پیشرفت‌های خوبی در نظام مالیاتی شروع شده است/ شاهد ارتقای مالیات ستانی عادلانه هستیم

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، اقبال شاکری درباره تاثیر اصلاح نظام مالیاتی برای رفتن به سمت مالیات ستانی عادلانه، اظهار داشت: با اصلاحات رخ داده در نظام مالیاتی و رفتن به سمت شناسایی مشاغل و بخش‌های دیگری که در این سال‌ها مالیات چندانی پرداخت نمی‌کردند، درآمدهای مالیاتی کشور جهش خوبی پیدا کرده و اقدامات مالیاتی دولت سیزدهم به طور کامل مبتنی بر تحقق عدالت و کاهش فرار مالیاتی بوده است.

شاکری با اشاره به اینکه جهش درآمدهای مالیاتی بدون وارد کردن فشار به مودیان شفاف رخ داده است، بیان کرد: در اصلاحات اخیر نظام مالیاتی تلاش شده تا مالیات مشاغل به خصوص تمرکز بر مشاغل خاص گذاشته شود و به این ترتیب در بخش مشاغل خاص شاهد حرکت به سمت عدالت و اخذ مالیات مبتنی بر درآمدها و به شکل عادلانه هستیم.

وی تصریح کرد: یک اتفاق خوب در نظام مالیات ستانی کشور در این چند ساله رخ داده و با ایجاد سامانه‌های هوشمند به میزان زیادی جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: برخی مشاغل خاص در طول سال‌های گذشته مالیات واقعی خود را نمی‌پرداختند؛ بنابراین برای رفع تبعیض و تحقق عدالت مالیاتی از این وجه نیز تلاش شده مالیات واقعی مشاغل خاص اخذ شود تا عدالت بین کارمند و کارگر با مشاغل خاص با درآمدهای کلان تحقق یابد.

شاکری خاطر نشان کرد: تاکید مجلس در افزایش درآمدهای مالیاتی و اصلاحات قوانین مالیاتی عدم فشار به تولیدکنندگان و کارمندان بوده است.

وی اظهار کرد: در اصلاحات اخیر قانون مالیات ها بیشترین فشار به دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی بوده است؛ با این قوانین پیشرفت‌های خوبی در نظام مالیاتی شروع شده، از سوی دیگر اصلاحات انجام شده در راستای برقراری عدالت مالیاتی و اخذ مالیات عادلانه از مشاغل و خصولتی‌ها بوده است.

عضو کمیسیون عمران  در پایان گفت: یکی از اقدامات انجام شده در اصلاح نظام مالیاتی حذف ممیزهای مالیاتی بوده تا دخالت انسانی به صفر برسد و مودیان مالیاتی خودشان پرونده مالیاتی خود را تکمیل کنند و از سوی دیگر با توجه به تراکنش‌ها و ورودی و خروجی حساب از آنها مالیات اخذ شود.