۱۵ سمت شغلی در حسابداری

تاریخ انتشار: 1402/01/26

۱۵ سمت شغلی در حسابداری
سمت شغلی حسابدار برای هرکسی که وارد این حرفه می‌شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. درست است که فرصت شغلی در این حرفه بسیار زیاد است و اصولاً فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری بیکار نمی‌ماند اما سمت شغلی حتی برای یک فارغ‌التحصیل دانشگاه هم بسیار مهم هست که از ابتدا در سمت مناسبی قرار بگیرد و سریع‌تر به سمت‌های شغلی بالاتر دست پیدا کند. فارغ‌التحصیلان این رشته  بعد از پایان تحصیل می‌توانند سریعاً انجام امور مالی مجموعه‌ای را در سطوح متفاوت و شاخه‌های مختلف به عهده بگیرند؛ 

به همین خاطر قصد داریم در این مقاله به سمت‌های شغلی که یک حسابدار می‌تواند کسب نماید بپردازیم:

سمت‌های شغلی حسابداران


۱.کمک حسابدار


اولین سمت شغلی در حرفه‌ی حسابداری هست که درواقع مانند یک کارآموز باید وظایف و کارهایی که از سمت حسابدار ارشد محول می‌شود را انجام دهند.

۲.حسابدار


در این سمت شغلی که نتیجه نهایی کار یک حسابدار؛ گزارش‌هایی است که مبنای تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان درون و برون‌سازمانی هست.

 ۳.حسابدار انبار


حسابدار این حوزه کنترل ورود و خروج کالا و تحلیل گزارش موجودی انبار و... را بر عهده دارند. به همین خاطر حسابداری انبار از مهم ترین سمت شغلی حسابداری شناخته می شود که مسلما وظایف زیادی را به عهده دارند.

۴.حسابدار حقوق و دستمزد


از آنجایی ‌که محاسبه‌ی حقوق و دستمزد در هر مجموعه‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ شخصی می‌تواند در این سمت شغلی قرار گیرد که تسلط کافی بر تمام فرمول‌ها و قوانین و مقررات مالیاتی حقوق و بیمه کارکنان و … را داشته باشد.

برای دستیابی به این سمت شغلی و تسلط بر مباحث حقوق و دستمزد انتخاب دوره آنلاین آموزش حسابداری حقوق و دستمزد حصین حاسب گزینه مناسبی خواهد بود.

۵.حسابدار صنعتی


این سمت شغلی مختص حسابدارانی است که می‌توانند حسابداری شرکت‌های صنعتی و واحدهای تولیدی را به عهده بگیرند. در واقع تسلط بر محاسبه و تهیه گزارشات بهای تمام‌شده  کالای ساخته ‌شده را دارند.

۶.حسابدار مالی


رسیدگی به مسائل مالی و نگهداری سوابق صورت‌های مالی مجموعه در سمت شغلی حسابدار مالی تعریف می شود.

۷.حسابدار دولتی


حسابداری که بتواند در سازمان‌ها وادارات دولتی به‌صورت یک ناظر مالی برای جامعه خدمت کند در سمت شغلی حسابدار دولتی قرار می‌گیرد.

۸.حسابدار بیمه


سمت شغلی حسابدار بیمه در سازمان‌ها و ادارات بیمه وجود دارد که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به صورت اختصاصی در این سمت قرار بگیرند.

۹.حسابدار پروژه‌ای


در مجموعه‌هایی که ماهیت کار پروژه محور باشد که به شرکت‌های  پیمانکاری معروف هستند سمت شغلی حسابدار پروژه ای کاربرد دارد. حسابداری پیمانکاری دارای جزئیات بسیار زیادی است و یک حسابدار خبره در این زمینه باید دانش و تسلط کافی داشته باشد.

۱۰.سرپرست حسابداران


 کسی که این سمت را در مجموعه کسب می‌کند در واقع مهره کلیدی در واحد حسابداری را بر عهده دارد و می‌توان گفت اولین نظارت‌کننده بر انجام درست عملیات مالی سایر سمت های شغلی قبل از خود را بر عهده دارند.

۱۱.مدیر مالی


حسابداران می‌توانند  بعد از حدود یک سال سابقه در سمت سرپرست حسابداری در سمت شغلی مدیریت مالی مجموعه قرار بگیرند.

۱۲.حسابدار مالیاتی


در هر مجموعه‌ای سمت حسابداری مالیاتی را شخصی می‌تواند به عهده بگیرد که به تمام قوانین و مقرارت مالیاتی مسلط باشد و همچنین کمک می‌کند که مودی مالیاتی به دام‌های مالیاتی نیفتند و مشمول جرائم سنگین مالیاتی نشوند.

۱۳.حسابرس


حسابرس شخصی است که صحت سندهای مختلف حسابداری یا گزارشات مالی را بررسی می‌کند. در واقع حسابرس باید بتواند کار حسابداران را تحلیل کند. این سمت خود شامل شاخه‌های زیر هست:

۱ – حسابرس داخلی: سمت شغلی حسابرس داخلی وظیفه ‌دارد عملیات مالی داخل مجموعه را مورد رسیدگی قرار دهد و عنوان کارمند مجموعه گزارشات رسیدگی خود را در مقاطع مشخص به مدیریت ارائه نماید.

۲ – حسابرس مستقل: این حسابرس به‌ صورت مستقل کار می‌کند و کارمند مؤسسات حسابداری یا حسابرسی هستند و از طریق بستن قرارداد برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به ‌صورت مقطعی در سمت شغلی حسابرس مستقل قرار می گیرند.

۱۴.ممیز مالیاتی


 این سمت شغلی در اداره امور مالیاتی جهت رسیدگی به پرونده مالیاتی مودیان تعریف‌ می شود به همین خاطر این شغل دقت بسیار بالایی را می‌طلبد.

۱۵.تحلیلگر مالی


اشخاصی که سمت شغلی تحلیگر مالی را عهده دار می شوند پیش‌بینی کننده عملکرد انواع سرمایه‌گذاری  از جمله سهام و اوراق قرضه و ….می‌باشند؛ که با جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مالی این کار را انجام می‌دهند. این سمت شغلی در شرکت‌های بیمه، شرکت تأمین سرمایه و … وجود دارد.

وظایف حسابداران از پایین‌ترین تا بالاترین سمت شغلی


۱. جمع‌آوری اسناد و مدارک و ثبت ‌اسناد و انتقال به دفتر روزنامه و کل.

۲. پلمپ و تحریر دفاتر قانونی و تحریر چک و تهیه صورت مغایرت بانکی.

۳. اطلاع از وضعیت و موجودی انبار و همکاری با مسئولان مربوطه در امر انبارگردانی.

۴. تسلط و رعایت انواع قوانین و مقرارت مالیاتی و قانون تجارت…

۵. همکاری و ارتباط درست با اشخاص و ارگان های مختلف.

۶. انجام عملیات مربوط به هر ماه؛ مانند ارسال لیست بیمه و مالیات و پرداخت مبالغ آن.

۷. انجام عملیات مربوط به هر فصل؛ مانند اظهارنامه ارزش‌افزوده و معاملات فصلی و…

۸. انجام عملیات پایان دوره؛ ازجمله اصلاح و بستن حساب‌ها و تهیه صورت‌های مالی و اظهارنامه عملکرد و…

۹. حسابدار به تهیه بودجه برای شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند.

۱۰. در صورت لزوم آموزش و مشاوره مالی و حسابداری می‌دهد.

حقوق حسابداران در سمت های شغلی مختلف


اصولا حقوق مربوط به سمت های مختلف شغلی در ایران تعریف شده و مشخص است؛ و رنج آن از حداقل حقوق اعلامی دولت که شامل حقوق مسکن و بن کارگری و … است شروع می شود؛ و این حقوق با توجه به سطح تحصیلات و سابقه کاری و مهارت و حتی جنیست متفاوت خواهد بود.

اهمیت پرداخت حقوق متعارف با سمت شغلی حسابداران


در هر مجموعه ای حسابداران وظیفه مهم و کلیدی را بر عهده دارند و در واقع واحد حسابداری قلب تپنده هر مجموعه می باشد و اگر حقوق این سمت شغلی مناسب نباشد آسیب های جبران ناپذیری به مجموعه وارد خواهد شد.

آسیب های حقوق غیر متعارف در سمت شغلی حسابداری


۱. عدم انگیزه در حسابدار و عدم تعهد به کار

۲.رفتن به دنبال شغلی دیگر با درامد مناسب

۳.عدم دقت و تمرکز در انجام وظایف محول

۴.آسیب رساندن به اموال و دارایی های مجموعه

عوامل موثر بر حقوق متعارف در سمت شغلی حسابدار


دریافت حقوق متعارف در سمت شغلی حسابداری به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی خواهد داشت:

عوامل موثربرحقوق حسابدار

و کلام آخر


دستیابی به سمت شغلی مناسب برای هر حسابداری از نظر دریافت میزان حقوق متعارف و داشتن جایگاه و پرستیژ کاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ و برای کسب این هدف عوامل مختلفی از جمله میزان سابقه ، تجربه و تحصیلات و …تأثیرگذار است.


درخواست افزایش حقوق


اینجا کلیک کنید

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید