معرفی سامانه ثامن و امکانات آن

تاریخ انتشار: 1402/09/11

معرفی سامانه ثامن و امکانات آن

 

در مورد سامانه ثامن تا حالا چیزی شنیدید؟ می دونید برای چی این سامانه راه اندازی شد و کارش چیه؟
نحوه کار با این سامانه و مزایای آن چیست؟ در این مقاله قصد داریم به این دست از سوالات شما پاسخ دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سامانه ثامن چیست؟

برای جلوگیری از قاچاق محصولات نفتی و پتروشیمی توسط قاچاقچیان کالا و افراد سوء استفاده گر، سامانه ثامن از طرف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز راه اندازی شد. این سامانه برای ثبت معاملات نفتی آن گروه از شرکتهایی است که با خرید و فروش و معامله فرآورده های نفتی سرو کار دارند.

طراحی و راه اندازی سامانه ثامن

ستاد مبارزه با قاچاق کالا به تنهایی سامانه ثامن را راه اندازی نکرد بلکه با همکاری سازمانهای امور مالیاتی، گمرک ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین با اطلاعات دریافت شده از کلیه ارگان ها و سازمانها این سامانه را راه اندازی کرد. اداره گمرک از طریق این سامانه به اطلاعات لازم دسترسی دارد، لذا اطلاعات مربوط به صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی باید در سامانه ثبت و پیگیری شود.
افزایش قاچاق محصولات و فرآورده های نفتی باعث ضرر زیاد به اقتصاد کشور شد، لذا به منظور جلوگیری از قاچاق این دست از کالاها، این سامانه راه اندازی شد و کلیه اطلاعات مربوط به این معاملات به صورت جامع جمع آوری شد.

مزایای ایجاد سامانه ثامن

از جمله مهم ترین مزایای سامانه ثامن عبارتند از:

1- جلوگیری از تخلفات و قاچاق در حوزه معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی

اداره گمرک باید به اطلاعات شرکت‌های تولیدی  و صادراتی از طریق سامانه ثامن دسترسی داشته باشد، در صورت عدم دسترسی، امکان صادرات برای این واحدها فراهم نمی‌شود، لذا با ثبت اطلاعات معاملات در این سامانه از تخلفات در زمینه معاملات محصولات پتروشیمی جلوگیری می‌شود.
همچنین کاهش قاچاق کالاهای نفتی و پتروشیمی از مهم ترین اهداف راه اندازی سامانه ثامن است. در واقع به کمک این سامانه می‌توان یک سیستم کنترلی دقیق برای این محصولات ایجاد کرد. در این سامانه محصولات از تولید تا محصول نهایی قابل پیگیری هستند.

2- استفاده سازمان امور مالیاتی از این سامانه

بحث فرار مالیاتی و قوانین مالیات بر ارزش افزوده برای سازمان امور مالیاتی بسیار مهم است. این سازمان با استفاده از سامانه ثامن اطمینان پیدا می‌کند که مالیات فرآورده های نفتی که فروخته شده و در چرخه تولید به موادی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شدند، دریافت شده و فرار مالیاتی وجود ندارد. به عبارتی این سامانه باعث کمک به شفافیت در حوزه مالیات می‌شود.
همچنین سازمان امورمالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی وقت و هزینه زیادی را سالانه بابت این موضوع صرف می‌نمود که با وجود سامانه ثامن در وقت و هزینه آن نیز صرفه جویی شد.

3- کاهش فاکتور فروشی

کاهش قاچاق و فاکتور فروشی یکی از مهم ترین اثرات ایجاد سامانه ثامن است، زیرا کلیه مراحل نظارت و بررسی می‌شود و برای اینکه امکان دسترسی به مراحل بعدی در سامانه باشد، نیازمند تایید و ثبت توسط سازمانهای مربوطه در هر مرحله هستیم.

4- قابلیت رهگیری و نظارت

همانطور که اشاره شد کلیه مراحل از ابتدای تولید تا مرحله بارگیری، صادرات و توزیع آن، توسط سامانه قابلیت رهگیری و کنترل دارد.

ورود به سامانه ثامن

برای ورود به درگاه سامانه ثامن نشانی www.oil169.ir را در گوگل وارد کنید، در صفحه ای که باز می‌شود نام کاربری ، کلمه عبور و تصویر امنیتی را تایپ و گزینه ورود به سامانه را کلیک تا به سامانه اصلی ثامن وارد شوید. از همان نام کاربری و رمز عبور مربوط به سازمان امور مالیاتی کشور می‌توان به سامانه وارد شد.

ورود به درگاه سامانه ثامن

امکانات سامانه ثامن

سامانه ثامن خدمات غیر حضوری برای استفاده افراد ارائه می‌دهد لذا امور مربوط به ثبت برخط معاملات فرآورده های نفتی را برای کاربران فراهم کرد تا بعد از ورود به پنل کاربری خود بتوانند از خدمات و امکانات آن بهره ببرند.

از جمله امکانات این سامانه یا گزینه های موجود در صفحه اصلی سامانه می‌توان تولیدات، پیش فاکتور صادرات، فاکتور فروش، اعلام واردات، فاکتور خرید و خدمات انبار را ذکر نمود.

- تولیدات:

در این بخش با اضافه کردن موجودی جدید می‌توانید کالا و تولیدات جدید را اضافه کنید.

- پیش فاکتور صادرات:

جهت ثبت پیش فاکتور صادرات و ثبت اطلاعات صادرات کالاهای موجود در انبار از این بخش اقدام می‌شود.

- فاکتور فروش:

برای ایجاد فاکتور فروش و ارسال آن به خریدار.

- اعلام واردات:

ثبت اعلام واردات و افزودن کالای وارد شده به انبار در این بخش است.

- فاکتور خرید:

مشاهده فاکتورهای ارسال شده توسط فروشنده و تایید یا عدم تایید آن.

- خدمات انبار:

در این بخش به لیست کالاها و موجودی کالا در انبار می‌توانید دسترسی داشته باشید.

 

امکانات سامانه ثامن

  توجه کنید که معاملاتی که در این سامانه وارد شوند نیاز به ثبت مجدد در سامانه معاملات فصلی ندارند.

ثبت فاکتور خرید و فروش در سامانه

یکی از خدمات مهم سامانه امکان ثبت فاکتور است. کاربر به راحتی می‌ تواند فاکتور فروش خود را در سامانه ثبت و برای خریدار نیز ارسال کند. کاربری که قصد ثبت فاکتور خرید را در سامانه دارد، باید دارای نام کاربری و رمز عبور برای ورود به پنل کاربری خود در سامانه باشد. بعد از ورود به پنل کاربری، از طریق بخش ثبت فاکتور خرید، امکان افزودن فاکتور خرید وجود دارد. تمامی اطلاعات فاکتور مانند شماره فاکتور، تاریخ فاکتور، مبلغ کل و... از جمله اطلاعاتی هستند که در هنگام ثبت فاکتور باید در فرم مربوط به ثبت فاکتور جدید تکمیل شوند.

خلاصه مراحل ثبت فاکتور خرید در این سامانه عبارتند از:

    • مراجعه به درگاه سامانه ثامن به نشانی اینترنتی www.oil169.ir؛
    •  تایپ نام کاربری و رمز عبور جهت ورود به سامانه و سپس پنل کاربری؛
    • رجوع به بخش ثبت فاکتور جدید؛
    •  ثبت اطلاعات فاکتور؛
    • ثبت فاکتور خرید.

سخن آخر

همانطور که در متن اشاره شد یکی از مواردی که در کشور ایران مورد قاچاق فراوان قرار می‌گیرد، کالاهای مربوط به فرآورده های نفتی و پتروشیمی است که منجر به ضرر زیادی به اقتصاد کشور خواهد شد. به همین منظور جهت جلوگیری از قاچاق این گونه کالاها سامانه ثامن طراحی و راه اندازی شد. این سامانه خدمات اینترنتی مفیدی را برای کاربران فراهم کرد که در متن مقاله امکانات و مزایای آن را توضیح دادیم. امیدواریم که برای شما مفید واقع شده باشد.

سیستم حسابداری دوبل یا دو طرفه؛ مزایا، معایب و ویژگی ها
زبان و مفاهیم حسابداری

سیستم حسابداری دوبل یا دو طرفه؛ مزایا، معایب و ویژگی ها

سیستم حسابداری دوبل یا سیستم حسابداری دو طرفه چیست؟ چه مزایایی دارد؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/30
بیمه اختیاری تامین اجتماعی چیست؟
حقوق و دستمزد و تامین اجتماعی

بیمه اختیاری تامین اجتماعی چیست؟

بیمه اختیاری تامین اجتماعی یک بیمه اختیاری است و در واقع یکی از انواع بیمه های خویش فرماست. تفاوت بیمه اختیاری و بیمه اجباری

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/04/07

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید

مشاوره رایگان