سطح حقوق و دستمزد

تاریخ انتشار: 1403/02/10

سطح حقوق و دستمزد

بحث حقوق و دستمزد از مهم ترین مسایلی است که کسب و کارها و افراد با آن روبرو هستند. افراد هنگاه انتخاب شغل و حرفه، فارغ از علاقه و برخی مسایل دیگر، اغلب به سمت مسیری از اشتغال می‌روند که امکان کسب درآمد بیشتری در آن وجود داشته باشد یا به دنبال استخدام در سازمانی هستند که بدانند بحث حقوق و دستمزد و مزایا برای رییس آن سازمان در اولویت است. بنابراین با توجه به اهمیت این امر، همه افراد باید با قاعده و قوانین مرتبط با حقوق و دستمزد آشنا باشند.

 در سطح حقوق و دستمزد دوره کارورزی حضوری اصفهان و تهران که توسط آموزشگاه حصین حاسب و زیر نظر مدیر عامل مجموعه خانم مهندس غفاری برگزار می‌شود، اصطلاحات فیش حقوقی، مباحث حقوق و دستمزد و محاسبات مربوط به آنها یکی یکی بررسی و آموزش داده می‌شود. کارآموزان در حین آموزش از طریق پروژه ها به صورت عملی محاسبات را فرا می‌گیرند.

حسابدار حقوق و دستمزد

یکی از وظایف مهمی که هر حسابدار بر عهده دارد، محاسبه دقیق حقوق و دستمزد کارمندان جهت پرداخت به موقع و در نتیجه ایجاد اعتماد بین کارمندان و کارفرماست. بحث اعتماد از این جهت مهم است که اگر محاسبات مربوط به حقوق یک کارمند به درستی تعیین نشود منجر به نارضایتی کارمند و عدم انگیزه وی برای ادامه کار حرفه ای در آن سازمان می‌شود، بنابراین به تدریج با از بین رفتن این اعتماد، میزان بهره وری و بازدهی سازمان نیز کاهش می‌یابد.

فیش حقوقی چیست؟

فیش حقوقی، در واقع سندی است که شامل میزان مبلغ دریافتی ماهیانه شاغلین می‌شود. همچنین این فیش شامل جزییاتی نظیر مبلغ حقوق پایه، مزایا، مالیات، بیمه، کسورات، ساعات کاری، میزان مرخصی و... است و به کارکنان کمک می‌کند تا بتوانند ریز موارد مربوط به حقوق و دستمزد را بررسی و از صحت آن اطمینان یابند.

اطلاعات و داده های مختلف مرتبط با کار پرسنل جمع آوری می‌شود، سپس با تجزیه و تحلیل افراد حسابدار در یک مجموعه به لیست حقوق و دستمزد پرسنل تبدیل می‌شود.

لیست حقوق و دستمزد

برای پرداخت حقوق به کارمندان، لیستی تحت عنوان "لیست حقوق و دستمزد" تهیه می‌شود که بر اساس آن، حداقل حقوق، مزایا، دریافتی خالص، کسورات و... طبق بخشنامه درج می‌شوند. ازجمله موارد مهمی که این لیست شامل می‌شود عبارتند از:

- مشخصات هویتی فرد شاغل مانند نام و نام خانوادگی؛

- حقوق پایه و مزایا؛

- حق سنوات؛

- اضافه کاری، شب کاری و شیفت کاری؛

- حق مسکن؛

- حق ایاب و ذهاب؛

- حق اولاد.

کسوراتی مانند حق بیمه، مالیات و وام نیز در لیست حقوق و دستمزد درج شده است و در آخر مبلغ پرداختی خالص محاسبه می‌شود.

برای تسلط روی این مباحث می‌توانید در سطح حقوق و دستمزد آموزشگاه حصین حاسب شرکت کنید و دانش خود را جهت کار بهتر در بازار کار بالاتر ببرید.

سطح حقوق و دستمزد

سرفصل های سطح حقوق و دستمزد

- مراحل تشکیل پرونده پرسنل؛

- حکم پرسنلی؛

- معرفی آیتم های مرتبط با حقوق و دستمزد؛

- محاسبات و آشنایی با لیست حقوق و دستمزد؛

- محاسبه حقوق و مزایای ناخالص ؛

- کسورات و محاسبه حقوق و مزایای خالص؛

- ثبت سند شناسایی لیست حقوق و دستمزد؛

- مزایای پایان خدمت؛

- قوانین ارسال لیست بیمه و مالیات؛

- آموزش نرم افزار LIST DISK؛

- آموزش ارسال لیست مالیات حقوق؛

- تسویه حساب.

جدول حقوق و دستمزد 1403

شرح مبالغ در سال 1403
حداقل دستمزد روزانه 2,388,728
حداقل دستمزد ماهیانه 71,661,840
حق مسکن ماهیانه 9,000,000
حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی) 14,000,000
حق اولاد (یک فرزند) 7,166,184
حق اولاد (دو فرزند) 14,332,368
حق سنوات روزانه 2,100,000
حداقل حقوق کارگر بدون فرزند (با حداقل یکسال سابقه کار) 99,661,840
مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند (بدون سابقه کار) 108,928,024
مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند (بدون سابقه کار) 116,094,208

اهمیت سیستم حقوق و دستمزد

سیستم حقوق و دستمزد اهمیت زیادی در یک سازمان دارد. در واقع این سیستم به کارکنان اعتماد و انگیزه می‌دهد و روابط کاری را بهبود می‌بخشد. موارد زیر از عوامل مهمی است که نقش سیستم حقوق و دستمزد در یک سازمان را نشان می‌دهد: :

1. رعایت انصاف: سیستم حقوق و دستمزد منصفانه افراد را تشویق می‌کند تا بهترین عملکرد خود را ارایه دهند و به نحو مناسب پاداش داده شوند. در نتیجه عملکرد سازمان نیز بهبود می‌یابد.

2. جلب استعداد: سیستم حقوق و دستمزد مناسب، باعث جلب استعدادهای برتر و حفظ آنها در سازمان می‌شود.

3. افزایش رضایت: حقوق و دستمزد مناسب باعث افزایش رضایت پرسنل و همچنین افزایش نگرش مثبت آنها نسبت به کار و سازمان می‌شود. چنین سیستمی از وقوع تعارضات بین کارمندان و مدیران در مورد پاداش و پول جلوگیری می‌کند.

و به طور کلی، سیستم حقوق و دستمزد نقش خیلی مهمی در موفقیت و پیشرفت یک سازمان دارد بنابراین باید با دقت و عدالت طراحی و اجرا شود. یکی از اهداف اصلی ما در آموزش های دوره این است که قدم به قدم با کارآموز همراه باشیم و تمامی این مسایل رو تا دستیابی به مقصد نهایی آموزش دهیم.

سخن آخر

حقوق و دستمزد یکی از هزینه های مهم هر سازمانی محسوب می‌شود و از جمله مواردی است که حسابداران شرکت با آن درگیر هستند. لذا برای هر فرد شاغل لازم است که بر مباحث مربوط به آن آگاهی کافی داشته باشد.

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید