اصلاح بخشی از آیین‌نامه‌ اجرایی موضوع ماده (219) قانون مالیات‌های مستقیم

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، طبق ابلاغ سازمان امور مالیاتی کشور، این آیین‌نامه در 13 فصل و 55 ماده تنظیم شد که فصل اول و فصول سوم تا سیزدهم آن (شامل ماده 1 و مواد 18 تا 55) اصلاح و بازنگری شده است.

شناسایی، ثبت‌نام تشکیل پرونده اشخاص مشمول در نظام مالیاتی، دریافت و پردازش اظهارنامه، حسابرسی، مطالبه و وصول مالیات، اعتراضات و شکایات، ابلاغ اوراق مالیاتی، ترتیبات حسابرسی مالیاتی، سایر مقررات حسابرسی، مطالبه و حل اختلاف مالیاتی، فرایندهای مالیاتی صاحبان مشاغل مشارکت‌های مدنی، حسابرسی تجمیعی صاحبان مشاغل از جمله سرفصل‌های این آیین‌نامه هستند.

براساس ماده (219) قانون مالیات‌های مستقیم، تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امور مالیاتی کشور محول می‌شود و نحوه انجام تکالیف و استفاده از اختیارات و برخورداری از صلاحیت‌های هر یک از ماموران مالیاتی و اداره امور مالیاتی و ترتیبات اجرای احکام مقرر در ‌این قانون به موجب این آیین‌نامه‌ خواهد بود.

قابل ذکر است که با عنایت به تغییرات در قوانین و مقررات مالیاتی در سال‌های اخیر از جمله قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین لزوم اتخاذ رویکرد سیستمی نسبت به فرایندهای مالیاتی، اصلاح آیین‌نامه ماده (219) قانون مالیات‌های مستقیم ضروری به نظر می‌رسد.