • استفاده از دانش روز دنیا



اغلب فریلنسرهای حسابداری که کارهای برون‌ سپاری شرکت ها را انجام می دهند برای انجام خدمات حسابداری شرکت ها از سیستم ها و نرم افزارهای به روزی استفاده می کنند و وقتی که شما برون‌سپاری امور حسابداری خود را به آن ها می سپارید خود به خود از علوم روز و پیشرفته دنیا بهره مند می شوید.


    • کارمندان



با برون‌ سپاری امور حسابداری و حقوق و دستمزد پرسنل  علاوه بر اینکه روند پرداخت حقوق کارکنان بهبود یافته و رضایت آن‌ها را در پی خواهد داشت ، باعث می شود که سرمایه شرکت نیز افزایش یابد.

سخن آخر 


همان‌طور که در این مقاله خواندید برون‌ سپاری امور حسابداری و مالیاتی مزایای زیادی دارد. در سال‌های اخیر تعداد شرکت‌هایی که تمایل به برون‌سپاری پروژه‌های خود دارند رو به افزایش است .

نکته مهم این که با توجه به حساسیت امور حسابداری و مالی باید برون‌ سپاری پروژه‌های خود را به افرادی بسپارید که از سابقه، میزان تعهد و تخصص آن‌ها مطمین هستید.

 حصین یار، اولین سایت برونسپاری و دورکاری در زمینه امور مالی است که  این امکان را برای کارفرماها فراهم کرد که انجام پروژه های مالی و مالیاتی خود را به  افراد متخصص این حوزه واگذار کنند.

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید