تفکیک حسابهای تجاری از غیر تجاری

تاریخ انتشار: 1402/01/24

تفکیک حسابهای تجاری از غیر تجاری
در این مقاله می‌خواهیم در خصوص تفکیک حساب بانکی تجاری از حساب غیر تجاری صحبت کنیم اما در ابتدا لازم است منظور از حساب تجاری و غیر تجاری را بدانید.

حسابهای تجاری چیست؟


حساب تجاری، نوعی حساب سپرده بانکی است که افراد برای فعالیت‌های تجاری و امور مربوط به کسب و کارهای خود استفاده می‌کنند. دریافتی ها و پرداختی های مربوط به این نوع حسابها باید دقیقا منعکس کننده کسب و کار آنها باشد.

حساب بانکی غیر تجاری یا شخصی


حساب های غیر تجاری به معنی حساب های بانکی است که برای امور شخصی، غیر اقتصادی و غیر تجاری افراد استفاده می‌شود.

در واقع همان کارت ها یا دفترچه های بانکی هستند که برای اموری نظیر پس انداز، دریافت وام، امور روزانه و ... استفاده می شوند.

شرط تجاری شدن حسابهای بانکی 


تجاری شدن حساب‌های بانکی با دو شرط زیر ممکن می‌شود و بر اساس واریزی‌ها مالیات دریافت می‌شود:

1. صرفاً تعداد واریزها به‌حساب در طول یک ماه بیشتر از 100 تراکنش

2. مجموع واریزی‌ها در ماه 35 میلیون تومان (350 میلیون ریال) باشد.

بنابراین معیار مهم، واریزی های یک حساب بانکی است، نه مجموع تراکنش ها و خروجی های آن حساب.

به‌عنوان‌مثال اگر مجموع مبلغ واریز به‌حساب در ماه، ۱۰ میلیارد ریال باشد، ولی تعداد دفعات واریز به‌حساب کمتر از ۱۰۰ مورد باشد، حساب  مشمول بررسی به‌عنوان حساب تجاری نخواهد بود.

حساب بانکی تجاری و غیر تجاری

مشوق‌های بانکی برای صاحبان حساب تجاری



  • نقل‌وانتقال غیرحضوری روزانه =5 میلیارد ریال معادل 500 میلیون تومان؛

  • نقل‌وانتقال ماهانه= 30 میلیارد ریال معادل سه میلیارد تومان؛

  • حدنصاب بازگشت چک‌های قبلی برای صدور دسته‌چک = 80% به 60% کاهش داد؛

  • اعمال تخفیف در کارمزد خدمات بانکی= حداکثر تا "40 درصد"؛

  • اولویت ضمانت اشخاص دارای حساب تجاری جهت اعطای تسهیلات؛

  • دریافت مستندات جهت نقل‌ و انتقالات از 2 میلیارد ریال (200 میلیون تومان) به ده میلیارد ریال (یک میلیارد تومان) افزایش یافت.


چگونه حسابمان رو تجاری کنیم :


۱- در روش اول

در روش نخست، اشخاص با مراجعه به درگاه‌هایی که توسط سازمان امور مالیاتی شماره حساب‌های خود را اعلام کنند سازمان امور مالیاتی کشور نیز صحت اطلاعات حساب را از سامانه سیاح بانک مرکزی استعلام می‌کند و در صورت تأیید بانک مرکزی نیز به‌صورت سیستمی به بانک عامل برای تغییر وضعیت حساب به تجاری اقدام می‌کند و این‌گونه حساب تجاری می‌شود.

پس به‌صورت خلاصه می‌توانند با مراجعه به درگاه my.tax.gov.ir شماره حساب یا حساب‌های تجاری خود را به پرونده مالیاتی اعلام و الصاق نمایند.

سامانه سیاح بانک مرکزی چه سامانه ای است؟


سامانه سیاح (سامانه یکپارچه‌‌سازی حساب‌های مشتریان) یکی از سایت هایی است که بانک مرکزی با استفاده از آن، اطلاعات حساب های اشخاصی را که در بانک های مختلف سپرده دارند یکپارچه و به آنها رسیدگی می کند.
2- روش دوم

در این روش، افراد می‌توانند به بانک‌های عامل مراجعه و اطلاعات حساب‌های خود نزد آن‌ها را که می‌خواهند به‌حساب تجاری تبدیل شود اعلام کنند. در این حالت صاحبان کسب‌و‌کار باید شماره پرونده مالیاتی خود را نیز به متصدیان بانکی اعلام کنند. بانک عامل پس از ارسال سیستمی اطلاعات به سازمان امور مالیاتی از مسیری که بانک مرکزی تدارک دیده است و دریافت تأییدیه از آن سازمان، می‌تواند حساب معرفی‌شده را تجاری کند.

شفافیت اقتصاد در گرو تفکیک حساب‌ بانکی تجاری و غیر تجاری


تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری که بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اجرا می‌شود، لازمه مبارزه با فساد – پول‌شویی- کاهش توان مالیات ستانی –ایجاد کسب و کارهای غیررسمی –مقابله با فعالیت‌های غیر مولد و فرار مالیاتی است. این حرکت به شفافیت مالیات کمک می‌کند و گامی در جهت رفع ناعدالتی و اصلاح نظام مالیاتی کشور خواهد بود و در نهایت منجر به شفافیت اقتصادی می‌شود.

لازم به ذکر است به ازای هر فعالیت اقتصادی در کشور یک گردش مالی در بانک اتفاق می‌افتد، می‌گوید:

به ازای هر فعالیت مالی چه شخصی، چه تجاری، یک تراکنش درج می‌شود و از این رو فرایند تراکنش‌های بانکی برای کنترل و پیشگیری از فرار مالیاتی بهترین روش محسوب می‌شود.

بررسی مداوم تراکنش‌های بانکی


حساب‌های بانکی به‌صورت مستمر از طرف بانک مرکزی بررسی و پایش می‌شوند. تا در صورتی که حسابی از حساب شخصی به تجاری تبدیل شود این حساب شناسایی و در زمره حساب‌های تجاری قرار گیرد و مشمول مالیات شود؛ بنابراین باید حساب‌های بانکی شخصی را از تجاری کاملاً جدا کنید تا با مشکل مواجه نشوید. به دلیل شرایط امن تراز حساب‌های شخصی‌تان به‌عنوان تنخواه گردان استفاده نکنید. و حساب‌های هیات مدیره رو برای تنخواه گردان استفاده کنید.

مالیات حساب های تجاری


اگر دارای حساب بانکی تجاری هستید باید به تکالیف مالیاتی مربوط به این حسابها توجه کنید.

این تکالیف موارد زیر را شامل می‌شود:

1- حساب بانکی و گردش حسابهای تجاری خود را به سازمان امور مالیاتی معرفی کنید.

2- در سیستم حسابداری، گردش حسابهای تجاری ثبت و نگهداری شود.

3- مالیات بر درآمد ناشی از سود فعالیت های اقتصادی خود را پرداخت کنید.

4- و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دولت توسط اشخاص مشمول.

سوالات متداول


1- حساب بانکی تجاری و حساب غیر تجاری چیست؟


حساب سپرده بانکی متعلق به مشتری که به عنوان حساب تجاری از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام و فعالیت تجاری متناظر با آنها مشخص شود و همچنین حساب های فروش پس از تأیید سازمان و نیز حسابهای سپرده اشخاص حقوقی، حساب تجاری محسوب می شوند. حساب غیرتجاری، هر حساب سپرده بانکی متعلق به مشتری غیر از حساب های تجاری را گویند.

2- چرا حساب های شخصی از حساب تجاری تفکیک می‌شود؟


حساب های بانکی تجاری و شخصی به این علت از یکدیگر تفکیک می‌شوند که فعالیت اقتصادی و تجاری افراد کاملا شفاف سازی شود و مالیات بر درآمد آن ها متناسب با درآمد این اشخاص تعیین شود.

با توجه به اینکه برخی از افراد از روی عدم آگاهی یا به طور عمد از حسابهای شخصی خود برای فعالیتهای تجاری استفاده می‌کنند، در نتیجه میزان مالیات برای آنها کمتر از میزان واقعی می‌شد لذا حسابهای تجاری ایجاد شدند تا دریافت ها و پرداختی های کسب و کار و فعالیت اقتصادی افراد شفاف و دقیقا منعکس شود.

سخن آخر


در این مقاله در مورد حسابهای تجاری و غیر تجاری و تفکیک سازی آنها از یکدیگر صحبت شد. در انتها به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر از مباحث مربوط به مالیات مقالات زیر را مطالعه فرمایید.

قوانین مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی

حسابداری سامانه های مالیاتی

معافیت های مالیاتی

مهم ترین جرایم مالیاتی

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید