به عنوان یک حسابدار مسئولیت پذیر باشید

تاریخ انتشار: 1401/08/15

به عنوان یک حسابدار مسئولیت پذیر باشید

حسابدار مسیولیت پذیر کیست ! در هر شغلی یکی از ویژگی های قابل تحسین که افراد می توانند داشته باشند مسیولیت پذیری است. مخصوصا در مشاغل مربوط به حسابداری با توجه به حساس بودن امور مالی وجود این ویژگی برای فرد حسابدار لازم و ضروری است.

حسابدار مسیولیت پذیر/ مفهوم مسیولیت پذیری:


فردی که تمام وظایف مربوطه  را به درستی و به موقع انجام می دهد به عنوان یک فرد مسیولیت پذیر شناخته می شود. این فرد نیاز به هیچ نظارتی بر روی کارهایش ندارد و بدون هیچ تذکر اضافه ای مسیولیت هایی که به او سپرده می شود را انجام می دهد.

ویژگی های کلیدی یک حسابدار مسیولیت پذیر

 

1-حضور در ادره زودتر از سایر کارمندان


یک حسابدار مسیولیت پذیر باید زودتر از بقیه پرسنل در سر کار حضور داشته باشد. چرا؟

چون صبح اول وقت تماسی گرفته نمی شود و ارتباط حسابدار با طرف حساب ها کمتر است بنابراین زودتر می تواند حساب هایی که مربوط به روز قبل بوده را سند بزند.ساعات اولیه ی صبح بدون اینکه درگیری فکری خاص دیگری داشته باشد می تواند برای انجام برخی از کارها وقت بگذارد و روی آن ها تمرکز کند.

2-به روز کردن حساب ها


یک حسابدار مسیولیت پذیر حساب هایش را باید به روز انجام دهد. در واقع یک حسابدار به دلیل اینکه با طرف حساب های مختلفی درگیر است باید سعی کند تمام حساب ها به روز باشند تا هر زمانی که گزارشی یا موردی را در حسابها می خواهند ، خیلی سریع بتواند طرف حسابی که درخواست کرده را راه بیندازد.

3-در اولویت قراردادن رسیدگی به حساب مشتریان


مورد دیگری که یک حسابدار مسیولیت پذیر باید مدنظر قرار دهد این است که به حساب مشتری ها یا کارمندانی که ناراضی هستند یا مشکل خاصی دارند ، زودتر رسیدگی کند و کار آن ها را به تعویق نیندازد. چون افراد ناراضی می توانند چالش هایی را برای سیستم داشته باشند بنابراین این موضوع خیلی مهم است که به حساب های این افراد زودتر رسیدگی کند و به عبارتی آن ها را در اولویت قرار دهد.

4-انجام تکالیف قانونی و مالیاتی چند روز زودتر


حسابدار مسیولیت پذیر باید ده روز زودتر از موعد مقرر تکالیف قانونی اش را انجام دهد. چرا ؟

به خاطر مشکلاتی که هست و فشارهایی که از طرف دارایی یا سازمان های دولتی وجود دارد حسابدار باید ده روز زودتر کارهای قانونی را انجام دهد و برای دقیقه 90 نگذارد تا با جرایمی که ممکن است برای آن تکالیف قانونی و مالیاتی باشد مواجه نشود.

9 نکته برای اینکه مسیولیت پذیر باشید

 

دایم غر نزنید و بهانه نیاورید


افرادی که دایما در حال بهانه جویی هستنداین حس را به دیگران القاء می کنند که می خواهند از زیر انجام کارها شانه خالی کنند.همیشه عواملی هستند که خارج از کنترل ما بوده و با شکایت و غرزدن فقط به دیگران نشان می دهیم که بی مسیولیت هستیم. یک حسابدار مسیولیت پذیر برای عدم انجام کارها بهانه نمی آورد بلکه دلیل اصلی انجام نشدن وظایف را پیدا و آن ها را توضیح می دهد.

    • مسیولیت اشتباهات خود را بپذیرید


اگر در انجام مسیولیتی کوتاهی کرده اید، اشتباه خود را بپذیرید . سعی کنید مجدد این اشتباه را تکرار نکنید. افرادی که مدام تقصیرات را گردن دیگران می اندازند به عنوان یک فرد بی مسیولیت شناخته می شوند. یک حسابدار مسیولیت پذیر باید صادق باشد و اگر مرتکب اشتباهی شد مسیولیت آن اشتباه را بپذیرد و درصدد رفع آن برآید.

    • وظایف را اولویت بندی کنید


گاهی اوقات مجبور به انجام چند وظیفه با هم هستیم . یک حسابدار مسیولیت پذیر توانایی انجام وظایف مختلف را دارد. به عبارت دیگر کارها را بر اساس اهمیتی که دارند اولویت بندی می کند تا بتواند به موقع همه ی آن وظایف را انجام دهد.

    • رازدار و قابل اعتماد باشید


یکی از مواردی که شما را به فردی مسیولیت پذیر تبدیل میکند رازداری و قابل اطمینان بودن است . یک حسابدار مسیولیت پذیر  باید به گونه ای رفتار کند که مدیر و کارکنان به او اعتماد کامل داشته باشند. به عبارت دیگر نباید اطلاعات خصوصی افراد یا اطلاعات محرمانه شرکت را برای بقیه بازگو و در اختیار آن ها قرار دهد.

    • برنامه ریزی برای انجام وظایف داشته باشید


یک فرد مسیولیت پذیر سعی می کند وظایف محول شده را مدیریت کند و برای انجام به موقع آن ها برنامه ریزی داشته باشد. مثلا اگر شما یک حسابدار مسیولیت پذیر باشید و کنترل امور را خوب به دست بگیرید، همان طور که در پاراگراف های قبلی اشاره شد سعی می کنید با برنامه ریزی درست، انجام تکالیف مالی و قانونی را به تعویق نیندازید.

پیشنهاد:


برای اینکه با یک سری قوانین کار آشنا شوید پیشنهاد می کنم بخش  اول ، دوم و سوم قانون کار که در دوره رایگان امور دفتری در سایت حسابگر هست را مطالعه بفرمایید.

    • ثابت قدم و متعهد باشید


افراد مسیولیت پذیر در انجام وظایف خود متعهد هستند و برای لحظه آخر نمی گذارند. یک مثال می زنم. دانش آموزی که در طول سال لای کتاب خود را باز نمی کند و شب امتحان 10 ساعت تا صبح درس می خواند یک دانش آموز مسیولیت پذیر نیست. بلکه یک فرد مسیولیت پذیر کارها را پیوسته و آهسته انجام می دهد و به عبارتی در انجام مسیولیت ها ثابت قدم است.

    • وظایف را به روز بعد موکول نکنید


یک فرد مسیولیت پذیر سعی می کند هر کاری را در اولین فرصت انجام دهد. این موضوع در مورد وظایف حسابداری خیلی مهم است. یک حسابدار مسیولیت پذیر کارها را به فردا و پسفردا نمی اندازد چون می داند موکول کردن کارها به روز بعد ممکن است به ضرر شرکت باشد و گاهی خسارت هایی را به بار آورد. بهتر است که یک برنامه ریزی در ابتدای صبح برای انجام کارها در همان روز داشته باشید.

    • عاقلانه عمل کنید


یک حسابدار مسیولیت پذیر فقط از روی احساسات تصمیم نمی گیرد و سعی می کند عاقلانه عمل کند

    • وظایف را کوچک نشمارید


فرد بی مسیولیت مدام در حال گفتن این جمله است که "وظیفه بعدی را به درستی انجام می دهم". یک حسابدار مسیولیت پذیر  هیچ یک از وظایف را کوچک نمی شمارد و هر وظیفه ای را که به عهده دارد هر چند خسته کننده یا سخت باشد به درستی انجام می دهد و باعث جلب اعتماد مدیر و مشتری ها می شود.

جمع بندی


در این مقاله گفتیم که چگونه می توانیم یک حسابدار مسیولیت پذیر باشیم . اغلب مدیران به فردی به عنوان حسابدار اطمینان می کنند که مسیولیت پذیر باشد و به خوبی از وظایف خود آگاهی داشته باشد. مسیولیت پذیری کار سختی نیست به شرط اینکه نکات گفته شده را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: مقاله‌ی نکات مهم شروع حسابداری یک شرکت

مقاله‌ی "حسابدار حرفه ای و موفق باشید"

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید