15 تا از بهترین دانشگاه های حسابداری ایران

تاریخ انتشار: 1402/08/11

15 تا از بهترین دانشگاه های حسابداری ایران

وقتی بحث دانشگاه به میان می‌آید، همه‌ی ما به دنبال بهترین دانشگاه ها هستیم این امر در مورد حسابداری نیز صدق می‌کند و افراد علاقه مند به تحصیل در گرایش های رشته حسابداری به دنبال بهترین دانشگاه های حسابداری ایران هستند. لذا در این مقاله تصمیم گرفتیم به معرفی این دانشگاه ها بپردازیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های حسابداری

لیستی از بهترین دانشگاه ها برای رشته حسابداری در کشور ما عبارتند از:

    • دانشگاه فردوسی مشهد؛
    •  شهید بهشتی تهران؛
    • دانشگاه شیراز؛
    • دانشگاه تهران؛
    • دانشگاه فنی و حرفه ای دخترانه دکتر شریعتی؛
    • دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران؛
    • دانشگاه فنی و حرفه ای استان البرز؛
    • دانشگاه خوارزمی؛
    • دانشگاه فنی و حرفه ای شماره 2 تبریز؛
    • دانشگاه فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی؛
    • دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام؛
    • دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال؛
    •  آزاد اسلامی تهران جنوب؛
    • دانشگاه فنی و حرفه ای شمسی پور؛
    • دانشگاه فنی و حرفه ای ولیعصر تهران.

 

معرفی بهترین دانشگاه های حسابداری در ایران


بهترین دانشگاه های حسابداری

1- دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1328 تاسیس شد و در سال 1334 با صدور مجوز دیگری دانشکده ادبیات با پنج رشته‌ به طور جدا تاسیس یافت.

دانشکده علوم اداری و اقتصادی این دانشگاه در سال 1366 با هدف تامین و تربیت نیروی انسانی متخصص کشور درحوزه های مختلف اقتصاد، حسابداری، مدیریت مالی، حقوق و علوم سیاسی تاسیس شد. تمام فعالیت های آموزشی آن از مهر سال 1367 با  120 دانشجو در رشته های کارشناسی حسابداری، اقتصاد بازرگانی و مدیریت بازرگانی آغاز گردید. درسال های بعد اقتصاد نظری، کارشناسی حقوق و مدیریت دولتی نیز اضافه شدند.

بزرگترین دانشگاه شرق کشور

دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین دانشگاه شرق کشور، در حال حاضر تعداد بیش از 25000 دانشجو در مقاطع  مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیلند که از این تعداد بیش از 2000 دانشجوی بین المللی را شامل می شود.

دانشگاه فردوسی رتبه اول فعالیت‌های فرهنگی ، اجتماعی و انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه‌های کشور، رتبه نخست در جشنواره نشریات دانشجویی، رتبه سوم جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رتبه‌های برتر در المپیادهای ورزشی، علمی ملی و بین‌المللی از جمله شیمی و ریاضی و... بخشی ازافتخارات این دانشگاه محسوب می شود. همچنین این دانشگاه با تمرکز بر دیپلماسی علمی، توانست رتبه اول در زمینه تعاملات علمی، پژوهشی و فناوری بین المللی را در بین دانشگاه های کشور کسب کند.

این دانشگاه با سوابق درخشان خود با مشارکت استادان، کارمندان، دانشجویان و دیگر ذی­نفعان، با گسترش مرزهای دانش، برخورداری از شهرت علمی و اثرگذاری اجتماعی، نهادی است که مرجعیت علمی ملی و بین المللی دارد.

هم اکنون دوره کارشناسی حسابداری مشترک بین دانشگاه فردوسی مشهد و کالج گریفیث کشور ایرلند برگزار می‌شود.

 


دوره کارشناسی حسابداری ویدیو


دانشگاه فردوسی مشهد و کالج گریفیث ایرلند

<i
>

دسترسی دارید

 2- دانشگاه شهید بهشتی تهران

این دانشگاه یکی از دانشگاه های دولتی برتر و در لیست بهترین دانشگاه ها برای رشته حسابداری محسوب می‌شود. گروه حسابداری آن در سال تحصیلی 1355-1354 فعالیت خود را در قالب دانشکده جامع انفورماتیک و آمار آغاز کرد. سپس دانشکده مدیریت و حسابداری با تجدید‌نظر ساختار دانشکده جامع انفورماتیک و مدیریت (1355) و تقسیم آن به سه دانشکده در سال 1370 تاسیس شد. اکنون با اعضای هیات‌علمی صاحب نام، در سطح بین‌المللی است. در مقاطع کارشناسی، ‌ارشد و دکتری در حال ارایه خدمات آموزشی و پژوهشی می‌باشند. همچنین این دانشکده با ارایه خدمات در کلینیک مدیریت و مرکز نوآوری، ارتباط سازنده‌ای با جامعه و صنعت دارد.

کارشناسی‌ارشد حسابداری دانشگاه شهید بهشتی از مهرماه 1370 راه‌اندازی شد و تا کنون در 18 دوره اقدام به پذیرش دانشجو کرد. امروز این دانشگاه افتخار دارد که یکی از استوانه‌های آموزش حسابداری و جزء با سابقه‌ترین دانشگاه‌های کشور در این زمینه محسوب می‌شود.

 3- دانشگاه شیراز

یکی از دانشگاه های قدیمی کشور و اولین دانشگاه کشور که دارای مدرک بین المللی است، دانشگاه شیراز می‌باشد. در سال 1325 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشگاه جزء یکی از پنج تا دانشگاه های برتر حسابداری کشور است و افراد فارغ التحصیل متبحر زیادی را در رشته های حسابداری تحویل جامعه داد.

دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی این دانشگاه در سال 1382 در چهارچوب 3 بخش با عناوین اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و حسابداری به طور رسمی شروع به فعالیت و در سال 1384 به دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی تغییر نام پیدا کرد. در سال 1385 بخش مدیریت و حسابداری در قالب دو بخش جداگانه فعالیت خود را ادامه دادند.

دکتر نمازی که جزء بهترین اساتید حسابداری کشور هستند نیز در این دانشگاه فعالیت دارند.

4- دانشگاه تهران

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های حسابداری، دانشگاه تهران است. در میان موسسات و سازمان‌های آموزش عالی کشور از هر لحاظ از جایگاهی رفیع برخوردار است. به دلیل اعتبار و اهمیت دانشگاه تهران در بین دانشگاه های کشور، از این دانشگاه با تعبیر "دانشگاه مادر" و "نماد آموزش عالی" یاد می‌شود. دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه فعالیت خود را به طور رسمی از سال 1343 آغاز کرد. اکنون در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجوی حسابداری می‌ پذیرد.

تمام دانشجویان در مقطع کارشناسی دانشگاه تهران با مفاهیمی از جمله پروسه دفتر داری، سیستم های اطلاعاتی حسابداری و دیگر حوزه های حسابداری مدیریت، حسابداری دولتی و نیز حسابرسی آشنا می شوند. پس از دریافت مدارک مربوط، آمادگی جهت حضور مفید در بازار کار را پیدا می کنند.

5- دانشگاه فنی و حرفه ای دخترانه دکتر شریعتی

مرکز آموزش شریعتی دارای حدود 508 دانشجو در رشته‌ های الکترونیک، معماری، آمار، حسابداری، کامپیوتر و طراحی دوخت در خانی‌ آباد تهران به مرحله بهره‌ برداری رسید. از سال 1390 این دانشکده به همراه 167 آموزشکده دخترانه و پسرانه در کل کشور، به طور کلی از وزارت آموزش‌ و پرورش فاصله گرفت و به وزارت علوم تحقیقات و فناوری پیوست گردید. تا به امروز با  بیش از 5700 دانشجو در حال فعالیت است. در یک کلام این دانشگاه یک دانشگاه نسل سوم بین المللی با استانداردهای جهانی، برند معتبر و محیط مناسب برای ورود سریع دانش آموختگان ماهر و موفق در بازار کار است.

6- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در سال63 به عنوان یکی از مراکز دانشگاهی مهم فعالیت خود را آغاز کرد. بسیاری از رشته‌های مطرح در سطح بین‌المللی با گرایش‌های مختلف در آن تدریس می‌شود. این دانشگاه دارای 118  تفاهم‌نامه پژوهشی با نهادها و سایر مراکز پژوهشی علمی دیگر است. در طول دوران فعالیت خود، طرح های برون‌دانشگاهی  و درون دانشگاهی فراوانی را به نام خود ثبت و به مرحله اجرا درآوردند. دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران، رتبه یک را در بین واحدهای دانشگاه آزاد به خود اختصاص داد. همراه با 12 دانشگاه ایرانی دیگر در ردیف دانشگاه های برتر جهان قرار دارد. دانشکده مدیریت و اقتصاد آن، پذیرای دانشجویان حسابداری در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری می‌باشد.

تمام مراحل آموزشی و تحقیقاتی این واحد دانشگاهی طبق مصوبات آموزشی شورای عالی برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که تاکنون آثار ثمربخش زیادی را برای کشور به ارمغان آورد. به عنوان مثال به ثبت بیش از 300 اختراع داخلی و بین‌المللی توسط افراد محقق این واحد می‌توان اشاره نمود.

 7- دانشگاه فنی و حرفه ای استان البرز

این دانشگاه در سال 74 در شمال استان البرز منطقه عظیمیه کرج تاسیس شد. اکنون به عنوان یکی از پویاترین آموزشکده های زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای کشور مطرح است. در مقطع کاردانی و کارشناسی حسابداری دانشجو می‌پذیرد.

8- دانشگاه خوارزمی

دانشگاه خوارزمی یکی دیگر از دانشگاه‌ های معتبر دولتی  در سال 1297 شمسی، به عنوان قدیمی‌ ترین دانشگاه ایران و نخستین موسسه آموزش عالی پیشرفته کشور تحت عنوان "دارالمعلمین مرکزی" در تهران تاسیس شد. این دانشگاه چند بار تغییر نام داد. از نام های سابق آن به دانشگاه تربیت معلم تهران و دانشگاه دانش‌ سرای عالی می‌توان اشاره نمود.

دانشکده علوم مالی این دانشگاه شامل 3 گروه آموزشی مدیریت مالی، حسابداری و ریاضیات مالی (مقطع ارشد) است که در گروه های مدیریت مالی و حسابداری در هر دو مقطع کارشناسی و ارشد دانشجو می‌پذیرد.

9- دانشگاه فنی و حرفه ای شماره 2 تبریز

این دانشگاه در زمینه های فنی و حرفه ای در سال 1374 با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در جوار هنرستان وحدت تبریز تاسیس شد. فعالیت خود را در دو رشته متالوژی و مکانیک خودرو آغاز نمود. در جهت پایداری دانشگاه و راه یابی افراد علاقمند به تحصیل، پنج رشته دیگر کامپیوتر، حسابداری، مدلسازی، الکترونیک و ساخت و تولید گرایش ماشین ابزار به تعداد رشته های موجود افزوده شدند.

 10- دانشگاه فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی

یکی دیگر از بهترین دانشگاه ها دانشکده فنی و حرفه ای پسران شماره 1 تهران ( انقلاب اسلامی) است. در میان دانشکده های فنی و حرفه ای از هر لحاظ از جایگاه خوبی برخوردار است. مرکز آموزش عالی فنی حرفه ای انقلاب اسلامی در سال 1367 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نمود. این دانشگاه یکی از دانشکده‌‎های فنی و حرفه‌‎ای بزرگ است که از ابتدای تاسیس تا کنون در تربیت تکنسین‌‎های متبحر نقش مهمی را ایفا کرد.

 11- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام

دانشگاه آزاد واحد یادگارامام خمینی فعالیت خود را در خرداد سال 1364 در رشته های معارف، کشاورزی، الکترونیک و مکانیک در مقاطع کاردانی و کارشناسی آغاز نمود. از امکاناتی که این دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می دهد می توان به بیش از 100 آزمایشگاه، کارگاه، آتلیه و همچنین آزمایشگاه همکار استاندارد نساجی و پوشاک با دستگاه های پیشرفته، کتابخانه مجهز و غنی، سالن های تربیت بدنی مجهز، کانون های فرهنگی و... اشاره کرد.

دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی را به عنوان قطب دانشگاه مهارتی و  کارآفرینی می‌شناسند. دانشکده مدیریت و حسابداری آن در سال 1392 رسماً تصویب و به عنوان دانشکده مستقل فعالیت خود را آغاز کرد. گروه حسابداری با سابقه بیش از 14 سال و نزدیک به 5800 نفر دانشجوی فعال در مقاطع کاردانی، کارشناسی و ارشد، بزرگترین گروه آموزشی دانشگاه واحد یادگارامام محسوب می شود.

12- دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال

دانشگاه آزاد واحد تهران شمال در سال 1365 مجوز تاسیس خود را از سازمان مرکزی اخذ و شروع بکار نمود. این دانشگاه در بین چهار واحد برتر دانشگاه آزاد ‌در سراسر کشور است. دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی آن به شکل رسمی از سال 75 فعالیت خود را آغاز کرد. رشته های آن در مقطع کارشناسی عبارتند از: حسابداری، مدیریت دولتی، بازرگانی، صنعتی، اقتصاد، مدیریت فرهنگی، مدیریت بیمه، امور بانکی، بانکداری، مدیریت آموزشی، مدیریت مالی.

13- دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب

سومین واحد تاسیس شده از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که در ردیف پنج دانشگاه برتر آزاد نیز هست، دانشگاه تهران جنوب است (دارای قدمت 36 سال). این دانشگاه، در تیر سال 1364 خورشیدی با محوریت رشته های فنی و مهندسی در شهر تهران تاسیس شد. دانشکده فنّی آن از نظر وسعت و تعداد دانشجو بزرگ ترین دانشکده فنّی در سطح کشور در بین دانشگاه‌های آزاد است. دانشگاه تهران جنوب دارای رشته های مدیریت دولتی، صنعتی، حسابداری، تکنولوژی و فناوری، بهداشت، مدیریت بیمه و امور بانکی، بانکداری، مدیریت مالی، اقتصاد، بازرگانی، مدیریت کسب و کار و گمرکی، حقوق و علوم سیاسی، روانشناسی و مشاوره، علوم تربیتی و تکنولوژی آموزش، صنایع، عمران و معدن، معارف و الهیات، مهندسی شیمی و پلیمر، هنر و معماری، مهندسی برق، زبان و ادبیات، علوم پایه، تربیت بدنی و علوم ورزشی می‌باشد.

14- دانشگاه فنی و حرفه ای شمسی پور

این واحد جزء دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای برتر در سطح کشور است. شامل 3 دپارتمان اصلی حسابداری، الکترونیک و کامپیوتر است. در هر 3 رشته در دو مقطع کاردانی به کارشناسی (کارشناسی ناپیوسته) و کاردانی پیوسته از طریق کنکور سراسری، دانشجو می پذیرد. در سال 1343 خورشیدی این مرکز را عزیز نبوی (پدر علم حسابداری ایران)، با نام موسسه عالی حسابداری و در قالب یک دانشکده خصوصی در میدان ونک تاسیس کرد. بعدها بنام «انستیتو تکنولوژی تهران» شناخته شد. و در سال 1353 توسط وزارت آموزش و پرورش خریداری که پس از انقلاب ، به افتخار یکی از فارغ‌التحصیلان آن حسینعلی شمسی‌پور به آموزشکده فنی شهید شمسی‌پور تغییر نام داد .این آموزشکده در سال 1389 دوباره تغییر نام یافت. امروزه با عنوان "دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی‌پور" به فعالیت آموزشی خود ادامه می‌دهد.

15- دانشگاه فنی و حرفه ای ولیعصر تهران

این دانشگاه به عنوان یکی از مراکز فنی و حرفه ای بسیار معتبر در آموزش دختران است. با استفاده از تجربیات اساتید متخصص و مهارت های مختلف علمی فرهنگی در زمینه آموزش رشته های پرکاربرد حسابداری، کامپیوتر و … فعالیت دارد.

معیارهای مهم تعیین اعتبار و اهمیت بهترین دانشگاه های حسابداری

در تعیین بهترین دانشگاه های حسابداری معیارهایی از قبیل سابقه، قدمت، تدریس اساتید بنام، ماهر و معروف، تحصیل افراد دانشجو ممتاز، ارزش مدارک تحصیلی در کشور و خارج از آن، تعامل دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های صنعتی، اداری، اجرایی و…، برخورداری از کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز و غنی، تعدد رشته‌ها، مکان و موقعیت جغرافیایی آن و... می‌تواند جزء معیارهای تعیین برتری و اهمیت یک دانشگاه باشد.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی بهترین دانشگاه های حسابداری در ایران پرداختیم. سعی کردیم اطلاعات خلاصه و مفیدی را در اختیار قرار دهیم. در پایان می‌توانید مقاله "معرفی بهترین آموزشگاه های حسابداری ایران" را مطالعه کنید تا با اساتید برتر حسابداری این آموزشگاه ها نیز آشنا شوید.

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید