قابل‌توجه مودیان مالیات بر ارزش افزوده پیرامون اظهارنامه پیش‌فرض دوره بهار 1403

با توجه به ابهامات و سوالات مکرر مودیان محترم در خصوص اظهارنامه پیش‌فرض دوره بهار 1403 (موضوع ماده 3 قانون تسهیل تکالیف مودیان)، به اطلاع می‌رساند:

1- در مواردی که مودیان محترم در مهلت قانونیِ تکمیل و استرداد اظهارنامه (1403/05/31)، پس از تایید نهایی اظهارنامه (اخذ کدرهگیری) و همچنین صدور قبض مربوطه، اقدام به ایجاد اظهارنامه جدید ‌نمایند؛ در صورت تایید اظهارنامه جدید، آثار مالیاتی متعلق به اظهارنامه و قبض مربوط به نسخه‌های قبلی، بلا اثر شده و آخرین نسخه از اظهارنامه‌ تسلیمی از لحاظ آثار مالیاتی ملاک عمل خواهد بود.

2- در مواردی که مودیان محترم، پس از پرداخت قبض مربوط به اظهارنامه‌ تسلیمی در دوره جاری، به صورت مجدد اقدام به تکمیل و استرداد اظهارنامه نمایند؛ پرداختیِ اولیه مودی، به‌عنوان علی الحساب پرداختی وی لحاظ می‌شود و از بدهکاری آنها در قبوض جدید و صادرشده کسر خواهد شد.

3- در مواردی مانند حق‌العمل‌کاری واردات و ... که علی‌رغم محّق‌نبودن مودیان محترم، بستانکارهایی به‌صورت پیش‌فرض برای آنها لحاظ می‌شود؛ مودیان موظفند که به منظور «پرهیز از اعمال جریمه بند ب ماده 36 قانون مالیات بر ارزش افزوده» در اظهارنامه و ذیل ردیف آخر جدول (ج) اقدام به کسر و تعدیل بستانکاری خود کنند.

سازمان امور مالیاتی کشور