شناسایی 3 هزار و 700 پزشک متخلف در سال 1402

تاریخ انتشار: 1403/05/28

شناسایی 3 هزار و  700 پزشک متخلف در سال 1402

طبق گزارش رسانه مالیاتی ایران، آقای شاهین مستوفی، رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تبیان عنوان کرد: بخشی از مسئله عدم شناسایی فرار مالیاتی در کشور مربوط به روزنه‌های تخلفی نظیر حساب‌های اجاره‌ای است که یکی از عوامل فرارهای مالیاتی در کشور محسوب می‌شود.

رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ظرف سه سال قبل، 5.5 میلیون مودی جدید به واسطه بهره‌برداری از اطلاعاتی که در اختیار سازمان قرار گرفته است شناسایی شدند، اظهار داشت: در سال 1400 آمار مودیان شناسایی شده حدود 4 میلیون نفر بود که این میزان در سال 1403 به حدود 9.5 میلیون نفر رسید.

ایشان در مورد پزشکانی که از کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند اظهار داشت: بر اساس جزء (2)  بند (ط) تبصره (6)  قانون بودجه سال 1402، کلیه حرف پزشکی موظف بودند از دستگاه کارت‌خوان برای دریافت وجوه حاصل از معالجه بیمار خود استفاده کنند. در این زمینه طبیعتاً تخلفاتی از طرف برخی افراد وجود داشت که ما هم مکلف بودیم گزارش اقدامات خود را به مجلس و هم مرجع صدور مجوز پزشکان ارائه دهیم. در سال 1403 نیز افراد مکلف به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی در صورت تخلف، مشمول جرائم ماده (24) قانون پایانه‌های فروشگاهی خواهند بود.

آقای مستوفی با اشاره به امکان گزارش تخلفات پزشکان توسط مردم بیان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور سامانه‌ای را با عنوان «سوت‌زنی» ایجاد کرد که مردم می‌توانند تخلفات فرار مالیاتی را از طریق این سامانه در اختیار سازمان قرار دهند. شهروندان با مراجعه به درگاه ملی مالیات به نشانی intamedia.ir/tax-fraud در قسمت ویژه «سوت زنی» گزارش‌های خود را ارسال کنند و از پاداش ویژه آن که تا یک درصد (1 % ) مبلغ مالیات قطعی وصول شده خواهد بود بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند شکایات، پیشنهادها و سوالات مالیاتی خود را از طریق سامانه 1526، مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور مطرح نمایند تا این موارد از سوی سازمان مورد رسیدگی قرار گیرد، افزود: البته سازمان، صرف دریافت گزارشات مردمی، فرد را متخلف اعلام نمی‌کند بلکه از طریق واحدهای اجرایی که در سازمان امور مالیاتی تاسیس شده، بازدید میدانی انجام داده و راستی آزمایی می‌کند. ناظر بر این اقدام، سازمان امور مالیاتی کشور 3700 پزشک متخلف در سال 1402 را که به جای استفاده از دستگاه کارتخوان نسبت به اخذ وجه نقد و یا اجبار بیماران به واریز وجه به حساب های بانکی معرفی شده از سوی آنها اقدام نمودند شناسایی کرده است.

وی عنوان کرد: همچنین در دو فقره عملیات بازرسی بر اساس ماده (181) قانون مالیات‌های مستقیم و با بهره‌گیری از اطلاعاتی که وجود داشت، بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان در دو استان خراسان رضوی و آذربایجان غربی از ابتدای سال تاکنون فرار مالیاتی شناسایی کردیم که بخشی از آن در حال وصول است.

رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی در پایان تاکید کرد: سعی می‌کنیم بر اساس پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان و اختیاراتی که قانون به ما می‌دهد از شیوه‌های نوین برای شناسایی مودیان استفاده کنیم. در حال حاضر اقداماتی برای شناسایی کلیه‌ی فراریان مالیاتی و نه صرفاً پزشکان در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال خبرهای خوبی به اطلاع مردم می‌رسانیم.

سازمان امور مالیاتی در دهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ شایسته تقدیر شد

سازمان امور مالیاتی در دهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ شایسته تقدیر شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اهدا لوحی از رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی تقدیر و قدردانی کرد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/06/21
تشکیل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی

تشکیل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از تشکیل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی در این سازمان به منظور تکمیل زنجیره ارائه خدمات مالیاتی فناورانه و محاسبه و مطالبه مالیات به صورت سیستمی خبر داد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/06/21
مهم‌ترین راهکار مقابله با فرار مالیاتی شفافیت است که از طریق سامانه مودیان محقق می‌شود

مهم‌ترین راهکار مقابله با فرار مالیاتی شفافیت است که از طریق سامانه مودیان محقق می‌شود

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین راهکار مقابله با فرار مالیاتی شفافیت است که از طریق سامانه مودیان و اجرای کامل آن محقق خواهد شد و تحولی بزرگ در مبارزه با فراریان مالیاتی دانه درشت و تحول در نظام مالیاتی رقم خواهد زد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/06/21
25 شهریور؛‌ آخرین مهلت‌ استفاده فعالان اقتصادی از بخشودگی جرائم مالیاتی

25 شهریور؛‌ آخرین مهلت‌ استفاده فعالان اقتصادی از بخشودگی جرائم مالیاتی

براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مودیانی که تا تاریخ 25 شهریور کلیه بدهی مالیاتی خود را پرداخت نمایند مشمول بخشودگی جرائم قابل بخشش قرار خواهند گرفت.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/06/19

دانلود نسخه PDF خبر

نظرات خود را ثبت نمایید

مشاوره رایگان