اولین روز کاری و نکات ضروری برای شروع این روز

تاریخ انتشار: 1401/09/01

اولین روز کاری و نکات ضروری برای شروع این روز

اولین روز کاری خود را چگونه شروع می کنید! همیشه اولین ها در زندگی با کمی استرس همراه بوده. اولین روز دبستان، اولین سال شرکت در کنکور، اولین روز ورود به مقطع بالاتر مانند دانشگاه، اولین بار که به خواستگاری رفتید، اولین باری که معامله ای را انجام دادید و...

در همه ی این دوران به تدریج و با آموزش یاد گرفتید که چطور باید رفتار کنید تا به موفقیت برسید. اگر کاری را شروع کردید و در ابتدای راه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه شوید تا نکات مهمی را برای شروع اولین روز کاری در اختیارتان قرار دهیم.

شغل جدید خود را چگونه شروع کنیم؟


همیشه در اولین روز شروع یک شغل باید خیلی خوب عمل کنید. تا دیگران تحت تاثیر رفتار و عملکرد شما قرار بگیرند. به این منظور در روز اول کاری نکات زیر را در نظر بگیرید

نکات ضروری برای شروع اولین روز کاری



    • شناسایی اولویت های تیم کاری


اولین روز کاری خیلی مهم است. در روز اول بعد از اینکه با محیط کار و تیم آشنا شدید ، اولویت های آن ها را شناسایی کنید. بررسی کنید که وجود چه مشکلاتی در تیم باعث شده در روند سازمان اختلالی به وجود آید. اگر راه حلی برای  رفع مشکلات دارید آن ها را به تیم ارایه دهید.

    • ارتباط با مدیر


در روزهای اول کاری بعد از اینکه وظایف خود را انجام دادید با مدیر ملاقات کنید و گزارشی از کارهایی که انجام داده اید را به اطلاع او برسانید و از او برای عملکرد خود و پیشرفت شرکت نظرخواهی کنید . با این کار در درجه اول ارتباط صمیمانه ای ایجاد می شود و هم مدیر میفهمد که کار دراین شرکت برا ی شما اهمیت دارد. سعی کنید این روند را همیشه تکرار کنید و نظر او را در امور مختلف بخواهید تا از دیدگاه مدیر یک کارمند ایده آل باشید.

    • آشنایی با همکاران



شما قرار است ساعات زیادی از روز را با همکاران سپری کنید بنابراین باید در اولین روز کاری خوب برخورد کنید و سعی کنید  ویزگی های اخلاقی و رفتاری آن ها را به تدریج بشناسید و طوری رفتار کنید که باعث ناراحتی و دلخوری آن ها نشود. می توانید از آن ها بخواهید که خود را معرفی کنند و برای آشنایی بیشتر خلاصه ای از مسیولیت خود را در آن سازمان بگویند.

    • بررسی ساختار سازمان



اگر در روز اول کاری ساختار و استانداردهای سازمان را بررسی کنید در روزهای دیگر بهتر و با دقت تر می توانید کارها را انجام دهید و کمتر دچار مشکل می شوید.

    • بررسی نیازهای شرکت


در روز اول کاری لیستی از نیازهایی که در شرکت وجود دارد را یادداشت کنید ، بررسی کنید که چه نیازهایی توسط شما برطرف می شود و برای چه نیازهایی لازم است از سایرین کمک گرفته شود مثلا اگر برای تبلیغات شرکت نیاز به یک گرافیست یا عکاس هست در صورتیکه در حیطه وظایف شماست می توانید به مدیر پیشنهاد دهید و آن را انجام دهید یا درخواست یک نیرو برای این کار کنید.

    • حضور به موقع سر کار



حضور به موقع و بی تاخیر در محل کار مخصوصا وقتی اولین روز کاری خود را شروع کرده اید بسیار مهم است و این حس به مدیر و کارمندان دیگر القاء می شود که شما یک فرد وظیفه شناس هستید. حتی بهتر است چند دقیقه ای زودتر حاضر شوید.

    • پوشش مناسب داشته باشید


پوشش شما در اولین روز کاری در دیدگاه مدیر و کارمندان نقش ویژه ای دارد پس سعی کنید در این روز هوشمندانه لباس بپوشید. از پوشش لباس های چروک ، نامرتب و شلخته وار خودداری کنید. لباسی که در روز اول می پوشید تا مدت ها در ذهن سایرین می ماند.

    • از خجالتی بودن دست بردارید


خجالتی و زیاد ازحد ساکت بودن مخصوصا در اولین روز کاری باعث می شود مدیر و سایر کارمندان فکر کنند که شما کار زیادی بلد نیستید.

    • در اولین روز کاری موبایلتان در حالت سکوت باشد



وقتی مدام گوشی همراه شما به صدا در می آید و با آن در حال صحبت کردن یا پیام دادن باشید این حس القاء می شود که شما به کارتان بی اهمیت هستید و در محیط کار وقت تلف می کنید

    • اصول و قوانین سازمان را بشناسید


در روز اول کاری سعی کنید تا با قوانین سازمان آشنا شوید مثلا لیست مسیولیت هایی که مختص شما هست را بپرسید یا اینکه ساعت ناهار و استراحت چه تایمی است یا اگر تلفن یکی از بخش ها زنگ خورد و در محل نبودند آیا شما حق دارید که به آن جواب دهید. و....

    • در اولین روز از شغل قبلی خود شکایت نکنید


تعدادی از ما آدم ها عادت داریم بعد از ترک یک مکان  تمام خوبی های آنجا را فراموش می کنیم و فقط نکات منفی را می بینیم. در روز اول کاری خود سعی کنید این عادت را ترک کنید و مدام از شغل قبلی ، مدیر قبلی و مکانی که بودید شکایت نکنید. چون در نظر بقیه یک فردی می شوید که از همان اول مرتب بدگویی می کند

    • از زبان بدن در روز اول کاری غافل نشوید



همانطور که در یکی از مقالات سایت حصین یار گفتیم زبان بدن نقش بسیار موثری در ایجاد ارتباط با سایرین دارد. با زبان بدن می توانید خیلی از پیام های خود را بدون صحبت کلامی انتقال دهید پس حواستون به نقش این عامل مهم باشد.

    • از شبکه های اجتماعی در روز اول فاصله بگیرید


وقتی از همان روز اول  مرتب گوشی دستتان است و در این شبکه اجتماعی و آن شبکه مانند واتزاب،تلگرام،اینستاگرام و.... چرخ می زنید چندان جلوه خوبی در محیط کاری ندارد. می توانید زمان استراحت را به این کار اختصاص دهید

    • روز اول کاری در مورد همکاران و بقیه قضاوت نکنید


در اولین روز کاری خود در مورد بقیه تصمیم عجولانه نگیرید. بگذارید چند روزی بگذرد بعد در مورد رفتار آنها قضاوت کنید. چون قضاوت نادرست روی نحوه عملکرد شما در کار نیز تاثیر می گذارد

    • در اولین روز کاری تمام خواسته های خود را مطرح نکنید.


اگر در روز مصاحبه از بعضی خواسته های خود حرفی نزده اید در اولین روز کاری خود نیز سخنی به میان نیاورید. چون مطرح کردن تمام خواسته ها در همان روز اول باعث ایجاد یک دیدگاه  منفی به شما می شود. اگر خواسته مهم و ضروری دارید سعی کنید با رعایت ادب خیلی محترمانه مطرح کنید.

جمع بندی


در اولین روزهای کاری باید انرژی زیادی برای ثابت کردن خود و توانایی هایتان بگذارید. یادتون باشه کاری که شروع کردید روزی جزیی از رویاهاتون بوده پس تمام تلاش خود را برای حفظ و نگهداری آن کنید. با رعایت نکات بیان شده در روزهای نخستین کار خود سعی کنید روز به روز به فردی موفق  در حوزه کاری خود تبدیل شوید.

بیشتر بدانید: هوش هیجانی و تاثیر آن در استخدام افراد

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید