انواع سرمایه گذاری در ایران

تاریخ انتشار: 1402/07/13

انواع سرمایه گذاری در ایران

انواع سرمایه گذاری -

با وجود تورم بالا دغدغه اکثر افراد امروزه سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری با هدف ایجاد درآمد یا افزایش ارزش دارایی در طول زمان صورت می‌گیرد. وقتی فردی کالایی را به عنوان سرمایه‌گذاری خریداری می‌کند، قصد مصرف آن کالا در همان زمان نیست، بلکه استفاده از آن در آینده برای خلق ثروت است.

برای هر سرمایه گذاری صرف هزینه‌ منابعی مانند زمان، پول، تلاش فرد سرمایه‌گذار و ... لازم است به این امید که در آینده بازدهی بیشتری نسبت به ابتدای کار باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سرمایه گذاری در ایران بیشتر آشنا کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری‌ها عبارتند از صرف پس‌انداز شما در دارایی‌ها یا اشیایی که ارزش آن‌ها بیشتر از ارزش اولیه‌شان است یا آن‌هایی که به تولید درآمد در طول زمان کمک می‌کنند.

- در تعریف دیگر سرمایه‌گذاری به معنی اختصاص  پول برای چیزی با انتظار سود از آن در آینده است. به عبارت دیگر تعهد پول یا سرمایه برای خرید وسایل یا دارایی‌های دیگر، به منظور کسب منافع از آن است.

- از نظرعلم اقتصاد، سرمایه گذاری به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی، به امید دریافت منابع با ارزش‌تر در آینده است.

 

انواع سرمایه گذاری از لحاظ زمان

انواع سرمایه گذاری را از لحاظ زمانی به 3 گروه تقسیم می‌کنند:

1- کوتاه مدت

دریافت بازدهی در کوتاه ترین زمان ممکن از اهداف سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است. در این نوع از سرمایه گذاری علاوه بر نیاز به شناخت دقیق از بازار مورد نظر، ریسک بالایی هم متوجه فرد سرمایه گذار است. مثال‌هایی از این نوع از سرمایه گذاری را می توان خرید و فروش ملک، خودرو، سرمایه گذاری در سهام در بازه زمانی کوتاه جهت دریافت سود از نوسان قیمت و ... نام برد.

2- سرمایه گذاری میان مدت

کسب بازدهی در طول چند ماه تا 2سال، هدف از این نوع از انواع سرمایه گذاری است. نسبت به سرمایه گذاری کوتاه مدت این مدل سرمایه گذاری کم ریسک تر است. همچنین نیاز به شناخت بالایی از بازار مورد نظر برای سرمایه گذاری و کسب سود ندارد. یک نمونه از سرمایه گذاری میان مدت، سرمایه گذاری در حسابهای بانکی هستند.

3- بلند مدت

هدف از سرمایه‌گذاری های بلند مدت، دریافت سود در بازه زمانی بلند مدت است. در این حالت باید صبور باشید و نوسانات را در طول زمان سرمایه گذاری نادیده بگیرید. بازدهی بازارهای مختلف در بلند مدت تفاوت هایی با هم دارند لذا انتخاب یک بازار مناسب توسط فرد سرمایه گذار در روش سرمایه گذاری بلند مدت بسیار اهمیت دارد. برای درک اهمیت این مطلب به جدول زیر توجه کنید.


بازه زمانی مسکن دلار طلا سپرده های بانکی بورس خودرو
1380 تا 1385 2.8 1.2 2.8 2.5 2.6 1.4
1385 تا 1390 2.4 1.3 3.5 2.5 2.7 1.5
1390 تا 1395 2 3 1.9 2.5 3 2.5
1395 تا 1400 7.2 7.7 10.5 2.5 18.5 6.5
مجموع 96 35 190 38 382 28


در بازه 1390 تا 1400 بازار بورس بازدهی بالایی نسبت به طلا داشته است. یا مثلا بازدهی در طول 20 سال سپرده بانکی از خودرو بیشتر است اما در طول 1395 تا 1400 بازدهی آن به مراتب کمتر از خودرو بود. به همین ترتیب با مقایسه بازارهای مختلف در طول زمان می‌بینید که انتخاب بازار مناسب در سرمایه گذاری بلند مدت اهمیت فراوانی دارد.

انواع روش های سرمایه گذاری

برای سرمایه گذاری روش های متنوعی وجود دارد از جمله سرمایه گذاری در:

- بورس؛

- مسکن و زمین؛

- طلا؛

- دلار و ارزهای خارجی؛

- ارزهای دیجیتال؛

- خودرو؛

- سپرده های بانکی.

 سرمایه گذاری در بورس

 

سرمایه گذاری در بورس

 

این نوع از سرمایه گذاری در سالهای اخیر گسترش زیادی داشت. از جمله مزایای این بازار می‌توان موارد زیر را برشمرد:

 امکان سرمایه گذاری با پول کم و با هر میزان سرمایه، مدیریت ریسک و شفافیت اطلاعاتی بالا، امکان جلوگیری از افت ارزش سرمایه بر اساس تورم، قدرت نقدشوندگی بالا، حضور در یک بازار کاملاً حرفه‌ای، قابلیت انجام معاملات غیر حضوری و آنلاین، امکان مشورت با افراد متخصص بازار بورس، تنوع بالای انواع روش های سرمایه گذاری در بازار بورس از قبیل سرمایه گذاری انواع صندوق ها و سهام صنایع مختلف ، عدم وابستگی به هیچ نهاد و شرکتی برای خرید و فروش، امکان سرمایه گذاری با هزینه ها و کارمزد های کم  و...

در طولانی مدت بازار بورس از نظر میزان بازدهی نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری ایران بهتر بود. (با توجه به جدول پاراگراف های قبلی نیز این موضوع مشهود است).


آموزش بورس

مسکن و زمین

یکی دیگر از انواع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در مسکن است که فرد دارایی خود را به خرید مسکن از جمله خانه و یا مغازه تخصیص می‌دهد. این نوع از سرمایه گذاری نیاز به سرمایه چند صد میلیونی  یا حتی چند میلیاردی دارد. لذا افرادی که سرمایه های پایینی دارند درآمدهای خود را به بازارهای دیگری مانند بورس، طلا و... اختصاص می‌دهند.

از مزایای مهم سرمایه گذاری در مسکن؛ ریسک کمتر این سرمایه گذاری، کسب سود حاصل از تغییرات قیمت مسکن، اجاره مسکن جهت حفظ اصل سرمایه از تورم و همچنین ایجاد یک منبع درآمد مازاد برای سرمایه گذار می‌باشد.  از دیگر مزایا می‌توان تنوع سرمایه گذاری بالا در حوزه زمین، مسکن، ملک تجاری، آپارتمان، ملک قدیمی و همچنین استفاده از تسهیلات مسکن را نام برد.

قدرت نقدشوندگی پایین از معایب این نوع سرمایه گذاری است.

 طلا 

سرمایه گذاری در طلا برعکس بازار مسکن با سرمایه کم نیز امکان پذیر است. از جمله ریسک های انواع سرمایه گذاری در طلا؛ اصل یا تقلبی بودن طلا و ریسک ناشی از مکان نگهداری آن است. البته با وجود صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا، این ریسک ها از بین رفتند و دغدغه خرید و فروش و مالیات طلا نیز برطرف شد.

مزیت استفاده از صندوق های سرمایه گذاری طلا یا گواهی های سپرده کالایی؛ امنیت بالای آنهاست که ریسک نگهداری از کالای فیزیکی را به صفر می رساند. کارمزد این روش ها نیز گاهی از هزینه اجرت ساخت طلای زینتی کمتر است.

- مزیت سرمایه گذاری طلا

از مزایای سرمایه گذاری در طلا قابلیت نقدشوندگی بالا نسبت به سایر بازارها مانند بازار مسکن، سهام و خودرو را می‌توان ذکر کرد (بازار طلا یکی از نقد شونده ترین بازارهای جهانی است). سرمایه گذاری طلا به عنوان سپری برای تامین امنیت سرمایه است. به خاطر تعیین نرخ طلا توسط نرخ جهانی انس، طلا هم از نوسان قیمت انس و هم با نوسان قیمت دلار، می‌تواند بازدهی داشته باشد.


سرمایه گذاری طلا یا سکه؟

دلار و ارزهای خارجی

یکی از انواع سرمایه گذاری های پر از ریسک و نوسان، سرمایه گذاری در بازار ارز است. در این نوع سرمایه گذاری پارامترهای زیادی مانند روابط خارجی، روابط اقتصادی، حضور دلالان این بازار، سیاست های دولتی و برخی سیاست های بانک مرکزی بر آن تاثیر گذار و دخیل است. از طرف دیگر در شرایطی خاص ممکن است معاملات برخی از ارزهای پرطرفدار مانند دلار و یورو با یکسری محدودیت ها همراه شود و نگهداری مقادیر زیادی از آنها تخلف به حساب آید. با سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت، ریسک بازار ارز کاهش می‌یابد.

دلار یکی از ارزهای رایج در دنیاست که بسیاری از بازارهای داخلی کشورهای دیگر بر اساس نوسانات دلار تنظیم می شوند.

از جمله مزایای سرمایه گذاری در دلار موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • امکان خرید و فروش به صورت فیزیکی و در لحظه؛
  • در این بازار می‌توان سرمایه خود را به صورت نقد و فیزیکی نگهداری کرد؛
  • افزایش چشمگیر ارزش دلار در سالهای اخیر در کشور ایران (هر چند این امر در کل برای کشور خوب نیست ولی برای فرد سرمایه گذار یک مزیت محسوب می‌شود).

 ارزهای دیجیتال

 

سرمایه گذاری ارز دیجیتال

 

یکی دیگر از انواع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری درارزهای دیجیتالی است که اخیرا بسیار زیاد بر سر زبان ها مخصوصا افراد جوان افتاده. سرمایه گذاری در این بازار نیاز به اطلاعات بالا دارد. ریسک سرمایه گذاری در برخی از انواع آن نیز زیاد است.

برخی از مزایای ارز دیجیتال عبارتند از:

  • تنوع بالا در انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه گذاری ؛
  • عدم نیاز به مجوز دولتی؛
  • رشد تصاعدی این بازار و میزان سود دهی بالا؛
  • وجود بازار 24 ساعته؛
  • امنیت بالا؛
  • هزینه های مقرون به صرفه سرمایه گذاری در بازار ارز؛
  • سرعت بالا در پرداخت در بازار رمز ارزها؛
  • جلوگیری از اثرات تورم روی سرمایه با سرمایه گذاری روی رمز ارزها؛
  • مستقل از اشخاص و نهادهای مختلف؛

از مزایای دیگر استفاده از ارز دیجیتال رعایت حریم خصوصی توسط آن است.

سرمایه گذاری خودرو

خرید و فروش خودرو یکی دیگر از انواع روش های سرمایه گذاری است. مثلا  خودرو را از طریق ثبت نام به صورت اقساطی می‌خرند و به نرخ آزاد می‌فروشند سپس از این اختلاف قیمت سود می‌برند. خودرو در ایران به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به شمارمی‌رود. اماعواملی مانند محدودیت در خرید خودرو به قیمت مناسب از کارخانه، تفاوت نرخ خرید آزاد و کارخانه، نقدشوندگی کمتر نسبت به طلا و برخی دیگر از سرمایه گذاری ها، هزینه نگهداری، تعمیرات، بیمه خودرو وعوارض آن از معایب این نوع سرمایه گذاری است و منجر به ترجیح سرمایه گذاری بسیاری از افراد در بازارهای دیگر نسبت به خودرو شد.

سپرده های بانکی

سرمایه گذاری در سپرده های بانکی و کسب سود از آن برای بسیاری از افراد به عنوان یک سرمایه گذاری مناسب و کم ریسک ترین نوع سرمایه گذاری است. این سرمایه گذاری متناسب با ریسک کم، سود کمتری را نیز نسبت به بسیاری از سرمایه گذاری های دیگر دارد.

داده‌های تاریخی نشان می‌دهند که در طی سالهای گذشته میزان سود از سپرده های بانکی بسیار کمتر از میزان تورم بود. به عبارت دیگر سرمایه گذاری در این سپرده ها در جهت حفظ قدرت خرید و ارزش پول چندان کارآمد نبوده است.

 

مقایسه سپرده های بانکی با تورم

 

سایر سرمایه گذاری ها

انواع دیگری از سرمایه گذاری ها از جمله سرمایه گذاری در شرکتهای دانش بنیان، سرمایه گذاری در بازار جهانی فارکس و سرمایه گذاری با راه اندازی کسب و کار هستند که برای کسب سود و بازدهی مناسب نیازمند اطلاعات و تجربه بالاست.

 

سایر سرمایه گذاری ها

سخن آخر

سرمایه گذاری فارغ از مبلغ سرمایه موجود، در زندگی هر فردی ضروری است. اما در گام اول باید هدف اصلی از سرمایه گذاری خود را شناسایی کنید سپس با توجه به وضعیت موجود و سنجش شرایط خود یک بازار مناسب جهت سرمایه گذاری را انتخاب کنید تا به نتیجه مطلوب و دلخواه برسید. در این مقاله سعی کردیم انواع مهم روش های سرمایه گذاری را به شما معرفی کنیم تا با دید بهتری تصمیم بگیرید. در پایان اگر سرمایه گذاری موفقی داشته‌اید برای ما کامنت کنید.

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید