حسابدار حرفه ای و موفق باشید

تاریخ انتشار: 1398/10/11

حسابدار حرفه ای و موفق باشید
حسابدار حرفه ای هستید !؟ اگر شغل شما در زمینه های حسابداری است و آرزو دارید که همیشه یک حسابدار حرفه ای و موفق باشید، مطمئنا از خواندن این مقاله ضرر نمی کنید.

راه های موفقیت حسابدار حرفه ای


یک حسابدار حرفه ای برای موفقیت چه کارهایی انجام می دهد؟


از فوت و فن های یک حسابدار موفق، داشتن اعتماد به نفس است که می توان از آن بعنوان یکی از مهمترین آیتم های یک حسابدار حرفه ای نام برد. از عوامل دیگر موفقیت یک حسابدار حرفه ای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مطالعه؛

  • تلاش مستمر؛

  • داشتن برنامه ای هدفمند.


 هر فرد حرفه ای و موفق در حسابداری و سایر رشته ها، برای خود دارای یک برنامه ریزی است اما:



  1. منظور از موفقیت چیست؟

  2. چه برنامه ای شما را به سمت موفقیت مطلوب هدایت می کند؟


منظور از موفقیت در رشته حسابداری، یک فرد حرفه ای دارای مهارت، پرستیژ و درآمد خیلی بالا می باشد. اما چگونه میتوان به این جایگاه رسید؟

حسابدار حرفه ای و موفق


مرحله به مرحله تا دستیابی به هدف اصلی!


هدف یک نکته کلیدی و موثر در روند شغلی شماست. به طور مثال یک تیم باشگاهی، با هدف قهرمانی در لیگ پا به عرصه مسابقات می گذارد و برای این هدف برنامه ریزی می کند ( مثل خرید بازیکن، برگزاری اردو های تمرینی، استخدام مربی با تجربه، جذب اسپانسر قوی، فراهم کردن محیط مناسب برای تمرین، ساپورت به موقع بازیکنان و دست اندرکاران و...).

شما هم اگر می خواهید یک حسابدار موفق در صدر جدول باشید، بایستی برنامه ریزی هدفمند داشته باشید. از فوت و فن های یک حسابدار حرفه ای شدن، می توان موارد زیر را نام برد:

 1- انتخاب هدف


من میخواهم تا دو سال دیگر یک مدیرمالی موفق با درآمد بیست میلیون تومان در ماه شوم.

مراحل برنامه ریزی این هدف:



  • شرکت در دوره های آموزشی حرفه ای؛

  • خرید کتابهای معتبر تخصصی مانند انتشارات سازمان حسابرسی؛

  • مراجعه به موسسات حسابداری حرفه ای جهت شرکت در دوره های کارآموزی تخصصی مدیرمالی؛

  • شرکت در همایش های مهم تخصصی حسابداری؛

  • ارتباط با افراد حرفه ای؛

  • استفاده بهينه از اينترنت و مطالب مفید در رابطه یک مدیر مالی موفق.


حسابدار حرفه ای

اهداف بزرگ یعنی رسیدن به جایگاه های بزرگ


اگر من درآمد ماهانه بيست ميليون تومان را به جاي ده ميليون تومان انتخاب می کنم و یا به جای يك حسابدار معمولی، یک مدیر مالی موفق را در ذهن خود داشته باشم، به همان اندازه تلاش و كوشش من بيشتر خواهد بود. اگر شما چنین ترسیمی از خودتان داشته باشید برای رسیدن به این جایگاه، هر روز و در هر ساعت برنامه ریزی خود را مرور می کنید تا بدانيد چگونه از فرصتها و ساعات مفیدتان بهترین بهره برداری را داشته باشيد و در آینده ای نه چندان دور به هدف خود خواهید رسید.

 2- تسلط به قوانین مالیاتی


مبحث مالیات بسیار مهم و حساس است. اشتباه و سهل انگاری در این بحث، قابل جبران نیست و هزینه های زیادی را به سازمان تحمیل میکند. برای همه حسابداران لازم است دانش کامل و تسلط کافی به قوانین مالیاتی مانند مالیات عملکرد، ارزش افزوده، حقوق و تکلیفی و معافیت های مالیاتی کشور داشته باشند. توانایی تهیه گزارش های مربوط به سازمان های دولتی را کسب کنند و به طور دقیق و منظم در زمانهای معین گزارش ها را ارائه دهند.

 3- ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینه ها و افزایش سود شرکت


حسابدار حرفه ای که میخواهد پله های ترقی را طی کند و به عنوان مدیر مالی مجموعه فعالیت کند، باید بتواند برای مدیریت سازمان مثل یک مشاور عمل کند. او باید بتواند جلوی ضرر و زیان را بگیرد و راه هایی برای افزایش سود شرکت پیشنهاد کند. لازمه این امر داشتن دقت کافی حسابدار در همه زمینه ها می باشد. اطلاعات را جمع آوری و سازماندهی کند و صادقانه و دلسوزانه مشکلات موجود را مطرح کند و راه حل پیشنهاد دهد.

 4- داشتن روابط عمومی بالا و فن سخنوری


یک حسابدار بایستی:

  • توانایی برقراری ارتباط موثر با مدیران و سهامداران شرکت و سازمانهای بیرونی مانند اداره مالیات و بیمه و … داشته باشد.

  • توانایی کافی  اداره جلسات و آمادگی حضور در جلسات سازمانهای بیرونی مانند اداره دارایی داشته باشد.


 5- دقت بسیار بالا حسابدار حرفه ای در کار


دقت و نظم از آیتم های مهم در  هر کاری می باشد. در مورد حسابداری این امر مهم تر است چرا که حسابدار تمام روز با اعداد و ارقام ریز و درشت سروکار دارد. او باید دقیق و سر موقع همه اتفاقات مالی را ثبت، کنترل و بازنگری دقیقی رو کار روزانه خود داشته باشد.

 6- رازداری کامل حسابدار حرفه ای در مورد اطلاعات مالی شرکت و سهام داران


حسابدار همه اطلاعات مالی سازمان را میداند. چرا که او مورد اعتماد مدیریت سازمان است و از جزئی ترین مسایل مالی صاحبان سهام و مدیران آگاه می باشد. یک حسابدار موفق در پاسخ به این اعتماد لازم است بسیار رازدار  و از افشای مسایل مالی سازمان خود خودداری کند.

حسابدار حرفه ای و موفق



7- توانایی کار با انواع نرم افزارهای حسابداری


با توجه به تنوع نرم افزارهای حسابداری یک حسابدار موفق باید به روش و اصول کار با نرم افزارها مسلط باشد تا به محض استفاده شرکت از یک نرم افزار جدید بتواند در کوتاه ترین مدت به آن نرم افزار تسلط پیدا کند.

سوالات متداول


فوت و فن هایی که یک حسابدار حرفه ای باید بداند چیست؟


انتخاب هدف و برنامه ریزی آن به نحو صحیح جهت دستیابی به جایگاه های برتر، تسلط به قوانین مالیاتی و توانایی ارائه گزارش به طور منظم و دقیق ، توانایی ارائه پیشنهادات سازنده و مفید برای کاهش هزینه ها و افزایش سود شرکت، برخورداری از روابط عمومی بالا و فن سخن وری جهت برقراری ارتباط با مدیران و سرمایه گذاران و سازمانهای بیرونی، نظم و دقت بالا در امور مالی و رازداری در مورد کلیه اطلاعات مالی شرکت و افراد سهام دار.

سخن آخر


در این مقاله در مورد کارهایی که یک حسابدار موفق برای دستیابی به جایگاه های بزرگ و برتر باید انجام دهد، همچنین فوت و فن هایی که باید به عنوان یک حسابدار حرفه ای بداند، صحبت شد. گفتیم اعتماد به نفس کافی در کنار مطالعه، تلاش پیگیر و مستمر و برخورداری از یک برنامه‌ی هدفمند جزء عامل های مهم موفقیت حسابدار هستند که می‌توانند یک حسابدار را به درآمد بالا نیز برسانند.

در پایان می توانید برای اطلاعات بیشتر مقالات ویژگی های حسابداران حرفه ای  و  به عنوان یک حسابدار مسئولیت پذیر باشید  را نیز مطالعه کنید.

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید