استقلال مالی و 14 گام مهم برای رسیدن به آن

تاریخ انتشار: 1401/08/13

استقلال مالی و 14 گام مهم برای رسیدن به آن

دستیابی به پول و کسب درآمد همیشه در طول تاریخ جزء اولین دغدغه‌های انسان‌ها بوده، چون ذهن ما مرتب درگیر مسائل اقتصادی و مالی است؛ اما چطور می‌توانیم بدون وابستگی به دیگران به استقلال مالی برسیم! بعضی از افراد فکر می‌کنند بدون برنامه‌ریزی و یک‌شبه می‌توان به این امر رسید. همان ضرب‌المثل یک‌شبه ره صدساله رو رفت...

در این مقاله نکاتی را برایتان بیان می‌کنیم که قطعاً از خواندن آن‌ها پشیمان نخواهید شد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تعریف استقلال مالی

وقتی ثروت یا میزان دارایی‌های فرد به حدی برسد که بدون نیاز به شغل، علاوه بر اینکه می‌تواند مخارج زندگی خود را تامین کند، در رفاه و آسایش نیز زندگی کند، یعنی فرد به استقلال مالی رسیده است.

دو تکنیک تاثیرگذار در رسیدن به استقلال مالی؛ جمع‌آوری دارایی‌ها یا کاهش هزینه‌ها می‌باشد.

چرا استقلال مالی ضروری است؟

استقلال مالی مهم است زیرا:

    • همیشه پول داریم و بنابراین می‌توانیم درآمد خود را نیز مرتب افزایش دهیم.
    • از محدودیت‌های مالی رها می‌شویم و از زندگی بیشتر لذت می‌بریم.
    • کاهش استرس‌های مرتبط با مسائل مالی.
    • می‌توانیم زمان بیشتری را به خودسازی و سایر زمینه‌های زندگی اختصاص دهیم.
    • دغدغه شغل و درآمد را نداریم و وقت آزاد بیشتری خواهیم داشت.

برای دستیابی به استقلال مالی این نکات رو رعایت کن

1- استقلال فکری داشته باش

اولین قدم برای کسب استقلال مالی دستیابی به استقلال فکری است. باید یاد بگیریم که به مرور مستقل از دیگران فکر کنیم و تصمیم‌گیری کنیم. (البته مشورت کردن با افراد آگاه خوب است ولی باید خودتان نیز قدرت تصمیم‌گیری داشته باشید) می‌توانید برای شروع، افکار خودتان را روی کاغذ بیاورید و بعد از بررسی همه‌ی افکارتان سعی کنید بهترین را انتخاب کنید.

2 - داشتن دیدگاه مثبت راجع به پول

از بیان جملات به دست آوردن پول راحت نیست، پول خوشبختی نمی‌آورد، نداشتن پول بدبختی می‌آورد و.... پرهیز کنید.

وقتی یک دیدگاه منفی راجع به پول داشته باشید ذهن شما ناخودآگاه همیشه راه‌های سختی را برای کسب درآمد و رسیدن به پول انتخاب می‌کند و برنامه‌ریزی‌های شما نیز در جهت ایده‌ها و فرصت‌های مختلف درآمد زدایی پیش نمی‌رود.

3 - اهداف خود را در مورد استقلال مالی یادداشت کنید

برای دستیابی به استقلال مالی باید هدف معین و مشخصی داشته باشید داشتن هدف باعث می‌شود شما انگیزه داشته باشید. بهتر است اهداف خود را یادداشت کنید و تمام تمرکز خود را در راستای چگونگی دستیابی به این اهداف پیش ببرید. همیشه این جمله را به یاد داشته باشید که:

انسان های فقیر رویایی در سر ندارند.

4- بخشنده باشید

این یک شعار نیست. تجربه ثابت کرده افرادی که انسان‌های بخشنده‌ای هستند و در مقابل افراد، بخیل نیستند ثروت نیز به سمت آن‌ها جذب می‌شود. البته با رعایت تعادل که به ضرب‌المثل "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است" خللی وارد نشود. (:

5- سرمایه گذاری روی خودتان را یاد بگیرید

استقلال مالی بدون سرمایه‌گذاری اولیه به دست نمی‌آید. منظور ما از سرمایه‌گذاری این است که در ابتدا باید روی خودتان کار کنید و زمان و وقتی را برای این مسئله اختصاص دهید. به عبارت دیگر برای رشد و شکوفایی خودتان هزینه کنید. می‌توانید مقالاتی که در اینترنت راجع به پول و کسب درآمد هست را مطالعه کنید. در دوره‌هایی که افراد معروف و ثروتمند برگزار می‌کنند شرکت کنید و..

پیشنهاد ما به شما: مطالعه‌ی مقاله‌ی پردرآمدترین شغل ها در ایران

6- برنامه ی روزانه داشته باشید

استقلال مالی بدون برنامه‌ریزی اصولی به دست نمی‌آید. سعی کنید که هر شب برای روز بعد برنامه‌ریزی داشته باشید به عبارتی کارهای خود را به دقیقه 90 نسپارید. برنامه‌ریزی جلوتر هر روز یا هر هفته باعث افزایش سرعت در انجام کارها می‌شود.

7- آینده نگری و دور اندیشی به اندازه لازم داشته باشید

افراد ثروتمند که به استقلال مالی رسیده اند همیشه افراد آینده نگری بوده اند. از دوران تحصیل دغدغه کسب درآمد بالا داشته اند و به فکر آینده هستند تا جایگاه خود را ارتقاء بدهند و حقوق و مزایای خود را بالا ببرند. پس آینده نگری یک از نکات مهم برای دستیابی به استقلال مالی است.

8- روی مخارج خود صرفه جویی کنید

سومین فرد ثروتمند دنیا یعنی وارن بافت بیشتر از آنچه که نیاز داشت خرج نمی‌کرد. همین صرفه‌جویی او باعث شده بود که به یکی  از ثروتمندترین افراد دنیا تبدیل شود. بنابراین یکی از راه‌های کسب استقلال مالی ، صرفه‌جویی کردن روی مخارجتان و خرید چیزهای کمتر یا به عبارتی چیزهایی است که واقعاً نیاز دارید.

دو فایده ی مهم صرفه جویی چیست؟

1- باصرفه جویی در مخارج ، پول بیشتری خواهید داشت و می‌توانید آن را کنار بگذارید.

2- یاد می‌گیرید که فقط چیزهایی که برای زندگی ضروری است را خرید کنید و همین امر نیز کمک می‌کند تا میزان پول بیشتری را کنار بگذارید.

9 - مقداری از درآمد خود را پس انداز کنید


پس‌انداز کردن درآمد سه مزیت مهم به دنبال دارد ازجمله:

    • داشتن یک منبع برای هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده
    • رهایی از دریافت وام و قرض
    • بیهوده خرج نکردن پول

10 - مرتب در حال یادگیری باشید

برای اینکه به استقلال مالی برسید باید مدام خود را به روز نگه‌دارید و از دانش روز و بازارهای مالی بی‌خبر نباشید.

می‌توانید از کتاب‌هایی که در زمینه‌های مالی و ثروت در بازار هست استفاده کنید. کتاب‌هایی نظیر مدیریت پول اثر دیو رمزی، رسیدن به استقلال مالی برایان تریسی، پدر ثروتمند، پدر فقیر- رابرت کیوساکی، اصول سرمایه‌گذاری وارن بافت، ثروتمندترین مرد بابل جورج کلاسون و بسیاری از کتاب‌های دیگر.

بیشتر بخوانید: افزایش سرمایه-قسمت اول

 حق تقدم ها-قسمت دوم افزایش سرمایه

افزایش‌سرمایه ها-قسمت پایانی

11- چیزهای غیر ضروری نخرید

یکی از مواردی که برای دستیابی به استقلال مالی خیلی کمک‌کننده است این است که تا احساس نیاز واقعی به یک چیز نکرده‌اید آن را نخرید. یک مثال بزنم:

شما از در مغازه‌ای رد می‌شوید و یک لباسی را می‌بینید که در نگاه اول چشمتون رو می گیره و خود را توی آن لباس خیلی شیک و زیبا تصور می‌کنید ولی قیمت آن گران‌تر از تصور شماست. با خودتان فکر می‌کنید واقعاً نیاز فوری به خرید آن لباس ندارید و می تونید از خرید آن صرف‌نظر کنید یا بعداً لباسی مشابه آن با قیمت کمتر بخرید.

12- مقداری ریسک پذیری داشته باشید

بیشتر راه‌های سرمایه‌گذاری پر ریسک هستند و افرادی معمولاً در سرمایه‌گذاری موفق می‌شوند که قابلیت ریسک‌پذیری را داشته باشند. بنابراین برای  استقلال مالی باید سعی کنید از نقطه‌ی امن خود خارج شوید و قدرت ریسک‌پذیری خود را بالا ببرید. البته یواش‌یواش و به مرور . سعی کنید از هول حلیم نیفتید تو دیگ(:

13- تعیین بودجه مشخص برای هر کاری

وقتی برای خرید ماهانه و مصارف خود بودجه تعیین کنید کم‌کم یاد می‌گیرید که خرج‌های بیخودی نکنید به این صورت گاهی اوقات مقدار قابل‌توجهی از درآمدتان پایان ماه اضافه می‌آید و سریع‌تر به استقلال مالی خواهید رسید.

14- مشورت با یک مشاور مالی

یکی از نکات دیگری که باید توجه داشته باشید این است که وقتی به مقدار قابل‌توجهی از ثروت رسیدید برای حفظ و افزایش آن سعی کنید با فردی که در زمینه‌های مالی تجربه دارد مشورت کنید تا بی‌گدار به آب نزنید و به عبارتی ثروت خود را به باد ندهید، بلکه بتوانید با راهنمایی‌های مشاور به درآمد خود بیفزایید.

جمع بندی:

همان طور که فهمیدیم استقلال مالی می تواند ما را از لحاظ مالی از دیگران بی نیاز کند . وقتی به دیگران نیازمند نباشیم باعث می شود به شادی و آرامش بیشتری دست پیدا کنیم. برای  استقلال مالی  14 نکته کاربردی را در این مقاله بیان کردیم امیدواریم با رعایت این نکات هر چه زودتر به یک فرد مستقل از لحاظ مالی تبدیل شوید.

توصیه ما به شما مقاله مالیات حق تمبر و مفاد آن را مطالعه کنید

اساسنامه شرکت و نحوه تنظیم آن

اساسنامه شرکت و نحوه تنظیم آن

هر آنچه در مورد اساسنامه شرکت باید بدانید.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/03/27

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید

نظرات کاربران

مشاوره رایگان