آموزش کدینگ حسابداری پیمانکاری

تاریخ انتشار: 1401/12/29

آموزش کدینگ حسابداری پیمانکاری

کدینگ؛ اختصاص اعداد، حروف و علایم به مجموعه ای خاص برای مختصر کردن عناوین و جلوگیری از توضیحات بیشتر را کدینگ می گویند؛ بنابراین در کارهای مختلف کاربرد دارد، اما کدینگ حسابداری زمانی مطرح شد که نرم افزار های متعدد  وارد بازار شد و مسلما حسابها باید با کدهایی شناسایی و نگهداری می شدند. در این مقاله قصد داریم شما را با کدینگ حسابداری به صورت اختصاصی یعنی کدینگ حسابداری پیمانکاری آشنا کنیم.

کدینگ حسابداری چیست؟


از اونجایی که در فرایند حسابداری رویداد های مالی به تعداد زیاد و در انواع مختلف وجود دارد، اگر این رویداد ها دسته بندی نشوند و دارای زیر مجموعه های فرعی نباشند نوعی  بی نظمی ایجاد میشه که همه فعالیت های بعدی در حسابداری را هم تحت تاثیر قرار میدهد. در واقع کدینگ حسابداری به دسته بندی عملیات های مالی و مشخص کردن سطوح مختلف در آن و تعیین سطوح اصلی و فرعی مثل چیزی شبیه شاخه های اصلی و فرعی یک درخت گفته می‌شود.

کدینگ حسابداری به چه عواملی بستگی دارد؟


نحوه کدینگ حسابداری به عوامل مختلفی از جمله نوع شرکت و فعالیتشون و حجم تراکنش حسابها و حتی نوع نرم افزار که توسط حسابدار استفاده می شود بستگی دارد. البته علاوه بر این عوامل فراموش نکنید که سلیقه حسابدار نیز خیلی موثر است به شرطی که استاندارد های حسابداری توسط حسابدار رعایت شود.

سطوح کدینگ حسابداری


نرم افزارهای حسابداری معمولا قابلیت تعریف حساب ها تا حداقل 4 سطح گروه حسابها, کل، معین و تفصیلی را دارند؛  نرم افزار پارسیان  داری 3 سطح کل، معین و تفصیلی است و به نظرم یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری برای شروع یادگیری نرم افزار حسابداری هست؛ می توانید برای دانلود نسخه کاملش که قابلیت استفاده به صورت دمو (آموزشی) را هم داره به سایت پارسیان مراجعه کنید. البته اکثر نرم افزار های حسابداری، بیشتر از 3 سطح دارن و قابلیت تعریف حسابها به صورت ریزتر را امکان پذیر می کنند.

کدینگ حسابداری پیمانکاری


دقت داشته باشید که کدینگ حسابداری اصول و روند مشخصی دارد و اگر برای فعالیت خاصی مثل پیمانکاری قراره کدینگ حسابداری انجام بدهید باید به مبحث کدینگ حسابداری مسلط باشید تا بتوانید برای بقیه فعالیت ها مثل پیمانکاری که عنوان حسابهای مختص خودشو داره کدینگ انجام بدید؛ بنابراین اگر با مبحث کدینگ حسابداری آشنا نیستی یا احساس ضعف داری بهت پیشنهاد میدم اول آموزش کدینگ حسابداری را مطالعه کن و دوباره با ادامه آموزش کدینگ حسابداری پیمانکاری با ما همراه شو.

ایجاد حساب کل کالای در جریان ساخت


بعد از اینکه پیمانکار در مناقصه برنده شد و قرار داد پروژه با کارفرما منعقد گردید (اگر با چرخه و کار حسابداری پیمانکاری آشنا نیستی می تونی مقاله «هر آنچه راجع به حسابداری پیمانکاری باید بدانیم» را مطالعه کنید)؛ باید حساب کل «پیمان در دست اجرا» در دستور کار کدینگ حسابداری قرار بدیم تا بتوانیم رویدادهای آن پروژه خاص را به صورت مجزا در حساب مربوطه داشته باشیم.

                  بنابراین حساب کل:

 

                        پیمان در دست اجرا         

 

به نام آن پروژه خاص را ایجاد می کنیم


آیا در حسابداری پیمانکاری موجودی مواد و کالا داریم؟


در کارهای پروژه ای مواد و مصالح خریداری میشود اما برای به ثمر رسیدن پروژه ای خاص مصرف میشه؛ بنابراین در کارهای پیمانکاری عنوان حساب موجودی مواد و کالا نداریم و نتیجه پروژه یک دارایی خواهد بود. میشه گفت در کدینگ حسابداری پیمانکاری به جای موجودی مواد و کالا از عنوان «کالای در جریان ساخت» استفاده می کنیم.

ایجاد حساب معین و تفضیلی برای حساب پیمان در دست اجرا


برای نتیجه یک پروژه مسلما مواد و مصالح اصلی و غیر اصلی استفاده می شود و پرداخت دستمزد به پرسنل اصلی یا غیر اصلی صورت میگیرد. همه این موارد باید به عنوان حساب معین برای حساب کل پیمان در دست اجرا با 3 عنوان حساب مواد و مصالح، کنترل دستمزد و کنترل سربار کدینگ حسابداری شود. هر یک از این عناوین به قرار زیر است:


    • مواد و مصالح



در این قسمت مواد و مصالح اصلی که برای پروژه خریداری می‌شود‌ باید با عنوان مواد و مصالح کدینگ گردد. برای حساب تفصیلش می توانیم انواع مواد و مصالح اصلی را به‌صورت جزیی‌تر تعریف کنیم. مثلاً در پروژه‌ای عمرانی که اصولاً شن و سیمان جزو مواد اصلیشه می‌توانیم به‌عنوان سطح تفصیلی شن و سیمان را تعریف کنیم.


    • کنترل دستمزد



هزینه حقوق پرسنل اصلی فعال در پروژه باید در این بخش تعریف شود. برای حساب تفصیلی آن می‌توان هزینه حقوق و دستمزد و هزینه بیمه سهم کارفرما را تعریف کرد.


    • کنترل سربار



هر هزینه‌ای که در دودسته بالا قرار نگیرد به‌عنوان هزینه‌های غیرمستقیم یا همان غیر اصلی در این حساب تعریف می شود؛ و می‌توانیم هر یک از هزینه‌ها را به‌صورت مجزا در سطح تفصیلی این حساب تعریف کنیم.

کدینگ سایر حساب ها در کدینگ حسابداری پیمانکاری


بقیه حساب‌ها طبق روال سایر فعالیت‌ها در حسابداری کدینگ می‌گردد.

توجه:


در کارهای پیمانکاری برای بیمه پرسنل در هر پروژه به‌صورت مجزا شماره بیمه‌ای به نام «ردیف پیمان» ایجاد که بیمه پرسنل پیمان بر روی این کد تعریف می شود. درواقع بیمه پرسنل بخش اداری بر روی کد بیمه کارگاه رد می‌شود. بنابراین کدینگ حسابداری اش به شکل زیر خواهد بود:

کدینگ حسابداری پیمانکاری نمونه هایی از کدینگ


در ادامه کدینگ حساب‌ها را به‌صورت دسته‌بندی‌شده مشاهده می‌کنید:


    • نمونه ای از کدینگ حسابداری ” دارایی ها “










    • نمونه ای از کدینگ حسابداری " بدهی ها "

 


    • کدینگ حسابداری بدهی هانمونه ای از کدینگ حسابداری " حقوق صاحبان سهام "



کدینگ حسابداری حقوق صاحبان سهام


    • نمونه ای از کدینگ حسابداری "درآمدها "






    • نمونه ای از کدینگ حسابداری "هزینه ها"



کدینگ-هزینه ها

سوالات متداول

 

1- منظور از کدینگ حسابداری چیست؟


تقسیم بندی عمومی حسابها بر اساس سرفصل های حسابداری را کدینگ حسابداری گویند. به عبارتی کدینگ حسابداری به مرتب سازی و دسته بندی رویدادهای مالی بر اساس ماهیت حسابها می‌پردازد.

2- کدینگ حسابداری شامل چند سطح است؟


چهار سطح برای انجام سیستم کدینگ حساب در حسابداری شامل حساب‌های گروه، کل، حساب‌های معین و  تفصیلی هستند.

و در آخر


فهمیدیم که کدینگ حسابداری از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است. باید اونقدر بهش مسلط بود تا بتوانید برای هر فعالیتی کدینگ حسابداری متناسب را پیاده کنید. در این مقاله اختصاصاً به کدینگ حسابداری پیمانکاری پرداختیم.

پیشنهاد ما به شما این است که با تهیه  دوره آنلاین آموزش حسابداری پیمانکاری آموزشگاه حصین حاسب سپاهان، آموزش تصویری و جامع‌تری از این مبحث را دریافت کنید.


بیشتر بخوانید: جزوات حسابداری پیمانکاری


دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید