اهمیت حسابداری در زندگی روزمره

تاریخ انتشار: 1402/08/01

اهمیت حسابداری در زندگی روزمره

اغلب ما در زندگی روزمره خود فعالیتهایی را مانند یادداشت مخارج روزانه ، هزینه های زندگی و..  انجام می‌دهیم در واقع بدون اینکه متوجه باشیم درگیر فعاالیتهای مرتبط با حسابداری در زندگی روزمره می‌شویم. یا مثلا وقتی که یک رسید بابت معامله خرید یک جنس دریافت می‌کنیم، این دریافت رسید نوعی فعالیت حسابداری محسوب می‌شود. بنابراین هریک از ما در اعماق وجودمان یک حسابدار برای زندگی شخصی خودمان هستیم و این امر اهمیت حسابداری در زندگی روزانه را نشان می‌دهد.

وقتی اصطلاح "حسابداری" را می شنوید، ممکن است به دفاتری پر از حسابداران رسمی فکر کنید که اظهارنامه مالیاتی را تهیه و ارسال می کنند. اما در واقع یک اصطلاح بسیار کلی است که بسیاری از جنبه های مختلف نظیر نحوه بودجه بندی، خرج کردن، پس انداز و سرمایه گذاری پول را توصیف می کند.

مزایای حسابداری در زندگی روزمره

همانطور که می‌دانیم حسابداری فرآیند جمع آوری داده‌ها، ثبت، خلاصه ، تحلیل و بررسی تراکنش ها و اطلاعات مالی است. حسابداری در زندگی، نظارت بر امور مالی شخصی شماست. در واقع همانطور که لازمه یک کسب و کار موفق، حسابداری آن به نحو صحیح است در زندگی نیز هدف این است که با دخالت درست حسابداری در زندگی روزمره امور مالی خود را طوری سازماندهی کنید که سالم و پایدار بمانند.

از جمله مزایای حسابداری در زندگی موارد زیر را می‌توان نام برد:

- مدیریت درست حساب‌های بانکی؛

- مدیریت وام های دریافتی و  اقساط ماهانه؛

- پس انداز بخشی از درآمدها؛

- تفکیک هزینه های اضافی از هزینه‌های ضروری (سازماندهی هزینه های زندگی)؛

- مدیریت بدهکاری و بستانکاری به اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی)؛

- آینده نگری و قدرت مدیریت بر روی سرمایه گذاری های بلند مدت؛

- توانایی بررسی سود و زیان ایجاد شده در بازه‌های زمانی مختلف و تصمیم‌گیری درست.

برنامه ریزی آینده یکی از اهداف مهم حسابداری در زندگی

همه ما انسانها برای آینده زندگی خود برنامه ریزی می کنیم، خواه برای بازنشستگی ، بزرگ کردن فرزندان، خرید خانه یا ماشین، همه این موارد در پس ذهن ماست. هر یک از اینها شامل مهارت ها، تجزیه و تحلیل‌های حسابداری است. این کار را می توان با تقسیم بودجه و هزینه‌ی خود و درک اینکه چه میزان پول برای پس انداز کنار بگذاریم یا با کمک یک حسابدار انجام داد. برنامه ریزی برای سرمایه گذاری نیز در راستای همین هدف است. مثلا اگر تصمیم دارید پول خود را در سهام یک شرکت سرمایه گذاری کنید، آگاهی از نحوه محاسبه سودآوری، نقدینگی و نسبت بدهی این امکان را به شما می دهد که صورتهای مالی یک شرکت را تجزیه و تحلیل و سپس تصمیمات آگاهانه‌ای برای سرمایه گذاری بگیرید.

حسابداری در زندگی روزمره

نقش مهارت حسابداری در زندگی روزمره

اگر با مهارت های حسابداری آشنایی پیدا کنید، زندگی خود را بهتر می‌توانید تحت کنترل قرار دهید. سرمایه گذاری‌های خود را بر اساس دانش و تجزیه و تحلیل انتخاب می‌کنید و به قول معروف بی گدار به آب نمی‌زنید. مهارت های حسابداری در بسیاری از زمینه های زندگی از جمله در زمان تجزیه و تحلیل نمرات مقاطع تحصیلی، مدیریت هزینه ها، سرمایه گذاری های هوشمند مالی و...بکار می‌رود. لذا سعی کنید مهارت های لازم حسابداری را کسب کنید تا زندگی راحت تری داشته باشید

اهمیت حسابداری برای جامعه

مدیریت مخارج شخصی همه چیز حسابداری نیست. شما ممکن است از برخی اصول و تکنیک ها در زندگی روزمره خود استفاده کنید. در صورتی که حسابداران در زمینه ها و رشته های مختلف کار می کنند که هر کدام شامل یکسری اصول است، د رک چگونگی بودجه بندی مناسب، پس انداز، سرمایه گذاری و آمادگی برای فصل مالیات برای درک چگونگی عملکرد حسابداری در جامعه ما ضروری است.  حسابداری می تواند با مدیریت مالی و پول شرکت با ثبت صحیح آن به جامعه کمک کند. بدون حسابداری، حتی شرکت های بزرگ نیز یک روز پا برجا نمی مانند، زیرا آنها رشد منابع و موفقیت خود را با وجود دانش حسابداری می دانند.

فراموش نکنید که در عین اینکه حسابداری را اغلب به عنوان یک بخش اساسی از دنیای تجارت در نظر می‌گیرند، ولی در "دنیای واقعی" نیز نوعی از وظایف حسابداری را روزانه انجام می دهید.

سوالات متداول

1- ثبت هزینه ها چه نقشی در حسابداری در زندگی روزمره دارد؟

ثبت درآمد و هزینه های خود می تواند به شما امکان ایجاد بودجه و مدیریت آن به صورت هفتگی یا ماهانه را بدهد. این امر تضمین می کند که در پایان هر دوره به اندازه کافی پوشش برای همه چیز دارید. و با نگاه دقیق تر به امور مالی خود، به شما این امکان را می دهد که بررسی کنید که آیا بیش از حد هزینه می کنید یا خیر و در نتیجه آن بتوانید تغییراتی را ایجاد کنید.

2- نقش مهارت های حسابداری در زندگی چیست؟

مهارتهای حسابداری در بسیاری از امور زندگی شما می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. مثلا از این مهارتها می‌توان در هنگام تجزیه و تحلیل نمرات دروس شما، مدیریت هزینه ها، سرمایه گذاری های هوشمند مالی، کمک به اخذ تصمیمات عاقلانه در سرمایه گذاری ها و...استفاده کرد. همچنین با توجه به اینکه هر سازمانی نیاز به یک حسابدار  برای فعالیت های مالی روزانه دارد، لذا اگر فردی در زمینه های حسابداری مهارت کافی داشته باشد توسط کارفرمایان زودتر دعوت به کار و استخدام می‌شود. به عبارت دیگر فرصت های شغلی حسابداری برای افراد خبره در این زمینه بیشتر است. بنابراین با توجه به همه این موارد اگر به مهارت های حسابداری آشنا باشید می توانید به امور مالی، خرج و مخارج و هزینه های زندگی خود نظارت و کنترل بیشتری پیدا کنید.

سخن آخر

اهمیت حسابداری در زندگی روزمره ما در همه جا آشکار می شود، از ردیابی هزینه هایمان گرفته تا خرید خواربار و پرداخت قبوض. به عبارت ساده تر، بدون حسابداری اولیه، پیگیری زندگی مالی ما تقریبا غیرممکن می‌شود.لذا حسابداری در زندگی روزمره ما مزایای قابل توجهی را فراهم می کند.  با مدیریت هزینه ها و درآمدها، نظارت و برنامه ریزی امور مالی خود به بهترین نحو، و به عبارتی اجرای روزانه تمامی این فعالیتهای حسابداری در جهت درست به شما در کنترل بهتر امور مالی و برنامه ریزی برای آینده کمک زیادی می کند.

بیشتر بخوانید:
حسابدار ثروتمند؛ آیا حسابداری می تواند شما را ثروتمند کند؟

اساسنامه شرکت و نحوه تنظیم آن

اساسنامه شرکت و نحوه تنظیم آن

هر آنچه در مورد اساسنامه شرکت باید بدانید.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/03/27

دانلود نسخه PDF مقاله

نظرات خود را ثبت نمایید

نظرات کاربران

مشاوره رایگان