مهم‌ترین راهکار مقابله با فرار مالیاتی شفافیت است که از طریق سامانه مودیان محقق می‌شود

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، آقای علیرضا عباسی، نماینده مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکثر کشور‌های دنیا بودجه سالانه‌شان را بر مبنای درآمد‌های پایدار می‌بندند درحالی‌که ما بودجه‌مان را براساس نفت می‌بندیم اظهار داشت: نفت کالای تحریم‌پذیر است و ممکن است کوچک‌ترین موضع سیاسی قیمت نفت را بالا و پایین کند. به همین دلیل باید منابع پایدار ایجاد کنیم تا درآمد و بودجه کشور براساس آن باشد.

آقای عباسی با اشاره به اینکه از دو سال قبل مجلس مقررات پایانه‌های فروشگاهی را مصوب کرد، عنوان کرد: طبق این مقررات مشخص می‌شود هر فردی چه میزان رفت و برگشت مالی دارد و از این مقدار چقدر سود برده است. این در حالی است که پیش از این در خوداظهاری‌ها ممکن بود کم‌اظهاری اتفاق بیفتد و این باعث می‌شد در برخی موارد مالیات واقعی از مردم گرفته نشود.  

وی افزود: در کشور فرار مالیاتی اتفاق می‌افتد و قطعاً جلوگیری از فرار مالیاتی باعث افزایش درآمد‌های دولت می‌شود. اینکه دولت می‌خواهد درآمد‌های مالیاتی‌اش را افزایش دهد به‌معنای این نیست که بخواهد افرادی را که مشمول مالیات نمی‌شوند مشمول نماید بلکه هدف این است که از افرادی که باید مالیات می‌دادند و ندادند مالیات گرفته شود.

منبع: روزنامه شهروند