حسابداری به زبان ساده

تاریخ انتشار: 1401/11/17

حسابداری به زبان ساده

شما با مطالعه این مقاله به صورت جامع و کامل با حسابداری به زبان ساده آشنا خواهید شد. تمام نکاتی که برای حسابدار شدن و یا درک مفاهیم حسابداری لازم دارید، فرا خواهید گرفت. شما به هر میزان که بر اصول حسابداری تسلط بیشتری داشته باشید، زندگی مالی شما و کسب و کار شما از قدرت اقتصادی بیشتری برخوردار خواهد بود. از طرفی امروزه قدرت همه کسب و کارها و حتی کشورها بواسطه قدرت اقتصادی آن‌ها تعریف می‌شود. تمام تلاش ما بر این است که حسابداری به زبان ساده را گسترش دهیم تا همه بتوانند استفاده کنند.

امروزه مراکز آموزشی بسیاری سعی بر این دارند که اصول و مفاهیم حسابداری را به شما آموزش دهند. اما جالب است که بدانید درصد قابل توجهی از آن‌ها در این مسیر شکست می‌خورند. علت آن نیز کاملا واضح است آ‌ن‌ها توانایی انتقال اصول حسابداری به زبان ساده را ندارند. ما در مجموعه آموزشی حصین حاسب تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که این کار را به نحوه احسن انجام دهیم. سابقه فعالیت و دانشجویان ما به سادگی گویا این موضوع می‌باشد. آموزش حسابداری به زبان ساده نیاز به تخصص و مهارت دارد که در مجموعه ما بهینه شده است.

از طرفی ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که اصول و مفاهیم حسابداری را به صورت عملی و قابل استفاده به همه آموزش دهیم. شما ممکن است که کتاب حسابداری به زبان ساده را خوانده باشید و ندانید که چگونه از آن استفاده کنید. و یا pdf حسابداری به زبان ساده را دانلود کرده باشید و مفاهیم آن برای شما گنگ باشد. علت آن این است که آن‌ها برای این کار برنامه ریزی درستی تعریف نکرده‌اند. ما سعی بر این داریم که مهمترین اصل حسابداری به زبان ساده را برای شما تداعی کنیم.

حسابداری چیست؟

امروزه حسابداری را علم ثبت، بررسی معاملات و جریان‌های مالی یک شرکت و یا بهتر است که بگوییم علم بررسی فرآیندهای مالی یک تجارت است. حسابداری شامل مفاهیم پیچیده ریاضی و آمار می‌شود که با توجه به  سطح کسب و کار شما از آن استفاده می‌شود. این علم  با توجه به دوره زمانی که از آن استفاده می‌کنید، قدرت و کیفیت خود را نشان می‌دهد. شما باید به صورت مستمر و پایدار از اصول حسابداری برای تجارت خود استفاده کنید. با توجه به این نکته آموزش حسابداری به زبان ساده مطرح می‌شود. البته ما در ادامه به بررسی بهتر این موضوع خواهیم پرداخت.

حسابداری شامل گزارشات مالی می‌شود که در این باره تحلیل آن از خود آن مهمتر است. چرا که تصمیم گیری مالی شما مشروط به درک درست صورت‌های مالی و گزارشات مالی است. حسابداری برای انتخاب و اجرای معاملات مالی می‌تواند برای شما مانند یک معیار و راهنما عمل کند. به این موضوع توجه داشته باشید که هر کسی با توجه به سطحی که در آن قرار دارد نیاز به آموزش امور مالی دارد. به عنوان مثال یک کارفرما به یک میزان نیاز به حسابداری دارد و از طرفی یک فرد عادی نیز به یک میزان به آموزش حسابداری نیاز دارد.

چرا یادگیری اصول حسابداری به زبان ساده از همین الان برای ما اهمیت دارد؟

امروزه کسب و کارهای کوچک و بزرگ نیاز به شخصی دارند که بتواند برای آن‌ها برنامه ریزی مالی انجام دهد. و یا بهتر است بگوییم که امروزه کسب و کارهای کوچک و بزرگ نیاز به این دارند که یک نفر اصول حسابداری را در کسب و کار  آن‌‍‌ها اجرا کند. اما معمولا حسابداران و یا مدیران مالی نمی‌توانند اصول حسابداری به زبان ساده را بیان کنند، در نتیجه اجرای کردن اصول حسابداری نیز همیشه با چالش‌های همراه است. علت آن نیز این است که خود آن‌ها این مفاهیم را به سادگی آموزشی ندیده‌اند و تسلط کافی روی آن ندارند.

متخصصین حوزه آموزش بر این باورند که زمانی شما یک مطلب را ساده و عمیق آموزش ببینید، توانایی آموزش ساده آن را نیز خواهید داشت. بنابراین مجموعه ما تلاش کرده است تا یک مینی دوره آنلاین آموزش حسابداری از صفر برای شما طراحی کند تا اصول حسابداری به زبان ساده را به شما منتقل کند. شما با مطالعه این مقاله هم استفاده بهتری از حسابداری خواهید داشت و هم درک بهتری از حسابداری خواهید داشت. با توجه به این نکته استفاده از این مینی دوره برای حسابدار و کارفرما لازم است .

ما در ادامه به بررسی برخی اصولی خواهیم پرداخت که به صورت کلی دیدگاه بهتری از حسابداری به زبان ساده به شما می‌دهد. شما با استفاده از مفاهیمی که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم، توانایی مدیریت مالی بهتری خواهید داشت. شما اگر یک گام بسیار کوچک نیز در این مسیر بردارید، می‌توانید یک بازدهی مرکب بسیار بزرگ برای خود در آینده تجربه کنید. توجه داشته باشید که آموزش حسابداری از امروز بهتر است از فردا، چرا که تاثیر آن در جوامع تورمی ما بسیار زود نمایان خواهد شد.

چرا یادگیری اصول حسابداری به زبان ساده از همین الان برای ما اهمیت دارد؟

مهمترین اصل حسابداری به زبان ساده چیست؟

به صورت کلی ما نمی‌توانید یک اصل ثابت را به عنوان مهمترین اصل حسابداری بیان کنیم. بلکه ما برای شما چند اصل حسابداری به زبان ساده را  به صورت مختصر و خلاصه بیان می‌کنیم که می‌تواند دیدگاه شما را نسبت به حسابداری متحول کند. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که حسابداری بسیار ساده است تنها کافی است که دید مناسبی نسبت به آن پیدا کنید. برخی از مفاهیم حسابداری زبان مشترک تمام حسابداران می‌باشد. اگر شما بتوانید این اصول حسابداری به زبان ساده را فرا بگیرد در درک حسابداری چالشی نخواهید داشت.

1.    اصل تحقق درآمد حسابداری به زبان ساده

از مهمترین اصول حسابداری که درک آن نیز بسیار ساده است، اصل تحقق درآمد حسابداری است. به صورت کلی از نظر حسابداری زمانی که یک معامله انجام شده است که بتوان درآمد آن معامله را شناسایی و ثبت کرد. اگر یک حسابدار نتواند به خوبی اصل تحقق درآمد را درک کند، قطعا در مورد اسناد مالی چالش‌هایی خواهد داشت. از نظر قواعد حسابداری زمانی درآمد ایجاد شده است که معامله انجام شده باشد و بتوان کسب سود دقیق آن را محاسبه و ثبت  کرد. دقت داشته باشید که اصل تحقق درآمد تمام تمرکزش بر این است که شما پس از پایان معامله تحقق درآمد خواهید داشت.

بهتر است با ذکر مثال به توضیح بهتر آن بپردازیم. فرض کنید که شما یک کالا را به قیمت 10 میلیون تومان به فروش رسانده‌اید. شما مبلغ 5 میلیون تومان به صورت نقد و مبلغ 3 میلیون تومان به صورت چک مدت دارد و مبلغ 2 میلیون تومان را به صورت کارت به کارت دریافت کرده‌اید. بر اساس اصل تحقق درآمد زمانی درآمد برای شما ایجاد شده است که چک مدت دار این محصول نقد شود. تا زمانی که چک پاس نشده باشد، حتی اگر قیمت تمام شده این محصول برای شما یک میلیون تومان نیز باشد. شما سود نکرده‌اید.

آموختن حسابداری به زبان ساده، کاری لذت بخش و آسان است. ما در مینی دوره آموزش حسابداری خود به صورت جامع و کامل این اصل تحقق درآمد را توضیح داده‌ایم. دقت داشته باشید که شما برای استفاده از مینی نیاز به هیچ پیش نیازی نخواهید داشت و ما می‌توانیم به صورت بسیار ساده اصول حسابداری را به شما آموزش دهیم. چرا که تخصص ما آموزش اصول حسابداری به زبان ساده است.

2.    اصل تطابق هزینه با درآمد حسابداری به زبان ساده

اصل تطابق هزینه با درآمد یکی از مفاهیم حسابداری تعهدی است. در این روش زمانی که هزینه انجام می‌شود فارق از زمان پرداخت، هزینه در همان دوره ثبت می‌شود. اما در حسابداری نقدی زمان ثبت هزینه در آن زمان نیز لحاظ می‌شود. ممکن است که درک این موضوع برای شما اندکی سخت باشد. برای درک بهتر و آکادمیک این موضوع می‌توانید به ویکی‌ پدیای اصل تطابق هزینه با درآمد مراجعه کنید.

اما در حسابداری به زبان ساده اصل تطابق هزینه با درآمد بیان می‌کند که « به منظور اندازه گیری سود در هر دوره، هزینه‌های آن دوره باید درآمدهای مشابه آن دوره مقایسه شود. » دقت داشته باشید که در این زمان هدف ما بررسی سود نیست بلکه تمام هدف ما این است که هزینه را به درستی شناسایی و ثبت کنیم. زمانی که شما بتوانید به درستی هزینه و درآمد خود را بررسی کنید، در این صورت می‌توانید پایداری درآمد خود و تغییر نرخ خود را نیز در زمان مناسب ثبت کنید.

اگر شما از آموزش اصول حسابداری به زبان ساده استفاده کنید، قطعا در بازار کار و شرایط اقتصادی پیچیده‌ای که در حال حاضر در آن قرار داریم دوام خواهید داشت. به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که شما درک حسابداری خود را افزایش دهید، تصمیمات مالی شما بهتری خواهد شد.

3.    اصل افشاء کامل اطلاعات حسابداری به زبان ساده « بررسی اصل افشا در حسابداری »

یکی از مهمترین اصولی که هر حسابدار و کار فرمایی باید روی آن تسلط داشته باشد، اصل افشای اطلاعات است. از مهمترین وظایف هر حسابدار این است که صورت مالی هر دوره مالی را به صورت کاملا دقیق به سرمایه گذاران و سهامداران انتقال دهد. شما برای اینکه بتوانید دیدگاه مناسبی نسبت به صورت‌های مالی داشته باشید، باید از حسابداری به زبان ساده بهره برده باشید.

فرض کنید که شما سرمایه گذار در یک استارتاپ می‌‎باشید، اگر شما نتوانید صورت‌های مالی بیزینس خود را  تفسیر و ترجمه کنید. کاملا طبیعی است که نتوانید بازدهی مناسبی در بخش سرمایه گذاری نداشته باشید. با توجه به این موضوع به شما پیشنهاد می‌کنیم که از مینی دوره آنلاین آموزش حسابداری مجموعه ما استفاده کنید.

در این صورت شما می‌توانید یک با یک دیدگاه مناسب به تفسیر امور مالی یک بیزینس و یا یک سرمایه گذاری بپردازید.  به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما شناخت مناسبی از حسابداری و اصل افشاء اطلاعات نداشته باشی، نمی‌توانید سرمایه گذاری مناسبی را به ثبت برسانید. این سرمایه گذاری ممکن است که سرمایه گذاری خارجی باشد و یا ممکن است که سرمایه گذاری روی کسب و کار خود شما باشد. در این مسیر نیز تنها راه میانبر شما استفاده از آموزش اصول حسابداری به زبان ساده است.

4.    اصل بهای تمام شده حسابداری به زبان ساده

اگر شما به دنبال این می‌باشید که بدانید چگونه یک شرکت  در معرض ورشکستگی قرار می‌گیرد، باید روی این موضوع تسلط داشته باشید. از مهمترین اصول حسابداری بهای تمام شده است، متاسفانه برخی از مدیران و تصمیم گیرندگان یک مجموعه بزرگ نیز درک درستی از این اصل ندارند. در نتیجه کاملا طبیعی است که نتوانند به درستی قیمت گذاری کنند. اما ما در این بخش با استفاده از اصول حسابداری به زبان ساده به شما یک دیدگاه اولیه از اصل بهای تمام شده به شما خواهیم داد.

یک حسابدار زمانی که می‌خواهد بهای تمام شده یک محصول را محاسبه کند، به ارزش نقدی محصول در همان روز نگاه می‌کند. در نتیجه حسابدار شما به هزینه‌های جانبی مانند هزینه اجاره، هزینه سود بانکی و دیگر هزینه‌های پنهان نگاه نمی‌کند. البته این موضوع اصول و فلسفه مالی مفصلی دارد که در حوصله این بخش قرار نمی‌گیرد. اما شما باید توجه داشته باشید که ارزش دارایی در طول زمان متغییر است در نتیجه، بهای تمام شده نیز در طول زمان باید تغییر کند. از طرفی هزینه‌های پنهان نیز باید به صورت دقیق بررسی شود و به مخارج شما اضافه شود.

5.    اصل پذیرفته شده در حسابداری به زبان ساده

به عنوان آخرین نکته در این بخش باید به این موضوع اشاره کنیم که اصول پذیرفته شده در حسابداری عبارتند از میثاق ها، مفاهیم، استانداردها، قوانین، اصول و روش‌هایی که در دانستن آن برای تعیین رویه عمل حسابدار در هر زمان ضروری است. زمانی که شما به عنوان قصد استخدام یک کارفرما را دارید باید روی این اصل تسلط کامل داشته باشید. از طرفی زمانی که شما به عنوان یک حسابدار نیز قرار است که استخدام شوید باید روی این موضوع تسلط کامل داشته باشید.

در این بخش لازم به ذکر است که اگر شما یک کارفرما می‌باشید و به دنبال استخدام حسابدار متخصص می‌باشید. حسابداری که بتواند اصول حسابداری به زبان ساده را به شما منتقل کند و به تصمیمات شما نیز کمک کند، می‌توانید از بخش « استخدام حسابدار » حصین حاسب استفاده کنید. از طرفی اگر شما یک حسابدار خبره و با تجربه نیز می‌باشید، می‌توانید با مشاورین  ما برای همکاری ارتباط برقرار کنید.

مزایای استفاده از مفاهیم حسابداری به زبان ساده چیست؟

شما تا این بخش از مقاله صورت کلی با حسابداری چیست، مهمترین اصل حسابداری و... آشنا شدید. ما قصد داریم به صورت اجمالی به بررسی مزایای استفاده از مفاهیم حسابداری به زبان ساده بپردازیم. که در نهایت شما برای آموزش دقیق این موضوع نیاز به « مینی دوره آنلاین آموزش حسابداری از صفر » خواهید داشت.

1.    امکان تحلیل و مقایسه دقیق

زمانی که شما اصول حسابداری به زبان ساده را آموزش ببیند. می‌توانید رقبای خود را تحلیل  و بررسی کنید. در این صورت می‌توانید سیستم مالی خود را نیز بهینه‌تر کنید. از طرفی شما می‌توانید از شرکا مالی خود را نیز بهتر انتخاب کنید و با اطمینان برای آن‌ها اعتبار تعریف کنید. معیار بررسی شما گزارشات مالی خواهد بود. شاید برای شما این سوال مطرح باشد که چرا باید رقبای شما صورت‌های مالی و گزارشات مالی خود را به صورت رایگان در اختیار شما قرا بدهند. در این زمان استفاده از سایت کدال مطرح خواهد شد.

شما در یک صنعت مشغول به فعالیت می‌باشید و هر صنعت نیز معمولا چند نماینده در بورس دارد. شرکت‌های مختلف که در بورس پذیرش می‌شوند، وظیفه دارند که به صورت ماهانه، سه ماهه، 6 ماهه و سالانه صورت‌های مالی خود را در سایت کدال قرار دهند. در این صورت شما می‌توانید به بهترین نحوه ممکن با بررسی ریز و دقیق صورت‌های مالی آن‌ها به یک الگوی مناسب دست پیدا کنید. پیش نیاز شما نیز برای این مسیر آموزش اصول و مفاهیم حسابداری به زبان ساده خواهد بود. این مسیر برای شما بسیار ساده خواهد بود اگر تسلط مناسبی داشته باشید.

به این نکته دقت داشته باشید که کدال می‌تواند برای شما مانند یک معدن طلای رایگان می‌باشد. اما در این مسیر مهم توانایی شما برای تحلیل است، به عنوان مثال زمانی که شما قصد دارید یک طرح توسعه برای شرکت خود اجرا کنید. ممکن است که مشاورین حسابداری به شما این موضوع را پیشنهاد کنند. شما با توجه به آموزش اصول و مفاهیم حسابداری به زبان ساده نیز آن را قبول کنید. اما نتایج عملی آن در دیگر شرکت‌ها بر خلاف انتظار شما باشد.

2.    کنترل عملکرد واحد حسابداری بدون آموزش حسابداری به زبان ساده امکان پذیر نخواهد بود

به این نکته توجه داشته باشید که شما به عنوان یک مدیر کسب و کار زمان کافی برای آموزش مباحث پیشرفته حسابداری نخواهید داشت. با توجه به این موضوع چگونه می‌توانید عملکرد حسابداران خود را بررسی کنید. از طرفی ممکن است که شما صاحب یک کسب و کار کوچک باشید و خود مدیر خود باشید. زمانی که دید درستی نسبت به مفاهیم حسابداری نداشته باشید، چگونه می‌توانید کسب و کار خود را سازماندهی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که مهم اسکیل کسب و کار شما نیست، بلکه مهم دانش حسابداری شما در این زمینه است.

شما با استفاده از مینی دوره آنلاین آموزش حسابداری از صفر با یک مبلغ بسیار اندک می‌توانید اطمینان داشته باشید که چه به عنوان یک مدیر در سطح بالا و چه به عنوان یک کارفرمای کسب و کار کوچک تصمیمات مالی مناسبی را اتخاذ کنید. از طرفی شما توانایی این کار را خواهید داشت که به کمک آن واحد حسابداری خود را به درستی کنترل و بررس کنید. دقت داشته باشید که تمام این مسیر آموزش حسابداری به زبان ساده شما در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد.

3.    درک گزارش حسابرس و اتخاذ تصمیمات مالی مناسب با آموزش حسابداری به زبان ساده میسر خواهد بود

ممکن است که شرکت شما یک شرکت بسیار بزرگ و وسیع باشد. در نتیجه شما نمی‌توانید واحد حسابداری خود را تحلیل و بررسی کنید. در این زمان شما باید از کمک یک حسابرس استفاده کنید. یک حسابرس در قبال دریافت یک مبلغ توافقی شروع به حسابرسی خواهد کرد. در نهایت او به شما یک گزارش خواهد داد و ضمیمه آن نیز یک توصیه نامه برای افزایش عملکرد شما ثبت خواهد کرد. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید درک شما از این گزارشات است. زمانی که شما نتوانید به درستی این گزارشات را تفسیر کنید، کاملا طبیعی است که نتوانید تصمیم درستی نیز اتخاذ کنید. موضوع بعدی که شما باید به آن توجه داشته باشید، انعطاف پذیری در تصمیمات کلان است. که مشخص است شما برای انجام این کار باید گزارشات خود را به خوبی بررسی و تفسیر کنید.

4.    تعیین حاشیه سود منطقی برای محصولات و خدمات

این موضوع شاید برای شما اندکی عجیب باشد، اما بی توجهی به آن می‌توانید سود شما را به صورت کامل نابود کند. زمانی که شما این مقاله را مطالعه می‌کنید، به این معنی است که شما یک فرد ایرانی می‌باشید، حال نکته اصلی این است که شما در ایران زندگی می‌کنید و ایران نیز یک کشور تورم خیز است. تورم مالیاتی است که شما به صورت پنهان به دولت می‌دهید.

توجه داشته باشید که شما برای اینکه بتوانید به درستی شرایط مالی شرکت و یا کسب و کار خود را به صورت پیوسته تحلیل کنید، نیاز به آموزش حسابداری به زبان ساده خواهید داشت. این موضوع در نهایت منجر به این می‌شود که شما بتوانید حاشیه سود خود را بهینه کنید و یا بتوانید قیمت تمام شده کالای خود را به درستی تعیین کنید و به مرور زمان آن را تغییر دهید.

این موضوع مربوط به واحد حسابداری و یا حسابدار داشتن نیست. بلکه این موضوع مربوط  به بررسی امور اقتصادی و دیدگاه شما نسبت به بنگاه تولیدی است که شما در آن مشغول به فعالیت می‌باشید. توجه داشته باشید که شما در این مسیر نیاز دارید که کسب و کار خود را به صورت منطقی طرح ریزی و برنامه ریزی کنید. در نتیجه در قدم به قدم از تجارت شما آموزش حسابداری به زبان ساده حس خواهد شد.

سخن پایانی

شما در این مقاله به صورت جامع و کامل با آموزش مفاهیم و اصول حسابداری به زبان ساده آشنا شدید. اما باید توجه داشته باشید که تلاش و استمرار شما نیز در این مسیر بسیار مهم است. زمانی که صحبت از آموزش حسابداری به زبان ساده می‌شود. آموزش زمانی کار ساز است که شما برای یادگیری آن تلاش کنید و تمرین مستمر داشته باشید. از طرفی مدت زمان آموزش شما نیز بسیار محدود است.

شما قرار است جدیدترین علم روز در حوزه حسابداری و آموزش را به صورت جامع و کامل از ما دریافت کنید. شما تجربیات چندین ساله ما را در این مسیر دریافت می‌کنید. تجربه‌ای که برای به دست آوردن آن زمان و هزینه بسیار طولانی ثبت شده است. در نتیجه شما باید در استفاده از آن تمرکز و تلاش کافی را داشته باشید. ما در مسیر آموزش حسابداری از مقدماتی تا پیشرفته در کنار شما خواهیم بود. در صورتی که هرگونه سوالی داشتید می‌توانید از بخش چت آنلاین و یا دیگر راه‌های ارتباطی با ما مطرح کنید.

بیشتر بخوانید: حسابداری از صفر

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید