40 تا از مهم ترین اصطلاحات بورس

تاریخ انتشار: 1402/07/28

40 تا از مهم ترین اصطلاحات بورس

با توجه به اینکه امروزه سرمایه گذاری برای هر فردی در زندگی از ضروریات است لذا جهت سرمایه گذاری در هر یک از انواع سرمایه گذاری‌ها باید در قدم اول با اصطلاحات مربوط به آن بازار سرمایه آشنا شوید. یکی از این بازارها، بازاربورس است که شناخت اصطلاحات بورس برای تمامی افراد فعال در این بازار الزامی است. عدم شناخت کافی از این مفاهیم می‌تواند موفقیت شما را در این بازارها به تعویق بیندازد.

بیشتر بخوانید:
انواع سرمایه گذاری در ایران

اهمیت شناخت اصطلاحات بورس

برای اینکه از بازارهای مالی درک درستی پیدا کنیم، گام اول شناخت اصطلاحات رایج آن بازار است که باعث می‌شود جهت فعالیت در این بازارها با ثبات تر و محکم تر قدم بگذاریم. به عبارت دیگر یادگیری الفبا و مفاهیم اولیه هر کسب و کاری از بدیهی ترین اقدامات برای ورود به آن است. ورود به بازار بورس نیز ازاین قاعده مستثنی نیست. در ادامه لیستی از اصطلاحات رایج بازار بورس را برای آشنایی شما آوردیم.

اصطلاحات بورس به زبان ساده

بازار بورس

اولین اصطلاح تعریف خود بازار بورس، اصطلاحی است که به بازاری برای خرید و فروش سهام شرکت ها گویند. به عبارت دیگر یکی از بازارهای سرمایه است که در آن انواع اوراق بهادار مانند سهام، گواهی‌های سپرده، اوراق مشتقه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و... معامله می‌شود. در تعریف دیگر داریم:

بورس به بازاری سازمان‌یافته گویند که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌شود. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه معامله می‌شود. هر چند کلمهٔ بورس عموماً در معنی بورس اوراق بهادار به‌کار می‌رود.

مطالعه بیشتر: آموزش بورس

اصطلاحات بورس: سهم

یکی از اصطلاحات اولیه بازار بورس، سهم است. به طور کلی به هر واحد از ارزش یک شرکت در بازار بورس سهم اطلاق می‌شود. مجموعه‌ای از سهم‌ها با اصطلاح سهام شناخته می‌شوند که بیانگر کل ارزش یک شرکت در بازار بورس است.

اصطلاحات بورس: کارگزاری بورس

شرکت های رابط میان بازار بورس و کاربران را کارگزاری بورس گویند. در واقع برای معاملات سهام در این بازار گاهی نیاز به استفاده از خدمات یکسری شرکت‌های واسط داریم. کارگزاری ها نقش شرکت‌های واسط را ایفا می‌کنند. به عبارتی کارگزاری های بورس مجوز لازم را از سازمان بورس دریافت و سپس خدمات مورد نیاز را برای خرید و فروش سهام در دسترس افراد قرار می‌دهند.

اصطلاحات بورس: شاخص بورس

عددی که وضعیت بازار بورس را به طور کلی نشان می‌دهد شاخص بورس است. در واقع این شاخص روند صعودی یا نزولی بازار بورس را بیان می‌کند. در بازار سرمایه گذاری بورس چندین شاخص وجود دارد که یکی از مهم ترین آن‌ها شاخص کل است.

اصطلاحات بورس: شاخص کل

شاخص بازدهی یا همان شاخص قیمت و بازده نقدی با نام شاخص کل(TEDPIX) شناخته می‌شود که یکی از پرکاربردترین شاخص هاست. در واقع همان شاخصی است که همیشه در اخبار و رسانه‌ها از آن به عنوان شاخص بورس تهران صحبت می‌شود. در واقع شاخص کل تغییرات قیمت سهام و سودهای سالیانه‌ای را که شرکت‌ها به شما پرداخت می‌کنند، محاسبه می‌کند. به عبارتی بیانگر میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است. یعنی اگر فرض کنید که شما از تمام شرکت‌های بورسی به اندازه یکسان خرید کنید، در این صورت تغییرات شاخص کل بورس برابر با میزان بازدهی سبد سهام​ شما خواهد بود.

اصطلاحات بورس: تابلو بورس

سایت اینترنتی سازمان بورس که می‌توانید اطلاعات، قیمت و شرایط لحظه‌ به لحظه تمام سهم های موجود در بازار بورس را در این سایت مشاهده کنید، اصطلاحا تابلو بورس نام دارد. در واقع اطلاعات کلی مربوط به بازار و شاخص های اصلی را می‌توانید مشاهده و پس از انتخاب هر کدام از سهم ها نیز می‌توانید اطلاعات کامل آن سهم را در بازار ببینید.

مزیت مهم استفاده از تابلو بورس امکان ارزیابی و مقایسه شرایط خریداران و فروشندگان نسبت به یکدیگر است.

مطالعه بیشتر: تابلو خوانی

کدال

کدال نام سایتی است که به نوعی مکمل تابلو بازار بورس است و می‌توانید اطلاعات بنیادی و فاندامنتالی مربوط به سهم های مختلف بازار بورس را در این سایت مشاهده کنید. کلیه صورت‌های مالی شرکت های فعال در بورس از ابتدا تاکنون در سایت کدال قرار دارد. در واقع یک سایت مرجع ارایه دهنده تمام اطلاعات مربوط به شرکتهای بورسی است. همچنین کلیه اخبار مربوط به سهام ها نیز به صورت مرتب در این سایت قرار می گیرند.

اصطلاحات بورس: شاخص هم وزن

شاخص هم وزن شرایطی شبیه به شاخص کل دارد با این تفاوت که در این نوع شاخص، شرکت ها و سهام آن‌ها را متناسب با هم در نظر می‌گیرند. به عبارتی در این شاخص شرکت ها با تاثیرپذیری هم وزن در نظر گرفته می‌شوند. با توجه به اینکه سهام بزرگ و کوچک هر کدام نسبت به مقیاس خود تاثیر در شاخص می‌گذارند، در واقع در شاخص کل هم وزن کلیه شرکت‌ها به یک میزان و با یک وزن در عدد شاخص تاثیر گذارند و این مسیله نمای کلی روند سهم در روز را نشان می‌دهد. لذا عدد شاخص هم وزن می‌تواند معیار خوبی برای تحلیل بازدهی شرکت‌ها در بازار باشد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس

صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (Exchange Tradable Found یا EFT) نوعی از صندوقهای سرمایه گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل و واحدهای آن در طول روز مانند سهام در بازار معامله می‌شود. فرایندی شبیه صندوق های سرمایه گذاری مشترک دارند. یعنی در طول ساعات و یا روزهایی که بازار معاملات سهام باز است، می‌توانید یک یا چند واحد از این صندوقهای سرمایه گذاری را بخرید، یا چند واحد از آن را بفروشید. در واقع پول خود را در صندوقی سرمایه گذاری می‌کنید که با استفاده از یک تیم حرفه‌ای سعی می‌کند تا با تشکیل سبد سهام و انواع اوراق بهادار سود کسب شود.

توجه

افرادی که تخصص کافی برای انجام معاملات در بازار بورس ندارند می‌توانند با واگذاری سرمایه های خود به صندوق های سرمایه گذاری در سود حاصل از فعالیت آنها شریک و به صورت غیر مستقیم در این بازار سرمایه گذاری کنند.

صندوق سرمایه گذاری مشترک

یکی دیگر از اصطلاحات رایج بازار بورس صندوق های سرمایه گذاری مشترک (Mutual Funds) است. در کشورهای پیشرفته معمولا اوراق بهادار را مستقیما معامله نمی‌کنند و دارایی های خود را بیشتر در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری می‌کنند. به عبارتی این صندوق‌ها نوعی نهاد مالی است که وجوه دریافتی از سرمایه‌گذار را در یک مجموعه اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند و هر سرمایه‌گذار به نسبت سهم خود در این مجموعه، از سود یا ضرر حاصل از این سرمایه‌گذاری سهم می‌برد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ابزار مناسبی برای افراد ریسک‌گریز و کم تخصص است.

اصطلاحات بورس: پرتفوی

پرتفوی سرمایه گذاری یعنی سبد سرمایه گذاری در بازار بورس. به سهم هایی که یک سرمایه گذار خریداری می‌کند و در حساب کاربری خود آنها را نگهداری می‌کند اصطلاحاً پرتفوی سرمایه گذاری گویند. به عبارت دیگر پرتفوی ترکیب مناسبی از سهام یا سایر دارایی‌هاست که یک سرمایه گذار آن‌ها را خریداری می‌کند.

اصطلاحات بورس: سبدگردانی

یکی دیگر از اصطلاحات بورس، سبد گردانی است که یک اصطلاح نزدیک به نحوه عملکرد صندوق های سرمایه گذاری می‌باشد. در واقع چیدمان صحیح دارایی‌ در قالب یک سبد مشخص است که مالکیت آن سبد متعلق به فرد سرمایه گذار است و میزان هر یک از دارایی‌ها و زمان معامله آن‌ها توسط سبدگردان تعیین می‌شود. توجه کنید که اقدام به سبدگردانی نیاز به دریافت مجوز از سازمان بورس دارد و کار هر کسی نیست.  بدون اخذ مجوز لازم فعالیت شرکتها و افراد در امر سبدگردانی غیرقانونی است. لذا اگر به دنبال استفاده از خدمات سبد گردانی هستید حتما سراغ شرکتها و افرادی بروید که مجوز لازم و رزومه مناسبی دارند.

در یک کلام سبدگردانی فرآیندی است که طی آن فرد یا افراد متخصص و تحلیل گر در امر سرمایه گذاری، با توجه به سطح ریسک‌پذیری و سرمایه هر سرمایه گذار؛ سبد مناسبی از دارایی‌های سهام، اوراق مشارکت و ... برای او تشکیل و به‌صورت مستمر بر آن نظارت می‌کنند.

اصطلاحات بورس: اوراق بدهی

اوراق بدهی در واقع اسناد یا اوراق بهاداری هستند که شرکتی که این اوراق را منتشر می‌کند، متعهد می‌شود مبالغ مشخصی (بهره سالانه) را در زمان‌های خاصی به دارنده آن پرداخت و در زمان مشخصی (سررسید) نیز اصل مبلغ را بازپرداخت کند. به عبارتی خرید اوراق توسط  فعالان بازار بورس می‌تواند سود دهی مناسبی برای آنها ایجاد کند.

یکی از روش های ایده‌آل برای تامین نقدینگی شرکتها و بنگاه‌های اقتصادی استفاده از همین اوراق بدهی است. یعنی در این روش شرکت ها این اوراق را در بازار بورس منتشر می‌کنند و خریداران این اوراق در واقع در حال وام دادن سرمایه خود به این شرکت ها برای تامین نقدینگی آنها هستند.

سود سرمایه گذاری این اوراق مقداری بیشتر از سود بانکی است، لذا بسیاری از افراد سرمایه گذار برای کنترل ریسک سرمایه گذاری خود در بازار بورس از این روش استفاده می کنند.

اصطلاحات بورس: نماد بورسی

کد یا نام اختصاری شرکت‌ها که جهت شناسایی و دسته‌بندی راحت تر آن‌ها در بورس استفاده می‌شود، نماد بورسی گویند. مثلا شرکت ملی مس ایران با نماد «فملی» یا پالایشگاه نفت بندرعباس با نماد «شبندر» معرفی می‌شوند. معمولا حرف اول در نماد بورسی بیانگر گروه آن صنعت و بخش دوم خلاصه‌ای از نام شرکت است. برای تعیین نماد یک شرکت باید ابتدا گروه آن در بازار بورس تعیین شود و سپس از طریق سیستم مشخص شده نماد آن معلوم می‌شود. به عنوان نمونه حرف "س" نماد شرکت های سیمانی ، حرف "غ" نماد شرکت های غذایی در بازار بورس است.  به همین ترتیب سایر گروه ها در بازار بورس نیز حرف مشخصی برای خود دارند.

اصطلاحات بورس: کد معاملاتی

وقتی در سامانه سجام ثبت نام و به یک کارگزاری مراجعه می‌کنید، یک کد تحت عنوان کد معاملاتی به شما اختصاص می‌دهند. این کد یک شناسه‌ ثابت است که می‌توانید در هنگام انجام معامله از آن استفاده کنید. سه حرف اول کد معاملاتی بیانگر نام خانوادگی شما است. شماره‌های موجود در آن نیز یک شماره منحصربه فرد است که در نقل و انتقالات استفاده می‌شود.

در واقع بعد از ثبت نام هر کاربر در بازار بورس این کد به وی تعلق می‌گیرد تا با استفاده از آن وارد پلتفرم های معاملاتی بازار بورس شود یا در آنها اقدام به خرید و فروش سهام نماید.

توجه کنید که دقیقاً مانند نماد بورسی شرکتها، کد معاملاتی نیز به صورت کاملاً یکتا برای همه کاربران تعیین می‌شود و هیچ دو فرد سرمایه گذار در بازار بورس کد معاملاتی یکسانی ندارند.

اصطلاحات بورس: ضریب بتا

یک معیار است که براساس داده‌های تاریخی معاملات سهام بدست می‌آید و بیانگر میزان ریسک سیستماتیک است که فرد سرمایه‌گذار با تصاحب آن سهم نسبت به‌کل بازار متحمل می‌شود. به عبارتی ضریب بتا نشان‌دهنده‌ میزان نوسان آن سرمایه‌گذاری نسبت به بازار است. یعنی اگر بتا کمتر از یک باشد، سرمایه‌گذاری نسبت به بازار نوسان کمتر و اگر بتا بزرگتر از یک باشد آن سرمایه‌گذاری نسبت به بازار نوسان بیشتری دارد. هرچه مقدار بتا بالاتر باشد، ریسک سهام نیز بیشتر است. برعکس، بتاهای کمتر ریسک و خطر کمتری دارند اما به همان نسبت بازده آن‌ها نیز کم است.

(توضیح: ریسک سیستماتیک به ریسک حاصل از اثر عوامل کلی بازار اطلاق می‌شود، که به‌طور هم‌زمان روی قیمت اوراق بهادار موجود در بازار مالی اثر می‌گذارد. عواملی مانند تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی (مثل تغییرات نرخ ارز، چرخه‌های تجاری، تورم، سیاست‌های پولی و مالی دولت‌ها) باعث ایجاد این ریسک در سیستم‌های مالی و اقتصادی می‌شود).

اصطلاحات بورس: ارزش ذاتی

این اصطلاح به ارزش واقعی سهام یک شرکت یا یک دارایی اطلاق می‌شود و به کیفیت و شرایط یک سهم به صورت بنیادی اشاره دارد. به بیان ساده، ارزش ذاتی یک سهم، بیانگر آن قیمتی است که سرمایه‌گذاران برای سهم قایل هستند. یعنی اگر از دید سرمایه‌گذاران، ارزش ذاتی یک سهم پایین‌تر از ارزش بازار آن سهم باشد، این سهم گزینه مناسبی برای فروش است.

توجه

افراد تحلیلگر با در نظرگیری دارایی‌ها (مشهود و نامشهود) و محاسبه سوددهی شرکت‌ در سال‌های آینده، ارزش ذاتی شرکت را به‌دست می‌آورند، سپس آن را با ارزش روز سهم مورد نظر مقایسه می‌کنند. تصمیم درمورد خرید یا فروش سهم توسط تحلیلگر به اختلاف قیمت ارزش ذاتی و ارزش روز بازار آن بستگی دارد.

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

یکی از پرکاربردترین اصطلاحات بورس، تحلیلل تکنیکال و بنیادی است. برای درک روند حاکم بر بازار و اقدام جهت گام بعدی، این تحلیل ها نقش مهمی دارند. در تحلیل تکنیکال تاریخچه داده ها که شامل قیمت و حجم معاملات است را بررسی می‌کنید سپس بر اساس نتایج آن آینده بازار پیش بینی می‌شود. تحلیلگر تکنیکال بر این باور است که تمام اطلاعات در قیمت سهام نهفته است و با تشخیص روندها و مسیر الگوها می‌توان به سود رسید. در تحلیل بنیادی یا اصطلاحا فاندامنتال، ارزش اوراق بهادار بررسی می‌شود. به عبارتی در این تحلیل باید کلیه شرایط اقتصادی و مالی اثرگذار از قبیل شرایط کلی صنعت و مدیریت شرکت مورد بررسی قرار بگیرند. تحلیلگران بنیادی به دنبال این هستند که ارزش ذاتی سهام چقدر است و براساس آن، اقدام به معامله و کسب سود می‌کنند.

اصطلاحات بورس: ارزش خالص دارایی یا  NAV

ارزش کل همه دارایی‌ها (مانند سهام، ملک، اوراق با درآمد ثابت و… ) پس از کسر ارزش کل بدهی‌ها، ارزش خالص دارایی ( Net Asset Value) است. به عبارتی بیانگر خالص ارزش دارایی‌های یک شرکت یا صندوق سرمایه‌گذاری است. ارزش خالص دارایی ها  به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در تشخیص و بررسی ارزش ذاتی شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاربرد دارد.

اصطلاحات بورس: عرضه اولیه

اصطلاح عرضه اولیه  (IPO)مربوط به زمانی است که سهام یک شرکت خصوصی برای اولین بار به عموم مردم عرضه می‌شود. عرضه‌ این سهم‌ها در روزها و ساعت‌هایی از قبل مشخص انجام می‌شود و افراد سرمایه‌گذار می‌توانند برای خرید در آن ساعات، اقدام به ثبت سفارش کنند. از مزیت‌های عرضه اولیه در بورس؛ افزایش سرمایه، شفافیت اطلاعاتی و معافیت مالیاتی را می‌توان نام برد.

پذیره نویسی

پذیره نویسی یکی از مراحل ورود شرکت های مختلف بازار بورس قبل از عرضه اولیه آنهاست. در واقع فرایندی است که افراد (حقیقی یا حقوقی) تامین مالی قسمتی از سرمایه یک شرکت را بر عهده می‌گیرند. این فرآیند، قبل از مرحله انتشار عرضه اولیه و زمانی انجام می‌شود که شرکت هنوز تاسیس نشده است. در یک تعریف دیگر می‌توان گفت پذیره‌نویسی به معنای عملی حقوقی است که به دنبال آن یک فرد متعهد می‌شود با تامین قسمتی از سرمایه، در شرکت سهامی عام شریک شود. به این صورت که مبلغی برابر با میزان تعیین ‌شده در برگه تعهد سهام پرداخت ‌کند و در ازای آن، مالک تعداد مشخصی از سهام شرکت می‌شود.

اصطلاحات بورس: بازار خرسی یا نزولی

این اصطلاح مربوط به زمانی است که در آن قیمت اوراق بهادار کاهش می‌یابد و یک جو منفی و وضعیت نزولی بر بازار حاکم می‌شود. در واقع وقتی اکثر سهم های بازار بورس قرمزند و شاخص بورس در روند نزولی قرار بگیرد اصطلاحاً از این شرایط به عنوان بازار خرسی یاد می‌شود. معمولا در اثر بدبینی، ترس و احساسات منفی سرمایه‌گذاران در مورد اقتصاد یا بازار، بازار خرسی ایجاد می‌شود. در این چنین بازاری سرمایه گذار سعی می‌کند سهم های خود را نقد کند و از بازار بورس دور بماند.

اصطلاحات بورس-بازار گاوی و بازار خرسی

تله خرسی چیست؟

تله خرسی اصطلاحاً به شرایطی گویند که در آن بسیاری از افراد سرمایه گذار ناامید از ورود سهم ها به روند صعودی‌اند و همچنان تصور بر وضعیت نزولی دارند اما بازار بر خلاف تصور آن‌ها رفتار می‌کند و وارد روند صعودی می‌شود.

اصطلاحات بورس: بازار گاوی یا صعودی

بازار گاوی در مقابل بازار خرسی قرار دارد و مربوط به موقعیتی است که قیمت ها در حال افزایش است. در واقع وقتی اکثر سهم های بازار سبز هستند و روند بازار صعودی است اصطلاحاً از این شرایط به عنوان بازار گاوی یاد می‌شود. این اصطلاح فقط مخصوص بازار بورس نیست و برای بازار فارکس وبازار ارز دیجیتال نیز در زمان وضعیت صعودی بازار استفاده می‌شود. ویژگی اصلی این بازار خوش بینی، اعتماد سرمایه گذار و انتظار ادامه روند صعودی است لذا با امید به آینده اقدام به خرید سهام جدید می‌کنند.

علت استفاده از اصطلاح بازار گاوی برای یک بازار صعودی این است که معمولاً گاو همیشه سر به بالا دارد و حتی در زمان حرکت نیز به سمت بالا نگاه می‌کند.

بازار گاوی و صعودی-اصطلاحات بورس

تله گاوی چیست؟

تله گاوی به شرایطی گویند که افراد سرمایه گذار به دنبال یک بازار گاوی، قصد خرید دارند اما در واقع بازار در جهت مخالف حرکت می‌کند و باعث زیان دهی می‌شود.

اصطلاحات بورس: دامنه نوسان

یکی دیگر از اصطلاحات بورس دامنه نوسان است. به محدودیتی که سازمان بورس هر کشور برای میزان رشد یا افت قیمت یک سهم در طول هر روز تعیین می‌کند، دامنه نوسان گوییم. در شرایط فعلی دامنه نوسان بازار بورس ایران 5 درصد است و ممکن است در آینده نیز با تغییراتی روبرو شود.

مثلا قیمت هر سهم در بازار بورس ایران نسبت به قیمت پایانی روز قبل تنها می‌توان 5 درصد افزایش یا 5 درصد کاهش رقم بزند.

اصطلاحات بورس: حجم مبنا

حجم مبنا، حداقل حجمی است که سازمان بورس برای هر سهم تعیین می‌کند که برای رسیدن به حداکثر دامنه نوسان باید در طول روز معامله شود. مثلا اگر قیمت پایانی یک سهم در روز قبل 1000 تومان باشد. قیمت آن در روز جاری می‌تواند با دامنه نوسان 5 درصد، به قیمت 1050 و 950 برسد.

در تعریف دیگری داریم: به حداقل تعداد سهامی که باید در طول روز معامله شود تا قیمت پایانی آن سهم بتواند نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، حجم مبنا گویند.

برای مشاهده حجم مبنا مربوط به هر نماد بورسی، باید در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com) به جستجوی نماد مورد نظر پرداخت.

حجم مبنا

حجم مبنا باعث کاهش هیجانات کاذب قیمت سهام شرکت‌های بورسی می‌شود. همچنین از افت یا رشد بی‌رویه آن نیز جلوگیری می‌کند.

اصطلاحات بورس: صف خرید

منظور از صف خرید این است که افراد خریدار، سفارشات خرید خود را در حداکثر قیمت ممکن برای یک سهم در روز جاری ثبت می‌کنند و پشت سر هم باقی می مانند تا افراد فروشنده اقدام به ثبت سفارش فروش نمایند. از طرف دیگر به آن صورت فروشنده‌ای وجود ندارد تا مقدار سهام مورد نیاز برای کلیه خریداران را تامین کند. لذا در چنین شرایطی افراد خریدار باید در یک صف قرار گیرند تا در صورت ورود فروشندگانی به بازار بتوانند مقدار سهام مورد نظر خود را خریداری کنند.

صف فروش

تعریفی که در صف خرید گفتیم را می‌توان این بار در جهت فروش برای صف فروش بیان کرد.

هنگامی که قیمت یک سهم تحت تاثیر عرضه زیاد شروع به افت می‌کند و به پایین ترین میزان ممکن در دامنه نوسان روز جاری برسد، فروشندگان وارد صف فروش می‌شوند. در این شرایط افرادی که زودتر از بقیه سفارش فروش خود را ثبت کنند، می‌توانند سهام خود را نقد نمایند.

اصطلاحات بورس: نوسان گیری

اصطلاح نوسان گیری وقتی به کار می‌رود که شما یک سهم را در قیمت پایین خریداری می‌کنید و بعد از طی یک رالی صعودی آن را در قیمت بالا می فروشید، در این وضعیت گوییم درحال استفاده از فرایند نوسان گیری برای سرمایه گذاری هستید.

دقت کنید که برای نوسان گیری در بازار بورس نیاز به سرمایه اولیه مناسبی هست تا بتوان در شرکت در رالی های این بازار، سود قابل توجهی به دست آورد. همچنین باید تسلط کامل به تحلیل تکنیکال بازار داشته باشید تا بتوانید روندها را در بازار به طور درست تشخیص دهید.

اصطلاحات بورس: سهام شناور

سهام شناور به مقدار سهامی گویند که توسط سهام داران خرد خریداری و بعد از مدت کمی به فروش می‌رود. افزایش و کاهش سود این سهام در کوتاه مدت اتفاق می افتد. اکثر افراد سهام دار که به دنبال خرید سهام شناور هستند، مقدار کمی سرمایه گذاری می کنند و قصد سود دهی بلند مدت را از سهام خود ندارند.

توجه

سهام داران خرد افرادی هستند که بخش کوچکی از سهام یک شرکت را در اختیار دارند و سهام خود را اغلب با اهداف کوتاه مدت با میان مدت خریداری می‌کنند.

اصطلاحات بورس: سود تقسیمی (DPS)

شرکت‌ها، لزوماً تمام سودی را که در پایان سال مالی به دست می‌آورند، بین افراد سهامدار توزیع نمی‌کنند و بخشی از آن را برای اجرای یکسری امور شرکت از جمله افزایش سرمایه، استفاده می‌کنند. به میزان سودی که به ازای هر سهم، بین سهامداران توزیع می‌شود، سود تقسیمی هر سهم یا سود نقدی سهام نیز گویند.

در واقع سود تقسیمی نسبتی از درآمدهای شرکت است که بین افراد سهامدار توزیع می‌شود و توزیع آن توسط هیئت مدیره تصمیم‌گیری می‌شود.

برای مشاهده مقدار سود تقسیمی سهام می‌توانید از اطلاعیه‌هایی که در سایت کدال درج می‌شود، استفاده کنید.

اصطلاحات بورس: مجمع عمومی شرکت

اصطلاح مهم دیگر از بازار بورس، مجامع عمومی شرکتهاست. مطابق با ماده 72 قانون تجارت، مجمع عمومی شرکت های سهامی، به مجامعی گویند که از تمامی صاحبان سهام یک شرکت سهامی تشکیل می شود و با تشکیل آن، در مورد مسایل مهم شرکت، تصمیم گیری و گزارش های لازم نیز، به صاحبان سهام، ارائه می‌شود. قوانینی که در خصوص تشکیل این مجامع وجود دارد، باید در اساسنامه تعیین شود. یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که در مجمع عمومی شرکت ها اخذ می‌شود در نظر گیری مقدار سود تقسیمی شرکت در پایان سال مالی است.

افزایش سرمایه

هر شرکتی در زمان ثبت شرکت، سرمایه اولیه‌ای دارد که تمام آن سرمایه توسط افراد سهامدار فراهم شده است. حال اگر شرکت برای گسترش فعالیت‌های خود نیازمند سرمایه بیشتر باشد، باید یکی از روش‌های موجود برای تامین مالی را استفاده کند. افزایش سرمایه بهترین روش برای انجام این کار است.

سه مقاله جداگانه در خصوص افزایش سرمایه به تحریر درآوردیم که می‌توانید از لینکهای زیر آن‌ها را مطالعه کنید.

افزایش سرمایه - قسمت اول
افزایش سرمایه و حق تقدم ها - قسمت دوم
افزایش سرمایه -قسمت پایانی

اصطلاحات بورس: حد سود

یکی از اصطلاحات تکنیکالی در بازار بورس است که به معنی تعیین نقطه‌ای است که وقتی وارد یک معامله می‌شویم و آن معامله به سمت دلخواه ما پیش می‌رود، باید مکانی را برای خروج از آن معامله با سود در نظر بگیریم. مکان قرارگیری حد سود به فرد سرمایه گذارکمک می‌کند تا در صورتی که معامله به سمت معکوس پیشروی کند و سودمان را کاهش دهد، خارج شویم.

حد ضرر

از دیگر اصطلاحات بازار بورس که تعریفی دقیقاً برعکس حد سود دارد حد ضرر یا حد زیان است. حد ضرر را برای جلوگیری از کاهش سرمایه در نظر می‌گیرند.

در وضعیتی که قیمت برخلاف پیش‌بینی‌های ما حرکت می‌کند، باید در وقت مناسب و به هدف جلوگیری از زیان بیشتر، آن دارایی را بفروشیم. در واقع حد ضرر، عددی است که در صورت رسیدن قیمت سهم به آن، با هدف جلوگیری از زیان بیشتر بهتر است دارایی مورد نظر را بفروشیم. به عبارتی عملا

باید با همان مقدار ضرر موجود از بازار خارج شوید و مانع از ورود سرمایه گذاری خود به ضرر بیشتر در بازار شوید.

اصطلاحات بورس: حمایت

یکی از اصطلاحات تحلیل تکنیکال بازار بورس حمایت است. در واقع یکی از قیمت های بحرانی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود که افراد تحلیلگر و خریدار سهام از آن برای انتخاب مناطق مناسب به خرید یک سهم استفاده می‌کنند. حمایت به سطحی از قیمت گوییم که احتمال می رود در آن تقاضا به قدری قوی باشد که از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری نماید. در سطح حمایت انتظار می‌رود افراد خریدار به خرید تمایل بیشتر و فروشندگان هم تمایل کمتری به فروش پیدا کنند.

طبق تجربه اگر در انتخاب حمایت مورد نظر درست عمل کنید در حالت کلی باید با خرید سهم مورد نظر در حمایت شاهد برگشت روند نزولی به صعودی باشید و عملاً سود مناسبی از بازار به دست آورید.

مقاومت

تعریف اصطلاح مقاومت دقیقا برعکس تعریف حمایت است و قیمتی است که نسبت به قیمت فعلی یک سهم بالاتر قرار دارد و این انتظار می‌رود که با رسیدن قیمت فعلی به آن روند صعودی سهم به روند نزولی تبدیل شود. از مقاومت در بازار بورس می‌توان برای تعیین حد سود و نقطه خروج از یک سرمایه گذاری استفاده کرد.

توجه

اصطلاحات حمایت و مقاومت  در واقع قیمت هایی هستند که بسیاری از سرمایه گذاران و افراد تحلیل گر بازار بورس مطابق آن‌ها سفارشات خود را تنظیم می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا قیمت سهم مورد نظر مطابق با انتظار شما به روند خود ادامه دهد.

حمایت و مقاومت

اصطلاحات بورس: بازار اولیه

منظور از بازار اولیه زمانی است که دارایی برای بار اول مورد معامله قرار ‌گیرد. به عبارت دیگر بازاری که در آن اوراق بهادار شرکت‌ها برای نخستین بار عرضه و فروخته می‌شود، بازار اولیه نام دارد. هدف شرکت‌ها از حضور در بازار اولیه، تامین سرمایه لازم از طریق پذیره‌نویسی و فروش سهام به مردم است. فعالیت در بازار اولیه برای کسانی که جدید وارد بازار بورس می‌شوند، بسیار خوب است زیرا در 90 درصد موارد منجر به کسب سود می‌شود.

بازار ثانویه

بازار ثانویه محل داد و ستد اوراقی است که در بازار اولیه منتشر شدند.  حجم معاملات در این بازار، نسبت به بازار اولیه بسیار بیشتر است. به بیان دیگر دارایی‌هایی که ابتدا در بازار اولیه معامله شدند (مرحله پذیره‌نویسی)، برای معامله‌های مجدد، نیاز به بازار ثانویه دارند. در واقع کلیه معاملات سهام در بازار بورس، جزء معاملات بازار ثانویه‌اند و در این بازار، معامله می‌شود و شرکت در آن نقشی ندارد. به طور مثال اگر فردی سهام یک شرکت را در مرحله پذیره‌نویسی خریداری ‌کند و حال قصد فروش این سهم به افراد سرمایه‌گذار بازار را دارد، باید به بازار ثانویه مراجعه و اقدام به فروش سهم خود ‌کند.

اصطلاحات بورس: گزارش سالانه

یکی از روش های ارزیابی مالی شرکت استفاده از گزارش سالانه است. در حقیقت گزارش سالانه جزء اصطلاحات بورسی است که از طریق آن می‌توان یک نمای کلی از عملکرد شرکت در سال های مالی قبل را مشاهده کرد و بر اساس آن وضعیت شرکت در آینده را مورد بررسی قرار داد.

سخن آخر

در این مقاله پکیج جامعی از مهم ترین اصطلاحات بورس را برای شما فراهم کردیم تا با مطالعه این اصطلاحات با دید بهتری بتوانید در بازار بورس سرمایه گذاری کنید. بسیاری از افراد بدون اطلاعات و شناخت کافی از این بازار وارد آن می‌شوند و این عدم آگاهی منجر به از دست رفتن سرمایه آن‌ها پس از مدت کوتاهی می‌شود. لذا تمامی افرادی که قصد سرمایه گذاری یا ورود به این بازارها را دارند لازم است برای مدیریت بهترسرمایه گذاری های خود آموزش های کافی در این زمینه‌ها را ببینند تا کمتر دچار ضررهای مالی شوند.

سیستم حسابداری دوبل یا دو طرفه؛ مزایا، معایب و ویژگی ها
زبان و مفاهیم حسابداری

سیستم حسابداری دوبل یا دو طرفه؛ مزایا، معایب و ویژگی ها

سیستم حسابداری دوبل یا سیستم حسابداری دو طرفه چیست؟ چه مزایایی دارد؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/30
بیمه اختیاری تامین اجتماعی چیست؟
حقوق و دستمزد و تامین اجتماعی

بیمه اختیاری تامین اجتماعی چیست؟

بیمه اختیاری تامین اجتماعی یک بیمه اختیاری است و در واقع یکی از انواع بیمه های خویش فرماست. تفاوت بیمه اختیاری و بیمه اجباری

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/04/07

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید

مشاوره رایگان