نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟ اعلام عدم فعالیت شرکت

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟ اعلام عدم فعالیت شرکت

تاریخ انتشار: 1401/10/06

 عدم فعالیت شرکت زمانی رخ میدهد که :
1-بستر شرکت جهت شروع کار آماده نمیشود و شرکت دقیقا بعد از ثبت فعالیتی نمیکند 
2-شرکتها با رکود اقتصادی مواجه می‌شوند
اتفاق میافتد که ثبت شرکت بدون برنامه ریزی بصورت احساسی انجام میشود و در نهایت منجر به شروع فعالیت نمیشود و یا شرکت‌ها فعالیت را شروع میکنند و با تلاش مستمر و تحقیق و پژوهش سعی میکنند تا روبه‌رشد باشند. اما در برهه‌هایی از زمان شرکت‌ها دچار بحران و ضررهای مالی می‌شوند و فعالیت اقتصادی آن‌ها با وقفه و رکود مواجه می‌شود. در این شرایط است که نامه عدم فعالیت شرکت را تنظیم میکنند .
در این مقاله سعی میکنیم به نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت، نحوه تشخیص شرکت‌های بدون فعالیت، نمونه نامه عدم فعالیت شرکت و پاسخگویی به تعدادی از مهم‌ترین سؤالات عدم فعالیت شرکت بپردازیم .


اگر شرکت شما هم در چنین شرایطی قرار دارد باید در سریع‌ترین زمان ممکن، نسبت به ارائه نامه عدم فعالیت شرکت به اداره دارایی اقدام کنید. متأسفانه عدم اطلاع اکثر مدیران شرکت‌ها و صاحبان مشاغل و حتی حسابداران از این موضوع باعث ایجاد دردسر و ضرر و زیان مالی برای شرکت می‌شود. 

همچنین هر شرکت باید پس از ثبت، کد مالیاتی و حوزه مالیاتی خود را نیز مشخص کند. لازمه دانستن حوزه مالیاتی مستلزم تشکیل پرونده مالیاتی و ارایه اسناد و مدارک به اداره دارایی است  لازم به ذکر است اگر فردی تمام این مراحل را طی کند و شرکت خود را ثبت نماید اما به دلیل اختلاف نظر شرکا، ورشکستگی و… از ادامه فعالیت خودداری کند، باید برای جلوگیری از سوتفاهم های اداره دارایی ، عدم فعالیت شرکت خود را به اداره مالیات گزارش دهد. در ادامه از این مقاله تیم تحریریه حصین حاسب به بررسی تخصصی‌تر این موضوع می‌پردازیم.

عدم فعالیت شرکت چیست؟


بسیاری مواقع پیش می‌آید که شرکتی جواز کسب دارد، ثبت شده است اما پس از مدتی به دلایل مختلفی مانند عدم موفقیت مالی یا عدم تحقق اهداف، آن شرکت فعالیت خود را به‌صورت خواسته یا ناخواسته تعطیل می‌نماید. البته بحث ورشکستگی جداست! در چنین شرایطی اگر شرکت هیچ‌گونه فعالیت مالی نداشته باشد با ارائه عدم فعالیت به وسیله نامه عدم فعالیت شرکت می‌تواند از پرداخت مالیات، اجتناب کند.

علت عدم فعالیت شرکت چیست؟

علل زیادی می‌تواند برای عدم فعالیت شرکت‌ها وجود داشته باشد اما از رایج‌ترین دلایل عدم فعالیت شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم پیش بینی بازار قبل از ثبت شرکت خود.

  • مواجه ناگهانی با مشکلات مالی و اقتصادی

  • عدم داشتن برنامه ریزی و انجام کارها در زمان مقرر

  • ثبت شرکت برای دستیابی به اهدافی به‌غیراز خدمات مالی

  • عدم توانایی شرکت در رسیدن به هدف‌های خود

  • دلسردی، اختلاف بین شرکا و ورشکستگی شرکت


در صورتی که شرکتی با هر کدام از موارد بالا برخورد کرد می‌تواند فعالیت شرکت خود را با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات قطع کند.

عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود


متداول‌ترین انواع ساختار کسب و کار شراکتی عبارت‌اند از: مالکیت انحصاری یا محدود، مشارکت (LLP) ، شرکت با مسئولیت محدود (LLC) . ایجاد یک کسب و کار شراکتی از نوع مسئولیت محدود از شما و کسب و کارتان محافظت می‌کند. شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که برای تشکیل و ثبت آن، حضور حداقل دو شریک لازم است و مسئولیت شرکا به میزان سرمایه‌ای است که به شرکت آورده‌اند. به بیانی دیگر، اگر از کسب و کار شما شکایت شود و دارایی برای پرداخت بدهی آن کافی نباشد، شرکای شما با مسئولیت محدود به میزان سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند، مسئول پرداخت آن بدهی خواهند بود.

تمامی شرکت‌ها شامل سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود، تضامنی و … باید به ارائه اظهارنامه مالیاتی بپردازند. از این میان با توجه به رواج شرکت‌های مسئولیت محدود در بین فعالان اقتصادی، به این شرکت‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود. مدیرعامل شرکت با مسئولیت محدود چنانچه در سال مالی گذشته، فعالیت اقتصادی نداشته‌اند، باید آن را توسط مراحل خاصی به اطلاع اداره مالیات برساند.

چگونه عدم فعالیت شرکت را اعلام کنیم؟

در صورتی که شرکتی به ثبت برسد اما فعالیت مالی نداشته باشد، بهتر است اظهارنامه مالیاتی را در سامانه تنظیم و صورتهای مالی را صفر ارایه دهد . به بیان دیگر، عدم فعالیت شرکت به تنهایی از شرکت سلب مسئولیت مالیاتی نمی‌کند. بلکه این موضوع باید به اطلاع کارشناسان مالیاتی برسد تا پس از بررسی و تحقیق، در صورت تأیید کارشناس، عدم فعالیت شرکت پذیرفته شود. این مراحل شامل ارائه اظهارنامه، ارائه دفاتر مالیاتی به صورت سفید، و نامه عدم فعالیت شرکت می‌باشد.

مراحل ثبت عدم فعالیت شرکت در اداره مالیات چیست؟


مراحلی که باید جهت ثبت عدم فعالیت شرکت در سازمان امور مالیات کشور انجام شود، دقیقاً با مراحل ثبت اولیه آن شرکت مشابه است. برای این کار لازم است فرایند قانونی آن طی شود:

  • ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها

  • تعیین حوزه مالیاتی و کد مالی شرکت تازه تأسیس

  • پلمب دفاتر و تهیه نامهٔ مربوط به عدم فعالیت شرکت


اطلاع از عدم فعالیت شرکت‌ها توسط اداره مالیات ضروری است زیرا در صورت بی اطلاعی، به صورت خودکار برای شرکت مالیات در نظر گرفته می‌شود و قطعاً این به ضرر شرکت خواهد بود.

پس هنگامی که هیئت مدیره به هر دلیلی تصمیم به عدم فعالیت گرفت باید نسبت به تنظیم اظهار نامه عدم فعالیت و تحویل آن به اداره مالیات اقدام کند. کارشناسان سازمان مالیات بعد از انجام بررسی‌های لازم، موافقت یا عدم موافقت خود را اعلام خواهند کرد. هر شرکت موظف است شرایط مالی خود را به سازمان دارایی اعلام کرده و حتی مالیات سال قبل را هم مطابق با اظهار نامه پرداخت کند. پس شرکت‌هایی که فعالیت مالی ندارند هم باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند. در واقع عدم فعالیت شرکت دلیلی بر سلب مسئولیت مالیاتی آن شرکت نخواهد بود. حتی اگر شرکت‌ها فعالیتی هم نداشته باشند در صورت درخواست مامور مالیات باید اظهار نامه، دفاتر مالیاتی خود به صورت سفید و نامه عدم فعالیت شرکت را به اداره مالیات ارائه کنند .

اگر مدیر عامل یا نماینده قانونی شرکت بخواهد اعلام عدم فعالیت خود را به وسیله نامه به اطلاع اداره مالیات برساند باید به صورت دقیق با مراحل آن آشنا باشد. نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت در گفتار زیر آمده است. با ما همراه باشید:

شرایط اعلام عدم فعالیت شرکت


درخواست عدم فعالیت شرکت، مربوط به دوره مالی گذشته می‌باشد. شرکت نمی تواند برای سال مالی که هنوز نرسیده است درخواست عدم فعالیت نماید.

نامه عدم فعالیت شرکت باید در سربرگ رسمی شرکت همراه با مهر آن و امضای مدیر عامل ارائه شود. چنانچه شرکت در یک سال کاری، هیچ گونه فعالیت مالی نداشته باشد می‌تواند درخواست عدم فعالیت خود را ثبت نماید.

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟


همان‌طور که متوجه شدیم هر کسب و کاری که فعالیتی ندارد، می‌تواند با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت، به سازمان امور مالیاتی از پرداخت مالیات به روش نسبت فعالیت یا اظهارنامه براوردی جلوگیری کند. حال در پاسخ به این سؤال که شرایط پذیرفته شدن نامه عدم فعالیت شرکت چیست باید گفت؛ نامه عدم فعالیت شرکت باید موارد زیر را شامل شود:



  • سربرگ رسمی شرکت به همراه مهر و امضای رسمی مدیر شرکت

  • تنظیم نامه در شرایطی که شرکت طی یک سال گذشته هیچ گونه فعالیت مالی نداشته باشد . (عدم گردش حساب بانکی شرکت در یک بانک مشخص گواهی لازم برای عدم فعالیت شرکت را به دنبال دارد.)

  • ارائه نامه عدم فعالیت شرکت در پایان سال مالی (چهار ماه زمان برای ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر قانونی سفید و نامه عدم فعالیت شرکت در نظر گرفته شده است.)


نکته: اگر مهلت چهار ماهه به پایان برسد و نامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات ارسال نشود، برای مامور دارایی شبهه ایجاد میکند و ممکن است در فرایند کاری مسنولان شرکت مشکل ایجاد شود . همچنین در صورت تأیید، این عدم فعالیت تحت عنوان نامه عدم فعالیت به تأمین اجتماعی نیز اطلاع رسانی خواهد شد تا از زمانی مقرر برای کارمندان شرکت بیمه رد نشود. البته این نامه برای تامین اجتماعی کفایت نمیکند و باید ترک کار کارمندان تک تک در لیست بیمه زده شود .

نمونه نامه عدم فعالیت شرکت به دارایی


در زیر یک نمونه نامه عدم فعالیت شرکت به اداره دارایی آورده شده است. می‌تواند نمونه خوبی برای سایر شرکت‌ها باشد:

متن نامه عدم فعالیت شرکت به دارایی می‌تواند به شکل زیر باشد:

ریاست محترم سازمان امور مالیاتی

با عرض ادب، اعلام می‌دارد شرکت ………………………………….. به شماره ثبت ……………………….. و کلاسه پرونده ………………………….. از تاریخ ……………………… تا تاریخ ……………… فعالیت اقتصادی نداشته است. به این وسیله عدم فعالیت خود را اعلام می‌دارد.

سایر توضیحات در دفاتر قانونی و اظهارنامه و سایر ضمائم به حضورتان اعلام می‌گردد.

مهر و امضا


نکته مهم

اگر فاکتور خرید و فروشی در تضاد با مدارک عدم فعالیت شرکت به دست آید، نه تنها اعلام عدم فعالیت رد خواهد گردید بلکه جریمه‌های سنگینی مشمول آن واحد اقتصادی می گردد. این فاکتورها می‌تواند شامل خرید اقلام کوچکی نظیر نرم افزارهای کاری باشد.



روش استعلام عدم فعالیت شرکت توسط اداره مالیات


پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت، کارشناسان مالی باید جهت بررسی درخواست شرکت اقدام کنند و این عدم فعالیت شرکت به موارد زیر وابسته است:

  • هیچ ثبت حسابداری در دفاتر قانونی شرکت و نرم‌افزارهای حسابداری آورده نشده باشد.

  • برای مدتی معلوم هیچ تراکنشی در حساب بانکی شرکت ثبت نشده باشد.

  • تراکنش‌های کوچک شخصی نیز می‌توانند موجب رد شدن نامه عدم فعالیت شما شوند.

  • هیچ گونه خرید و فروشی نباید توسط شرکت انجام شده باشد.

  • هیچ فاکتور خرید و فروشی به نام شرکت ثبت نشده باشد که وجود معامله را نشان دهد.


این موارد از طریق بررسی دفاتر مالی، حساب‌های شرکت و … توسط اداره مالیات پیگیری خواهد شد و اگر ردی از فعالیت مالی شرکت در میان باشد، درخواست عدم فعالیت شرکت پذیرفته نمی‌شود.

 

در زمان اعلام عدم فعالیت به چه نکاتی دقت کنیم؟


شرکت‌های غیر فعال هنگام درخواست گواهی عدم فعالیت باید به نکات زیر دقت کنند:

  • یک شرکت تا زمانی که پرونده مالیاتی تشکیل نداده باشد، نمی‌تواند نامه عدم فعالیت را برای واحد اقتصادی خود تنظیم کند.

  • زمان اعلام عدم فعالیت شرکت در پایان هر سال مالی است. یک بار اعلام عدم فعالیت برای همیشه کارساز نخواهد بود. در صورت ادامه دار بودن عدم فعالیت شرکت، این موضوع باید هر ساله تمدید شود.

  • شرکت‌‌های بدون فعالیت هم باید مانند شرکت‌های فعال، نسبت به پلمب دفاتر قانونی خود اقدام نمایند. به این معنا که در هر سال مالی، حتی در صورت نداشتن فعالیت، دفاتر قانونی باید پلمب شود.

  • پلمب دفاتر قانونی برای شرکت‌های بدون فعالیت نیز واجب است. یعنی حتی اگر فعالیت مالی هم نداشته باشید باید دفاتر مالیاتی سفید و اظهار نامه ارزش افزوده صفر خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید.

  • اظهار نامه عدم فعالیت شرکت فقط در مورد فعالیت‌های گذشته صدق می‌کند و نمی‌توان قبل از پایان سال مالی آن را به تسلیم اداره مالیات کرد.

  • در صورتی که مدت زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد، شرکت به طور کل منحل خواهد شد.


مهلت اعلام عدم فعالیت شرکت


بنابر قانون ثبت اظهارنامه مالیاتی، پس از پایان هرسال، 4 ماه فرصت دارید تا اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت را همراه با دفاتر قانونی سفید و درخواست نامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات ارائه نمایید. در غیر این صورت ممکن است مشمول جریمه شده و یا درخواست شما مورد قبول واقع نگردد.

سامانه ثبت عدم فعالیت شرکت


طبق قانون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر برای اداره مالیات ارسال کنند. تسلیم اظهار نامه عدم فعالیت شرکت به شکل غیر حضوری و از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی قابل انجام است.

عدم تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت شرکت به اداره مالیات، باعث جریمه غیر قابل بخشش خواهد بود. محاسبه مالیات شرکت‌ها به‌ازای درآمد آن‌ها صورت می‌گیرد. پس اگر یک شرکت، به دلیل نداشتن فعالیت مالی، درآمدی هم نداشته باشد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی


اگر شرکت شما فعالیت ندارد، باید این موضوع را به اطلاع اداره تامین اجتماعی نیز برسانید. این موضوع در بررسی حقوق کارکنان و بیمه هریک مؤثر است. با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی، عدم ارائه حقوق و بیمه را اطلاع داده و از جرائم احتمالی و مشکلاتی حقوقی خود پیشگیری می‌نمایید. بدیهی است درصورتی‌که شرکت شما، دستمزد یا بیمه برای کارکنان خود واریز نماید به این معنی است که این شرکت، فعالیت مالی داشته و نمی تواند عدم فعالیت خود را در اداره دارایی نیز اثبات نماید.

معیارهای تشخیص شرکت‌های بدون فعالیت


مراجع مالی و مالیاتی، برای بررسی عدم فعالیت شرکت، از روش های مختلفی استفاده می کنند. اصلی‌ترین معیار تشخیص شرکت‌های بدون فعالیت، بررسی تراکنش‌های مالی آن می‌باشد. به طور کلی روش‌های زیر در تشخیص عدم فعالیت به کار برده می‌شود:

  • بررسی اظهارنامه و صحت سنجی آن

  • بررسی دفاتر قانونی که می‌بایست به طور سفید تحویل شوند

  • استعلام‌های مالی و حساب بانکی شرکت

  • بررسی خرید و فروش های ثبت شده به نام اعضا یا برای شرکت

  • خرید تجهیزات و ملزومات

  • بررسی دفاتر و فاکتورهای شرکت‌های دیگر توسط سیستم یکپارچه مالیاتی


عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت چیست؟


اگر افراد در چهار ماه نخست سال مالی (چهار ماه پس از پایان سال مالی قبلی)، غیر فعال بودن شرکت خود را به هر دلیلی اعلام نکنند و یا دفاتر پلمب خود را به همراه اظهارنامه مالیاتی سال قبل تسلیم اداره مالیاتی نکنند، مشمول جریمه علی الراس مالیات می‌شوند.

آیا پلمپ دفاتر برای شرکت‌هایی که فعالیت ندارند نیز الزامی است؟


به طور کلی تمامی شرکت‌هایی که هنوز اعلام انحلال نکرده‌اند لازم است دفاتر قانونی خود را پلمپ نمایند. اگر علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در حوزه پلمپ دفاتر قانونی داشته باشید به مقاله استعلام پلمپ دفاتر مراجعه نمایید. تفاوتی در فعال یا غیر فعال بودن شرکت‌ها وجود ندارد. در عوض، شرکت‌هایی که ادعا می کنند غیر فعال هستند باید دفاتر قانونی را به صورت سفید برای پلمپ شدن تحویل دهند.

آیا عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی مشمول جریمه است؟


اعلام عدم فعالیت شرکت، فقط برای یک سال گذشته ی فعالیت شرکت امکان‌پذیر است؛ بنابراین اگر شرکتی چند سال متوالی عدم فعالیت داشته باشد باید هر سال درخواست عدم فعالیت خود را اعلام نماید. پس از گذشت یک دوره عدم فعالیت مالی، مادامی که شرکت نامه جدیدی مبنی بر این موضوع ارائه نکند، به صورت فعال و دارای امور مالی و اقتصادی محسوب می گردد.

مالیات شرکت‌هایی که فعالیت ندارند چگونه محاسبه می‌شود؟


تعلق مالیات به شرکت‌ها تنها به‌ازای درآمد آنها صورت می‌گیرد. لذا در صورتی که یک شرکت، به دلیل نداشتن فعالیت مالی، درآمدی هم نداشته باشد و یا درآمد اندکی کسب کرده باشد دلیلی بر نگرانی وجود ندارد. ازآنجاکه شرکت‌های بدون فعالیت، درآمدی هم ندارند، با اثبات این موضوع، مالیات آنها صفر خواهد بود.

در پایان با توجه به سوالات بعضی از مخاطبان مبنی بر تفاوت و چگونگی اعلام عدم فعالیت شرکت‌های مختلف، باید بدانید که نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت‌های خصوصی با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و همینطور سایر شرکت‌ها هیچ تفاوتی ندارد.

نتیجه گیری

شرکت‌هایی که در یک سال، هیچ‌گونه فعالیت مالی شامل خرید یا فروش کوچک‌ترین اقلام کالایی نداشته‌اند می توانند همراه با تکمیل اظهارنامه، دفاتر قانونی سفید و نامه عدم فعالیت شرکت، درخواست خود را به اداره امور مالیات ارائه دهند. پس از بررسی و تایید عدم فعالیت، پرداخت مالیات بر عهده آنها نخواهد بود.

در این مقاله به مراحل قانونی اعلام عدم فعالیت شرکت و اهمیت، ضرورت و چگونگی آن پرداختیم. شما خوانندگان عزیز نیز چنانچه سوالی داشتید به راحتی با ثبت دیدگاه خود می توانید آن را با کارشناسان حصین حاسب در میان گذاشته و پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان دریافت نمایید. دوره های زیر شاید بتواند بیشتر به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: قانون ترک کار

نظرات خود را ثبت نمایید