50 درصد مالیات خودروهای لوکس اخذ شده است

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، آقای جهانگیر رحیمی در خصوص مبنای اخذ مالیات از خودروهای لوکس، گفت: در قانون بودجه سال 1400، ردیف بودجه جداگانه بابت مالیات بر خودروهای لوکس پیش‌بینی و سازمان مالیاتی کشور موظف بر وصول مالیات مزبور شد؛ در اجرای این قانون، سازمان امور مالیاتی بابت خودروهای مشمولی که از سوی فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) اعلام شدند، دو هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه کرد که از آن محل، بیش از پنجاه درصد (50 %) تاکنون وصول شده است.

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی افزود: در سال‌های 1402 و 1403، پیش‌بینی قانون بودجه در خصوص مالیات خودروهای لوکس به ترتیب 7 هزار میلیارد تومان و 6.5 هزار میلیارد تومان مالیات بوده است که قسمتی از آن منابع وصول شدند و مابقی آن در مسیر دریافت و وصول است.

جناب رحیمی در مورد تعیین میزان مطالبات قابل اخذ از مالکان خودروهای لوکس، عنوان کرد که: سازمان امور مالیاتی هر سال با استفاده از اطلاعات فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) و براساس ارزش خودرو که در هر سال تا پایان ماه دی‌ برای استفاده در سال آتی اعلام می‌شود، اقدامات لازم را در راستای انجام تکالیف قانونی برای اخذ مالیات از صاحبان خودروهای مشمول انجام می‌دهد.

ایشان در خصوص مالکانی که طبق قانون بودجه، هر سال باید برای خودروهای خود مالیات پرداخت کنند، اظهار داشت: بر اساس حکم قانون بودجه، طی سال‌های 1402،1401 و 1403 به ترتیب خودروهایی که بالای 1 میلیارد تومان، 3 میلیارد تومان و 3.5 میلیارد تومان بودند، مشمول مالیات شدند.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه در مورد نحوه اخذ مالیات از خودروها گفت: مبنای محاسبه مالیات خودروها در سال 1400، جمع خودروهای تحت تملک شخص است و در سنوات بعد هر خودرو به صورت جداگانه مبنای محاسبه قرار گرفته است.