مهارت های لازم استخدام که کارفرمایان به آنها اهمیت می دهند

تاریخ انتشار: 1402/03/25

مهارت های لازم استخدام که کارفرمایان به آنها اهمیت می دهند

چرا باید مهارت های شغلی کسب کرد؟ کارفرمایان متقاضیانی را ترجیح می دهند که مهارت های آنها نسبت به سایر افراد بیشتر است و نیز مایل به یادگیری مهارت های جدید هستند. همچنین با کسب مهارت های لازم استخدام در طول مصاحبه، خود شما  احساس اعتماد به نفس بیشتری می‌کنید.
اگر شما یک کارجو هستید چه مهارت هایی برای استخدام شدن دارید؟
اگر کارفرما هستید و قصد استخدام نیرو دارید چه مهارت هایی برای شما مهم است؟
بسته به نوع شغل و زمینه ی فعالیتتون یک سری مهارت ها و تخصص هایی را باید داشته باشید. اما در کنار آن مهارت ها یک سری مهارت لازم استخدام نیز هست که لازمه ی پیدا کردن یک شغل خوب و موفقیت در آن است.

مهارت های لازم استخدام

 15 مهارت کلیدی


مهارت های لازم استخدام

مهارت لازم استخدام / 1-مهارت برقراری ارتباط

کارفرمایان توجه خاصی به مهارت های ارتباطی فرد دارند، زیرا این مهارت ها می تواند در موفقیت و پیشرفت یا عدم موفقیت یک سازمان موثر باشد. به همین دلیل این مهارت از مهم ترین مهارت های لازم استخدام است. مهارت برقرار کردن ارتباط می تواند به پنج دسته تقسیم شود:

- مهارت‌های کلامی

-  غیر کلامی (زبان بدن)

- مهارت‌های نوشتاری (مهارت در نوشتن پیام ها، گزارش ها، انواع اسناد و نامه ها و ... است)

- مهارت‌ های شنیداری (گوش دادن فعال)

- مهارت‌ های بصری ( توانایی در انتقال اطلاعات با استفاده از ابزارها و امکانات بصری)

گاهی برای برقراری ارتباط بهتر به تمرین نیاز هست.

در جلسات مصاحبه سعی کنید این سه مورد را رعایت کنید:

1- سوالات مصاحبه کننده را به طور واضح پاسخ دهید؛ البته از ذکر جزییات اضافه که لازم به بیان آنها نیست خودداری کنید.

2- در هنگام صحبت به زبان بدن خود توجه کنید تا بهتر بتوانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید.

3- سعی کنید با توجه کامل به صحبت‌های مخاطب گوش دهید. به این ترتیب این حس به او منتقل می شود که شما به نظرات او احترام می گذارید.


تاثیر زبان بدن در مصاحبه شغلی

مهارت لازم استخدام / 2- مهارت انجام کار تیمی


توانایی انجام کار گروهی یا به عبارتی کارتیمی یکی از مهارت های لازم استخدام است. افرادی که از کارگروهی فراری هستند و نمی توانند با سایرین کنار بیایند، میزان سازگاری کمی دارند. حتی اگر قرار باشد در یک شرکت به تنهایی کاری را انجام دهید، گاهی مجبور خواهید شد که به عنوان یک جزیی از تیم کاری را انجام دهید چون عدم هماهنگی با اعضاء یک تیم منجر به مشکلات زیادی می شود، پس لازم است به مهارت کار تیمی توجه کنید.

مهارت لازم استخدام / 3- آموزش مستمر


از جمله مهم‌ترین مهارت لازم استخدام، یادگیری مداوم است. کارفرمایان دوست دارند فردی را استخدام کنند که از یادگیری دست برندارد و عاشق یادگیری باشد. مخصوصا اینکه بسیاری از مشاغل امروزه با تکنولوژی های روز در ارتباط هستند بنابراین لازمه‌ی این امر آموزش مدام و پیگیر هست.

مهارت لازم استخدام / 4- به روز بودن


با پیشرفت تکنولوژی و رقابت سازمان ها با هم یکی دیگر از مهارت های لازم استخدام که از نظر کارفرماها هم بسیار مهم است، این است که فردی که استخدام می کنند تک بعدی نباشد و مدام در حال آپدیت و به روز کردن اطلاعات و دانش خود باشد.

مهارت لازم استخدام / 5- مدیریت زمان


کارفرمایان معمولا به دنبال استخدام افرادی هستند که بتوانند کارها را در کوتاه ترین زمان ممکن و به بهترین نحو انجام دهند. به عبارتی مدیریت زمان یکی از مهارت های لازم استخدام است. زمانی که شما یک فرد دورکار یا فریلنسر هستید مدیریت زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا کارفرمایان دوست دارند که کار آنها به موقع و بدون تاخیر تحویل داده شود.

برای افزایش مهارت مدیریت زمان این سه نکته را باید رعایت کنید:

    • تعیین اهداف
    • اولویت بندی کارها
    • برنامه ریزی دقیق بر اساس اولویت ها



مدیریت زمان

مهارت لازم استخدام / 6- برخورداری از شخصیت انعطاف پذیر


افراد منعطف پذیر راحت تر می توانند خود را با شرایط مختلف کاری وفق دهند. گاهی ممکن است نوع کاری که در شرکت انجام می دهید، مکانی که در آن فعالیت می کنید یا همکارانی که با آنها درارتباط هستید تغییر کنند در همه ی این حالات لازم است که بتوانید با شرایط جدید سازگاری داشته باشید. بنابراین کارفرمایان یکی از مهارت های لازم استخدام را منعطف پذیری فرد می دانند.

مهارت لازم استخدام / 7- قابلیت انجام کار در شرایط بحرانی و سخت


این قابلیت، مهارتی است که شما را از دیگران متمایز می کند. گاهی ممکن است شرایط سخت و استرس‌زایی به وجود بیاید که باید بتوانید آرامش و تمرکز خود را حفظ کنید. در واقع باید بتوانید سریعا واکنش مناسب نشان دهید و یک تصمیم درست بگیرید تا کارها به نحو مطلوب و صحیح انجام شود.

مهارت لازم استخدام / 8- توانایی حل مسیله


یکی از مهارت های لازم استخدام از نظر کارفرمایان مهارت حل مسیله و رویارویی با مشکلات و کنترل آن است. همه ی ما انسان هستیم و ممکن است گاهی در انجام کارها اشتباه کنیم اما اینکه در مقابل اشتباهاتی که باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سازمان می شود، چطور برخورد کنیم خیلی مهم است. باید بتوانید از پس حل مسایل برآیید و با کوچکترین اشتباهی خود را نبازید.

مهارت لازم استخدام / 9- اخلاق و وجدان کاری


یکی دیگر از مهارت های لازم استخدام که کارفرمایان برای آن ارزش زیادی قایل هستند، برخورداری از وجدان و اخلاق کاری است. همه ی ما سرکار حاضر می شویم، وظایف خود را انجام می دهیم و پس از پایان روز به خانه برمی گردیم اما اخلاق کاری را ممکن است همه ما نداشته باشیم.

اخلاق کاری یعنی میزان فداکاری که فرد برای کار و حرفه ی خود دارد. فردی که می داند باید در محیط کار سخت کوشی داشته باشد و بدون نظارت و کنترل مافوق خود تمام تلاش خود را در راستای اهداف سازمان انجام می دهد، فردی است که وجدان کاری دارد.

مهارت لازم استخدام / 10- مهارت های کامپیوتری


سواد دیجیتالی و توانایی کار با کامپیوتر از مهارت های لازم استخدام است. امروزه در هر شغلی که باشید باید در حد نیاز مهارت استفاده از کامپیوتر و نرم افزارها را فرا گیرید.

از جمله نرم افزارهایی که توانایی کار با آنها لازم است:

    • آفیس (ورد، پاورپوینت و ...)
    • اکسل
    • فوتوشاپ و ...


لازم نیست که به فوتوشاپ در حد حرفه ای مسلط باشید ولی معمولا مهارت ویرایش عکس در حد معمول یکی از مهارت های لازم برای استخدام است که شرکت ها نیاز دارند.

مهارت لازم استخدام / 11- خلاق بودن


در هر شغلی خلاقیت حرف اول را می زند. خلاقیت یعنی تفکر خارج از چارچوب و ارایه‌ی راهکارهای خلاقانه در راستای هدفی که داریم. داشتن خلاقیت از مهارت های لازم استخدام است که می تواند در پیشرفت یک مجموعه فوق العاده مهم باشد. یکی از کارهایی که می تواند برای بالا رفتن خلاقیت مفید باشد، مطالعه کتاب های مختلف در زمینه هایی هست که کار می کنید.

مهارت های لازم استخدام/ 12- توجه به جزییات


یکی دیگر از مهارت های لازم استخدام توجه به جزییات است. وقتی اشتباهی پیش می آید توجه به جزییات می‌تواند شما را راحت تر در رفع اشتباهات کمک کند. به طور کلی هرکارفرمایی دوست دارد کارمندش به جزییات توجه داشته باشد چون توجه به جزییات باعث می شود تا روند کارها بهتر و با کیفیت تر پیش برود.

 13- برخورداری از هوش هیجانی


صرفنظر از تجربه که برای کارفرماها مهم است، یکی از مهارت های لازم  استخدام این است که فردی را استخدام کنند که از هوش هیجانی نسبتا خوبی برخوردار باشد.

اما منظور از هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی به شکلی از هوش گفته می‌شود، که کمک می‌کند تا عواطف و هیجانات خود و دیگران را در وقت مناسب بشناسیم و بتوانیم آنها را به شیوه ی درست کنترل کنیم.

مقاله جداگانه‌ای در مورد مولفه‌های هوش هیجانی مفصلا نوشته ایم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ی تاثیر هوش هیجانی در استخدام افراد مراجعه کنید.


تاثیر هوش هیجانی در استخدام افراد

14- مهارت استفاده درست از رسانه ها و شبکه های اجتماعی


در دنیای امروزی که بخش وسیعی از کارها با اینترنت، رسانه و شبکه های اجتماعی پیش می رود مهارت استفاده درست از آنها یکی از مهارت های لازم استخدام است. لازم نیست متخصص شبکه یا رسانه باشید ولی در حد متوسط باید با این رسانه ها و الگوریتم های آن ها آشنایی داشته باشید و بتوانید کار کنید.

15- مهارت رهبری


یکی دیگر از  مهارت های لازم استخدام این است که فرد توانایی رهبری داشته باشد، یعنی بتواند به طور مستقل کارها را انجام دهد و مدیریت کند. همچنین بتواند به دیگران انگیزه دهد و به مسیر درست هدایت کند.

مهارت های رهبری شامل موارد زیر می شود:

    • گوش دادن فعال به دیگران
    • صبر و بردباری
    • قابل اعتماد بودن
    • توانایی دریافت نظرات و بازخورد دیگران



و در آخر


با توجه به اینکه یک سری مهارت ها در رزومه‌ی افراد آورده نمی شود بنابراین در زمان مصاحبه شغلی سعی کنید در صحبت های خود به مهارت های لازم استخدام که شما این مهارت ها را دارید اشاره کنید.

در صورتی که تعدادی از این مهارت ها را ندارید سعی کنید آن ها را یاد بگیرید و در خود تقویت کنید تا یک مصاحبه خوب داشته باشید و جزء اولین نفراتی باشید که کارفرماها به استخدام شما اهمیت می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

 نکات مهم روز مصاحبه شغلی


دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید