اجرای کامل سامانه مودیان، به نفع مودیان و اقتصاد کشور

تاریخ انتشار: 1402/12/19

اجرای کامل سامانه مودیان، به نفع  مودیان و اقتصاد کشور

سامانه مودیان فضای مبادلات اقتصادی را در سطح کشور شفاف و اخذ مالیات را هوشمند می سازد و به این ترتیب نقشی محوری در ایجاد شفافیت در اقتصاد خواهد داشت و راه‌ اندازی کامل آن به نفع مودیان و اقتصاد کشور خواهد بود.

یکی از مزیت‌های سامانه مودیان این است که جریان کالایی را در کشور شفاف می ‌کند. در حال حاضر، بیشتر قاچاق کالا به کولبران ربط داده می ‌شود، در حالی که آن‌ها کمترین نفع را در این چرخه می ‌برند. اصل نفع قاچاق برای تجاری است که در کلانشهر‌ها هستند و شفافیت مالی ندارند. سامانه مودیان به شفاف‌سازی جریان کالایی کشور کمک می ‌کند و این امر مسیولان اقتصادی را در سیاستگذاری‌ها یاری می ‌دهد. وقتی بدانیم چه مقدار کالا از کجا وارد شده و به کجا رفته است و چقدر کالا در انبار‌ها موجود است، تصمیمات اقتصادی بهتری اتخاذ می گردد.

موضوع مهمی که در کشورمان با آن مواجه هستیم و دولت در تلاش است آن را سامان دهد، معافیت مالیاتی است. الان بسیاری از فعالیت‌ها مشمول معافیت مالیاتی هستند، در حالی که برخی از این معافیت‌ها غیرضرور است. از طریق اطلاعاتی که در سامانه مودیان جمع‌ آوری می شود، می‌ توان به درآمد واقعی افراد پی برد و تصمیمات درستی در زمینه معافیت‌های غیرضرور اخذ نمود.

به طور کلی مالیات‌هایی که وصول می شود، بسیار کمتر از ظرفیتی است که در این زمینه وجود دارد. معافیت مالیاتی، فرار مالیاتی و فعالیت‌های زیرزمینی از جمله عواملی است که به کاهش مالیات وصولی دولت منجر شده است. تمامی این موارد در سایه دسترسی به اطلاعات متقن قابل حل ‌و فصل است.

با توجه به مزیت‌هایی که سامانه مودیان دارد و تمامی کارشناسان نیز به آن اذعان دارند، لازم است پیوستن به این سامانه حتی‌ الامکان تسهیل شود. هر چقدر مودیان راحت‌تر بتوانند با این سامانه ارتباط برقرار کنند، زمینه برای پیوستن به این سامانه و جمع ‌آوری اطلاعات موردنیاز بیشتر فراهم می ‌شود. برخی چالش‌ها در ارتباط با این سامانه وجود دارد که باید به سرعت رفع شود. راه ‌اندازی کامل سامانه مودیان به نفع کشور، مردم، دولت، سازمان امور مالیاتی و مودیان است. باید تمام توان نظام مالیاتی البته با همکاری سایر اجزای حاکمیت در راستای عملیاتی ‌سازی این سامانه به کار گرفته شود تا از مزیت‌های بی ‌شمار آن بهره ‌مند شد.

یکی از مزیت های راه اندازی سامانه مودیان در همین مدت کوتاه، مقابله با فرارهای مالیاتی است که با اجرای قوانینی همانند ساماندهی پایانه ‌های فروشگاهی، تفکیک حساب تجاری از شخصی توانست بزرگترین دستاورد را در این حوزه به ارمغان بیاورد. از جمله آثار و نتایج آن افزایش دو برابری تعداد مودیان مالیاتی کشور در 2 سال اخیر است. همچنین روند شناسایی مودیان جدید مالیاتی نیز که 11 سال پیش از دولت سیزدهم در مجموع 360 هزار نفر بود، به 2 میلیون و 430 هزار مودی جدید رسید.

دانلود نسخه PDF خبر

نظرات خود را ثبت نمایید