فاصله‌گرفتن از اقتصاد نفت‌محور با تقویت و تحول در نظام مالیات‌ستانی

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در رویداد ملی چالش‌ها و راهکارهای اجرایی مطلوب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اظهار کرد: تنها راه اقتصاد بدون نفت و تحقق تاکیدات رهبری در این رابطه، تقویت و تحول در نظام مالیاتی است.

وی افزود: با استفاده به واسطه ظرفیت نخبگانی که در حوزه مالیاتی اکنون در اندیشکده اقتصاد ایران وجود دارد می‌توان بهره گرفت و  اقدامات قابل توجهی را در حوزه نظام مالیاتی انجام داد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق  در ادامه افزود: مسئولان سازمان مالیاتی اقدامات قابل توجهی را در راستای تعاملات با مودیان و نظام اجرایی فراهم آورده‌اند که ادامه این روند موجب وفاق و نظام مالیاتی کارا خواهد شد.

شاهدانی تصریح کرد: قانون سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی از مهرماه سال 1398 به عنوان اولین قدم در بحث هوشمندسازی و شفافیت موجب برقراری عدالت و رضایت مودیان مصوب شد و در تیر ماه سال 1401 به اجرا درآمد.

وی بیان کرد: نظام اقتصادی کشور اگر بخواهد پایدار به حرکت خود ادامه دهد دولت می‌بایست درآمد داشته باشد، یکی از دلایل تحقق نیافتن اهداف دولت در زمینه‌های عمرانی و توسعه به ویژه در زمینه بهداشت نبود درآمد پایدار بوده، در همین راستا لازم است برنامه‌ای را تنظیم کنیم که دولت دارای درآمد پایدار باشد و بتواند مشکلات را برطرف سازد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق تاکید کرد: در سال های آینده بسیار نیازمند درآمدهای پایدار به واسطه درآمدهای مالیاتی هستیم زیرا باید از اقتصاد نفت محور فاصله بگیریم.

شاهدانی در پایان گفت: نظام مالیاتی اگر دست به کار نشود و مسیر درآمدهای پایدار را فراهم نکند به طور حتم شاهد فرسوده شدن و از بین رفتن بسیاری از دستگاه ها به ویژه در حوزه سلامت خواهیم بود.