مالیات در امور زیربنایی و توسعه‌ای و افزایش سطح رفاه کشور مصرف شده است / هزینه‌کرد مالیات در امور زیرساختی و توسعه‌ای گامی رو به جلوست

تاریخ انتشار: 1403/03/08

مالیات در امور زیربنایی  و توسعه‌ای و افزایش سطح رفاه کشور مصرف شده است / هزینه‌کرد مالیات در امور زیرساختی و توسعه‌ای گامی رو به جلوست

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، طی 2/5 سال گذشته شاهد اقدامات مهمی از سوی دولت در راستای شفاف‌سازی درآمد مودیان و دریافت مالیات حقه از همگان هستیم؛ با اقدامات صورت‌گرفته، توانستیم مالیات‌ستانی از اصناف و مشاغل را تا حد قابل قبولی افزایش دهیم. افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت به معنای کاهش کسری بودجه و تورم در کشور است. این مبالغ در زمینه ارائه خدمات به مردم به کار گرفته می‌شود. به طور مثال، ارائه خدمات آموزشی، درمانی، بیمه‌ای و بهداشت به مردم از محل درآمد‌های مالیاتی تامین مالی می‌شود. به زعم کارشناسان، هر چقدر بتوانیم از وابستگی به درآمد‌های نفتی کم کنیم و به مالیات به عنوان یک منبع پایدار درآمد متکی شویم، به نفع کشور است. به این ترتیب، اداره کشور بر اساس درآمد‌های مالیاتی صورت می‌گیرد و درآمد‌های نفتی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها به کار می‌افتد.

 سیدعلی صدری، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  گفت: طی سالیان گذشته چاه‌های نفتی و درآمدهایش باعث شده‌اند اقتصاد کشورمان به رشد مورد نظر نرسد. وابستگی دولت‌ها به درآمد‌های نفتی عقب‌ماندگی اقتصادی را برای‌مان رقم زده است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: شاید اگر در چاه‌های نفتی را ببندیم و به درآمد‌های این حوزه وابستگی نداشته باشیم، بتوانیم شرایط بهتری را برای کشور به لحاظ اقتصادی رقم بزنیم.

صدری گفت: سیاست دولت سیزدهم که تلاش دارد به دریافت مالیات حقه از همگان بپردازد و هزینه اداره کشور را از این محل تامین کند، مثبت ارزیابی می‌شود. هزینه‌کردن درآمد‌های مالیاتی در امور زیرساختی و توسعه‌ای قطعاً برای‌مان منفعت دارد و گامی به جلو محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی در زمینه حقوق و دستمزد و مزایای اینچنینی برای‌مان منفعتی ندارد و همانطور که دولت در دستور کار قرار داده است، باید از این مبالغ در امور زیربنایی توسعه‌ای بهره بگیریم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: این رویه کاملاً درست است که دولت اقدام به اخذ مالیات از بخش‌هایی از اقتصاد کشور بکند که سود‌های کلانی می‌برند. به کار انداختن این درآمد‌ها در جهت توسعه کشور و ارائه خدمات به مردم مثبت است. این به نوعی بازتوزیع ثروت در کشور و ایجاد عدالت اجتماعی است.

صدری خاطرنشان کرد: توسعه خدمات بهداشتی و رفاهی به مردم در دولت سیزدهم به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی افزایش چشمگیری پیدا کرد و اخیراً نیز درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی و دانشگاهی با تکیه بر همین منابع مالیاتی به وقوع پیوست. به این ترتیب در دولت سیزدهم، مالیات در امور زیربنایی و توسعه‌ای و افزایش سطح رفاه کشور مصرف شده است.

50 درصد مالیات خودروهای لوکس اخذ شده است

50 درصد مالیات خودروهای لوکس اخذ شده است

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سازمان امور مالیاتی بابت خودروهای مشمول مالیات سال 1400 اعلام شده از طرف فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا)، دو هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه کرد که از آن محل بیش از پنجاه درصد تاکنون وصول شده است.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/03
پیرامون ثبت کد فعالیت‌های غیر مرتبط به هنگام ثبت نام در نظام مالیاتی

پیرامون ثبت کد فعالیت‌های غیر مرتبط به هنگام ثبت نام در نظام مالیاتی

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه کد فعالیت‌های معاف در ثبت نام مودیانی که دارای گردش مالی بالا هستند بررسی می‌شود، گفت: چنانچه اینتاکد انتخاب شده مغایر با فعالیت مودی باشد، نسبت به انجام عملیات حسابرسی و حسب مورد مطالبه مالیاتی اقدام می‌شود.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/02
در زمان ارائه فرم تبصره ماده 100، محل هزینه‌کرد مالیات را هم انتخاب کنید

در زمان ارائه فرم تبصره ماده 100، محل هزینه‌کرد مالیات را هم انتخاب کنید

روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: امکان انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات برای مودیان در زمان ارائه فرم تبصره ماده 100 فراهم شد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/02
تعیین تکلیف مالیات مقطوع و اظهارنامه‌های پیش‌فرض صاحبان مشاغل

تعیین تکلیف مالیات مقطوع و اظهارنامه‌های پیش‌فرض صاحبان مشاغل

براساس اطلاعیه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات مقطوع عملکرد سال 1402 و تکالیف اشخاصی که برای مالیات عملکرد سال 1402 آن‌ها «اظهارنامه پیش‌فرض» بارگذاری شده است مشخص شد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/02

دانلود نسخه PDF خبر

نظرات خود را ثبت نمایید

نظرات کاربران

مشاوره رایگان