نرم افزار شارژ ساختمان | نرم افزار شارژ آپارتمان

نرم افزار شارژ ساختمان به منظور مدیریت و نظارت بر هزینه‌ها و شارژهای مربوط به مجتمع های مسکونی، تجاری یا اداری در یک ساختمان طراحی می‌شوند. این نرم افزارها دارای ویژگی ها و امکانات فراوانی هستند که به راحتی می‌توانند نیازهای مدیریت ساختمان و همچنین ساکنین را برآورده کنند. در این مقاله بعد از بیان ویژگی‌های نرم افزارهای شارژ ساختمان، دلایل استفاده از این نرم‌افزارها را شرح خواهیم داد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

ویژگی های نرم افزار شارژ ساختمان

برخی از ویژگی ها و امکانات نرم افزار شارژ آپارتمان عبارتند از:

  •  مدیریت مالی؛
  •   گزارش دهی؛
  •   محاسبه شارژ؛
  •  مدیریت اطلاعات؛
  •  اطلاع رسانی؛
  •  مدیریت تعمیرات.

1- مدیریت مالی

ثبت و پیگیری پرداخت‌ها و بدهی های اهالی ساختمان.

2- گزارش‌دهی

ارائه گزارشات مختلف مالی و آماری به مدیریت آپارتمان و ساکنین.

3- محاسبه شارژ ساختمان

تعیین دقیق شارژهای ماهانه بر اساس متراژ و سهم هر واحد یا معیارهای دیگر.

4- مدیریت اطلاعات ساکنین

ثبت اطلاعات تماس و مشخصات ساکنین ساختمان.

5- اطلاع رسانی

ارسال پیامک یا ایمیل به افراد ساکن در مجتمع برای پرداخت‌ها و موارد مهم.

6- مدیریت تعمیرات

ثبت درخواست‌های تعمیر، نگهداری و پیگیری وضعیت آنها.

دلایل استفاده از نرم افزار شارژ ساختمان

با توجه به اینکه با افزایش تعداد آپارتمان ها و به دنبال آن تعداد واحدهای یک ساختمان، مدیریت آن گاهی سخت و با چالش های جدیدی همراه می‌شود، لذا لزوم استفاده از نرم افزار شارژ ساختمان اهمیت بیشتری می‌یابد.

نرم افزار شارژ ساختمان

برخی از دلایل استفاده از نرم افزار شارژ آپارتمان شامل موارد زیر است:

  • صرفه‌جویی در وقت و زمان؛
  • دقت بالا؛
  • گزارشات جامع؛
  • عملکرد بهتر مدیریت آپارتمان و قوانین شارژ؛
  • مدیریت هزینه‌های مشترک؛
  • صورتحساب و وصول شارژ؛
  • ارتباط با مدیر ساختمان در هر لحظه؛
  • مدیریت آسان اطلاعات؛
  • پیگیری پرداخت‌ها؛
  • شفافیت مالی؛
  • امکان دسترسی از راه دور؛
  • بهبود مدیریت منابع؛
  • مدیریت تعمیرات و خدمات؛
  • آسانی در ارتباط.

1- صرفه‌جویی در وقت

نرم‌افزار شارژ ساختمان فرآیندهای محاسبه و مدیریت شارژ را به‌طور اتوماتیک انجام می‌دهند، بنابراین زمان زیادی برای مدیران ساختمان صرفه‌جویی می‌شود.

2- دقت بالای نرم افزار شارژ

محاسبات دستی ممکن است خطاهایی به همراه داشته باشد. نرم‌افزارهای شارژ ساختمان با استفاده از الگوریتم‌های دقیق، محاسبات را به‌طور صحیح و با خطای کمتری انجام می‌دهند.

3- گزارشات جامع

این نرم‌افزارها امکان ایجاد گزارشات مالی و آماری دقیقی را فراهم و به مدیران برای درک بهتر وضعیت مالی ساختمان کمک می‌کند.

4- عملکرد بهتر مدیریت آپارتمان و قوانین شارژ

با نصب نرم افزار شارژ ساختمان به راحتی می‌توانید ساختمان خود را ثبت کنید و اهالی را نیز به آن دعوت کنید. پس از این دعوت کلیه‌ی هزینه‌های مشترک ساختمان قابل مشاهده است و ساکنین می‌توانند برای پرداخت حق شارژ خود اقدام کنند. بنابراین مشکلات مربوط به وصول شارژ  و برگزاری جلسات ساختمان توسط این نرم افزار کمتر می‌شود و دیگر نیاز نیست مدیریت مجتمع برای دریافت شارژ به در خانه هر یک از واحدها برود. همچنین از طریق این نرم افزار می‌توان به سادگی جلسات را برگزار کرد.

5- مدیریت هزینه‌های مشترک

برخی ساختمان‌ها آب، برق و گاز مشترک، همچنین سیستم گرمایشی و سرمایشی مرکزی دارند و ممکن است برخی ساختمانها این موارد را نداشته باشند، لذا محاسبه حق شارژ هر ساختمانی با سایر ساختمانهای دیگر می‌تواند متفاوت باشد. در نرم افزار شارژ ساختمان به راحتی می‌توان این هزینه‌های مشترک را محاسبه و مدیریت هزینه ها را به نحو مطلوب انجام داد.

روش های محاسبه هزینه های مشترک

مبنای تعیین هزینه های مشترک ساختمان یکی از مباحث مهم در مدیریت آپارتمان است. اینکه هزینه ها به چه نحوی محاسبه شود، با توجه به تصمیم اهالی ساختمان و نظر مدیریت است که بعد از تعیین آن در نرم افزار مدیریت ساختمان قرار می‌دهند. اما اگر روش خاصی برای محاسبه مشخص نشود، سهم هر یک از مالکین و استفاده‌کنندگان از هزینه‌های مشترک به 2 روش تعیین می‌شود.

روش اول تعیین هزینه های مشترک

قسمتی که با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی ارتباط دارد مانند آب، گاز، آسفالت پشت بام و… به نسبت مساحت آن واحد به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی ساختمان محاسبه می‌شود.

روش دوم

مخارجی که به میزان مساحت زیربنا ارتباطی ندارد از قبیل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگهداری تاسیسات و شوفاژخانه، تزئینات مشاع و قسمت‌های مشترک ساختمان، نظافت محوطه و… به طور مساوی بین واحدها محاسبه می‌شود.

توجه کنید که در هر دو روش چنانچه اهالی آپارتمان نسبت به میزان هزینه مربوط به حق شارژ خود معترض باشند، جهت اعتراض و رسیدگی در ابتدا باید به مدیر ساختمان مراجعه کنند. سپس در صورت رد اعتراض یا بی اهمیتی مدیر نسبت به آن می‌توانند به دادگستری مراجعه نمایند.

قوانین هزینه ها برای مالک و مستاجر

در صورت امتناع مالک یا مستاجر از پرداخت هزینه ها چه کنیم؟

برخی از واحدهای مجتمع های آپارتمانی ممکن است از پرداخت هزینه های مشترک و سهم شارژ خود امتناع کنند لذا باعث ایجاد مشکلات شوند . در چنین مواردی بهتر است در ابتدا مدیر یا هیئت مدیره ساختمان با گفتگو مشکل را حل کند. اگر از طریق گفتگو و سازش مشکلات برطرف نشد، سپس به مراجع قضایی مراجعه نمایید.

آیا می‌توان آب، گاز، برق و سایر بخش‌های مربوط به هزینه های مشترک این واحدها را قطع کرد!؟

قانون امور املاک و عقد اجاره در این مورد پاسخ می دهد در صورت خودداری مستاجر یا مالک از پرداخت سهم خود از هزینه‌ها مدیر ابتدا باید مراتب را توسط اظهارنامه با ذکر میزان بدهی و صورت ریز آن به فرد خاطی ابلاغ و هزینه ها را مطالبه کند. ولی اگر ظرف مدت زمان 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه، مبلغ بدهی پرداخت نشد مدیریت مجموعه می تواند از ارائه خدمات مشترک مانند شوفاژ، تهویه مطبوع،برق، آب گرم و… به این واحدها خودداری کند و به صورت پیام خصوصی در نرم افزار شارژ ساختمان برای فرد مالک یا مستاجر ارسال کند.

توجه

در صورتیکه قطع خدمات هزینه های مشترک بر روی افراد خاطی موثر نبود به دلایلی مانند اینکه هر یک از مالکین کنتور آب مستقل یا مخزن مستقل داشته باشند یا دلایل دیگر، در این صورت مدیر می تواند برای شکایت به دادگاه مراجعه کند. دادگاه در جهت رسیدگی به این شکایت، واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجتمع ارائه می شود، محروم می‌کند و در ضمن تا 2 برابر مبلغ بدهی، فرد مذکور را جریمه خواهد کرد.

6- صورتحساب و وصول شارژ

توسط نرم افزار شارژ آپارتمان ساکنین می‌توانند به راحتی حق شارژ ماهیانه خود را از طریق کارت شتاب و ورود به درگاه بانکی پرداخت کنند. اگر واحدی شارژ خود را به موقع پرداخت نکند می‌توانید بدهی‌ها را پیگیری و جهت وصول آنها اقدام کنید.

7- ارتباط با مدیر ساختمان در هر لحظه

ساکنین ساختمان به راحتی می‌توانند در هر ساعتی از شبانه روز در نرم افزار شارژ برای مسائل ساختمان پیام دهند تا مجبور نباشند برای حل مشکل یا مسئله‌ای مرتبط با ساختمان به در خانه مدیر بروند. همچنین سایر ساکنین می‌توانند پاسخ خود را نسبت به این مشکل بیان کنند.

8- مدیریت آسان اطلاعات ساکنین

ثبت و نگهداری اطلاعات تماس اهالی ساختمان و مشخصات آنها به‌راحتی امکان‌پذیر است و مدیر یا مدیران می‌توانند به سرعت به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

9- پیگیری پرداخت‌ها

نرم‌افزار شارژ ساختمان امکان پیگیری پرداخت‌ها و بدهی‌های ساکنین را فراهم می‌نماید. همچنین یادآوری‌های خودکار برای پرداخت‌ها ارسال می‌کنند.

10- شفافیت مالی

با ارائه گزارشات مالی دقیق و شفاف، اهالی ساکن در ساختمان می‌توانند به راحتی هزینه‌ها و درآمدهای ساختمان را مشاهده کنند، که این امر باعث افزایش اعتماد بین ساکنان و مدیریت مجتمع مسکونی، تجاری و اداری می‌شود.

مطالعه بیشتر: حسابداری ساختمان

11- امکان دسترسی از راه دور

بسیاری از نرم‌افزارهای شارژ ساختمان تحت وب هستند و مدیران می‌توانند از هر مکانی حتی از راه دور به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

12- بهبود مدیریت منابع

با استفاده از داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده، مدیران می‌توانند تصمیمات بهتری در خصوص مصرف انرژی و سایر منابع بگیرند.

13- مدیریت تعمیرات و خدمات

با نرم افزار شارژ ساختمان ثبت درخواست‌های تعمیر، نگهداری و پیگیری وضعیت آن‌ها بهبود می‌یابد و مدیران می‌توانند با سرعت بیشتری به نیازهای ساکنین پاسخ دهند.

14- ارتباط آسان با ساکنین

 برخی نرم‌افزارهای شارژ امکان ارسال پیامک یا ایمیل به ساکنین را فراهم می‌کنند که باعث تسهیل و تسریع ارتباطات می‌شود.

سوالات متداول

چرا باید از نرم افزار شارژ ساختمان استفاده کنیم؟

استفاده از نرم افزارهای شارژ ساختمان مزایای زیادی دارد که به بهبود مدیریت آپارتمان و بهره وری در ساختمان‌ها کمک می‌کند. برخی از این مزایا را می‌توان مدیریت آسان‌تر هزینه‌ها، سهولت در ارتباط با ساکنین، مدیریت زمان، وصول آنلاین شارژ، دقت بالا و کاهش خطا نسبت به روش‌های سنتی و دستی، شفافیت مالی و غیره را نام برد. بطور کلی این نرم افزارها به عنوان یک ابزار کارآمد برای بهبود مدیریت مالی و اداری ساختمان‌ها عمل می‌کنند.

سخن آخر

با توجه به مطالبی که در این مقاله توضیح دادیم، استفاده از نرم افزار شارژ ساختمان نه تنها کارایی مدیریت ساختمان را افزایش می‌دهد، بلکه میزان رضایت ساکنین را نیز بهبود می‎بخشد. یکی از نرم افزارهای کاربردی در این زمینه که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم نرم افزار مدیریت ساختمان حصین حاسب است که امکانات بسیار زیادی جهت تامین نیازهای مدیران ساختمان و ساکنین در آن طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: 8 نمونه از بهترین نرم افزار مدیریت ساختمان