مشاغل یونانی بدون پایانه‌های فروش دیجیتال، جریمه می‌شوند

تاریخ انتشار: 1402/12/19

مشاغل یونانی بدون پایانه‌های فروش دیجیتال، جریمه می‌شوند

«دایره‌ی مستقل درآمدهای عمومی» (سازمان مالیاتی) جمهوری یونان اعلام کرد که شرکت‌ها و دیگر مشاغلی که پایانه‌های فروشگاهی جدید موردتایید دولت را جایگزین صندوق‌های فروش قدیمی نکنند، با جریمه‌یی معادل 500 یورو (معادل 550 دلار و 20 سنت) برای هر حسابرسی مالیاتی روبه‌رو خواهند شد.

سازمان مالیاتی یونان با این کار درنظر دارد صندوق‌های فروش را مستقیما به «درگاه سازمان مالیاتی» (تَکسیس‌نت) متصل کند تا مسوولان مالیاتی بتوانند همه‌ی تراکنش‌های نقدی را بلادرنگ و در زمان وقوع مشاهده کنند. برای این منظور، نیازی به نصب و استفاده از دستگاه‌های کارتخوان که در فراخوان‌های پیشتر الزامی شمرده شده بود نیست و مشاغل یا خدمات فاقد دستگاه‌های کارتخوان نیز می‌توانند به سامانه‌ی جدید بپیوندند.

در یونان برخی مشاغل و حرف، مانند وکلا و پزشکان، ادعا می‌کنند که دستگاه‌های کارتخوان آن‌ها ازکار افتاده و به اینترنت متصل نیستند، تا بتوانند ویزیت‌ها را نقدی دریافت و در میزان مالیات تقلب کنند. این موضوعی فراگیر در زمینه‌ی فرار مالیاتی به‌شمار می‌رود.

اما به گزارش سایت خبری کاثیمرینی «گیورگوس پیتسیلیس»، یکی از مقامات مالیاتی کشور یونان، اعلام کرد که "آغاز سال 2020 به این معنی است که آن‌ها مجبورند دیجیتالی شوند؛ زیرا این سازمان فهرستی از تغییرات بزرگ دیگر را تهیه کرده که شامل «سامانه‌ی صدور فاکتور الکترونیک» می‌شود و نصب پایانه‌های فروشگاهی جدید در این راستا ضروری است".

در این زمینه، «کارپوشه‌های فنی الکترونیکی» (حاوی برخی اطلاعات و قوانین مالیاتی) بارگذاری شده و ازقبل به اطلاع بیش‌تر مشاغل رسیده است؛ اما در هیچ‌یک اشاره‌یی به این موضوع نشده است که درصورتی که مسافرخانه‌ها و هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و حرفی مانند وکلا و پزشکان به‌جای استفاده از پایانه‌های الکترونیک یا دستگاه‌های کارتخوان، پول نقد مطالبه کنند، چه اقدامات بایسته‌یی صورت می‌گیرد.

اتوماسیون فرایندهای حسابرسی نیز موجب بازپرداخت سریع مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده‌ی شرکت‌ها و مشاغلی گردیده است که ترتیب پرداخت اقساط اجباری مالیات خود را داده‌اند؛ در غیر این‌صورت باید به روال معمولی منتظر شوند.

کارپوشه‌های فنی الکترونیکی، تحت یک پلتفرم جدید که «مای‌دیتا» (مخفف: حسابداری دیجیتال و اپلیکیشن مالیاتی من) نامیده می‌شود، و به‌جهت جلوگیری از ازدحام حجم بالای صورت‌حساب‌های مالیِ مشتری-فروشنده، قابلیت این را دارند که به‌طور خودکار اظهارنامه و سایر فرم‌های مالیاتی را پر کنند.

در قالب این سامانه‌ی جدید، ضروری است همه‌ی مشاغل دایمی و پاره‌وقت (دستمزدبگیران)، فاکتورهای خود را اعلام و کارپوشه‌های‌شان را به‌طور الکترونیکی و در اتصال مستقیم با «تَکسیس‌نت» تکمیل کنند؛ اما در جایی عنوان نشده است که اگر پول نقد به‌جای تراکنش مالی دیجیتال استفاده شد، حسابرسان مالیاتی چه‌گونه از آن مطلع خواهند شد. با این وجود، امکان انجام تصحیح به‌شکل برگ‌تشخیص متمم و چاپ مجدد مفاصاحساب‌های صادرشده توسط حسابداران یا حسابرسان مالیاتی وجود دارد.

مترجم: شاهین کرمپور (دفتر روابط‌عمومی و فرهنگ‌سازی مالیاتی)

50 درصد مالیات خودروهای لوکس اخذ شده است

50 درصد مالیات خودروهای لوکس اخذ شده است

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سازمان امور مالیاتی بابت خودروهای مشمول مالیات سال 1400 اعلام شده از طرف فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا)، دو هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه کرد که از آن محل بیش از پنجاه درصد تاکنون وصول شده است.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/03
پیرامون ثبت کد فعالیت‌های غیر مرتبط به هنگام ثبت نام در نظام مالیاتی

پیرامون ثبت کد فعالیت‌های غیر مرتبط به هنگام ثبت نام در نظام مالیاتی

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه کد فعالیت‌های معاف در ثبت نام مودیانی که دارای گردش مالی بالا هستند بررسی می‌شود، گفت: چنانچه اینتاکد انتخاب شده مغایر با فعالیت مودی باشد، نسبت به انجام عملیات حسابرسی و حسب مورد مطالبه مالیاتی اقدام می‌شود.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/02
در زمان ارائه فرم تبصره ماده 100، محل هزینه‌کرد مالیات را هم انتخاب کنید

در زمان ارائه فرم تبصره ماده 100، محل هزینه‌کرد مالیات را هم انتخاب کنید

روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: امکان انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات برای مودیان در زمان ارائه فرم تبصره ماده 100 فراهم شد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/02
تعیین تکلیف مالیات مقطوع و اظهارنامه‌های پیش‌فرض صاحبان مشاغل

تعیین تکلیف مالیات مقطوع و اظهارنامه‌های پیش‌فرض صاحبان مشاغل

براساس اطلاعیه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات مقطوع عملکرد سال 1402 و تکالیف اشخاصی که برای مالیات عملکرد سال 1402 آن‌ها «اظهارنامه پیش‌فرض» بارگذاری شده است مشخص شد.

تیم تحریریه

تیم تحریریه

1403/05/02

دانلود نسخه PDF خبر

نظرات خود را ثبت نمایید

نظرات کاربران

مشاوره رایگان