سامانه مودیان مالیاتی

تاریخ انتشار: 1402/01/07

سامانه مودیان مالیاتی
بحث فرار مالیاتی یکی از موضوعاتی می باشد که دولت و مخصوصا سازمان امور مالیاتی با آن مواجه است. یکی از مشکلات این امر کاهش قابل توجه درآمدهایی از دولت بود که از طریق مالیات تامین می شد. برای حل این مشکل، اقداماتی اتخاذ شد که یکی از آنها ایجاد سامانه ای به اسم سامانه مودیان مالیاتی بود. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع قصد داریم در مورد این سامانه ، روش ورود به سایت آن ، ثبت نام و اقدامات لازم در مورد آن توضیح دهیم.

منظور از مودیان مالیاتی:


کلیه افرادی که بابت انجام فعالیت‌ها و معاملات خود به دولت مدیون هستند مودیان مالیاتی نام دارند.

طبق قوانینی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور بیان می شود این مودیان وظیفه دارند تا در موعد مقرر تمام اسناد و اطلاعات درخواستی توسط سازمان امور مالیاتی را تکمیل و به آنها ارسال کنند.

سامانه مودیان مالیاتی چه سامانه ای است!؟


کلیه ی مشاغل و اشخاص حقوقی ملزم به ثبت‌نام در سامانه مودیان هستند. این سامانه ، مکانی است که مودیان مالیاتی مشمول، با ورود به سایت آن و ثبت نام ، برای ارسال صورتحساب الکترونیکی و اتصال پایانه‌های فروشگاهی خود استفاده می‌کنند. در واقع یک سامانه اینترنتی برای دریافت گزارش های الکترونیکی مودیان مالیاتی است. مودیان مالیاتی مشمول در صورت عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به این سامانه با ضمانت اجراهای مقرر در قانون مواجه می شوند.

آدرس اینترنتی این سامانه tp.tax.gov.ir می باشد که مودیان مالیاتی می توانند با ورود و ثبت نام در آن ، صورتحساب الکترونیکی خود را طی مراحلی که در این مقاله بیان می شود، ارسال نمایند.

سامانه مودیان مالیاتی-درگاه ملی سازمان

برخی از دلایل ایجاد سامانه مودیان از نظر مقامات دولتی



  • ایجاد عدالت مالیاتی

  • کاهش سهم نفت در بودجه

  • کنترل تورم

  • کاهش شکاف طبقاتی

  • افزایش سهم مالیات


چه افرادی در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام می کنند؟


مطابق با قانون مصوب آبان 1398، تمامی افراد مشمول مالیات ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند. در این سامانه به هر مودی مالیاتی یک کار پوشه اختصاص می یابد که راه ارتباطی مودیان با سازمان امور مالیاتی است.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اولین بار در سال 98 به تصویب رسید اما تا سال 1401 ، سامانه مستقلی، با عنوان سامانه مودیان  تاسیس نشده بود. در حال حاضر مرجع نهائی ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیکی، سامانه مودیان است.

( پایانه فروشگاهی چیست؟ رايانه، دستگاه كارتخوان بانكي، درگاه پرداخت الكترونيكي يا هر ابزار ديگري كه امكان اتصال به شبكه ‌هاي الكترونيكي پرداخت رسمي كشور و سامانه مؤديان را داراست و همچنین از قابليت صدور صورتحساب الكترونيكي برخوردار باشد، پایانه فروشگاهی گویند.)

متن بند ج ماده 1 قانون پایانه‌ های فروشگاهی و سامانه مودیان:


تمام صاحبان مشاغل (صنفي و غير صنفي) و اشخاص حقوقي موضوع فصل‌هاي چهارم و پنجم باب سوم قانون ماليات هاي مستقيم مصوب 3 /12 /1366 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن، مشمول قانون پایانه های فروشگاهی هستند. در اين قانون هرگاه از واژه مؤدي استفاده ‌شود، منظور، اشخاص مشمول است و طبق این مصوبه موظف به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند و باید صورت حسابهای الکترونیکی خود را از طریق آن ارسال کنند.

جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی:


عدم ثبت نام و عدم ارسال صورت حساب‌ها با این سامانه، منجر به جریمه حداقل 23% از فروش می شود. بنابراین مودیان مشمول می توانند  با استفاده از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر گونه سخت افزار و نرم افزار که حافظه مالیاتی به آن وصل شده باشد، به سامانه مودیان متصل شوند و مراحل مربوطه را انجام دهند.

منظور از حافظه مالیاتی در پاراگراف قبل چیست؟


حافظه مالیاتی یک نوع حافظه الكترونيكي است كه براي ثبت و نگهداري اطلاعات صورتحساب‌ هاي الكترونيكي و انتقال آن به سامانه مودیان مالیاتی استفاده می شود. این حافظه مي‌ تواند به صورت سخت ‌افزاري يا نرم ‌افزاري باشد. هر حافظه مالياتی بايد داراي شماره شناسه يكتا باشد که این شماره شناسه‌ی یکتا توسط سازمان امور مالیاتی کشور اختصاص داده مي ‌شود.

وظایف اصلی مودیان مالیاتی


مودیان مالیاتی مشمول، در ارتباط با سامانه مودیان دارای دو وظیفه مهم و اصلی هستند:

 1- به جای ارسال صورت معاملات فصلی در سامانه‌ی مربوط به آن، صورت حساب های خود را به شکل الکترونیکی، از طریق سامانه مودیان ارسال می کنند و دیگر نیازی به ارسال صورت معاملات از طریق سامانه معاملات فصلی نیست.

2- خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهایی در ارتباطند، علاوه بر ارسال صورت حساب الکترونیکی خود، موظفند تا پایانه‌های فروشگاهی خود، اعم از دستگاه کارتخوان بانکی و درگاه پرداخت الکترونیکی خود را در سامانه مودیان مالیاتی ، ثبت و به این سامانه متصل کنند.

توجه:


هر صورتحساب الکترونیکی یک شماره منحصر به فرد مالیاتی دارد که اطلاعات این صورتحساب ‌ها در حافظه مالیاتی مودی ذخیره می‌شود. مشخصات و نوع اطلاعات صورتحساب با توجه به نوع کسب و کار  توسط سازمان امور مالیاتی کشور مشخص می‌شود.

شروع ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی


ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی از مهر ماه 1401 شروع شد. افراد مشمول به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول تا ۱ آبان 1401 ، گروه دوم تا ۱ آذر  و گروه سوم تا 25 اسفند فرصت ثبت نام داشتند.

برای ثبت نام چه مواردی نیاز است:

برای ثبت نام اولیه کد ملی و شماره تماس مورد نیاز است.

در طول روند نام‌نویسی، این اطلاعات انطباق داده می شود. بعد از تایید اطلاعات، کار پوشه مخصوص مودی ایجاد می‌شود. در این مرحله مودی می‌تواند وارد حساب کاربری خود و ثبت نام نهایی را انجام دهد.

مودیان بهتر است قبل از شروع نام نویسی و ثبت نام، برای درک بهتر  قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را از سایت سازمان امور مالیاتی کشور مطالعه کنند.

نحوه ورود به سامانه مودیان مالیاتی و مراحل ثبت نام


ثبت نام اولیه


1- به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی وارد شوید ، در قسمت ثبت نام، کد ملی/شناسه ملی/کد فراگیر ،  شماره همراه و تاریخ تولد خود را وارد کنید. تصویر امنیتی را نیز تایپ کنید سپس دکمه ثبت نام را بزنید. همانطور که در تصویر ملاحظه می کنید یک دکمه برای ثبت نام اشخاص حقیقی و یک دکمه مختص ثبت نام اشخاص حقوقی می باشد.

ثبت نام اولیه-مودیان مالیاتی

توجه کنید که اگر قبلا در این سامانه ثبت نام کردید کافیست در قسمت ورود کد ملی(اشخاص حقیقی)/ شناسه ملی (اشخاص حقوقی) و کلمه عبور خود را وارد کنید.

2- بعد از اینکه دکمه ثبت نام را زدید یک کد (کد احراز هویت ) روی شماره همراه شما ارسال می شود. دقت کنید که کد ملی ورودی و شماره همراه هر دو باید متعلق به یک شخص باشد وگرنه با پیغام خطا مواجه می شوید. یعنی فقط شماره همراه با مالکیت کد ملی ثبت شده قابل قبول می باشد.

در این مرحله باید رمز عبور یکبار مصرف را که به شماره همراه وارد شده در کادر تصویر زیر وارد کنید و دکمه ورود به سامانه را بزنید تا ثبت نام اولیه کامل شود.

سامانه مودیان مالیاتی-رمز یکبار مصرف

نکته ای در مورد ثبت نام اشخاص حقوقی:


اشخاص حقوقی وقتی در اداره ثبت شرکتها، شرکت خود را ثبت می کنند شرکت آنها توسط اداره ثبت شرکتها در سامانه مالیاتی ثبت نام می شود، سپس نام کاربری و کلمه عبور برای ورود به سامانه مودیان پیامک می شود. در صورتیکه این فرآیند انجام نشده باشد اشخاص حقوقی باید برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام کنند به این صورت که :

1- در همان قسمتی که در مرحله 1 توضیح دادیم باید بعد از ورود اطلاعات، دکمه ثبت نام اشخاص حقوقی را بزنند.

2- سپس وارد یک صفحه جدید می شوید. در این صفحه همانطور که می بینید یک کلمه امنیتی هست که باید آن را در قسمت مربوطه وارد نمایید.

نوع مودی را باید با توجه به شخصیت مودی یکی از گزینه‌های حقوقی، تبعه خارجی و تشکل قانونی انتخاب کنید. بعد از ورود شماره ملی / شناسه ملی خود دکمه ورود به ثبت نام را بزنید.

ورود به سامانه پیش ثبت نام

توجه :


اگر پیش ثبت نام و ثبت نام نکرده باشید، پیامی مبنی بر اینکه شما هیچ ثبت نامی با شماره ملی یا کد ملی ثبت شده نداشتید در کادر آبی رنگ نمایش داده می شود.

ورود به سامانه پیش ثبت نام

برای ادامه روند ثبت نام باید روی دکمه "پیش ثبت نام جدید" کلیک کنید.

پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام نهایی


بعد از کلیک دکمه "پیش ثبت نام جدید" ، وارد صفحه اول سامانه مودیان مالیاتی (صفحه پیش ثبت نام الکترونیک ) می شوید. در این صفحه توضیحات ضروری نوشته شده است. و فرآیند ثبت‌نام به صورت یک تصویر نمایش داده شده است.

ورود به صفحه اول

فرآیند ثبت نام به صورت خلاصه:

  • پیش ثبت نام الکترونیکی

  • ثبت نام الکترونیکی

  • راستی آزمایی اطلاعات

  • مرحله نهایی


اینفوگرافی فرآیند ثبت نام در سامانه به صورت خلاصه


در ادامه 5 گام زیر را باید طی کنید:


1- شماره همراه خود را وارد کنید، یک کد رمز به شماره اعلامی‌تان که در هنگاه ثبت نام نیز از همین شماره استفاده کردید، ارسال می شود. آن کد را در قسمت مربوطه وارد و سپس دکمه "ثبت کد فعالسازی وادامه" را بزنید.

مرحله یک از ورود به سامانه

2-اکنون اطلاعات هویتی مودی اصلی/ مدیر عامل/ مدیر تسویه  از ثبت احوال استعلام و در صورت تطبیق ، تایید می شود.

اطلاعات هویتی که باید وارد کنید شامل تبعه/اقلیت کشوری که هستید، شماره ملی مودی اصلی/ مدیر عامل/مدیر تسویه، تاریخ تولد و درصد سهام یا شراکت می باشد. پس از ورود این اطلاعات ، دکمه استعلام اطلاعات و ادامه را می زنید.

( اطلاعات هویتی ثبت شده از سازمان ثبت احوال کشور استعلام خواهد شد. لذا این اطلاعات باید مطابق کارت ملی شخص باشد. اتباع خارجی نیز باید شماره فراگیر را ثبت نمایند. در صورت تایید این شماره امکان ثبت نام الکترونیک وجود خواهد داشت.)

3-بعد از نمایش اطلاعات استعلام شده، در این مرحله باید اطلاعات خواسته شده به شرح تصویر زیر را تکمیل نمایید:

مرحله 3 ورود به سامانه -اطلاعات پایه

اگر در اطلاعات ورودی نواقصی وجود داشت ، مانند تصویر زیر نواقص را با قرمز به شما نشان می دهد. در این صورت جهت تایید نهایی ابتدا باید ایرادات اطلاعاتی  را تصحیح کنید.

نواقص اطلاعاتی مرحله سوم
جهت ویرایش اطلاعات، دکمه "ویرایش اطلاعات اولیه" را کلیک کنید.

4-حال باید اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی ثبت شود.

اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی

5-در پایان اطلاعات اعضاء و شرکا را هم در قسمت مربوطه باید ثبت نمایید.

اکنون می توانید به سامانه مودیان مالیاتی وارد شوید:

آدرس tp.tax.gov.ir را در مرورگر خود بنویسید تا مستقیما وارد سایت مودیان مالیاتی شوید، در قسمت ورود کدملی ، کلمه عبور خود را که در مرحله ثبت‌نام انتخاب کردید و تصویر امنیتی را تایپ کنید سپس دکمه ورود به پنل کاربری را کلیک کنید.

ورود به پنل کاربری

نکته :


از صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی کشور هم می توانید وارد سامانه مودیان مالیاتی شوید، در این صفحه از قسمت خدمات اصلی مالیاتی، گزینه ثبت صندوق فروش و حافظه مالیاتی را کلیک کنید تا وارد سامانه مودیان شوید.

ورود به سامانه -ثبت صندوق فروش

بعد از زدن دکمه ورود به پنل ، رمز یکبار مصرفی پیامک می شود آن رمز را در قسمت "کد پیامک شده" ثبت کنید سپس دکمه ورود به سامانه را انتخاب کنید. حال وارد داشبورد مالیاتی می شوید که در آن خلاصه تمام اطلاعات مالیاتی شما را نشان می دهد و هر کدام از اطلاعات جزئی تر را با انتخاب گزینه های ستون سمت راست می توانید مشاهده کنید.

داشبورد مالیاتی

منوی سمت راست شامل گزینه های اصلی زیر است که با انتخاب هر کدام یک سری اطلاعات جزئی تر را می بینید.

  • پرونده های مالیاتی

  • اظهارنامه ها

  • درخواست ها

  • ساماندهی پذیرنده های بانکی

  • کارتابل ابلاغ الکترونیک

  • پرداخت قبض های مالیات

  • مشاهده قبض های پرداختی

  •  اطلاعات صورت معاملات

  • مالیات تکلیفی

  • و..


سوالات متداول


1- منظور از صندوق مکانیزه فروش چیست و عدم تهیه آن جریمه دارد؟

صندوقی که بعضی از کسب و کارها، باید برای تهیه و ثبت اطلاعات در آن، در سامانه مودیان اقدام نمایند. عدم تهیه صندوق فروش و ثبت آن در سامانه، جریمه ای معادل 2 درصد میزان فروش را در پی دارد. 

2- چه افرادی موظف به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند؟

دو گروه از مودیان باید در سامانه ثبت نام کنند 1- تمام اشخاص حقیقی که از صاحبان مشاغل هستند( اعم از اینکه این مشاغل، صنفی یا غیر صنفی باشد.) 2- تمام اشخاص حقوقی ( اعم از شرکت های تجاری و اشخاص حقوقی غیر تجاری) ؛صرفا نسبت به درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی خود

3- برای ثبت نام اولیه در سامانه مودیان از چه سایتی باید اقدام کنیم ؟

از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی و انتخاب گزینه ثبت نام می توانید اقدام کنید. اطلاعات بیشتر از ثبت نام و ورود به سامانه را می توانید مرحله به مرحله در متن مقاله مطالعه کنید.

سخن آخر


در این مقاله سعی کردیم تمام مراحل ثبت نام و ورود به سامانه مودیان مالیاتی را قدم به قدم توضیح دهیم. اگر نظری در مورد این سامانه دارید خوشحال میشیم با ما نیز در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

ماده 251 مکررحسابداری سامانه های مالیاتی- آموزش سامانه جامع تجارت

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید