اتمام پروژه های نیمه تمام در دستور کار نظام مالیاتی/ 1164 پروژه با انتخاب مودیان تامین اعتبار شد

تاریخ انتشار: 1403/05/16

اتمام پروژه های نیمه تمام در دستور کار نظام مالیاتی/ 1164 پروژه با انتخاب مودیان تامین اعتبار شد

با توجه به گزارش رسانه مالیاتی ایران، «طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها» در راستای مردمی کردن اقتصاد روز چهارشنبه 4 مرداد 1403 به صورت رسمی رونمایی شد؛ بنا بر اعلام سیاستگذاران و مسئولین اقتصادی و همچنین کارشناسان حوزه مالیات طرح فوق برای مودیان انگیزه بخش بود و باعث می شود آن‌ها حس کنند که می‌توانند در مسیر خدمات دولت و اولویت‌های پروژه های «ملی» و «استانی» نقش آفرینی کنند.

برای بررسی بیشتر ابعاد «طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها» با رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت‌وگو کردیم؛

سید محمدهادی سبحانیان در پاسخ به این سوال که چرا طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» به عنوان یکی از پروژه‌های تحولی نظام مالیاتی کشور در سال 1403 به حساب می‌آید، بیان کرد: این پروژه ملی در مفهوم کلان خود امکان تخصیص مالیات‌های پرداختی به پروژه‌های ملی و استانی توسط مودیان و تکمیل این پروژه‌ها را فراهم کرد و به یکی از مطالبات جدی مودیان در خصوص اعلام محل هزینه کرد و مصرف درآمدهای مالیاتی به شکل تاثیر گذار و عملیاتی پاسخ داده است.

ایشان در پاسخ به این سوال که مودیان چطور می‌توانند در طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها شرکت کنند، گفت: مودیان در جریان ارائه فرم «تبصره ماده 100» محل خرج کرد مالیات های پرداختی خودشان را با تخصیص آن به طرح‌ها یا پروژه‌های اولویت‌دار ملی و استانی تعیین می‌نمایند و به این شکل مشارکت موثری در توسعه و اجرای طرح‌های سازنده در زمینه‌هایی مثل بهداشت و درمان، آموزش، راه و ترابری و ... خواهند داشت.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ایران در مورد اینکه آیا اسامی مودیان در کنار پروژ‌ه‌هایی که در جریان ارائه فرم «تبصره ماده 100» انتخاب کرده‌اند، قابل مشاهده‌ است یا خیر؟ عنوان کرد: مودیانی که در انجام و راه‌اندازی طرح‌ها یا پروژه‌های انتخابی مشارکت داشته باشند، اسامی آنها در صورت رضایت اعلام عمومی می‌شود؛ طبق بررسی‌های انجام شده، مشارکت مودیان در تکمیل پروژه‌های عمرانی می‌تواند موجب بهبود نگرش آن‌ها نسبت به مصارف مالیاتی و مالیات ستانی عادلانه شود.

سبحانیان در پاسخ به این سوال که تخصیص منابع به پروژه‌های عمرانی چگونه صورت می‌گیرد؟ خاطر نشان کرد: طرح‌ها و پروژه‌ها بر اساس ضوابط قانونی و در چهارچوب معینی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از کلیه‌ی استان‌ها انتخاب و به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی می‌شوند.  شرط اساسی در انتخاب طرح و پروژه‌ها این موضوع است که حداکثر منافع عمومی را به دنبال داشته باشند و با منابع در نظر گرفته شده تا پایان سال خاتمه پیدا کنند و به بهره‌برداری برسند.

وی در ادامه افزود: به موجب آیین‌نامه اجرایی هیئت وزیران، سازمان امور مالیاتی کشور مبالغ تخصیص یافته مودیان به پروژه‌ها را به صورت سیستمی به اطلاع سازمان برنامه و بودجه کشور می‌رساند و سازمان برنامه نیز حداکثر 1 ماه بعد از دریافت اطلاعات اختصاص یافته به پروژه ها نسبت به تخصیص و اعتبار بودجه به آنها اقدام می‌کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در مورد اینکه از ابتدای اجرای پروژه مزبور تا 14 مرداد چه تعداد مودی در آن مشارکت داشته‌اند، گفت: تا کنون بیش از 300 هزار مودی در قالب فرم‌های «تبصره ماده 100» تعداد 1891 پروژه و طرح را برای تخصیص مالیات‌های پرداختی خودشان انتخاب کرده‌اند.

سبحانیان در پایان در پاسخ به اینکه منابع مالی چه تعداد از پروژه‌های انتخاب شده توسط مودیان تکمیل شده است، گفت: از میان طرح‌ها و پروژه‌های منتخب تعداد 1164 طرح و پروژه از محل پرداخت‌های مالیاتی مودیان و با انتخاب آن‌ها به طور کامل تامین اعتبار شده است و حداکثر تا پایان سال پایان می‌یابد و به بهره‌برداری خواهند رسید؛ سایر پروژه‌ها و طرح های باقیمانده و تکمیل منابع نشده نیز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، از محل درآمدهای مالیاتی این بخش، تامین بودجه و تکمیل می‌شوند.

25 شهریور؛‌ آخرین مهلت‌ استفاده فعالان اقتصادی از بخشودگی جرائم مالیاتی

25 شهریور؛‌ آخرین مهلت‌ استفاده فعالان اقتصادی از بخشودگی جرائم مالیاتی

براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مودیانی که تا تاریخ 25 شهریور کلیه بدهی مالیاتی خود را پرداخت نمایند مشمول بخشودگی جرائم قابل بخشش قرار خواهند گرفت.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/06/19
لیست داروهای وارداتی مشمول «حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده یک درصدی»  ابلاغ شد

لیست داروهای وارداتی مشمول «حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده یک درصدی» ابلاغ شد

معاون اول رئیس‌جمهور تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص تعیین داروهای وارداتی مشمول حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده یک درصدی را ابلاغ کرد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/06/17
برقراری آرامش تولید و تجارت، مهم‌ترین وظیفه دولت در ازای مالیات‌ستانی

برقراری آرامش تولید و تجارت، مهم‌ترین وظیفه دولت در ازای مالیات‌ستانی

رئیس جمهور با اشاره به بستر سازی مهم دولت‌ها برای ارتقا سطح تولید و تجارت گفت: دوام و قوام دولت به رونق صنعت، تولید و تجارت است؛ اگر تولید و تجارت نباشد یا رونق نداشته باشد، دولت هم دوام و رونق نخواهد داشت. دولت باید در ازای مالیاتی که از بخش تولید اخذ می‌کند، امنیت بخش تولید و تجارت را حفظ و ارتقا دهد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/06/17
تا سقف ده میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی و تا سقف سی میلیارد ریال برای اشخاص حقوقی

تا سقف ده میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی و تا سقف سی میلیارد ریال برای اشخاص حقوقی

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی از تفویض اختیار بخشودگی جرائم مالیاتی قابل بخشش تا سقف ده میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی و تا سقف سی میلیارد ریال برای اشخاص حقوقی به مدیران کل امور مالیاتی سراسر کشور خبر داد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/06/11

دانلود نسخه PDF خبر

نظرات خود را ثبت نمایید

مشاوره رایگان