آموزش سامانه جامع تجارت (ثبت نام در سامانه و دریافت کد نقش)

تاریخ انتشار: 1402/01/09

آموزش سامانه جامع تجارت (ثبت نام در سامانه و دریافت کد نقش)

بحث‌های پیچیده‌ی قانونی و اداری باعث شد تا فعالیت‌های تجاری و بازرگانی بین المللی گاهی برای افراد تبدیل به فعالیت‌های سخت ، زمانبر و مبهمی شوند. در این راستا استفاده از سامانه جامع تجارت ایران روشی برای سرعت بخشی به انجام امور تجاری از جمله  ثبت سفارش کالا، استعلام کارت بازرگانی و اخذ مجوزهای ورود و... می باشد. بنابراین برای انجام اقدامات لازم مرتبط با این فعالیت ها باید با این سامانه آشنا شوید.


به سامانه جامع تجارت گاهی "سامانه ثبت سفارش کالا " و "سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت" هم می گویند.


سامانه جامع تجارت چه سامانه ای است؟


سامانه جامع تجارت، سامانه ای جهت برقراری ارتباط بین تاجران و بازرگانان با دستگاه های مربوطه برای انجام امور مربوط به تجارت بین المللی می باشد و روند انجام امور تجاری را سریع تر کرده است. یکی از وظایف مهم این سامانه، نظارت بر روند فعالیت های تجاری می باشد.


این سامانه با یک سیستم یکپارچه با نهادهایی از قبیل بانک مرکزی، اداره مالیات، گمرک و ... ارتباط پیدا کرد و همین امر توانست روند ترخیص کالا برای واردات و پیگیری آن را ساده تر کند.


ثبت سفارش کالا


تمام اشخاص(حقیقی یا حقوقی) برای اینکه بتوانند کالاهای خود را به صورت قانونی وارد کشور کنند باید در ابتدا مجوز ثبت سفارش کالا را از سازمان توسعه و تجارت کشور دریافت نمایند. سپس فرآیند ثبت سفارش را انجام دهند. به عبارت دیگر اشخاص یا شرکت‌های وارد کننده کالای وارداتی باید مشخصات کالا را کاملا منطبق بر پیش فاکتوری که از فروشنده می گیرند در سامانه جامع تجارت ایران به آدرس  https://www.ntsw.ir  ثبت کنند.


هدف از راه اندازی سامانه جامع تجارت


یکی از اهداف اصلی راه اندازی این سامانه ، پیچیدگی قوانین حاکم بر امور تجاری و بازرگانی بین الملل است. در نتیجه سامانه جامع تجارت در جهت تسهیل انجام امور تجاری به وجود آمد.


وزیر ارتباطات گفت: سامانه جامع تجارت با هدف جلوگیری از تخلفاتی از جمله قاچاق کالا و تسریع در فرایندهای بازرگانی راه اندازی شد.


همچنین هدف از طراحی این سامانه را می توان وجود یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجي و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلي بیان کرد.


سامانه جامع تجارت ایران در راستای ماده 8 یعنی قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب سال 90 و ماده  6 قانون مبازره با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 92، ماده 3 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب تیر ماه سال 95 هیات وزیران تهيه، اجرا و بهره برداری شد. برای اولین بار در تاریخ 5 مرداد 95 در دسترس کاربران قرار گرفت.


قوانین مرتبط با پیاده سازی سامانه جامع تجارت


در بخش اول فایل پی دی اف در پایان مقاله می توانید به طور کامل قوانین مرتبط با پیاده سازی سامانه جامع تجارت را مطالعه کنید.


این قوانین شامل بخش های زیر است:


1-ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مصوب 1392)  


2- ماده 3 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز


3- ماده 8 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (مصوب 1390) 


4- اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مصوب 1388 هیات وزیران و به استناد ماده 80 قانون تجارت الکترونیکی)


5- مصوبه کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات، و ارتباطات و امنیت (فاوا ) (تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور، موضوع اصل 127 قانون اساسی، 1398)


6-  مصوبه وزرای عضو کارگروه ماده 4 اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (1398)


مزایای سامانه تجارت ایران


































در بخش خصوصی :در بخش دولتی :
کاهش هزینه ‌ها افزایش امنیت و کاهش فساد در امور تجاری
تخصیص موثر منابعتخصیص موثر و کارآمد منابع دولتی
سرعت در امور اظهار و ترخیص کالااصلاح و بهینه‌سازی در منابع درآمد دولتی
توضیح و شرح قابل پیش ‌بینی قوانینامکان استفاده از تکنیک های مدیریت ریسک
افزایش شفافیتشفافیت در امور تجارت بین الملل

مزایای سامانه تجارت ایران






بخش‌های سامانه جامع تجارت


سامانه جامع تجارت از دو زیرسامانه اصلی تشکیل می شود:


1- زیرسامانه حوزه تجارت داخلی


مدیریت تمام امور مرتبط  با انتقال مالکيت، مکان و نگهداری در حوزه کالاهای هدف در این بخش انجام می شود. به عبارت دیگر فرآیندهای مربوط به تجارت داخلي فقط در گروه کالای هدف اجرا ميشود. اما منظور از کالای هدف چیست؟


کالای هدف، کالاهایي هستند که دارای حجم بالایی از قاچاق کالا می باشند و یا در حوزه‌ی سلامت و بهداشت مردم هستند و یا اینکه جز گروههای کالایی ذخایر استراتژیک کشور محسوب مي گردند.


2- حوزه تجارت فرامرزی


فرآیندهای مرتبط به صادرات، واردات و ترانزیت مانند فعالیت های اخذ مجوزها ، امور گمرکی  و...به بخش فرامرزی مربوط می شود.


پنج شاخه عملیات اصلی واردات مربوط به تجارت فرامرزی به شرح زیر است:





























 1- عملیات تجاری:شامل اخذ مجوز های ورود و ثبت سفارش
 2- عملیات ارزی: اعلام منشا ارز و عملیات ارزی
3- عملیات گمرکی:شامل اظهار کالا و ترخیص کالا
 4- عملیات لجستیک بین المللی:شامل حمل بین المللی کالا
 5- عملیات لجستیک داخلی:حمل و نقل داخلی کالا






منظور از مفهوم لجستیک:


لجستیک شامل یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه‌جایی کالا و بسته‌بندی و در مواردی شامل امنیت نیز می‌شود. در واقع لجستیک قسمتی از زنجیره تأمین است  که وظیفه جابجایی یک مرسوله و رساندن آن به دست گیرنده نهایی را برعهده دارد.


در یک تعریف دیگر، لجستیک کسب و کارها را اینطور توضیح می دهند: رساندن کالای درست، در زمان درست، در مکان درست، به تعداد درست، با قیمت درست و به مشتری درست.


زیرسامانه‌های سامانه جامع تجارت


سامانه جامع تجارت شامل زیرسامانه های زیر است:



  • سامانه‌تجارت خارجی

  • تجارت داخلی

  • سامانه نیما

  • سامانه شناسه کالا

  • ضوابط تجاری

  • گواهی امضا الکترونیکی

  • سامانه انبارها

  • سامانه مجوزها

  • سامانه شناسه رهگیری

  • گذرگاه سرویس های سامانه جامع تجارت

  • سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری

  • سامانه تخصیص تایر


در ادامه توضیح مختصری از هر کدام از این زیر سامانه ها دادیم


سامانه تجارت خارجی


این سامانه در راستای عمل به تکالیف قانونی و پیشگیری از وقوع تخلف در حوزه‌ی تجارت خارجی (واردات، صادرت و ترانزیت) به نحوی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که بازرگانان بتوانند تمام امور خود اعم از درخواست، پیگیری و مشاهده را در حوزه‌ تجارت خارجی از طریق درگاه این سامانه انجام داده و از ورود اطلاعات تکراری درسایر سامانه‌های حوزه تجارت جلوگیری شود.


سامانه‌تجارت داخلی


در این سامانه امکان ثبت اطلاعات ورود کالا به زنجیره تجاری (واردات و تولید)، انتقال مالکیت (خرید فروش) و انتقال مکان (حمل و انبارش) در سطح شناسه کالا و شناسه رهگیری فراهم شده است.


سامانه نیما


نظام يكپارچه معاملات ارزی كه به اختصار " نيما " نامیدند، بستری است كه با هدف مديريت بازار ارز توسط بانك مركزی و با همكاری وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و پياده سازی شد. در اين سامانه، صادركنندگان كالا و خدمات به عنوان عرضه كنندگان ارز، صرافی های مجاز و بانك های عامل به عنوان واسطه های نقل و انتقال ارز و واردكنندگان كالا به عنوان متقاضايان ارز فعاليت می کنند.


سامانه شناسه کالا


این سامانه، سامانه‌ای است به منظور تولید/ دریافت شناسه کالا و تشکیل شناسنامه کالا که فرآیندهای درخواست و صدور شناسه کالا را در برمیگیرد . همچنین امکان استعلام شناسه کالا را برای سامانه‌ها و افراد مرتبط فراهم می کند.


سامانه ضوابط تجاری


با توجه به ضرورت تثبیت ضوابط و مقررات حوزه تجارت خارجی و اطلاع رسانی مناسب به فعالان اقتصادی؛ وزارت صنعت معدن و تجارت، سامانه ضوابط کالایی و تجاری را با امکان ثبت موارد توسط کلیه دستگاه های دخیل راه اندازی کرد.


سامانه گواهی امضا الکترونیکی


مركز صدور گواهی الكترونيكی ميانی دولتی عام، مركز منحصربه‌فردی است كه به طور عام مبادرت به ارايه خدمات گواهی الكترونيكی براي تمامی کاربردهای مختلف به متقاضيان می‌نمايد. این مرکز با صدور مجوزهای مورد نیاز امکان صدور گواهی امضای دیجیتال را برای متقاضیان، در شبکه وسیعی از دفاتر ثبت نام ‌در سراسر کشور( شامل دفاتر اسناد رسمی و دفاتر پیشخوان دولت)، فراهم کرد.


سامانه انبارها


در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، امکان عملیات انبارداری فراهم شده است. بهره بردارانی که انبارهای آنان ثبت شده است، با ورود به سامانه می توانند رسید و حواله انبار خود را ثبت کنند.


سامانه مجوزها


سامانه یکپارچه مجوزهای الکترونیک به منظور تحقق اهداف زیر طراحی و پیاده سازی شد: 


- انتقال داده بین سازمان های تولیدکننده و استفاده کننده مجوز


- نظارت سیستماتیک بر امر صدور مجوز ترخیص کالا


- جلوگیری از جعل مجوزهای واردات ، صادرات و ترانزیت و استعلام استفاده کنندگان مجوز و نهادهای نظارتی در مواقع لزوم


- سهولت تشخیص صحت مجوز و امضاهای تاییدکنندگان آن توسط کارشناس سازمان استفاده کننده و عدم امکان انکار یا جعل امضا


 - غیرفعال شدن امضای افراد در صورت انقضای تاریخ مسئولیت یا خروج از سازمان


 - ردیابی کالا در زنجیره تامین


سامانه شناسه رهگیری


هدف این سامانه، مدیریت شناسه های رهگیری کالا است و بر این اساس، سامانه شناسه رهگیری با بررسی کد های کالاهای تولیدی و وارداتی امکان رصد کالا در کشور را برای کاربران و بازرسین می دهد.


گذرگاه سرویس های سامانه جامع تجارت


در راستای اجرای طرح توسعه دولت الکترونیک، با هدف ایجاد یکپارچگی در تبادل اطلاعات و خدمات و تضمین حفظ امنیت، خوشه های 14 گانه مراکز تبادلات الکترونیکی در نظر گرفته شده است. در این راستا، خوشه تجارت به عنوان گذرگاه خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تبادل اطلاعات با سایر خوشه ها استقرار یافته است.


سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری


این سامانه با شناسایی اشخاص کم‌مخاطره از پرمخاطره، امکان تسریع امور برای اشخاص معتبر و دارای سابقه مثبت در عین جلوگیری از تخلف افراد سودجو و دارای سابقه منفی را به طور همزمان فراهم می کند و باعث انگیزش جهت اصلاح رفتار، ایجاد سابقه مثبت و حفظ اعتبار توسط فعالان اقتصادی نیز می‌شود.


سامانه تخصیص تایر


این سامانه به منظور صدور حواله تایر برای آن گروه از متقاضیانی است که فاقد کارت هوشمند ناوگان حمل برون شهری از سازمان راهداری و فاقد پروانه فعالیت درون شهری از شهرداری ها و دهیاری ها می باشند.


ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت ایران


در ابتدا وارد سایت ntsw.ir شوید اگرقبلا در این سامانه ثبت نام کردید، دکمه ورود را می زنید در غیر این صورت دکمه ثبت نام را بزنید. ( حتما از مرورگر کروم یا فایرفاکس استفاده کنید)


ثبت نام درسامانه جامع تجارت


بعد از انتخاب دکمه ثبت نام وارد صفحه زیر می شوید و اطلاعات مورد نظر را باید پر کنید


- اطلاعات هویتی مانند کد ملی و تاریخ تولد را وارد کنید. این اطلاعات از سازمان ثبت احول کشور استعلام می گردد. بنابراین باید کاملا درست وارد شود.


اطلاعات هویتی سامانه جامع تجارت


- در قسمت تلفن همراه، باید شماره همراه معتبری را وارد کنید و از این به بعد تمام اطلاع رسانی های مربوط به این سامانه از طریق این شماره انجام می شود. این شماره اعتبارسنجی خواهد شد و صرفا باید خط تلفن همراه به نام مدیر عامل شرکت باشد.


- در قسمت تصویر پرسنلی ، هنگام ثبت نام بارگذاری عکس ضروری نیست و پس از اتمام ثبت نام میتوانید با ورود به بخش مدیریت حساب کاربری خود نیز نسبت به بارگذاری اقدام کنید.


- در قسمت کد پستی، کد پستی محل زندگی خود را وارد نمایید. آدرس شما بر اساس کد پستی که وارد می کنید، از شرکت پست استعلام می شود، بنابراین در ورود اطلاعات معتبر و درست دقت کنید.


- اطلاعات پست الکترونیک فردی ضروری نیست و میتوان پس از تکمیل ثبت نام با ورود به بخش مدیریت حساب کاربری خود نیز نسبت به ثبت آن اقدام نمایید.


- مایل به استفاده از رمز دوعاملی هستم :

در این قسمت برای ارتقاء سطح امنیت حساب کاربری خود می توانید رمز دو عاملی را فعال کنید . با فعالسازی آن در هر بار ورود به سیستم علاوه بر نیاز به ورود رمز عبور ثابت، یک رمز یکبار مصرف نیز به شماره همراه شما ارسال می شود که باید آن را نیز وارد کنید .


 - نام کاربری شما بر اساس کد ملی وارد شده به صورت خودکار تکمیل می گردد و غیر قابل ویرایش است.


- در پایین نام کاربری، کلمه عبوری را جهت ورود به سامانه تعیین کنید. و سپس جهت تایید رمز عبور آن را در قسمت تکرار کلمه عبور هم وارد کنید. رمز عبور انتخابی شما باید حداقل  ۸ کاراکتر و ترکیبی از اعداد حروف انگلیسی کوچک و بزرگ باشد.


پس از تکمیل اطلاعات مربوطه که در بالا شرح دادیم، گزینه " ذخیره اطلاعات و ادامه" را بزنید.


در این قسمت صفحه ای باز می شود که در این صفحه کد اعتبارسنجی به شماره همراه وارد شده در صفحه قبل ، ارسال می شود آن کد را در قسمت مربوطه وارد و گزینه " تکمیل ثبت نام " را بزنید.


کد اعتبارسنجی سامانه تجارت


(اگر قصد تغییر در اطلاعات وارد شده در صفحه قبل را دارید باید گزینه "صفحه قبل" را بزنید.)


اکنون ثبت نام شما تکمیل شد و می توانید با ورود به صفحه اصلی سامانه ، دکمه ورود را انتخاب سپس با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور  خود وارد سامانه شوید.


ورود به سامانه جامع تجارت


دریافت کد نقش در سامانه جامع تجارت


برای دریافت کد نقش لازم است وارد حساب کاربری خود در سامانه شوید. کد ملی که نام کاربری شماست با رمز عبوری که قبلا انتخاب کردید در جایگاه مربوطه تایپ و دکمه ورود به سامانه را بزنید.


اگر رمز عبور خود را فراموش کردید از طریق دکمه بازیابی رمز عبور اقدام کنید. بعد از اینکه دکمه ورود به سامانه را زدید وارد پنل کاربری خودتان می شوید.


در این قسمت برای دریافت کد نقش از دو راه می توانید اقدام کنید:

- روی بارگذاری صلاحیت ها کلیک کنید


- دکمه اخذ نقش تاجر داخلی را بزنید.


نقش تاجر داخلی-قدم اول دریافت کد نقش


مثلا اگر گزینه اخذ نقش تاجر داخلی را بزنید، در صفحه ای که باز می شود، باید اطلاعات کسب و کار خود از جمله نام واحد تجاری،حوزه و نوع فعالیت، شماره تماس محل کار و کد پستی محل فعالیت را وارد کنید.تیک مربوط به متعهد به قانون تجارت کشور را نیز علامت بزنید. اگر شرکت هستید باید در قسمت نوع فعالیت، شرکتها را انتخاب و سپس در قسمت پایین، مجوزهای فعالیتی را هم کلیک کنید. در پایان دکمه سبز رنگ ثبت اطلاعات را بزنید.


فرم اطلاعات - کد نقش


در صفحه جدید، کد نقش شما و اطلاعاتی که وارد کردید نمایش داده می شود و میتوانید تایید فاکتور در سامانه جامع تجارت را انجام دهید.


صفحه دریافت کد نقش


 با انتخاب دکمه "فعالیت تجاری جدید" می توانید کسب و کار دیگری را برای خود ثبت کنید.


اگر بعد از ورود به پنل خود، گزینه “بارگذاری صلاحیتها” را انتخاب نمایید، در صفحه بارگذاری صلاحیتها، شش قسمت قابل مشاهده است:



  • سوابق و جزئیات

  • کارت بازرگانی

  •  مجوز فعالیت مناطق آزاد

  • استعلام مبادلات مرزی

  •  مجوز موردی

  • استعلام تاجر داخلی


در قسمت “سوابق و جزئیات” میتوانید کلیه سوابق استعلامات انجام شده را مشاهده کنید.


در سایر قسمتها در صفحه بارگذاری صلاحیتها، میتوانید مجوزهای خود را بارگذاری و متناظر با آن، در سامانه جامع تجارت ایران نقش جدید دریافت کنید.


سوالات متداول


1- چه افرادی از سامانه جامع تجارت استفاده می کنند؟


استفاده از این سامانه برای تمام متقاضیان واردات(اعم از حقیقی یا حقوقی)، الزامی است.


2- منظور از کد نقش سامانه جامع تجارت چیست؟


سامانه جامع تجارت به عنوان درگاه واحد تجارت ایران قدم اول در انجام تجارت است. فعالیت های مربوط به ثبت سفارش واردات کالا ، باید از طریق این سامانه انجام شود.


کد نقش در واقع همانند کد بورسی است که کلیه‌ی تولید کنندگان و خریداران محصولات مانند تاجران برای انجام فعالیت در سامانه جامع تجارت به آن نیاز دارند. متقاضیان با استفاده از این سامانه می‌توانند به صورت آنلاین کالای خود را ثبت سفارش کنند.


لازمه‌ ثبت اطلاعات در سامانه‌ تجارت و انجام معاملات ، داشتن کد نقش است


3- برای دریافت کد نقش در سامانه تجارت چگونه اقدام کنیم؟


در سامانه تجارت ، نام کاربری(کد ملی) و رمز عبور را واردکنید و دکمه ورود به سامانه را بزنید تا به پنل کاربری خود وارد شوید. سپس برای دریافت کد نقش خود می توانید گزینه بارگذاری صلاحیت ها را انتخاب  و در صفحه باز شده اطلاعات را وارد کنید. پس از تکمیل اطلاعات، دکمه ثبت اطلاعات را بزنید تا در صفحه جدید کد نقش را مشاهده کنید.




سامانه جامع تجارت ایران


در این فایل می توانید قوانین مرتبط با پیاده سازی سامانه جامع تجارت را ببینید.


سامانه تجارت فایل های ضمیمه





دسترسی دارید


سخن آخر


در این مقاله سعی کردیم به طور کامل و قدم به قدم مراحل ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران و همچنین روش دریافت کد نقش در این سامانه را برای شما عزیزان توضیح دهیم. اگر نظر یا سوالی در این زمینه دارید می توانید در قالب کامنت بپرسید.


بیشتر بخوانید: سامانه مودیان مالیاتی


سامانه معاملات فصلی


دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید