مالیات در امور زیربنایی و توسعه‌ای و افزایش سطح رفاه کشور مصرف شده است / هزینه‌کرد مالیات در امور زیرساختی و توسعه‌ای گامی رو به جلوست

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، طی 2/5 سال گذشته شاهد اقدامات مهمی از سوی دولت در راستای شفاف‌سازی درآمد مودیان و دریافت مالیات حقه از همگان هستیم؛ با اقدامات صورت‌گرفته، توانستیم مالیات‌ستانی از اصناف و مشاغل را تا حد قابل قبولی افزایش دهیم. افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت به معنای کاهش کسری بودجه و تورم در کشور است. این مبالغ در زمینه ارائه خدمات به مردم به کار گرفته می‌شود. به طور مثال، ارائه خدمات آموزشی، درمانی، بیمه‌ای و بهداشت به مردم از محل درآمد‌های مالیاتی تامین مالی می‌شود. به زعم کارشناسان، هر چقدر بتوانیم از وابستگی به درآمد‌های نفتی کم کنیم و به مالیات به عنوان یک منبع پایدار درآمد متکی شویم، به نفع کشور است. به این ترتیب، اداره کشور بر اساس درآمد‌های مالیاتی صورت می‌گیرد و درآمد‌های نفتی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها به کار می‌افتد.

 سیدعلی صدری، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  گفت: طی سالیان گذشته چاه‌های نفتی و درآمدهایش باعث شده‌اند اقتصاد کشورمان به رشد مورد نظر نرسد. وابستگی دولت‌ها به درآمد‌های نفتی عقب‌ماندگی اقتصادی را برای‌مان رقم زده است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: شاید اگر در چاه‌های نفتی را ببندیم و به درآمد‌های این حوزه وابستگی نداشته باشیم، بتوانیم شرایط بهتری را برای کشور به لحاظ اقتصادی رقم بزنیم.

صدری گفت: سیاست دولت سیزدهم که تلاش دارد به دریافت مالیات حقه از همگان بپردازد و هزینه اداره کشور را از این محل تامین کند، مثبت ارزیابی می‌شود. هزینه‌کردن درآمد‌های مالیاتی در امور زیرساختی و توسعه‌ای قطعاً برای‌مان منفعت دارد و گامی به جلو محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی در زمینه حقوق و دستمزد و مزایای اینچنینی برای‌مان منفعتی ندارد و همانطور که دولت در دستور کار قرار داده است، باید از این مبالغ در امور زیربنایی توسعه‌ای بهره بگیریم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: این رویه کاملاً درست است که دولت اقدام به اخذ مالیات از بخش‌هایی از اقتصاد کشور بکند که سود‌های کلانی می‌برند. به کار انداختن این درآمد‌ها در جهت توسعه کشور و ارائه خدمات به مردم مثبت است. این به نوعی بازتوزیع ثروت در کشور و ایجاد عدالت اجتماعی است.

صدری خاطرنشان کرد: توسعه خدمات بهداشتی و رفاهی به مردم در دولت سیزدهم به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی افزایش چشمگیری پیدا کرد و اخیراً نیز درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی و دانشگاهی با تکیه بر همین منابع مالیاتی به وقوع پیوست. به این ترتیب در دولت سیزدهم، مالیات در امور زیربنایی و توسعه‌ای و افزایش سطح رفاه کشور مصرف شده است.