شغل کارمندی یا فریلنسری؟ (تفاوت ها، مزایا و معایب)

تاریخ انتشار: 1402/04/30

شغل کارمندی یا فریلنسری؟ (تفاوت ها، مزایا و معایب)

کارمند یا فریلنسر؟ انتخاب شما کدام است؟

این سوال دغدغه‌ی خیلی از افراد است که آیا زندگی کارمندی بهتر است یا فریلنسری!

در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم و تفاوت‌هایی که بین این دو وجود دارد را بررسی کنیم.

برای اینکه تفاوت‌های بین این دو را بیان کنیم در ابتدا باید مفهوم دو واژه کارمندی و فریلنسر رابدانیم.

آشنایی با تعریف کارمند

کارمند به فردی گفته می‌شود که برای انجام یک سری فعالیت‌های مشخص و طبق قرارداد کاری متعهد می‌شود که در زمان‌های معینی کارهایی را که کارفرما یا مدیریت به او می‌سپارد را انجام دهد.

دو مزیت مهم شغل کارمندی

  • یک کارمند ماهانه دارای یک حقوق مشخص است.
  • مزایایی مانند بیمه، پاداش، حق اولاد و... به کارمند تعلق می‌گیرد.

آشنایی با تعریف فریلنسر یا آزادکار

فریلنسر به فردی گفته می‌شود که بدون تعهد خاصی نسبت به یک شرکت یا کارفرما انجام پروژه‌هایی را در حوزه کاری خود قبول می‌کند و در زمان مشخصی که با کارفرما توافق کرده است پروژه را تحویل می‌دهد.

فریلنسر یا شغل کارمندی

 مزیت‌های مهم فریلنسری/ دورکاری

1- قابلیت دورکاربودن

مهم‌ترین مزیت فریلنسری این است که شخص می‌تواند پروژه‌های دریافتی را در مکانی دلخواه و در واقع به صورت دور کار انجام دهد و نیاز به حضور فیزیکی در محل شرکت یا سازمان نیست.

2- نداشتن تعهد بلندمدت

یکی دیگر از مزایای دورکاری این است که شخص فریلنسر یا آزاد کار هیچ تعهد بلند مدتی نسبت به کارفرما یا شرکت ندارد.

فایده ویژگی دوم (نداشتن تعهد بلند مدت) در فریلنسری چیست؟

این ویژگی باعث می‌شود که فرد فریلنسر بتواند متناسب با حوزه کاری و شرایط خود یا به عبارتی بعد از اتمام چندین پروژه از قبول پروژه‌های آن کارفرما و همکاری با او خودداری کند.

تفاوت های شغل کارمندی با فریلنسری و آزاد کاری

تفاوت های شغل کارمندی با فریلنسری

در این مقاله 18 تفاوت بین شغل کارمندی با فریلنسری را بیان کرده ایم:

1- بازه زمانی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آزادکاری با زندگی کارمندی، بازه زمانی مربوط به انجام پروژه‌ها است. زمانی که یک کارمند برای انجام کارهای خود در نظر می‌گیرد لزوماً با زمانی که فریلنسر برای انجام پروژه‌های خود در نظر می‌گیرد یکسان نیست. فریلنسر می‌تواند در زمان دلخواه روی انجام پروژه‌ها وقت بگذارد ولی کارمند باید در زمان‌هایی ثابت که طبق استانداردهای شرکت یا کارفرما است کارها را انجام دهد.

2- بیداری سر وقت

کارمندان باید به موقع بیدار شوند تا سر وقت معین‌شده در شرکت حاضر باشند اما یک فریلنسر روی ساعت خواب و بیداری خود اختیار بیشتری دارد.

3- انعطاف کاری

افراد فریلنسر انعطاف کاری بیشتری دارند و زمان بیشتری را می‌توانند با خانواده بگذرانند؛ اما برقراری تعادل بین کار و خانواده ممکن است در زندگی کارمندی سخت‌تر باشد. پس اگر می‌خواهید تایم بیشتری از روز را آزاد باشید شما بهتر است به دنبال یک شغل فریلنسری باشید.

از جمله مزایای داشتن انعطاف کاری:

  • تنظیم ساعات کاری به عهده خودتان
  • انتخاب پروژه مطابق با علاقه و مهارت خود

 



نکته مهم در مورد انعطاف کاری در فریلنسری:
یک فریلنسر باید به این نکته توجه کند که با وجود داشتن انعطاف کاری باید پروژه‌ها را سر موعد مقرر که قبلاً با کارفرما توافق کرده تحویل دهد و بدون دلیل موجه تاخیر نداشته باشد. تاخیر در انجام پروژه‌ها نظرات منفی برای فریلنسر به همراه دارد که در آینده‌ی کاری او تاثیرگذار است.

 

4- امنیت شغلی

به‌طورکلی امروزه در بین مشاغل مختلف امنیت شغلی زیادی وجود ندارد، اما در بین کارمندان نسبت به فریلنسرها امنیت شغلی بیشتری دیده می‌شود.

 مهم ترین موردی که باعث به وجود آمدن امنیت شغلی می‌شود چیست؟

دریافت حقوق منظم در شغل کارمندی است. حتی ممکن است با ارتقاء شغلی، حقوق افزایش یابد.

 درصورتی‌که در شغل فریلنسری ممکن است در یک ماه پروژه‌های زیادی داشته باشند و در یک ماه حتی یک پروژه هم به‌سختی تحویل بگیرند.



چگونه پروژه حسابداری بگیریم؟

 5-اوقات فراغت

افراد فریلنسر به دلیل انجام کارها به صورت دورکاری می‌توانند اوقات تفریح و فراغت بیشتری در کنار خانواده نسبت به کارمندان داشته باشند؛ و حتی کارهای مربوط به پروژه‌های خود را در سفر نیز انجام دهند اما کارمندان مجبورند از زمان تعطیلات رسمی یا مرخصی‌های خود برای تفریحات خود استفاده کنند.

 6- محل انجام کار

فریلنسرها در انتخاب محل انجام پروژه‌های خود محدودیت یا اجباری ندارند و در هر مکان دلخواه می‌توانند پروژه‌ها را انجام بدهند ولی یک کارمند لزوماً باید در مکانی که کارفرما دستور داده برای انجام کارها و فعالیت‌های مربوط به شرکت اقدام کند.

 7-میزان حقوق

افرادی که شغل کارمندی ثابتی دارند میزان پایداری و ثبات بیشتری نسبت به فریلنسری دارند چون می‌دانند که بالاخره حقوق ماهانه خود را دریافت می‌کنند (هرچند که امروزه با بالارفتن تورم و گرانی حتی شرکت‌ها نیز ممکن است حقوق کارمندان خود را به موقع ندهند و چند روزی یا حتی گاهی یک ماه دیرتر بدهند)؛ اما در شغل فریلنسری ماهانه حقوق ثابت و معینی ندارند و ممکن است کمی استرس در مورد مخارج آینده خود داشته باشند.

8- مسیر رفت و آمد

مسیر رفت و آمد یکی از تفاوت‌های مهم شغل کارمندی و فریلنسری است زیرا مسیر رفت و آمد برای برخی از افراد از اهمیت خاصی برخوردار است. یک فریلنسر دغدغه‌های دیر رسیدن و زود رسیدن به محل کار را ندارد؛ اما در شغل کارمندی چون حضور در محل لازم است مسیری برای رسیدن باید طی شود که ممکن است آن مسیر خیلی دور باشد یا وسایل نقلیه به‌راحتی در دسترس نباشد.

9- محیط کاری

کار در یک محیط کاری امکانات رفاهی کمتری نسبت به دورکاری دارد در شغل کارمندی باید با یک ظاهر دیسیپلین خوبی در محیط ظاهر شوید، اگر کار شما به‌گونه‌ای است که تمام مدت کار پشت صندلی نشسته‌اید، ممکن است از صندلی‌های غیراستانداردی در محیط کار استفاده‌شده باشد، محیط کاری شما ممکن است خشک و محدود و جو بدی داشته باشد؛ و موارد دیگری که مربوط به محیط کاری شغل کارمندی می‌شود.

توصیه می‌کنیم اگر به شغل کارمندی بیشتر از فریلنسری علاقه‌مند هستید از سایت حصین حاسب در دوره رایگان آموزش مهارت‌های کار قسمت"برقراری ارتباط موثر در محیط کار" بازدید و مطالعه فرمایید.

10- زمان نهار

در شغل کارمندی تایم نهار دارید و در آن زمان می‌توانید با همکاران خود نهار را صرف کنید ولی در شغل فریلنسری تایم خاصی برای نهار ندارید و ممکن است نهار خود را به‌تنهایی میل کنید (البته با توجه به شخصیت افراد این تفاوت برای بعضی از افراد یک مزیت و برای برخی یک عیب است).

11- کار در شرایط بد جوی

در کار اداری و کارمندی گاهی مجبورید با وجود آب و هوای بد و شرایط جوی نامناسب در محل کار حاضر شوید اما در شغل فریلنسری این طور نیست.

12- مهارت‌های کاری

در فریلنسری داشتن سرعت و مهارت در انجام پروژه‌ها نیاز است. ولی وقتی می‌خواهید در یک شغل کارمندی استخدام شوید از شما مدرک تحصیلی، تجربه کاری، رزومه قوی، سابقه در سازمان‌های دیگر و ... می‌خواهند.

13- مشاجرات در محیط کار

در شغل کارمندی با توجه به تعاملات و برخوردهایی که در محیط کار بین همکاران با هم و بین یک کارمند با مدیر وجود دارد امکان بروز مشاجرات کاری نسبت به شغل فریلنسری بیشتر است. در شغل فریلنسری رعایت ادب و احترام بین کارفرما و فریلنسر جزء اصول اولیه‌ی پیشرفت است.

14- زمان بیماری

در شغل کارمندی در صورت بیماری می‌توان از مرخصی استعلاجی استفاده کرد (هرچند که گاهی در شرکت‌ها قوانین محدودکننده‌ای برای این نوع مرخصی است)؛ اما در شغل فریلنسری در صورت بیماری باید زمان انجام و تحویل پروژه رعایت شود (مگر اینکه با کارفرما صحبت کنید و از او وقت بیشتری بگیرید).

15- تغییر شغل

در شغل کارمندی در صورت نیاز به تغییر شغل باید جستجو کنید و رزومه خود را به ادارات مختلف بفرستید و مراحل اداری و مصاحبه را طی کنید. در فریلنسری کافی است فیلد کاری خود را تغییر دهید که نیاز به داشتن مهارت‌های مختلف است. یک فریلنسر وقتی مهارت‌های زیادی داشته باشد تنوع کار برای او فراوان است.

16- کنترل کاری

یک فریلنسر نسبت به یک کارمند کنترل بیشتری روی کار خود دارد و به عبارتی فریلنسر برای خودش کار می‌کند و کسی روی کارش امر و نهی ندارد ولی درعین‌حال باید بتواند نظر مثبت مشتری و در واقع کارفرما را جلب کند.. یک کارمند تحت کنترل و نظارت مستقیم کارفرما است و باید طبق دستورات او عمل کند.

17- انگیزه

اگر کارمند هستید موارد بسیاری هستند که می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در شغل کارمندی شود ازجمله:

- گرفتن پاداش و امتیاز برای اینکه یک کارمند خوبی بوده‌اید؛

- ارتقاء شغلی به دلیل مهارت بالا در انجام کارها؛

- برگزار شدن جشن‌ها در محیط کارمندی به مناسبت‌های مختلف؛

- تشویق از طرف مدیریت به‌صورت های مختلف؛

- و ....

به عنوان یک فریلنسر باید برای خود انگیزه ایجاد کنید مثلاً بازاریابی کنید یا سایتی برای خود طراحی کنید تا در شغل فریلنسری پیشرفت داشته باشید و با پیدا کردن پروژه‌های زیاد انگیزه خود را بالا ببرید.

18- ارتباطات اجتماعی

وقتی در یک شرکت به عنوان یک کارمند فعالیت می‌کنید از ارتباطات اجتماعی بیشتری با افراد نسبت به وقتی که فریلنسر هستید برخوردارید. چون افراد زیادی را در محیط کار می‌بینید. اگر فردی درونگرا و خجالتی هستید و تمایل زیادی برای برقراری ارتباط با سایرین ندارید بهتر است شغل فریلنسری را انتخاب کنید.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که در این مقاله گفته شد، فریلنسری و شغل کارمندی هرکدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و هر فردی با توجه به ویژگی‌های شخصیتی که دارد هرکدام از این دو نوع شغل را انتخاب می‌کنند.

اگر شما فردی هستید که به شغل فریلنسری علاقه‌مندید می‌توانید به عنوان فریلنسر ثبت‌نام کنید و با ارسال رزومه به کارفرماها پروژه مورد نظر خود را انتخاب کنید.



فریلنسر کیست؟



چگونه در فریلنسری اعتماد کارفرما را جلب کنم؟

 

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید