12 تکنیک کاربردی برای درخواست افزایش حقوق

تاریخ انتشار: 1402/01/27

12 تکنیک کاربردی برای درخواست افزایش حقوق
یکی از دغدغه های مهمی که کارمندان پس از مدتی کار در یک سازمان و شرکت با آن مواجه می شوند درخواست افزایش حقوق و نحوه مطرح کردن آن با کارفرماست. دراین نوشته قصد داریم ابتدا با بیان تجربه شخصی در این رابطه و سپس ۱۱ تکنیک کاربردی، مطرح کردن این درخواست را به صورت اصولی به شما آموزش دهیم، به طوری که احتمال قبول این درخواست از طرف کارفرما افزایش پیدا کند.

داستان تجربه شخصی


دو هفته پیش بود که با مدیر عامل یکی از شرکتهامون جلسه داشتم. اتفاقا این جلسه مربوط به یکی از کارمندان بخش مالی بود که مدیر عامل اتفاقا در مورد اخراجشون میخواست با من صحبت کنه.

پرسیدم: چرا میخواین اخراجش کنید؟

گفتند: چون درخواست افزایش حقوق کرده درصورتی‌که اصلاً مستحقش نیست.

گفتم: صدا کنید بیان من باهاشون صحبت کنم ببینم چرا خودشون رو مستحق افزایش حقوق میدونن درحالی‌که شما خلاف این مسئله را عنوان می‌کنید.

اومدند تو اتاق ازشون سؤال کردم که مثل‌اینکه درخواست افزایش حقوق داشتین!
گفتند: بله

گفتم: خب چرا فکر می‌کنید باید حقوقتون افزایش پیدا کنه

پاسخ دادند که: کسی دلسوزتر از من تو سیستم نیست

پرسیدم: چرا این فکر رو می‌کنید؟

گفتند: چون من تنها شخصی هستم که عملکرد کارکنان و ارباب‌رجوع رو به آقای محبی گزارش میدم در این سیستم کسی پیگیرتر از من نیست و حتی کوتاهی کارمندان رو هم من گزارش میدم.

خیلی برام جالب بود چون مواردی که مطرح کردند نه‌تنها موارد مثبت نبودن بلکه منفی تلقی می‌شد. درگیر کردن کارفرما کار صحیحی نیست اگرچه کارفرما به این سری از گزارش‌ها گوش می‌ده ولی درگیر کردن کارفرما باعث عدم پیشرفت سیستم میشه.

درخواست افزایش حقوق

تکنیک های کاربردی برای درخواست افزایش حقوق


درخواست افزایش حقوق یا ارتقاء شغلی حق طبیعی هر فرد شاغل است.

یک مدیر با دیدگاه منطقی درک می‌کند که افزایش حقوق یک موضوع طبیعی و عادی است. لذا اگر درخواست شما جهت افزایش به شیوه درست و منطقی باشد، و فعالیت های مفید شما رو در طول کار ببیند هیچ گاه فکر نمی کند که شما با چنین درخواستی یک فرد گستاخ هستید.

در ادامه به نکات مهمی که در هنگام درخواست افزایش حقوق باید رعایت کنید می‌پردازیم.

۱. خودتان را در مقابل شرکت قرار ندهید!


در هنگام درخواست افزایش حقوق، به‌جای واژه من باید از واژه ما استفاده کنید شرکت ما، سیستم ما، یعنی بگین هدف من اینه که شرکتمون روز به روز پیشرفت کنه؛ بنابراین هدفمندتر کار می‌کنم تا شرکت مون به اهدافش برسه.

۲.پیشنهاد‌هایی بدین که برد برد باشه


مثلاً با پیشنهادی که سودآوری برای شرکت داره درخواست افزایش حقوق بیشتری بدین.



تکنیک های درخواست افزایش حقوق

 ۳.تارگت مشخص کنید


درهرصورت شما حسابدارین و میتونین تارگی‌هایی رو مشخص کنید که به نفع شما و سیستم کاری هست. این‌طوری شرایطی رو ایجاد می‌کنید که مدیر با پذیرفتنش برد میکنه و یه شرایط برد برد پیش میاد.

۴.در شرایط بحرانی درخواست افزایش حقوق ندهید.


درخواست در شرایط بحرانی این احساس را برای مدیریت ایجاد میکنه که دارین تهدید میکنید و میخواین باج بگیرین و باعث میشه که هر چه سریع‌تر دنبال جایگزین باشه. چون میدونه که اگر بهتون امتیاز بده مجدد چنین درخواستی رو مطرح می‌کنید.

۵.اگر در این سیستم از صفر شروع کرده‌اید.


اگر شما از صفر شروع کرده‌اید والان جایگاه خوبی دارید و مدیر شما، شمارا به اینجا رسانده است، شرایط سختی برای درخواست افزایش حقوق خواهید داشت! یادتان باشد که حتماً باید به این موضوع اشاره‌کنید که قدردان زحمات او هستید و این‌که می‌دانید از جایگاه پایینی شروع کرده‌اید و به لطف آن مدیر به این جایگاه رسیده‌اید

به عبارت دیگر برای درخواست افزایش حقوق مواردی مانند سمت شغلی، تجربه کاری، سابقه، میزان فعالیت و موقعیت مکانی را در نظر بگیرید. در واقع حقوق فعلی خود را با آنچه که در حقیقت باید باشد، مقایسه کنید تا بفهمید حقوقی که به شما تعلق می‌گیرد عادلانه‌ است یا خیر.

۶.به‌هیچ‌عنوان جلوی دیگران درخواست افزایش حقوق ندید!


مطمئن باشین اگر جلوی دیگران درخواست افزایش حقوق بدین، مدیریت نه‌تنها به درخواست شما جواب منفی میدن بلکه بسیار از این درخواست عصبانی میشن

۷. مقایسه کردن سیستم کارتون با یه سیستم کاری دیگه کاملاً اشتباهه!


اگر مدام به دنبال مقایسه و استعلام قیمت باشین مطمئناً مدیر شما هم به دنبال یه شخص جایگزین هست که استخدام کنه.

۸. روش ارتباطی صحیح در زمان مناسب


بعد از یه دستاورد مهم در زمان مناسب به‌صورت حضوری با کارفرما یکمی گپ بزنین و بعد درخواست افزایش حقوقتون رو مطرح کنید مطمئناً جواب میگیرین

۹.خود را با دیگران مقایسه نکنید روی توانایی‌ها و دستاوردها تون تمرکز کنید.


از دیگر اشتباهات بزرگ این است که خود را با دیگر همکاران مقایسه کنید.توی ذهنتون مقایسه کنید ولی به زبان نیاورید. در کل روی توانایی هاتون متمرکز بشین و سعی کنید هرروز بهتر از روز قبل خودتون باشین؛ و درصدد تخریب دیگران نباشید.

۱۰.درآمد خود را با میزان درآمد شرکت مقایسه نکنید!


اینکه حقوق شما در مقابل حجم درآمدی شرکت چیزی هست یا نیست به شما ارتباطی نداره شما تمرکزتون رو بذارین روی توانایی هاتون و از خودتون و توانایی هاتون صحبت کنید در اصل باید بدونین که اگر شما توانایی کسب این درآمد رو داشتین الآن در جایگاه کارفرما بودین پس مقایسه این دو کار اشتباهیه

۱۱.با چه جمله‌ای درخواست افزایش حقوق خود را شروع کنیم؟


با یه گپ زدن ساده در مورد روند کاری و پیشرفت شرکت. سعی کنید از روند رو به رشد شرکت صحبت کنید و با کارفرما در همان حیطه مسئولیت تون گپ بزنین و بعد از اون گپ راهکارهایی برای بهتر شدن و یا حذف موارد حاشیه‌ساز صحبت کنید و درنهایت مطرح کنید من اگر افزایش حقوق داشته باشم باانگیزه بیشتری کار می‌کنم.

12- آگاهی از سیاست و ساختار شرکت در افزایش دستمزد


در مورد سیاست افزایش حقوق در شرکت خود آگاهی کافی داشته باشید. برخی از مدیران به راحتی حقوق کارمندان خود را افزایش نمی‌دهند و سیاست های سختی را جهت ارتقاء و افزایش مزد در پی می‌گیرند. یا بعضی از مدیران در زمان های خاصی از سال در جهت افزایش و تغییر نرخ حقوق اقدام می‌کنند که با توجه به آن زمان، می‌توانید پیشنهاد افزایش دستمزد خود را برنامه ریزی و مطرح کنید.

جمع‌بندی


در این نوشته سعی کردیم نکات مهم و کاربردی در هنگام درخواست  برای افزایش حقوق را به شما آموزش دهیم. چنانچه به نکات و آموزش‌های مهم درزمینه محیط کار علاقه‌مند هستید می توانید در دوره رایگان مهارت های کار در امور دفتری، بخش مربوط به آشنایی با الزامات محیط کار را مطالعه نمایید.

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید