تحلیلگر مالی و وظایف آن

تاریخ انتشار: 1403/01/28

تحلیلگر مالی و وظایف آن

تحلیلگر مالی مسئول وظایف تحقیقاتی برای تعیین استراتژی سرمایه گذاری و تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در شرکتهاست. چنین فردی به مهارت های ریاضی و تحلیلی قوی نیاز دارد. برای تحلیلگران مالی فرصت های شغلی زیادی در شرکت های بزرگ نظیر بانک های سرمایه گذاری، شرکت های بیمه، صندوق های بازنشستگی، شرکتهای تامین سرمایه و انواع سازمان های مشابه وجود دارد. اگر علاقه به این شغل دارید و می خواهید اطلاعات بیشتری از وظایف و نحوه کار یک تحلیل گر مالی پیدا کنید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تحلیلگر مالی کیست؟ 

فردی را که قدرت تجزیه و تحلیل، ارزیابی، تفسیر داده های مالی و همچنین توانایی تهیه گزارش و مدل های مختلف برای کارفرما و مدیریت یک کسب و کار و بازارهای مالی را دارد تحلیلگر مالی گویند. تحلیل گران مالی عملکرد سرمایه گذاری ها را پیش بینی می‌کنند و در مورد تصمیمات سرمایه گذاری پیشنهاداتی ارائه می‌دهند.

انواع تحلیلگران مالی

به طور کلی تحلیلگران مالی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

1- تحلیلگر مالی خرید

این تحلیلگران، استراتژی‌ها و تکنیک های سرمایه‌گذاری را برای سازمان‌ها توسعه می‌دهند.

2- تحلیلگر مالی فروش

تحلیلگر مالی فروش، به مشاوران فروش خدمات مالی برای فروش سهام، اوراق قرضه و سایر سرمایه‌گذاری‌ها مشاوره می‌دهند.

تحلیلگران فروش و همچنین تحلیلگران خرید، تحقیقات جامع و مفصلی را بر روی داده های مالی شرکت انجام می دهند، علاوه بر آن مسئولیت تجزیه و تحلیل مالی کامل و ایجاد مدل های مالی برای اطلاع از تصمیمات سرمایه گذاری را دارند.

وظایف تحلیلگر مالی

برخی از وظایف مهم یک تحلیلگر مالی عبارت است از:

  •     جمع آوری داده ها و اطلاعات، سپس تجزیه و تحلیل داده ها و گزارشات مالی؛
  •      پیش بینی عملکرد کسب و کار و بازارها؛
  •     ارایه پیشنهاد و استراتژی در سرمایه‌گذاری های مختلف؛
  •     ارزیابی داده‌های مالی حال و گذشته در جهت شناسایی روندهای اقتصادی و تجاری؛
  •     تهیه مستندات و گزارشات قابل اعتماد در راستای اینکه مدیریت بتواند از آن مستندات برای اجرای استراتژی‌های عملیاتی و تصمیم گیری های بهینه و کارآمد استفاده کند؛
  •      تهیه گزارشات حسابرسی برای مدیران و مسئولان ارشد.

تحلیلگر مالی

مهارت های لازم برای تحلیلگران مالی

یک تحلیلگر مالی موفق باید مهارت هایی را کسب کند. برخی از این مهارت ها شامل موارد زیر می‌شود:

مهارت ارتباطی

تحلیلگران مالی باید بتوانند چه از لحاظ کلامی و چه از لحاظ نوشتاری (کتبی) از مهارت ارتباطی قوی برخوردار باشند. به عبارتی با زبان ساده و قابل فهم پیشنهادات مالی خود را برای مشتری توضیح دهند.

مهارت های مربوط به تحلیل و تفسیر

برخورداری از تفکر تحلیلی که به خوبی قدرت تجزیه و تحلیل ، تفسیر داده های مالی، قدرت حل مسئله  و شناسایی راهکارهای مختلف رو دارا باشند یکی از مهارت های مهم است. هر تحلیل گر باید بتواند دیتا ها و اطلاعات بازار را جهت شناسایی سرمایه گذاری های پر سود تجزیه و تحلیل کند.

مهارت های نرم افزاری

یک تحلیل گر خبره باید در استفاده از فناوری اطلاعات و برخی نرم افزارها، ابزارها و پلتفرم‌های بازار برای تحلیل داده ها، تشخیص روند بازار، پیش بینی و ایجاد سبد سرمایه گذاری و ارایه پیشنهادهای دقیق‌تر مهارت داشته باشد.

مهارت ریاضی

یک تحلیلگر مالی باید دانش آماری و مهارت های قوی ریاضی داشته باشد تا از عهده برخی محاسبات در تحلیل های خود بر بیاید. مثلا بتواند ارزش اوراق بهادار مالی را به درستی تخمین بزند.

دقت در جزییات

توجه به جزییات و مسائل کوچک می‌تواند تاثیر مهمی بر موفقیت در یک سرمایه گذاری بگذارد، لذا یک تحلیلگر باید هنگام بررسی سرمایه‌گذاری‌ها و ارائه راهکار به جزییات اهمیت دهد.

تصمیم گیری

فرد تحلیلگر باید با اعتماد به نفس از مهارت تصمیم گیری قوی جهت توصیه به مشتری ها برخوردار باشد.

علاوه بر این مهارت ها موارد دیگری مانند آشنایی فرد تحلیل گر به مدل سازی، شناخت مفاهیم و اصطلاحات بازار مالی، علاقه به جست و جو و تحقیق، مدیریت زمان، توانایی در تهیه گزارشات و مستندات، آشنایی با زیر و بم اقتصاد و اخبار روز، توانایی تحمل استرس و فشار کاری، برخورداری از روحیه تیمی در کنار حفظ خلاقیت های فردی و.... برای موفقیت به عنوان یک تحلیل گر مالی لازم است.

چگونه می‌توانیم یک تحلیلگر مالی شویم؟ 

اکنون به این پرسش می‌رسیم که برای دستیابی به شغل تحلیلگر مالی چه گام هایی را باید برداریم!

برای اینکه یک تحلیل گر در بازارهای مالی شوید مانند هر تخصص دیگری باید در ابتدا مهارت های لازم را کسب کنید. در حالت کلی معمولا برای ورود به این شغل گام های زیر را باید طی کنید:

1- تحصیلات

دانش مقدماتی برای ورود به این شغل را کسب کنید. به عبارتی یک فرد تحلیل گر انتظار می‌رود که حداقل مدرک کارشناسی را مخصوصا در رشته هایی در حوزه امور مالی و تجارت داشته باشد.

با تحصیلات در مقاطع کارشناسی ارشد در رشته‌هایی مانند مدیریت مالی، بازرگانی، حسابداری و اقتصاد نیز می‌توانید از توانایی تخصصی بیشتری برای تحلیل مسایل در حوزه های مالی برخوردار شوید.

2- شرکت در دوره های تخصصی

برای اخذ مدرک تحلیل گری بازار مالی بهتر است در دوره هایی مانند مدیریت کسب و کار (MBA) و دوره های تخصصی مرتبط، شرکت کنید. به عبارتی از اخذ مدرک و گواهینامه های معتبر غیر دانشگاهی در حوزه های مربوط به این سمت مانند مدارک بین المللی CFA نیز غافل نشوید.

(مدرک CFA، یک مدرک معتبر جهانی است که توسط موسسه CFA ارایه می‌شود و به معنی تحلیل‌گر مالی خبره است. دارندگان این مدرک صلاحیت برخورداری از عنوان شغلی تحلیل‌گر مالی را خواهند داشت).

بیشتر بخوانید: مدرک بین المللی حسابداری و نحوه دریافت آن

3- تجربه

کسب تجربه از مهم ترین عواملی است که در راستای ورود موفق به شغل تحلیلگری مالی باید انجام شود. این شغل به تجربه زیادی نیاز دارد به این منظور می‌توانید مدتی به عنوان کارآموز تحلیل گر در موسسه ها، نهادها و شرکتهای سرمایه گذاری فعالیت کنید. تا تجربه لازم برای ورود به صنعت و بازارهای مالی بزرگ را پیدا کنید.

4- به روز رسانی رزومه

در روزمه خود به مهارت هایی که کسب کردید، به سوابق و تجربه های موفقی که قبلا داشتید، مدارک و گواهینامه هایی که مرتبط با این شغل اخذ کردید، اشاره کنید و به عبارتی رزومه خود را به بهترین نحو به روز رسانی کنید.

5- اقدام به درخواست همکاری

آگهی های مربوط به استخدام یا دعوت به همکاری تحلیل گر مالی را از طریق سایت های استخدامی جستجو کنید

با توجه به توانایی ها، شرایط تان برای آن موقعیت شغلی و رزومه ای که دارید، درخواست همکاری خود را ارسال نمایید.

بازار کار شغل تحلیلگر مالی

با توجه به اینکه امروزه طیف وسیعی از بازارهای مالی به وجود آمدند، زمینه فعالیت و همچنین رقابت در این بازارها و حوزه های مالی گسترش یافت. شغل تحلیلگری مالی نیز از جمله مشاغلی است که طرفدار زیادی دارد و افرادی که این شاخه را دنبال می کنند به شرط تخصص و مهارت کافی به درآمدهای خوبی هم می‌رسند. افرادی در این سمت زودتر استخدام می‌شوند که دانش و اطلاعات خود را به روز و آپدیت نگه دارند.

سخن آخر 

همانطور که در متن این مقاله بیان شد، برای دستیابی به سمت یک تحلیل گر موفق در کسب و کار و بازارهای مالی به مجموعه ای از مهارت ها و توانایی ها نیاز دارید و شغلی نیست که صرفا با تحصیل در دانشگاه بلافاصله بتوانید به موفقیت و درآمد بالا برسید. این تخصص و مهارت به مرور با کسب تجربه و تمرین به دست می آید. در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه مهارتهای خود را در سطح یک تحلیل گر خبره مالی ارتقاء دهید در دوره کارورزی حسابداری حصین حاسب - سطح مدیران شرکت کنید.

سیستم حسابداری دوبل یا دو طرفه؛ مزایا، معایب و ویژگی ها
زبان و مفاهیم حسابداری

سیستم حسابداری دوبل یا دو طرفه؛ مزایا، معایب و ویژگی ها

سیستم حسابداری دوبل یا سیستم حسابداری دو طرفه چیست؟ چه مزایایی دارد؟

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/30
بیمه اختیاری تامین اجتماعی چیست؟
حقوق و دستمزد و تامین اجتماعی

بیمه اختیاری تامین اجتماعی چیست؟

بیمه اختیاری تامین اجتماعی یک بیمه اختیاری است و در واقع یکی از انواع بیمه های خویش فرماست. تفاوت بیمه اختیاری و بیمه اجباری

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/04/07

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید

مشاوره رایگان