شناسایی فرار مالیاتی با تقاطع‌گیری داده های مالی

تاریخ انتشار: 1403/03/07

شناسایی  فرار مالیاتی با تقاطع‌گیری داده های مالی

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، حمید بهزادی بخش در مورد تمرکز دولت در مالیات‌ستانی هوشمند و سیستمی، اظهار داشت: تقاطع گیری داده‌های مالی با استفاده از سیستم‌های پیشرفته‌ تحلیل داده و بعضاً هوش مصنوعی انجام می‌گیرد تا دقت و سرعت بالایی در شناسایی تناقضات احتمالی وجود داشته باشد. این روش نه تنها به کاهش فرار مالیاتی کمک می‌کند بلکه منابع مالیاتی را بهبود بخشیده و اطمینان از عدالت مالیاتی را افزایش می‌دهد.

دستیار مردمی‌سازی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: در سال گذشته، ‌تقاطع گیری داده‌های مالی نقش بسزایی در افزایش شفافیت و کارایی سازمان‌ امور مالیاتی داشته است؛ این روش نوین که به واسطه فناوری‌های پیشرفته و تحلیل داده‌ها امکان‌پذیر است، پرونده‌های مالیاتی افراد و شرکت‌های بزرگ را با دقت بیشتری بررسی می‌کند؛ طی این فرایند اطلاعات متعددی از منابع مختلف جمع‌آوری شده و با اطلاعات ثبت شده توسط مودیان مالیاتی مقایسه شده است.

بهزادی بخش افزود:‌ تطابق داده‌های مالی منجر به کشف مواردی شده که در آن‌ها اختلافات قابل توجهی بین درآمدهای اظهارشده و داده‌های موجود وجود داشته، لذا نتایج این تطابق داده‌ها برخورد قاطع با پرونده‌های فرار مالیاتی بوده و این امر به نوبه خود، افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی را به دنبال داشته است.

دستیار مردمی‌سازی سازمان امور مالیاتی در رابطه با اهمیت اصلاح رفتار مالیاتی مودیان با تکیه بر تقاطع‌گیری داده‌های مالی، گفت: با توجه به پیامدهایی که ‌تقاطع گیری داده‌های مالی برای مودیانی که داده‌های نادرست ارائه می‌دهند به همراه دارد، این روش می‌تواند به ابزاری برای ترسیم خطوط قرمز و حدود قانونی تبدیل شود.

وی افزود:‌ وقتی شرکت‌ها و افراد می‌دانند که داده‌های مالیاتی آن‌ها به دقت بررسی و تحلیل می‌شود، احتمال کمتری وجود دارد که آن‌ها سعی کنند از طریق ارائه اطلاعات ناقص یا نادرست به فرار مالیاتی دست بزنند، بنابراین اجرای موفقیت‌آمیز و مداوم ‌تقاطع گیری داده‌های مالی می‌تواند تاثیر قابل توجهی در رفتار مالیاتی شرکت‌ها و مشاغل خاص با درآمدهای کلان داشته باشد.

بهزادی بخش خاطرنشان کرد: در سال گذشته با اجرای تقاطع گیری داده‌های مالی، 807 مورد از بزرگترین مودیان حقوقی کشور، سهم 30 درصدی در پرداخت کل درآمدهای مالیاتی کشور داشته‌اند.

50 درصد مالیات خودروهای لوکس اخذ شده است

50 درصد مالیات خودروهای لوکس اخذ شده است

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سازمان امور مالیاتی بابت خودروهای مشمول مالیات سال 1400 اعلام شده از طرف فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا)، دو هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه کرد که از آن محل بیش از پنجاه درصد تاکنون وصول شده است.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/03
پیرامون ثبت کد فعالیت‌های غیر مرتبط به هنگام ثبت نام در نظام مالیاتی

پیرامون ثبت کد فعالیت‌های غیر مرتبط به هنگام ثبت نام در نظام مالیاتی

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه کد فعالیت‌های معاف در ثبت نام مودیانی که دارای گردش مالی بالا هستند بررسی می‌شود، گفت: چنانچه اینتاکد انتخاب شده مغایر با فعالیت مودی باشد، نسبت به انجام عملیات حسابرسی و حسب مورد مطالبه مالیاتی اقدام می‌شود.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/02
در زمان ارائه فرم تبصره ماده 100، محل هزینه‌کرد مالیات را هم انتخاب کنید

در زمان ارائه فرم تبصره ماده 100، محل هزینه‌کرد مالیات را هم انتخاب کنید

روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: امکان انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات برای مودیان در زمان ارائه فرم تبصره ماده 100 فراهم شد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/02
تعیین تکلیف مالیات مقطوع و اظهارنامه‌های پیش‌فرض صاحبان مشاغل

تعیین تکلیف مالیات مقطوع و اظهارنامه‌های پیش‌فرض صاحبان مشاغل

براساس اطلاعیه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات مقطوع عملکرد سال 1402 و تکالیف اشخاصی که برای مالیات عملکرد سال 1402 آن‌ها «اظهارنامه پیش‌فرض» بارگذاری شده است مشخص شد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/02

دانلود نسخه PDF خبر

نظرات خود را ثبت نمایید

نظرات کاربران

مشاوره رایگان