حسابداری ابری چیست؟ (به همراه معرفی انواع ابر)

تاریخ انتشار: 1402/03/30

حسابداری ابری چیست؟ (به همراه معرفی انواع ابر)

 امروزه با پیشرفت تکنولوژی اکثر کسب‌وکارهای کوچک به فناوری ابری متکی خواهند شد. به‌عنوان یک حسابدار باهوش که به دنبال افزایش کارایی و خدمات بهتر به مشتریان خود هستید، باید به خوبی با حسابداری ابری و مزایای آن آگاه شوید.

اگر با سیستم حسابداری‌ابری کار می کنید مشتریان شما احتمالاً در مورد این «ابر» مرموز، فضای ابری، امنیت داده‌هایشان، هزینه نرم‌افزارهای مربوط به این نوع از حسابداری و غیره سوالاتی خواهند داشت.

در مورد حسابداری آنلاین در مقاله سیستم حسابداری آنلاین صحبت کرده‌ایم و در مورد مزایا و معایب آن توضیح داده‌ایم. حسابداری ابری نیز یک نوع حسابداری آنلاین است که در این مقاله قصد داریم به طور مفصل تر توضیح دهیم.


مطالعه بیشتر: حسابداری آنلاین یا اینترنتی

 حسابداری ابری چیست؟


حسابداری ابری، سیستمی است که امکان دسترسی چند کاربر و ذخیره سازی امن آنلاین یا از راه دور سرور را فراهم می کند. کاربران شما همه داده‌های شما را به ارایه‌دهندگان فضای ابری ارسال می‌کنند، جایی که داده‌ها پردازش و به‌طور ایمن ذخیره و بازگردانده می‌شوند. فناوری ابری به ساده سازی و رشد فرآیندهای تجاری کمک می‌کند.

 سیستم پردازش ابری


پردازش ابری در واقع به مدلی از پردازش های شبکه ای اشاره دارد یعنی مدلی که برنامه ها و نرم افزارها بر روی مجموعه ای از سرورهای متصل به یکدیگر به جای یک سرور پردازش و اجرا می شوند.

سیستم حسابداری ابری

سیستم حسابداری ابری/ انواع ابر برای پیاده سازی

 

1- ابر خصوصی یا Private Clouds 


ابر خصوصی نوعی محیط محاسبات ابری است که خدمات زیرساخت فناوری اطلاعات را به کاربر یا سازمان خاصی ارایه می‌دهد. در فضای ابری خصوصی امنیت اطلاعات بالاتر از عمومی است، زیرا کنترل بهتری روی سرور اعمال می‌شود.

2- ابر عمومی Public Clouds  


ابرهای عمومی جزء یکی از فضاهای ابری پرکاربرد هستند.

در حالی که ابرهای خصوصی خدمات محاسباتی را فقط به یک سازمان ارایه می‌دهند، ابرهای عمومی توسط فروشندگان شخص ثالثی مدیریت می‌شوند که خدمات محاسبات ابری درخواستی را به چندین سازمان ارایه می‌دهند. برخی از نمونه‌های ابرهای عمومی عبارتند از: گوگل، خدمات وب آمازون و غیره.

3- ابرهای ترکیبی یا Hybrid Clouds 


ابرهای ترکیبی امکان ادغام ویژگی های ابر خصوصی و عمومی را در یک زیرساخت واحد فناوری اطلاعات فراهم می‌کنند. ابرهای ترکیبی، محیط‌های ابری خصوصی و عمومی را از چندین فروشنده گرد هم می آورد و یک محیط ابری انعطاف پذیر و مقیاس پذیر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امنیت اطلاعات در مدل ترکیبی بالاتر از ابر عمومی و خصوصی است. از جمله ابرهای ترکیبی، گوگل درایو را می‌توان نام برد.

4- چند ابری (ابرهای چندگانه) یا Multi-Clouds 


ابرهای چندگانه را اغلب با ابرهای ترکیبی اشتباه می گیرند. ابرهای چندگانه چندین ابر عمومی را از ارایه دهندگان خدمات ابری مختلف گرد هم می‌آورند، در حالی که ابرهای ترکیبی ویژگی های محیط های ابری عمومی و خصوصی را یکپارچه می‌کنند.

انواع ابرها در فضای ابری

آیا دیتاهای مالی در حسابداری ابری امن است؟


دغدغه ای که همواره یک کاربر در مورد یک روش یا سیستم نگران است، امنیت اطلاعات و داده ها هست.

راه حل های حسابداری ابری روشی به همان اندازه ایمن (و گاهی اوقات حتی ایمن تر) برای ذخیره اطلاعات مالی نسبت به نرم افزار حسابداری سنتی ارایه می دهند. به عنوان مثال، رایانه یا لپ‌تاپ شرکتی با اطلاعات مالی مهم ممکن است گم یا دزدی شود، که می‌تواند منجر به نقض اطلاعات شود. با این حال، حسابداری‌ابری هیچ اثری از داده‌های مالی روی رایانه‌های شرکت باقی نمی‌گذارد و دسترسی به آن داده‌ها در فضای ابری رمزگذاری شده و با رمز عبور محافظت می‌شود.

 اشتراک داده ها در سیستم حسابداری سنتی و ابری


به اشتراک گذاری داده ها نیز در سیستم ابری کمتر باعث نگرانی است. با حسابداری ابری، دو نفر به سادگی به حقوق دسترسی به یک سیستم با رمزهای عبور منحصر به فرد خود نیاز دارند. روش‌های سنتی اغلب برای انتقال دیتاها به درایوهای فلش نیاز دارند که ممکن است گم یا سرقت شوند.


حسابداری ابری چطور کار می کند؟


حسابداری مبتنی بر ابر با استفاده از نرم افزار ایمن مبتنی بر وب برای کمک به ساده سازی فرآیندهای تجاری کار می‌کند. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و تیم‌های مالی آنها می‌توانند به تمام داده‌های کلیدی از مکان‌هایشان دسترسی داشته باشند، که همکاری و گزارش‌دهی مالی را آسان‌تر می‌کند.

کاربران می‌توانند از طریق اینترنت یا سایر شبکه‌ها از طریق ارایه دهنده خدمات برنامه کاربردی ابری به برنامه های کاربردی نرم افزار دسترسی داشته باشند. با نرم‌افزار مبتنی بر ابر، یک شرکت مجبور نیست دسکتاپ‌های فردی را با نرم‌افزار راه‌اندازی کند، زیرا همه افراد شرکت می‌توانند با دستگاه‌های خود به فضای ابری دسترسی داشته باشند.

از تیم های مالی گرفته تا حساب های دریافتنی، تیم ها یا شعب از راه دور می‌توانند به همان داده های کلیدی و سوابق مالی دسترسی داشته باشند. صرفه جویی در زمان و هزینه نیز از مزایای سیستم حسابداری ابری است.

سیستم حسابداری ابری

سوالات متداول

 

1- آیا حسابداری ابری در پول ما صرفه جویی می کند؟


شرکت‌هایی که از حسابداری ابری استفاده می‌کنند به زیرساخت سرور اولیه کمتری برای ذخیره داده‌ها نیاز دارند و کارکنان فناوری اطلاعات نیازی به نگهداری آن یا به روز رسانی سیستم حسابداری ابری ندارند. هزینه‌ های سربار کمتر و عدم خرید نرم افزار جدید به معنای صرفه جویی بیشتر برای مشاغل است. برای دنیای داخلی و حسابداری سنتی دقیقا برعکس است. هر بار که یک شرکت رشد می کند، با هزینه های مجوز نرم افزار و تعمیر و نگهداری بیشتر و همچنین مجوزها و هزینه های جدید برای پایگاه داده، مدیریت سیستم و سایر نرم افزارها مواجه می شود.

2- خطرات حسابداری ابری چیست؟


خطرات حسابداری ابری ممکن است شامل نقض حریم خصوصی، تهدیدات امنیتی و مسایل فنی باشد که می‌تواند باعث اختلال در سیستم شود. با این حال خطرات محدودی با نرم افزار ابری وجود دارد و بسیاری می‌گویند که مزایای آن بیشتر از خطرات است.

3- هزینه های مرتبط با حسابداری ابری چیست؟


هزینه های مرتبط  به نوع سیستم حسابداری ابری که برای کسب و کار خود انتخاب می‌کنید بستگی دارد. هزینه‌ها می‌تواند با میزان فضای ذخیره‌سازی و میزان مصرفی که برای آن ثبت‌نام کرده‌اید متغیر باشد.

سخن آخر


سیستم حسابداری ابری می‌تواند کسب‌وکار شما را به سطح بالاتری ببرد، به طوری که شما و کارمندانتان می‌توانید با همراهی یکدیگر و سازماندهی بیشتر کارآمدتر شوید.

به عنوان مثال، چون حسابداری مبتنی بر فضای ابری  یک نوع حسابداری آنلاین است لذا یک کارمند بلافاصله پس از انجام خدمات، می تواند از مشتری فاکتور بگیرد. در نتیجه همین امر به شما امکان می دهد سریعتر فاکتور را دریافت و سریعتر پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین دوره حسابداری بازار کار

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید