قرارداد کار موقت و نکات آن

تاریخ انتشار: 1402/09/12

قرارداد کار موقت و نکات آن

طبق قانون کار رابطه بین‌ کارفرما و  کارگر در صورت انعقاد یک قرارداد بین دو طرف رسمیت می‌یابد. طبق ماده‌ 7 قانون کار، قرارداد کار به این صورت تعریف می‌شود: یک قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در برابر دریافت مزد یا حق‌العمل، کاری را برای مدت موقت یا همیشگی و غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد. آشنایی با نکات اصلی قرارداد کاری جزء دغدغه های کارمندان است و گاهی عدم اطلاع کافی آنها در مورد حق و حقوق قانونی خود باعث سوء استفاده برخی از کارفرمایان می‌شود لذا در این مقاله می‌خواهیم به صورت دقیق تر در مورد قرارداد کار موقت و موارد مهم آن صحبت کنیم.

قرارداد کار موقت چیست؟


این نوع از قرارداد که نام دیگر آن، قرارداد برای مدت معین است، یکی از مهم ترین قراردادهای کاری می‌باشد. همانطور که از نام آن پیداست، قرارداد برای مدت موقت است. یعنی برای مدت محدود و یا انجام یک پروژه مشخص بین طرفین کارگر و کارفرما منعقد می شود.

به عبارتی این قرارداد در شرایطی استفاده می‌شود که کار برای مدت معینی باشد و بعد از خاتمه کار، قرارداد نیز به پایان می‌رسد. بسیاری از قراردادهای موقت به صورت 3ماهه، 6 ماهه یا یکساله هستند و در این مدت کارفرما در مواردی خاص حق اخراج کارگر یا فسخ قرارداد را ندارد.

بهترین نوع استخدام نیرو برای یک کارفرما، استخدام قرارداد موقت است. همچنین افراد متقاضی استخدام باید در هنگام انعقاد این قرارداد کاری آگاهی کافی داشته باشند تا ضرر نکنند.

نکات مهم قرارداد کاری موقت


در مورد قراردادهای موقت نکاتی را باید بدانید که مهم ترین آنها را در این مقاله آوردیم:

الف - مفاد و بندهای قرارداد

1- اطلاعات دقیق هویتی فرد


یکی از اصلی ترین مفاد قرارداد کاری موقت درج مشخصات هویتی طرفین قرارداد است. اطلاعاتی نظیر نام، نام خانوادگی، آدرس، تلفن، شماره ملی باید در قرارداد درج شود. در مورد مشخصات کارمند یا کارگر علاوه بر اطلاعات هویتی مشخصات دیگری مانند  تاریخ تولد، وضعیت تاهل، وضعیت سربازی، مدرک تحصیلی، تعداد فرزندان و... را نیز باید در قرارداد کاری موقت درج شود.

2- مدت زمان قرارداد


مدت زمان قرارداد موقت باید در قراداد مشخص باشد. به عبارتی تاریخ آغاز و پایان همکاری به صورت واضح و دقیق باید قید شود. بدیهی است که حقوق و دستمزد در این مدت پرداخت خواهد شد.

3- وضوح موضوع قرارداد کار موقت

در قرارداد کاری موقت باید به صورت دقیق و واضح ذکر شود که کارفرما چه انتظاری از کارگر خود دارد و دقیقا برای انجام چه کاری این قرارداد منعقد می‌شود. توجه کنید که در هنگام تعیین موضوع کار از جملات کلی که دارای ابهام است پرهیز شود و ماهیت کار و موضوع قرارداد به صورت واضح نوشته شود.

توجه

اگر مواردی مانند مدت زمان انجام کار، حقوق و مزایا و موضوع قرارداد به صورت واضح تعیین نشود، می توانید از امضای آن خودداری کنید.

مطالعه بیشتر:

مهارت های لازم استخدام که کارفرمایان به آنها اهمیت می‌دهند.

4- حقوق و دستمزد و جزئیات آن

یکی از مهم ترین نکات هر قراردادی از جمله قرارداد کار موقت، حقوق و دستمزد آن است. وزارت کار هر سال حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. یک کارفرما نیز موظف است در قراردادهای کاری خود با افراد حقوق و دستمزد را ذکر کند. توجه کنید که کارفرما نباید مواردی که از طرف اداره کار تعیین می‌شود مانند حق مسکن، سابقه کار و.. را کمتر از حداقل قانونی ثبت کند. زیرا این کار غیر قانونی خواهد بود.

5- ذکر ساعات قرارداد کار موقت


ساعت کاری باید به صورت دقیق مطابق با قانون کار در قرارداد درج شود تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. کارگران با اطلاع از ساعت کاری و شرایط تصمیم می‌گیرند که در یک مجموعه‌ای استخدام شوند یا خیر.

6- تعیین محل انجام فعالیت


در زمان تنظیم قرارداد کار موقت باید محل خدمت به طور دقیق ذکر شود. در واقع شهر محل همکاری درج می‌شود و نیازی به آدرس و جزئیات نیست. با توجه به اینکه در برخی از شهرها کارمندان باید به مکان های دیگر ماموریت بروند، لذا تعیین محل انجام کار ضروری است.

7- تعهدات کامل بین طرفین


تعهدات طرفین کارگر و کارفرما با یکدیگر با ذکر جزئیات تعهد از جمله نکات مهمی است که باید در قراداد کاری موقت، ثبت شود تا در آینده دچار مشکلات مالی و قانونی نشوید. در طول مدت قرارداد هر دو طرف باید به تعهدات خود پایبند و عمل کنند.

8- تعطیلات و مرخصی ها


در فرم قرارداد باید میزان تعطیلی و مرخصی افراد ذکر شود تا بعدها از بابت مرخصی ها به مشکل برنخورید.

ب-  شرایط فسخ قرارداد کار موقت


همانطور که اشاره کردیم کارفرما در مدت معین قرارداد حق فسخ قراداد را ندارد مگر در برخی شرایط خاص. مثلا اگر کارگری در کار خود کوتاهی کند یا آیین ‌نامه‌های انضباطی کارگاه را پس از تذکر کتبی نقض کند و باعث عدم رضایت کارفرما شود، طبق ماده 27 قانون کار، کارفرما حق دارد که قرارداد را فسخ نماید. به این منظور کارفرما می‌تواند در صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کارگاه قرارداد اقدام به فسخ نماید.

برای فسخ قرارداد توسط کارگر، مطابق با قانون راهکار آن استعفای کارگر است. یعنی باید به طور کتبی استعفای خود را به کارفرما اطلاع دهد و باید یک ماه پس از استعفا نیز به کار خود ادامه دهد. بنابراین فسخ قرارداد کاری موقت از طرف کارگر باید همراه با رعایت شرایط و طی مراحل قانونی باشد.

نکات مهم

    •  تعداد نسخ قرارداد در قرارداد کاری موقت باید ذکر شود. معمولا یک نسخه در اختیار کارفرما، یک نسخه در اختیار کارگر و نسخه دیگری از آن در اختیار اداره کار و رفاه قرار می‌گیرد.
    •  مهم ترین عاملی که باعث همکاری دو طرف یک قرارداد می‌شود پایبندی به تعهدات است.
    •  شفافیت حقوق هریک از طرفین در قرارداد کاری موقت باعث ایجاد اعتماد دو طرفه خواهد شد.

 

مفاد قرارداد کار موقت

 

اشکالات قرارداد کار موقت


از جمله اشکالاتی که برای قرارداد کاری موقت مطرح است، این است که امنیت شغلی کارگر مخدوش می‌شود. لذا باید یکسری سازو کارهای امنیتی برای این نوع از قراردادها تنظیم شود تا حقوق کارگر نسبتا حفظ شود. در قراردادهای کاری دائمی کارگر مطمئن است که تا یک مدت طولانی مشغول به کار است و از بابت عدم وجود شغل نگران نیست اما در قرارداد موقت اینطور نیست و بعد از اتمام قرارداد کار موقت، ممکن است قرارداد دیگری با او منعقد نشود و یا کارگر از آن کار اخراج شود که همین مسئله امنیت شغلی وی را به خطر می‌اندازد. بنابراین افراد باید در انعقاد و امضای قراردهای موقت دقت لازم را داشته باشند.

سخن آخر

در این مقاله نکات مهمی که در مورد قراردادهای کاری موقت باید در نظر بگیرید، بیان شد. آشنایی با این نکات از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث می‌شود تا هنگام انعقاد قرارداد با دقت بیشتری عمل کنید. اگر نسبت به مطالب این مقاله سوال یا ابهامی دارید، می‌توانید در قسمت کامنت ها مطرح بفرمایید تا کارشناسان حصین حاسب در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

بیشتر بخوانید: قرارداد کار؛ مهمترین انواع قراردادکاری و شرایط آنها

اساسنامه شرکت و نحوه تنظیم آن

اساسنامه شرکت و نحوه تنظیم آن

هر آنچه در مورد اساسنامه شرکت باید بدانید.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/03/27

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید

نظرات کاربران

مشاوره رایگان